Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bilimsel Farkındalık, Öğretmenler ve CERN

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 1, 1 - 43, 30.06.2020

Öz

Bu çalışmanın amacı CERN Ulusal ve Uluslararası öğretmen
programlarına katılan öğretmenlerin programlara ait görüşlerini ve öğrenenler
üzerinde nasıl bir etki bıraktığı ne gibi kazanımlar elde edildiğini ortaya
çıkarmaktır. CERN programlarının olumlu ve olumsuz yanlarını görmek, CERN’de
yapılan eğitim programları ve bilimsel çalışmalar hakkında bilgi vermekte
çalışmanın kapsamı içerisinde yer almaktadır.
Araştırma
ve sorgulamaya dayalı etkinliklerle desteklenmiş, fen, matematik, mühendislik
ve teknoloji bilgisinin disiplinlerarası yöntem ile öğretilmesi STEM eğitimini
tanımlamaktadır. Öğretmenler STEM’in en güzel uygulamasını bir okul dışı
öğrenme ortamı olan CERN’de görebilmektedir.
Araştırmada veriler üç
farklı anket uygulanarak elde edilmiştir. İlk anket ulusal çalıştaya katılan
149 öğretmene uygulanmış ve 5’i açık uçlu soru toplam 30 sorudan oluşmaktadır.
İkinci anket uluslararası çalıştaya katılan dört öğretmene uygulanmış 20 açık
uçlu soru toplamda 28 sorudan oluşmaktadır. Son anket sadece 36 öğretmene uygulanmış
18 açık uçlu sorudan oluşmaktadır. Okul dışı öğrenme ortamlarının bireylerin
bilime ve bilimsel bilgiye yönelik bakış açısına olumlu bir katkı sağladığı,
aktif öğrenme sürecini desteklediği, çalışma süresince yapılan bilimsel
etkinliklerin, derslerin, gezilerin gelecekte bilim adına yapılmak
istenilenleri ifade etmede yol gösterici, bilimsel bilgi kazanımında etkili
olduğu görülmüştür.


The
aim of present study is to reveal the opinions of teachers, who participated in
CERN National and International teacher programs, about the programs, how
effects these programs have on the learners, and which achievements they
gained. Understanding the positive and negative aspects of CERN programs and
providing information about the educational programs and scientific studies
carried out in CERN are also within the scope of this study. STEM education is
defined as teaching the science, mathematics, engineering, and technology by an
interdisciplinary method that is supported with researching- and
questioning-based activities. The teachers can observe a successful implementation
of STEM in the CERN that is an out-of-school learning environment. In the
present study, the data were collected by conducting three different
questionnaires. The first questionnaire was conducted on 149 teachers, who
participated in the national workshop, and it consisted of totally 30 items, 5
of which were open-ended questions. The second questionnaire was conducted on 4
teachers, who participated in international workshop, and it consisted of
totally 28 items, 20 of which were open-ended questions. The last questionnaire
was conducted on only 36 teachers and it consisted of 18 open-ended questions.
It was observed that the out-of-school learning environments positively
contributed to the individuals’ perspective on science and scientific knowledge,
that it supports the active learning process, and that the scientific
activities, courses, and tours during the study played effective role in
achieving the scientific knowledge and guiding role in expressing the future
plans on science. 

Kaynakça

  • Referans1 Şen, A.İ., Akdeniz, A.R., (2017). Fizik Öğretimi Kuramsal Bilgiler ve Örnek Etkinlik Uygulamaları., Ankara:Pegem Akademi Yayınları., (1), Erişim Tarihi:2 Şubat 2018, 325-468. [Türkçe Kitap]
  • Referans2 Şimşek, L.C., (2011). Fen Öğretiminde Okul Dışı Öğrenme Ortamları., Ankara Pegem Akademi Yayınları., (1), Erişim Tarihi: 5 Mart 2017, 1-7. [Türkçe Kitap]
  • Referans3 Akgün, B., Ünel, G., Erhan, S., Sekmen, S., Köse, U., Yıldız, V., (2014). Meraklısına Parçacık ve Hızlandırıcı Fiziği., (1), Erişim Tarihi:6 Temmuz 2014, https://indico.cern.ch/event/308126/attachments/588109/809376/ana.pdf [Türkçe Kitap]
  • Referans4 Sontay, G., Tutar, M., Karamustafaoğlu, O. (2016). Okul Dışı Öğrenme Ortamları İle Fen Öğretimi” Hakkında Öğrenci Görüşleri: Planetaryum Gezisi. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, (1), 1-24. Erişim Tarihi:25 Ocak 2018, http://dergipark.gov.tr/download/article-file/230612 [Türkçe Makale]
  • Referans5 Çığrık, E. (2016). Bir Öğrenme Ortamı Olarak Bilim Merkezleri. İnformal ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 1(1), 79-97. Erişim Tarihi: 15 Mart 2017, http://dergipark.gov.tr/download/article-file/233640 [Türkçe Makale]
  • Referans6 Akgün, B., Ünel, G., Erhan, S., Gürbüz, S., Sekmen, S., Köse, U., Yıldız, C., Yıldız, V., Yazgan, E., (2015). CERN’de Türk Öğretmen Çalıştayı., (1), Erişim Tarihi: 12 Mart 2018, https://www.dropbox.com/s/ac90rbictf0x1h3/cernde-turk-ogretmen.pdf?dl=0 [Türkçe Makale]
  • Referans7 Çolakoğlu, M.H., Gökben, G.A. (2017). Türkiye’de Eğitim Fakültelerinde Fetemm (Stem) Çalışmaları. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, (3), 46-69. Erişim Tarihi: 30 Mart 2018, http://dergipark.gov.tr/download/article-file/412650 [Türkçe Makale]
  • Referans8 Akay, C. (2013). Ortaokul Öğrencilerinin Yaparak-Yaşayarak ÖğrenmeTemelli TÜBİTAK 4004 Bilim Okulu Projesi Sonrası Bilim Kavramına Yönelik Görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (2), 326-338. Erişim Tarihi:1 Nisan 2018, http://dergipark.gov.tr/download/article-file/160909 [Türkçe Makale]
  • Referans9 Köseoğlu, P., Gökbulut, Ö.Ö., Pehlivanoğlu, E., Mercan, G. (2016). Okul Öncesi Öğrencilerine Yönelik Gerçekleştirilen “Ağaç Bilim Okulu” Projesinin Değerlendirilmesi. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 1 (1), 61-69. Erişim Tarihi: 25 Mart 2018, http://dergipark.gov.tr/download/article-file/267376 [Türkçe Makale]
  • Referans10 Sarıoğlan, B.A., Küçüközer, H. (2017). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Okul Dışı Öğrenme Ortamları İle İlgili Görüşlerinin Araştırılması. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 2 (1), 1-15. Erişim Tarihi: 5 Şubat 2018, http://dergipark.gov.tr/download/article-file/328186 [Türkçe Makale]
  • Referans11 Bilgici, Z. (2013). CERN Üzerine Bir Söyleşi. TÜBİTAK Bilim Genç, Erişim Tarihi: 20 Ocak 2018, http://www.bilimgenc.tubitak.gov.tr/makale/doc-dr-bilge-demirkoz-ile-cern-uzerine-bir-soylesi [Türkçe Makale]
  • Referans12 Yavaş, Ö. (2009). FM’in Sesi Topluluğu Yazılı Röpörtaj. Erişim Tarihi: 10 Mart 2018, http://institute.tarla.org.tr/tac/YUUP/HizlandiriciTeknolojileri.pdf [Türkçe Makale]
  • Referans13 TAEK. (2014). CERN'de Yapılan Çalışmalar. Türk Atom Enerjisi Kurumu TAEK, Erişim Tarihi: 2 Şubat 2018, http://www.taek.gov.tr/tr/sesame/1036-cern-arastirmalar.html [Türkçe Makale]
  • Referans14 Yavaş, Ö. (2009). Cern İle İlişkiler,Türkiye’nin Cern’e Tam Üyelik Yolculuğu Ve Cern-Ankara Üniversitesi İlişkileri. Ankara Üniversitesi Hızlandırıcı Teknolojileri Enstitüsü, Yönetici Özeti, TAEK. Erişim Tarihi: 20 Aralık 2017, http://hte.ankara.edu.tr/?page_id=2949 [Türkçe Makale]
  • Referans15 Özdemir, A., (2017). Fizik ve Fen Grubu Öğretmenleri için Bulut Odası., (1), 5-9. Erişim Tarihi: 1 Ağustos 2017, https://drive.google.com/file/d/0B24dAyfRdKrjYU40bE4xUEM3WVE/view [Türkçe Kitap]
  • Referans16 Sekmen, S., (2017). CERN Gezileri., Erişim Tarihi: 15 Nisan 2018, https://twiki.cern.ch/twiki/bin/view/CERNTR/CernGezileri [Türkçe Makale]
  • Referans17 Yıldız, S.C., (2018). BL4S ile ilgili kısa bir Türkçe metin., Erişim Tarihi: 6 Mayıs 2018, http://cyildiz.web.cern.ch/cyildiz/bl4s.html [Türkçe Makale]
  • Referans18 CERN,Çalıştay. (2014). CERN Türk Öğretmen Çalıştayı. Erişim Tarihi: 1 Kasım 2014, https://careers.cern/join-us/summer-student-programme-member-states [Türkçe Makale]
  • Referans19 TFD, (2010). 4. Uluslararası Katılımlı Parçacık Hızlandırıcıları ve Uygulamaları Kongresi (UPHUK4), Erişim Tarihi:5 Ocak 2018, http://www.tfd.com.tr/arsiv/UPHUK/3/kongreprogrami.html [Türkçe Makale]
  • Referans20 Sevindiren ,S. (2017). Küçük olsun bizim olsun. Şalom Gazetesi, Erişim Tarihi: 20 Aralık 2017, http://www.salom.com.tr/haber-102969-kucuk_olsun_bizim_olsun.html [Türkçe Makale]
  • Referans21 CERN, Students & Educators. (2018). Öğrenciler ve Eğitimciler. CERN WEB, Erişim Tarihi: 5 Ocak 2018, https://home.cern/students-educators [İngilizce Makale]
  • Referans22 CERN, Students & Educators. (2018). CERN Uluslararası Öğretmen Programı. CERN WEB. Erişim Tarihi: 12 Ocak 2018, http://teacher-programmes.web.cern.ch/itp/international-teacher-programmes [İngilizce Makale]
  • Referans23 CERN, Students & Educators. (2018). CERN Ulusal Öğretmen Programı. CERN WEB. Erişim Tarihi: 18 Ocak 2018, http://teacher-programmes.web.cern.ch/ntp/national-teacher-programmes [İngilizce Makale]
  • Referans24 CERN, Students & Educators. (2018). CERN S’Cool LAB. CERN WEB. Erişim Tarihi: 25 Ocak 2018, http://scool.web.cern.ch/ [İngilizce Makale]
  • Referans25 CERN, Students & Educators. (2018). CERN Beam Line For Schools. CERN WEB. Erişim Tarihi: 15 Mart 2018, http://beamline-for-schools.web.cern.ch/ [İngilizce Makale]
  • Referans26 CERN, Students & Educators. (2018). CERN CERN Summer School (Üniversite). CERN WEB. Erişim Tarihi: 18 Mart 2018, https://careers.cern/join-us/summer-student-programme-member-states [ İngilizce Makale]
Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 1, 1 - 43, 30.06.2020

Öz

Kaynakça

  • Referans1 Şen, A.İ., Akdeniz, A.R., (2017). Fizik Öğretimi Kuramsal Bilgiler ve Örnek Etkinlik Uygulamaları., Ankara:Pegem Akademi Yayınları., (1), Erişim Tarihi:2 Şubat 2018, 325-468. [Türkçe Kitap]
  • Referans2 Şimşek, L.C., (2011). Fen Öğretiminde Okul Dışı Öğrenme Ortamları., Ankara Pegem Akademi Yayınları., (1), Erişim Tarihi: 5 Mart 2017, 1-7. [Türkçe Kitap]
  • Referans3 Akgün, B., Ünel, G., Erhan, S., Sekmen, S., Köse, U., Yıldız, V., (2014). Meraklısına Parçacık ve Hızlandırıcı Fiziği., (1), Erişim Tarihi:6 Temmuz 2014, https://indico.cern.ch/event/308126/attachments/588109/809376/ana.pdf [Türkçe Kitap]
  • Referans4 Sontay, G., Tutar, M., Karamustafaoğlu, O. (2016). Okul Dışı Öğrenme Ortamları İle Fen Öğretimi” Hakkında Öğrenci Görüşleri: Planetaryum Gezisi. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, (1), 1-24. Erişim Tarihi:25 Ocak 2018, http://dergipark.gov.tr/download/article-file/230612 [Türkçe Makale]
  • Referans5 Çığrık, E. (2016). Bir Öğrenme Ortamı Olarak Bilim Merkezleri. İnformal ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 1(1), 79-97. Erişim Tarihi: 15 Mart 2017, http://dergipark.gov.tr/download/article-file/233640 [Türkçe Makale]
  • Referans6 Akgün, B., Ünel, G., Erhan, S., Gürbüz, S., Sekmen, S., Köse, U., Yıldız, C., Yıldız, V., Yazgan, E., (2015). CERN’de Türk Öğretmen Çalıştayı., (1), Erişim Tarihi: 12 Mart 2018, https://www.dropbox.com/s/ac90rbictf0x1h3/cernde-turk-ogretmen.pdf?dl=0 [Türkçe Makale]
  • Referans7 Çolakoğlu, M.H., Gökben, G.A. (2017). Türkiye’de Eğitim Fakültelerinde Fetemm (Stem) Çalışmaları. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, (3), 46-69. Erişim Tarihi: 30 Mart 2018, http://dergipark.gov.tr/download/article-file/412650 [Türkçe Makale]
  • Referans8 Akay, C. (2013). Ortaokul Öğrencilerinin Yaparak-Yaşayarak ÖğrenmeTemelli TÜBİTAK 4004 Bilim Okulu Projesi Sonrası Bilim Kavramına Yönelik Görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (2), 326-338. Erişim Tarihi:1 Nisan 2018, http://dergipark.gov.tr/download/article-file/160909 [Türkçe Makale]
  • Referans9 Köseoğlu, P., Gökbulut, Ö.Ö., Pehlivanoğlu, E., Mercan, G. (2016). Okul Öncesi Öğrencilerine Yönelik Gerçekleştirilen “Ağaç Bilim Okulu” Projesinin Değerlendirilmesi. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 1 (1), 61-69. Erişim Tarihi: 25 Mart 2018, http://dergipark.gov.tr/download/article-file/267376 [Türkçe Makale]
  • Referans10 Sarıoğlan, B.A., Küçüközer, H. (2017). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Okul Dışı Öğrenme Ortamları İle İlgili Görüşlerinin Araştırılması. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 2 (1), 1-15. Erişim Tarihi: 5 Şubat 2018, http://dergipark.gov.tr/download/article-file/328186 [Türkçe Makale]
  • Referans11 Bilgici, Z. (2013). CERN Üzerine Bir Söyleşi. TÜBİTAK Bilim Genç, Erişim Tarihi: 20 Ocak 2018, http://www.bilimgenc.tubitak.gov.tr/makale/doc-dr-bilge-demirkoz-ile-cern-uzerine-bir-soylesi [Türkçe Makale]
  • Referans12 Yavaş, Ö. (2009). FM’in Sesi Topluluğu Yazılı Röpörtaj. Erişim Tarihi: 10 Mart 2018, http://institute.tarla.org.tr/tac/YUUP/HizlandiriciTeknolojileri.pdf [Türkçe Makale]
  • Referans13 TAEK. (2014). CERN'de Yapılan Çalışmalar. Türk Atom Enerjisi Kurumu TAEK, Erişim Tarihi: 2 Şubat 2018, http://www.taek.gov.tr/tr/sesame/1036-cern-arastirmalar.html [Türkçe Makale]
  • Referans14 Yavaş, Ö. (2009). Cern İle İlişkiler,Türkiye’nin Cern’e Tam Üyelik Yolculuğu Ve Cern-Ankara Üniversitesi İlişkileri. Ankara Üniversitesi Hızlandırıcı Teknolojileri Enstitüsü, Yönetici Özeti, TAEK. Erişim Tarihi: 20 Aralık 2017, http://hte.ankara.edu.tr/?page_id=2949 [Türkçe Makale]
  • Referans15 Özdemir, A., (2017). Fizik ve Fen Grubu Öğretmenleri için Bulut Odası., (1), 5-9. Erişim Tarihi: 1 Ağustos 2017, https://drive.google.com/file/d/0B24dAyfRdKrjYU40bE4xUEM3WVE/view [Türkçe Kitap]
  • Referans16 Sekmen, S., (2017). CERN Gezileri., Erişim Tarihi: 15 Nisan 2018, https://twiki.cern.ch/twiki/bin/view/CERNTR/CernGezileri [Türkçe Makale]
  • Referans17 Yıldız, S.C., (2018). BL4S ile ilgili kısa bir Türkçe metin., Erişim Tarihi: 6 Mayıs 2018, http://cyildiz.web.cern.ch/cyildiz/bl4s.html [Türkçe Makale]
  • Referans18 CERN,Çalıştay. (2014). CERN Türk Öğretmen Çalıştayı. Erişim Tarihi: 1 Kasım 2014, https://careers.cern/join-us/summer-student-programme-member-states [Türkçe Makale]
  • Referans19 TFD, (2010). 4. Uluslararası Katılımlı Parçacık Hızlandırıcıları ve Uygulamaları Kongresi (UPHUK4), Erişim Tarihi:5 Ocak 2018, http://www.tfd.com.tr/arsiv/UPHUK/3/kongreprogrami.html [Türkçe Makale]
  • Referans20 Sevindiren ,S. (2017). Küçük olsun bizim olsun. Şalom Gazetesi, Erişim Tarihi: 20 Aralık 2017, http://www.salom.com.tr/haber-102969-kucuk_olsun_bizim_olsun.html [Türkçe Makale]
  • Referans21 CERN, Students & Educators. (2018). Öğrenciler ve Eğitimciler. CERN WEB, Erişim Tarihi: 5 Ocak 2018, https://home.cern/students-educators [İngilizce Makale]
  • Referans22 CERN, Students & Educators. (2018). CERN Uluslararası Öğretmen Programı. CERN WEB. Erişim Tarihi: 12 Ocak 2018, http://teacher-programmes.web.cern.ch/itp/international-teacher-programmes [İngilizce Makale]
  • Referans23 CERN, Students & Educators. (2018). CERN Ulusal Öğretmen Programı. CERN WEB. Erişim Tarihi: 18 Ocak 2018, http://teacher-programmes.web.cern.ch/ntp/national-teacher-programmes [İngilizce Makale]
  • Referans24 CERN, Students & Educators. (2018). CERN S’Cool LAB. CERN WEB. Erişim Tarihi: 25 Ocak 2018, http://scool.web.cern.ch/ [İngilizce Makale]
  • Referans25 CERN, Students & Educators. (2018). CERN Beam Line For Schools. CERN WEB. Erişim Tarihi: 15 Mart 2018, http://beamline-for-schools.web.cern.ch/ [İngilizce Makale]
  • Referans26 CERN, Students & Educators. (2018). CERN CERN Summer School (Üniversite). CERN WEB. Erişim Tarihi: 18 Mart 2018, https://careers.cern/join-us/summer-student-programme-member-states [ İngilizce Makale]
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşenur Özdemir

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özdemir, A. (2020). Bilimsel Farkındalık, Öğretmenler ve CERN. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 5(1), 1-43.