Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kayseri Bilim Merkezindeki Sergilerin Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı Kapsamında Değerlendirilmesine Bir Örnek: Madde Pavilyonu

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 1, 62 - 80, 30.06.2024

Öz

Bu çalışmada Kayseri Bilim Merkezi’nde yer alan Madde pavilyonunda yer alan sekiz farklı bilimsel sergi düzeneği ile diğer 95 bilimsel sergi düzeneğinin 2018 fen bilimleri dersi öğretim programının “Madde ve Doğası” konu alanına ait kazanımlar ile karşılaştırılarak incelenmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda sergi düzeneklerinin ünite kazanımlarını sınıf düzeyi ve içerik bakımından hangi oranda kapsadığının belirlenmesi araştırılmıştır. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman analizi yöntemi tercih edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre, Kayseri Bilim Merkezi’nde yer alan bilimsel sergi ürünlerinin Milli Eğitim Bakanlığı fen bilimleri öğretim programında yer alan 66 kazanımdan 52 kazanımla %79 oranında ilişkilendirilebileceği çıkarımına varılmıştır. Çalışmada Madde pavilyonu dışındaki sergilerin bu konu alanına yönelik kazanımları karşılama düzeyi de tartışılmıştır. Ayrıca çalışmada bilim merkezinde gerçekleştirilen “Madde ve Doğası” konu alanına yönelik örnek atölye çalışmaları sunulmuştur. Bilim merkezini ziyaret eden 3-8. sınıf öğretmenlerinin, “Madde ve Doğası” konu alanına yönelik kazanımların neredeyse tamamını hem bilim merkezinde yer alan bilimsel sergi düzenekleriyle hem de planlı atölye çalışmalarıyla, eğlenerek okul dışı bir öğrenme ortamında verebileceği sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Andersen, M. F., Levinsen, H., Møller, H. H., & Thomsen, A. V. (2020). Building Bridges Between School and a Science Center Using a Flipped Learning Framework. Journal of Museum Education, 45(2), 200-209. https://doi.org/10.1080/10598650.2020.1744238
  • Çığrık, E. (2016). Bir öğrenme ortamı olarak bilim merkezleri. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 1(1), 79-97.
  • Çolakoğlu, M. H. (2017). Okul ve bilim merkezi eğitimde işbirliği. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 2(2), 1-24.
  • Doldur, M., & Ertas Kilic, H. (2023). The effect of activities performed in the science center on students’ perceptions of out-of-school learning environments. Science Insights Education Frontiers, 15(1), 2149-2173.
  • Falk, J., & Storksdieck, M. (2005). Using the contextual model of learning to understand visitor learning from a science center exhibition. Science Education, 89(5), 744-778. https://doi.org/10.1002/sce.20078
  • Goodwin, C., & Goodwin, M. H. (1996). Seeing as situated activity: Formulating planes. In D. Middleton & Y. Engeström (Ed.), Cognition and Communication at Work (ss. 61-95). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781139174077.004
  • Heper, S. (2023). Türkiye’deki bilim merkezleri ve bilim merkezleri için işletme modeli önerisi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(1), 131-151.
  • Kayseri Bilim Merkezi (2023). Eğitim paketleri. 18 Ağustos 2023 tarihinde https://www.kayseribilimmerkezi.com/egitim.aspx adresinden erişildi.
  • Köseoğlu, F., Tahancalıo, S., Kanlı, U., & Yılmaz, Y. Ö. (2020). Öğretmenlerin bilim merkezlerinde öğrenmeye yönelik mesleki gelişim ihtiyaçlarının araştırılması. Eğitim ve Bilim, 45(203), 191-213. https://doi.org/10.15390/EB.2020.8725
  • Laçin-Şimşek, C., Öztuna-Kaplan, A., & Sever, T. (2022). Educational games in science center: Experiences of pre-service science teachers. SAGE Open, 12(2), 1-15. https://doi.org/10.1177/21582440221104779 Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). Fen bilimleri dersi (4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. MEB Yayınları, Ankara. 18 Ağustos 2023 tarihinde http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=325 adresinden erişilmiştir.
  • Öner, G., & Öztürk, M. (2019). Okul dışı öğrenme ve öğretim mekânları olarak bilim merkezleri: Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının deneyimi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 1109-1135. https://doi.org/10.17494/ogusbd.555135
  • Pareto, L., Pettersson, I., & Söderberg, M. (2023). Informal learning experiences by exploration of visual research data in a science center. EDULEARN23 Proceedings, 7400-7409. https://doi.org/10.21125/edulearn.2023.1925
  • Pirpiroğlu Gencer, İ., Mirici, S., & Selvi, M. (2023). A science education workshop associated with a science center exhibition: Language of rings on tree trunks. Internatıonal Onlıne Journal of Educatıon and Teaching, 10(2), 848-877.
  • Rahm, J. (2004). Multiple modes of meaning-making in a science center. Science Education, 88(2), 223-247. https://doi.org/10.1002/sce.10117
  • Shein, P. P., Falk, J. H., & Li, Y.-Y. (2019). The role of science identity in science center visits and effects. Science Education, 103(6), 1478-1492. https://doi.org/10.1002/sce.21535
  • Kaiser, D. (Ed.). (2005). Pedagogy and the practice of science: Historical and contemporary perspectives. MIT Press.

An Example of Evaluating the Exhibitions in Kayseri Science Center within the Scope of the Science Curriculum: Matter Pavilion

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 1, 62 - 80, 30.06.2024

Öz

In this study, it is aimed to examine the eight scientific exhibition setups in the matter pavilion and other 95 scientific exhibition setups in Kayseri Science Center by comparing them with the learning outcomes of the "Matter and Its Nature subject area in science curriculum. In this direction, it is aimed to determine to what extent the exhibitions cover the learning outcomes in terms of class level and content. In this study, document analysis method, which is one of the qualitative research methods, was preferred. According to the results obtained, it has been concluded that the scientific exhibition products in Kayseri Science Center can be associated with 52 out of 66 science learning outcomes at a rate of 79%. In the study, the level of meeting the learning outcomes of this subject area of the exhibitions other than the Matter pavilion was also discussed. In addition, in the study, sample workshops on the subject area of "Matter and Its Nature" held in the science center were presented. It has been concluded that the 3-8 class teachers who visit the science center can give almost all of the learning outcomes related to the subject area of "Matter and Nature" in an out-of-school learning environment by having fun, both with the scientific exhibition setups in the science center and with planned workshops.

Kaynakça

  • Andersen, M. F., Levinsen, H., Møller, H. H., & Thomsen, A. V. (2020). Building Bridges Between School and a Science Center Using a Flipped Learning Framework. Journal of Museum Education, 45(2), 200-209. https://doi.org/10.1080/10598650.2020.1744238
  • Çığrık, E. (2016). Bir öğrenme ortamı olarak bilim merkezleri. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 1(1), 79-97.
  • Çolakoğlu, M. H. (2017). Okul ve bilim merkezi eğitimde işbirliği. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 2(2), 1-24.
  • Doldur, M., & Ertas Kilic, H. (2023). The effect of activities performed in the science center on students’ perceptions of out-of-school learning environments. Science Insights Education Frontiers, 15(1), 2149-2173.
  • Falk, J., & Storksdieck, M. (2005). Using the contextual model of learning to understand visitor learning from a science center exhibition. Science Education, 89(5), 744-778. https://doi.org/10.1002/sce.20078
  • Goodwin, C., & Goodwin, M. H. (1996). Seeing as situated activity: Formulating planes. In D. Middleton & Y. Engeström (Ed.), Cognition and Communication at Work (ss. 61-95). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781139174077.004
  • Heper, S. (2023). Türkiye’deki bilim merkezleri ve bilim merkezleri için işletme modeli önerisi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(1), 131-151.
  • Kayseri Bilim Merkezi (2023). Eğitim paketleri. 18 Ağustos 2023 tarihinde https://www.kayseribilimmerkezi.com/egitim.aspx adresinden erişildi.
  • Köseoğlu, F., Tahancalıo, S., Kanlı, U., & Yılmaz, Y. Ö. (2020). Öğretmenlerin bilim merkezlerinde öğrenmeye yönelik mesleki gelişim ihtiyaçlarının araştırılması. Eğitim ve Bilim, 45(203), 191-213. https://doi.org/10.15390/EB.2020.8725
  • Laçin-Şimşek, C., Öztuna-Kaplan, A., & Sever, T. (2022). Educational games in science center: Experiences of pre-service science teachers. SAGE Open, 12(2), 1-15. https://doi.org/10.1177/21582440221104779 Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). Fen bilimleri dersi (4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. MEB Yayınları, Ankara. 18 Ağustos 2023 tarihinde http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=325 adresinden erişilmiştir.
  • Öner, G., & Öztürk, M. (2019). Okul dışı öğrenme ve öğretim mekânları olarak bilim merkezleri: Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının deneyimi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 1109-1135. https://doi.org/10.17494/ogusbd.555135
  • Pareto, L., Pettersson, I., & Söderberg, M. (2023). Informal learning experiences by exploration of visual research data in a science center. EDULEARN23 Proceedings, 7400-7409. https://doi.org/10.21125/edulearn.2023.1925
  • Pirpiroğlu Gencer, İ., Mirici, S., & Selvi, M. (2023). A science education workshop associated with a science center exhibition: Language of rings on tree trunks. Internatıonal Onlıne Journal of Educatıon and Teaching, 10(2), 848-877.
  • Rahm, J. (2004). Multiple modes of meaning-making in a science center. Science Education, 88(2), 223-247. https://doi.org/10.1002/sce.10117
  • Shein, P. P., Falk, J. H., & Li, Y.-Y. (2019). The role of science identity in science center visits and effects. Science Education, 103(6), 1478-1492. https://doi.org/10.1002/sce.21535
  • Kaiser, D. (Ed.). (2005). Pedagogy and the practice of science: Historical and contemporary perspectives. MIT Press.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Informal Öğrenme, Okul Dışı Öğrenme, Fen Bilgisi Eğitimi, Fen ve Matematik Alanları Eğitimi (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Lütfiye Aydın

Aslı Saylan Kırmızıgül 0000-0001-5678-8050

Hamdi Elcuman

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aydın, L., Saylan Kırmızıgül, A., & Elcuman, H. (2024). Kayseri Bilim Merkezindeki Sergilerin Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı Kapsamında Değerlendirilmesine Bir Örnek: Madde Pavilyonu. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 9(1), 62-80.