Bu araştırmada fen bilimleri öğretmenlerinin sosyal medyanın fen eğitiminde kullanılmasına yönelik görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini Mersin ilinde görev yapan 60 fen bilimleri öğretmenleri oluşturmaktadır. Bu araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmış ve bu doğrultuda görüşme tekniğinden yararlanılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen 10 sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Fen bilimleri öğretmenleri ile yapılan görüşmeler ortalama 15-20 dakika sürmüştür. Araştırma sonucunda elde edilen veriler betimsel analiz yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda fen bilimleri öğretmenlerinin sosyal medyanın fen eğitiminde kullanılmasına ilişkin görüşleri incelenmiş, görüşmeler sonucunda öğretmenlerin sosyal medyayı fen eğitiminde kullanım amaçlarının; hızlı iletişim, materyal oluşturma, farklı yöntem ve teknikler, görsel zenginlik, online deneme ve testler, deney yapımında maddiyattan ve zamandan kazanç olduğu tespit edilmiştir.
Ağrı ibrahim çeçen üniversitesi etik kurulu raporu alınmıştır.
This study aims to determine science teachers' views on the use of social media in science education. The sample of the research consists of 60 science teachers working in Mersin. A qualitative research method was employed, utilizing the interview technique. A semi-structured interview form consisting of 10 questions, developed by the researcher, was used as the data collection tool. Interviews with science teachers lasted an average of 15-20 minutes. The data obtained from the study were analyzed using the descriptive analysis method. According to the research findings, teachers use social media in daily life for purposes such as communication, education, news tracking, entertainment, and shopping. Science teachers believe that social media is beneficial in the teaching process for conducting research, communicating with students, creating lesson materials, and following developments in their field. The use of social media in science education offers advantages such as visualizing lesson content, increasing student engagement, strengthening teacher-student communication, and supporting academic success. However, teachers have also emphasized the need for caution regarding misinformation, time loss, and the negative effects of excessive use. Based on the research findings, it is recommended that in-service training programs on social media usage be provided to science teachers and that student-teacher interaction through social media be made more efficient.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Fen Bilgisi Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 6 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 9 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 1 |