Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Relationship Between Communication Skills and Empathy Levels of Candidate Teachers

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 3, 229 - 236
https://doi.org/10.56639/jsar.1527411

Öz

The aim of the study is to examine the communication skills and empathy levels of teacher candidates in terms of sports and different variables. The study was designed in the relational screening model and the research group consists of 393 teacher candidates studying at Erzurum Atatürk University Kazım Karabekir Faculty of Education in the 2023-2024 academic year. "Personal Information Form", "Communication Skills" and "Toronto Empathy" scales were used as data collection tools in the study. Since the research data showed normal distribution, t-test, ANOVA and Pearson correlation analyses were used from parametric tests. The results were evaluated according to the p<,050 significance level. As a result of the analyzes; While the communication skills of the participants did not differ according to gender and type of sports activity, they showed a significant difference according to doing sports activities and age. While the empathy levels of the participants showed a significant difference according to gender and age, they did not show a significant difference according to doing sports activities and type of sports activity. Finally, a positive significant relationship was determined between the communication skills of the teacher candidates and their empathy levels.

Kaynakça

  • Akgül, A., Solmaz, S., Uzun, A., & Yarayan, Y. E. (2024). Zihinsel Dayanıklılık: İmgeleme ve Duygusal Zekânın Rolü. The Online Journal of Recreation and Sports, 13(3), 334-340. https://doi.org/10.22282/tojras.1465496
  • Alpar, R. (2013). Uygulamalı çok değişkenli istatistik yöntemler (4. Baskı). Ankara: Detay
  • Arı, Ç., Ulun, C., Yarayan, Y. E., Dursun, M., Mutlu, T., & Üstün, Ü. D. (2020). Mindfulness, healthy life skills and life satisfaction in varsity athletes and university students. Progress in Nutrition, 22(2), 1-8. https://doi.org/10.23751/pn.v22i2-S.10561
  • Avşar, Z. (2004). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin sosyal beceri düzeylerinin belirlenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 111-130.
  • Aydın, B. (2023). Empatik eğilim ve iletişim becerisi ilişkisi: Karabük Üniversitesi halkla ilişkiler ve tanıtım bölümü öğrencileri üzerine bir uygulama. International Journal of Communication and Media Research, 3(2), 26-46.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 231-274.
  • Baltaş, Z., & Baltaş, A. (2002). Bedenin Dili, İletişim Becerilerinizin Anahtarı, Sessiz Diliniz. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Beyaz, Ö. (2016). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümünde öğrenim gören öğretmen adaylarının empatik eğilim ve empatik beceri düzeylerinin incelenmesi: Anadolu Üniversitesi Örneği) (Tez No. 440356) [Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi-Eskişehir]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Buluş, M., Atan, A. & Erten Sarıkaya, H. (2017). Etkili iletişim becerileri: bir kavramsal çerçeve önerisi ve ölçek geliştirme çalışması. International Online Journal of Educational Sciences, 9(2), 575- 590. https://doi.org/10. 15345/iojes.2017.02.020
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Cooper, B. (2004). Empathy, interaction and caring: Teachers' roles in a constrained environment. Pastoral Care in Education, 22(3), 12-21. https://doi.org/10.1111/j.0264-3944.2004.00299.x
  • Çakmak, V., & Aktan, E. (2016). Öğretmen öğrenci iletişiminin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(56).
  • Çevik, D. B. (2011). Müzik öğretmeni adaylarının iletişim becerileri. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty (GUJGEF), 31(1).
  • Çiçek, G. (2018). Spor Yapan ve Yapmayan Yetişkin Bireylerin İletişim Becerileri Düzeylerinin Karşılaştırılması. Electronic Turkish Studies, 13(19).
  • Dilber, F., & Akhan, O. (2019). Öğretmen adaylarının iletişim becerileri düzeylerinin incelenmesi. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(17), 473-493.
  • Dökmen, Ü. (2005). İletişim çatışmaları ve empati. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Dursun, M., Yarayan, Y. E., ARI, Ç., Ulun, C., & Adaş, S. K. (2021). COVID-19 in Turkey: Leisure boredom, psychological resilience, physical activity and emotional state. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (15), 460-486. https://doi.org/10.46661/ijeri.5588
  • Duru, E. (2002). Öğretmen adaylarında empatik eğilim düzeyinin bazı psikososyal değişkenler açısından incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2 (12), 21-35.
  • Ekinci, Ö., & Aybek, B. (2010). Öğretmen adaylarının empatik ve eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 9(2), 3-14.
  • Elikesik, M. (2013). Sosyal bilgiler öğretiminde empati ve sosyal bilgiler öğretmenlerinin empatik becerilerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. (Tez No. 331716) [Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi-Erzurum]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Erçoban, S. (2003). İlköğretim ikinci kademesindeki branş öğretmenlerinin empatik eğilim düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. (Tez No. 127904) [Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi-Bursa]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Goleman, D. (2003). Healing emotions: Conversations with the Dalai Lama on mindfulness, emotions, and health. Shambhala publications.
  • Güvendi, B., Can, H. C., & Işım, A. T. (2020). Triatlon sporcularının zihinsel dayanıklılıklarının karar verme stilleri ile ilişkisinin incelenmesi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 146-160.
  • Habacı, D., Ürker, A., Bulut, S., Atıcı, R., & Habacı, Z. (2013). Beden dilinin eğitim öğretim üzerine etkileri. Turkish studies - International Periodical For The Languages,, 8/9, 1639-1655.
  • Han, M. T., & Polat, E. (2022). Kış sporları ile ilgilenen sporcuların spora bağlılık ve yaşam doyumu arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 20(3), 80-91. DOI: 10.33689/spormetre.1079970
  • Işık, M. (2000). İletişimden kitle iletişimine. Konya: Mikro Yayınları.
  • Işık, Z. (2024). Öğretmenlerin empati düzeyleriyle sosyal ilişki algıları ilişkisi. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 11(104), 583-599. https://doi.org/10.5281/zenodo.10784514
  • Kalliopuska, M. (1992). Self-Esteem and Narcissism Among The Most and Least Empathetic Finnish Baseball Players. Perceptual and Motor Skills, 75(3), 945- 946.
  • Karahan, T. F., Sardoğan, M. E., Güven, M. Ç., Özkamalı, E., & Dicle, A. N. (2006). İnsan İlişkileri ve İletişim Dersi'nin Öğretmen Adaylarının Çatışma Çözme ve Empatik Beceri Düzeylerine Etkisi. Eurasian Journal of Educational Research (EJER), (23).
  • Karaman, F. (2018). Almanca öğretmen adaylarının empatik eğilim düzeyi. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 8(1/1), 52-57.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya, E. Ö. (2022). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin bireysel ve takım sporu yapmasındaki kişilik özelliklerinin iletişim beceri düzeylerine etkisi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 5(Özel Sayı 2), 857-866. https://doi.org/10.38021asbid.1206472
  • Kolayiş, H., & Yiğiter, K. (2010). Kocaeli ilinde görevli ilk ve orta öğretim kurumlarında çalışan beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin empati becerilerinin incelenmesi. International Online Journal of Educational Sciences, 2(2), 562-578.
  • Korkut Owen, F., & Bugay, A. (2014). İletişim becerileri ölçeği’nin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2).
  • Koser, İ. E., & Barut, Y. (2020). Üniversite öğrencilerinin iletişim becerileri, problem çözme becerileri ve bağlanma stilleri ilişkisi. OPUS International Journal of Society Researches, 15(23), 1765-1789. https://doi.org/10.26466/opus.622867
  • Kozak, M., Zorba, E., & Bayrakdar, A. (2021). Sporcularda zihinsel antrenman becerileri ile bilinçli farkındalık. Herkes için Spor ve Rekreasyon Dergisi, 3(2), 89-97.
  • Kula, S. S., & Akbulut, Ö. F. (2020). Öğretmen adaylarının çocuğa yönelik şiddete ilişkin duyarlıkları ile empatik eğilimleri arasındaki ilişki. Trakya Eğitim Dergisi, 10(3), 917-932. https://doi.org/10.24315/tred.658597
  • Kürtüncü, M., Arslan, N., Çatalçam, S., Yapıcı, G., & Hırçın, G. (2018). Yataklı tedavi kurumlarında çalışan hemşirelerin kültürlerarası duyarlılıkları ile sosyo-demografik özellikleri ve empati düzeyleri arasındaki ilişkisi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 20(1), 44-56.
  • Mutlu, O., Şentürk, E., & Zorba, E. (2014). Üniversite öğrencisi tenisçilerde empatik eğilim ve iletişim becerisi. International Journal of Sport Culture and Science, 2(Special Issue 1), 129-137.
  • Odabaşı, Y. (1999). Anket yöntemi. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri içinde ed. Ali Atıf Bir. Eskişehir: T.C Anadolu Üniversitesi Yayınları, 1081.
  • Oskay, Ü. (1999). İletişimin ABC’s. İstanbul: Der Yayınları.
  • Önder, A. (2003). Ailede İletişim: Konuşarak ve Dinleyerek Anlaşalım. İstanbul: Morpa Kültür ve Yayınları.
  • Öz, F. (1998). Son sınıf hemşirelik öğrencilerinin empatik eğilimleri, empatik becerileri ile akademik başarı arasındaki ilişki. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2(2), 21–29.
  • Pala, A. (2008). Öğretmen adaylarının empati kurma düzeyleri üzerine bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(23), 13-23.
  • Pehlivan, K. B. (2005). Öğretmen adaylarının iletişim becerisi algıları üzerine bir çalışma. İlköğretim Online, 4(2), 17-23.
  • Rehber, E. (2007). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin empatik eğilim düzeylerine göre çatışma çözme davranışlarının incelenmesi. (Tez No. 206426) [Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi-Adana]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Siyahtaş, A., & Çavuşoğlu, S. B. (2021). İletişim becerileri ile umutsuzluk arasındaki ilişki: İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Örneği. Premium e-Journal of Social Science (PEJOSS), 5(12), 66-80. https://doi.org/10.37242/pejoss.1091
  • Süleymanoğulları, M., Tozoğlu, E., & Dursun, M. (2019). Çocukların sporda hayal etme düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. The Journal of International Social Research, 12(68), 957-965. http://dx.doi.org/10.17719/jisr.2019.3882
  • Şahin, A. (2011). Öğretmen Algılarına Göre Etkili Öğretmen Davranışları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 239-259.
  • Şahin, A., & Özçelik, F. C. (2023). Sınıf öğretmeni adaylarının duygusal zekâları ile empati ve merhamet düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(3), 787-802. https://doi.org/10.31592/aeusbed.1307312
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2015). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı (Çev: Baloğlu, M.), Ankara: Nobel.
  • Tan, Ç., & Tan, S. (2016). Öğretmen adaylarının iletişim becerileri ile sınıfı yönetme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. e-Kafkas Journal of Educational Research, 3(1), 1-14.
  • Tepeköylü, Ö., Soytürk, M. & Çamlıyar, H. (2009). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu (BESYO) Öğrencilerinin iletişim becerisi algılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7 (3), 115-124. https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000160
  • Tepeköylü-Öztürk, Ö., Soytürk, M., Daşdan-Ada, E.N., Çamlıyer, H. (2011). Üniversite takımlarında sporcu olan öğrencilerle spor yapmaya öğrencilerin iletişim becerisi düzeylerinin karşılaştırılması. Hacettepe Spor Bilimleri Dergisi, 22(2), 43-53.
  • Totan, T., Doğan, T., & Sapmaz, F. (2012). The Toronto Empathy Questionnaire: Evaluation of psychometric properties among Turkish university students. Egitim Arastirmaları-Eurasian Journal of Educational Research, 46, 179-198.
  • Uğurlu, C. T. (2013). Öğretmenlerin iletişim becerisi ve empatik eğilim davranışlarının çocuk sevme düzeyleri üzerine etkisi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(2), 51-61.
  • Ulun, C. (2023). Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin perspektifinden kariyer algısı: Bir metafor çalışması. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(3). https://doi.org/10.33468/sbsebd.363
  • Uzunçayır, D., Yılmaz, S. H., & Yarayan, Y. E. (2023). Yoga temelli fiziksel aktivite programına katılan otizm spektrum bozukluğu olan çocukların kazanımları; ebeveyn ve öğretmen görüşleri doğrultusunda fenomolojik bir araştırma. Trakya Eğitim Dergisi, 13(3), 2165-2177. https://doi.org/10.24315/tred.1343553
  • Warner, R. E. (1984). Can teachers learn empathy? Education Canada, 24(1), 39-41.
  • Yarayan, Y. E., & Gulsen, D. B. A. (2023). Sporcularda imgeleme ve duygu düzenlemenin cesaret düzeyi üzerindeki etkilerine yönelik aşamalı regresyon analizi. Journal of ROL Sport Sciences, 896-910. https://doi.org/10.5281/zenodo.10036854
  • Yarayan, Y. E., İlhan, E. L., Esentürk, O. K., Arı, Ç., & Gülşen, D. B. A. (2023). Does emotional intelligence affect mental toughness in physically disabled athletes?. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 8(2), 231-242. https://doi.org/10.25307/jssr.1228541
  • Yarayan, Y. E., Solmaz, S., Aslan, M., Batrakoulis, A., Al-Mhanna, S. B., & Keskin, K. (2024). Sex differences in athletic performance response to the imagery and mental toughness of elite middle-and long-distance runners. Sports, 12(6), 141. https://doi.org/10.3390/sports12060141
  • Yıldırım, A. (2001). Boşanma ile eşlerin empatik eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Tez No. 110299) [Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi-Adana]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.

Öğretmen Adaylarının İletişim Becerileri ve Empati Düzeyleri Arasındaki İlişki

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 3, 229 - 236
https://doi.org/10.56639/jsar.1527411

Öz

Araştırmanın amacı öğretmen adaylarının iletişim becerileri ve empati düzeylerinin spor ve farklı değişkenler açısından incelenmesidir. Araştırma ilişkisel tarama modelinde tasarlanmış ve Erzurum Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesinde 2023-2024 öğretim yılında öğrenim gören 393 öğretmen adayı araştırma grubunu oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Kişisel Bilgi Formu”, “İletişim becerileri” ve “Toronto empati” ölçekleri kullanılmıştır. Araştırma verileri normal dağılım gösterdiği için parametrik testlerden t- testi, ANOVA ve pearson korelasyon analizleri kullanılmıştır. Sonuçlar p<,050 anlamlılık düzeyine göre değerlendirilmiştir. Analizler sonucunda; katılımcılın iletişim becerileri cinsiyet ve sportif aktivite türüne göre farklılık göstermezken, sportif aktivite yapma ve yaşa göre anlamlı farklılık göstermektedir. Katılımcıların empati düzeyleri cinsiyet ve yaşa göre anlamlı farklılık gösterirken, sportif aktivite yapma ve sportif aktivite türüne göre anlamlı farklılık göstermemektedir. Son olarak, öğretmen adaylarının iletişim becerileri ile empati düzeyleri arasında pozitif yönlü anlamlı ilişki tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akgül, A., Solmaz, S., Uzun, A., & Yarayan, Y. E. (2024). Zihinsel Dayanıklılık: İmgeleme ve Duygusal Zekânın Rolü. The Online Journal of Recreation and Sports, 13(3), 334-340. https://doi.org/10.22282/tojras.1465496
  • Alpar, R. (2013). Uygulamalı çok değişkenli istatistik yöntemler (4. Baskı). Ankara: Detay
  • Arı, Ç., Ulun, C., Yarayan, Y. E., Dursun, M., Mutlu, T., & Üstün, Ü. D. (2020). Mindfulness, healthy life skills and life satisfaction in varsity athletes and university students. Progress in Nutrition, 22(2), 1-8. https://doi.org/10.23751/pn.v22i2-S.10561
  • Avşar, Z. (2004). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin sosyal beceri düzeylerinin belirlenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 111-130.
  • Aydın, B. (2023). Empatik eğilim ve iletişim becerisi ilişkisi: Karabük Üniversitesi halkla ilişkiler ve tanıtım bölümü öğrencileri üzerine bir uygulama. International Journal of Communication and Media Research, 3(2), 26-46.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 231-274.
  • Baltaş, Z., & Baltaş, A. (2002). Bedenin Dili, İletişim Becerilerinizin Anahtarı, Sessiz Diliniz. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Beyaz, Ö. (2016). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümünde öğrenim gören öğretmen adaylarının empatik eğilim ve empatik beceri düzeylerinin incelenmesi: Anadolu Üniversitesi Örneği) (Tez No. 440356) [Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi-Eskişehir]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Buluş, M., Atan, A. & Erten Sarıkaya, H. (2017). Etkili iletişim becerileri: bir kavramsal çerçeve önerisi ve ölçek geliştirme çalışması. International Online Journal of Educational Sciences, 9(2), 575- 590. https://doi.org/10. 15345/iojes.2017.02.020
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Cooper, B. (2004). Empathy, interaction and caring: Teachers' roles in a constrained environment. Pastoral Care in Education, 22(3), 12-21. https://doi.org/10.1111/j.0264-3944.2004.00299.x
  • Çakmak, V., & Aktan, E. (2016). Öğretmen öğrenci iletişiminin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(56).
  • Çevik, D. B. (2011). Müzik öğretmeni adaylarının iletişim becerileri. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty (GUJGEF), 31(1).
  • Çiçek, G. (2018). Spor Yapan ve Yapmayan Yetişkin Bireylerin İletişim Becerileri Düzeylerinin Karşılaştırılması. Electronic Turkish Studies, 13(19).
  • Dilber, F., & Akhan, O. (2019). Öğretmen adaylarının iletişim becerileri düzeylerinin incelenmesi. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(17), 473-493.
  • Dökmen, Ü. (2005). İletişim çatışmaları ve empati. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Dursun, M., Yarayan, Y. E., ARI, Ç., Ulun, C., & Adaş, S. K. (2021). COVID-19 in Turkey: Leisure boredom, psychological resilience, physical activity and emotional state. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (15), 460-486. https://doi.org/10.46661/ijeri.5588
  • Duru, E. (2002). Öğretmen adaylarında empatik eğilim düzeyinin bazı psikososyal değişkenler açısından incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2 (12), 21-35.
  • Ekinci, Ö., & Aybek, B. (2010). Öğretmen adaylarının empatik ve eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 9(2), 3-14.
  • Elikesik, M. (2013). Sosyal bilgiler öğretiminde empati ve sosyal bilgiler öğretmenlerinin empatik becerilerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. (Tez No. 331716) [Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi-Erzurum]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Erçoban, S. (2003). İlköğretim ikinci kademesindeki branş öğretmenlerinin empatik eğilim düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. (Tez No. 127904) [Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi-Bursa]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Goleman, D. (2003). Healing emotions: Conversations with the Dalai Lama on mindfulness, emotions, and health. Shambhala publications.
  • Güvendi, B., Can, H. C., & Işım, A. T. (2020). Triatlon sporcularının zihinsel dayanıklılıklarının karar verme stilleri ile ilişkisinin incelenmesi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 146-160.
  • Habacı, D., Ürker, A., Bulut, S., Atıcı, R., & Habacı, Z. (2013). Beden dilinin eğitim öğretim üzerine etkileri. Turkish studies - International Periodical For The Languages,, 8/9, 1639-1655.
  • Han, M. T., & Polat, E. (2022). Kış sporları ile ilgilenen sporcuların spora bağlılık ve yaşam doyumu arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 20(3), 80-91. DOI: 10.33689/spormetre.1079970
  • Işık, M. (2000). İletişimden kitle iletişimine. Konya: Mikro Yayınları.
  • Işık, Z. (2024). Öğretmenlerin empati düzeyleriyle sosyal ilişki algıları ilişkisi. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 11(104), 583-599. https://doi.org/10.5281/zenodo.10784514
  • Kalliopuska, M. (1992). Self-Esteem and Narcissism Among The Most and Least Empathetic Finnish Baseball Players. Perceptual and Motor Skills, 75(3), 945- 946.
  • Karahan, T. F., Sardoğan, M. E., Güven, M. Ç., Özkamalı, E., & Dicle, A. N. (2006). İnsan İlişkileri ve İletişim Dersi'nin Öğretmen Adaylarının Çatışma Çözme ve Empatik Beceri Düzeylerine Etkisi. Eurasian Journal of Educational Research (EJER), (23).
  • Karaman, F. (2018). Almanca öğretmen adaylarının empatik eğilim düzeyi. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 8(1/1), 52-57.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya, E. Ö. (2022). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin bireysel ve takım sporu yapmasındaki kişilik özelliklerinin iletişim beceri düzeylerine etkisi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 5(Özel Sayı 2), 857-866. https://doi.org/10.38021asbid.1206472
  • Kolayiş, H., & Yiğiter, K. (2010). Kocaeli ilinde görevli ilk ve orta öğretim kurumlarında çalışan beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin empati becerilerinin incelenmesi. International Online Journal of Educational Sciences, 2(2), 562-578.
  • Korkut Owen, F., & Bugay, A. (2014). İletişim becerileri ölçeği’nin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2).
  • Koser, İ. E., & Barut, Y. (2020). Üniversite öğrencilerinin iletişim becerileri, problem çözme becerileri ve bağlanma stilleri ilişkisi. OPUS International Journal of Society Researches, 15(23), 1765-1789. https://doi.org/10.26466/opus.622867
  • Kozak, M., Zorba, E., & Bayrakdar, A. (2021). Sporcularda zihinsel antrenman becerileri ile bilinçli farkındalık. Herkes için Spor ve Rekreasyon Dergisi, 3(2), 89-97.
  • Kula, S. S., & Akbulut, Ö. F. (2020). Öğretmen adaylarının çocuğa yönelik şiddete ilişkin duyarlıkları ile empatik eğilimleri arasındaki ilişki. Trakya Eğitim Dergisi, 10(3), 917-932. https://doi.org/10.24315/tred.658597
  • Kürtüncü, M., Arslan, N., Çatalçam, S., Yapıcı, G., & Hırçın, G. (2018). Yataklı tedavi kurumlarında çalışan hemşirelerin kültürlerarası duyarlılıkları ile sosyo-demografik özellikleri ve empati düzeyleri arasındaki ilişkisi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 20(1), 44-56.
  • Mutlu, O., Şentürk, E., & Zorba, E. (2014). Üniversite öğrencisi tenisçilerde empatik eğilim ve iletişim becerisi. International Journal of Sport Culture and Science, 2(Special Issue 1), 129-137.
  • Odabaşı, Y. (1999). Anket yöntemi. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri içinde ed. Ali Atıf Bir. Eskişehir: T.C Anadolu Üniversitesi Yayınları, 1081.
  • Oskay, Ü. (1999). İletişimin ABC’s. İstanbul: Der Yayınları.
  • Önder, A. (2003). Ailede İletişim: Konuşarak ve Dinleyerek Anlaşalım. İstanbul: Morpa Kültür ve Yayınları.
  • Öz, F. (1998). Son sınıf hemşirelik öğrencilerinin empatik eğilimleri, empatik becerileri ile akademik başarı arasındaki ilişki. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2(2), 21–29.
  • Pala, A. (2008). Öğretmen adaylarının empati kurma düzeyleri üzerine bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(23), 13-23.
  • Pehlivan, K. B. (2005). Öğretmen adaylarının iletişim becerisi algıları üzerine bir çalışma. İlköğretim Online, 4(2), 17-23.
  • Rehber, E. (2007). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin empatik eğilim düzeylerine göre çatışma çözme davranışlarının incelenmesi. (Tez No. 206426) [Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi-Adana]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Siyahtaş, A., & Çavuşoğlu, S. B. (2021). İletişim becerileri ile umutsuzluk arasındaki ilişki: İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Örneği. Premium e-Journal of Social Science (PEJOSS), 5(12), 66-80. https://doi.org/10.37242/pejoss.1091
  • Süleymanoğulları, M., Tozoğlu, E., & Dursun, M. (2019). Çocukların sporda hayal etme düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. The Journal of International Social Research, 12(68), 957-965. http://dx.doi.org/10.17719/jisr.2019.3882
  • Şahin, A. (2011). Öğretmen Algılarına Göre Etkili Öğretmen Davranışları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 239-259.
  • Şahin, A., & Özçelik, F. C. (2023). Sınıf öğretmeni adaylarının duygusal zekâları ile empati ve merhamet düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(3), 787-802. https://doi.org/10.31592/aeusbed.1307312
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2015). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı (Çev: Baloğlu, M.), Ankara: Nobel.
  • Tan, Ç., & Tan, S. (2016). Öğretmen adaylarının iletişim becerileri ile sınıfı yönetme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. e-Kafkas Journal of Educational Research, 3(1), 1-14.
  • Tepeköylü, Ö., Soytürk, M. & Çamlıyar, H. (2009). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu (BESYO) Öğrencilerinin iletişim becerisi algılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7 (3), 115-124. https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000160
  • Tepeköylü-Öztürk, Ö., Soytürk, M., Daşdan-Ada, E.N., Çamlıyer, H. (2011). Üniversite takımlarında sporcu olan öğrencilerle spor yapmaya öğrencilerin iletişim becerisi düzeylerinin karşılaştırılması. Hacettepe Spor Bilimleri Dergisi, 22(2), 43-53.
  • Totan, T., Doğan, T., & Sapmaz, F. (2012). The Toronto Empathy Questionnaire: Evaluation of psychometric properties among Turkish university students. Egitim Arastirmaları-Eurasian Journal of Educational Research, 46, 179-198.
  • Uğurlu, C. T. (2013). Öğretmenlerin iletişim becerisi ve empatik eğilim davranışlarının çocuk sevme düzeyleri üzerine etkisi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(2), 51-61.
  • Ulun, C. (2023). Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin perspektifinden kariyer algısı: Bir metafor çalışması. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(3). https://doi.org/10.33468/sbsebd.363
  • Uzunçayır, D., Yılmaz, S. H., & Yarayan, Y. E. (2023). Yoga temelli fiziksel aktivite programına katılan otizm spektrum bozukluğu olan çocukların kazanımları; ebeveyn ve öğretmen görüşleri doğrultusunda fenomolojik bir araştırma. Trakya Eğitim Dergisi, 13(3), 2165-2177. https://doi.org/10.24315/tred.1343553
  • Warner, R. E. (1984). Can teachers learn empathy? Education Canada, 24(1), 39-41.
  • Yarayan, Y. E., & Gulsen, D. B. A. (2023). Sporcularda imgeleme ve duygu düzenlemenin cesaret düzeyi üzerindeki etkilerine yönelik aşamalı regresyon analizi. Journal of ROL Sport Sciences, 896-910. https://doi.org/10.5281/zenodo.10036854
  • Yarayan, Y. E., İlhan, E. L., Esentürk, O. K., Arı, Ç., & Gülşen, D. B. A. (2023). Does emotional intelligence affect mental toughness in physically disabled athletes?. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 8(2), 231-242. https://doi.org/10.25307/jssr.1228541
  • Yarayan, Y. E., Solmaz, S., Aslan, M., Batrakoulis, A., Al-Mhanna, S. B., & Keskin, K. (2024). Sex differences in athletic performance response to the imagery and mental toughness of elite middle-and long-distance runners. Sports, 12(6), 141. https://doi.org/10.3390/sports12060141
  • Yıldırım, A. (2001). Boşanma ile eşlerin empatik eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Tez No. 110299) [Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi-Adana]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
Toplam 63 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Egzersiz ve Spor Bilimleri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mücahit Dursun 0000-0002-7786-0741

Erken Görünüm Tarihi 13 Ağustos 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 2 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 11 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Dursun, M. (2024). Öğretmen Adaylarının İletişim Becerileri ve Empati Düzeyleri Arasındaki İlişki. Herkes için Spor Ve Rekreasyon Dergisi, 6(3), 229-236. https://doi.org/10.56639/jsar.1527411

Creative Commons Lisansı

Herkes için Spor ve Rekreasyon dergisi tarafından yayınlanan eserler Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmaktadır.

Flag Counter