Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EMZİRME EĞİTİMİ HAKKINDA YAYIMLANAN YOUTUBE VİDEOLARININ ANALİZİ

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 2, 166 - 172, 30.12.2020
https://doi.org/10.47115/jshs.729601

Öz

Amaç: Çalışma emzirme başarısını artırmak için yayımlanan YouTube videolarının içerik, izlenme durumu ve eğitim veren kişiler açısından değerlendirilmesidir.
Yöntem: Tanımlayıcı tipte araştırmadır. Bilgisayar ortamında web tarama aracı kullanılarak “emzirme eğitimi”, “emzirme teknikleri”, “doğru emzirme”, “emzirme eğitimi” anahtar kelimeleri kullanılarak tarama yapılmıştır. Tarama sonucunda çalışmanın evreninin 532 video oluşturmuştur. 38 video emzirme haftası haberleri ve marka tanıtımlarından, 104 video bebeğin emzirme harici ile ilgili konulardan, 25 video annenin emzirme döneminde karşılaştığı sorunlardan, 4 video emzirme danışmanlığı sertifika tanıtımından ve 303 video emzirme eğitiminin tamamen dışında paylaşılan videolardan oluşmuştur. Bu dışlanan videolardan sonra çalışmanın örneklemini 57 video oluşturmuştur. Elde edilen veriler frekans ve yüzde dağılım kullanılarak değerlendirilmiştir.
Bulgular: Videoların içerikleri incelendiğinde en fazla (%63,2) emzirme eğitimi ve teknikleri olduğu görülmüştür. Emzirme eğitimi veren ve videoları yükleyenler incelendiğinde en fazla (%19,3) YouTuberların video yüklediği, daha sonrasında ise ebe (%15,8) ve doktorların (%17,5) bu sıralamayı izlediği görülmüştür. YouTuberların en fazla video yüklemelerine rağmen, ebelerin ve doktorların eğitmen olduğu videoların daha fazla beğeni, izlenme ve yorum aldığı görülmüştür.
Sonuç: Emzirme döneminde verilen online eğitim emzirme ve bebek beslenmesinde önemli rol oynamaktadır. Verilen emzirme eğitiminin içeriği, eğitmenin eğitim düzeyi ve eğitimin anlatım şeklinin emzirme üzerinde etkili olduğu düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Adam, M., Tomlinson, M., Le Roux, I., Lefevre, A. E., McMahon, S. A., Johnston, J., … Bärnighausen, T. (2019). The Philani MOVIE study: A cluster-randomized controlled trial of a mobile video entertainment-education intervention to promote exclusive breastfeeding in South Africa. BMC Health Services Research. https://doi.org/10.1186/s12913-019-4000-x
  • Altıparmak, S., & Coşkun, A. M. (2016). Effect of prenatal training on information and satisfaction level of a pregnant woman<p>Doğum öncesi verilen eğitimin gebenin bilgi düzeyi ile memnuniyet durumuna etkisi. Journal of Human Sciences. https://doi.org/10.14687/jhs.v13i2.3744
  • Annak, İ. M., Atay Doyğacı, A. G., & Karadağ, M. (2019). Analysis of YouTube Videos Published to Prevent Lymphedema After Mastectomy. Journal of Traditional Medical Complementary Therapies, 2(2), 64–70. https://doi.org/10.5336/jtracom.2019-65749
  • Aranda-Jan, C. B., Mohutsiwa-Dibe, N., & Loukanova, S. (2014). Systematic review on what works, what does not work and why of implementation of mobile health (mHealth) projects in Africa. BMC Public Health. https://doi.org/10.1186/1471-2458-14-188
  • Blaya, J. A., Fraser, H. S. F., & Holt, B. (2010). E-health technologies show promise in developing countries. Health Affairs. https://doi.org/10.1377/hlthaff.2009.0894
  • Cangöl, E., & Şahin, N. H. (2014). Emzirmeyi Etkileyen Faktörler ve Emzi̇rme Danışmanlığı (Factors Affecting Breastfeeding and Breastfeeding Counselling). Zeynep Kamil Tıp Bülteni. https://doi.org/10.16948/zktb.80388
  • Coetzee, B., Kohrman, H., Tomlinson, M., Mbewu, N., Le Roux, I., & Adam, M. (2018). Community health workers’ experiences of using video teaching tools during home visits—A pilot study. Health and Social Care in the Community. https://doi.org/10.1111/hsc.12488
  • Demirtaş, Z. G., & Çelik, R. (2017). Emziren Annelerin Emzirme Bilgilerinin Kaynaklarının İncelenmesi: Instagram Örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. https://doi.org/10.20875/makusobed.349394
  • Forrester, I. T., Wheelock, G., & Warren, A. P. (1997). Assessment of Students’ Attitudes Toward Breastfeeding. Journal of Human Lactation. https://doi.org/10.1177/089033449701300114
  • Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü. (2014). Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması 2013. Içinde Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü, T.C. Kalkınma Bakanlığı ve TÜBİTAK, Ankara, Türkiye.
  • Hootsuit, W. are social ve. (2019). Digital 2019 Turkey (January 2019) v01. Tarihinde adresinden erişildi 2019 website: https://www.slideshare.net/DataReportal/digital-2019-turkey-january-2019-v01
  • İnce, T., Kondolot, M., Yalçın, S. S., & Yurdakök, K. (2010). Annelerin Emzirme Danışmanlığı Alma Durumları. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi.
  • Jacobs, R. J., Lou, J. Q., Ownby, R. L., & Caballero, J. (2014). A systematic review of eHealth interventions to improve health literacy. Health Informatics Journal. https://doi.org/10.1177/1460458214534092
  • Jefferson, U. T., Zachary, I., & Majee, W. (2019). Employing a User-Centered Design to Engage Mothers in the Development of a mHealth Breastfeeding Application. Computers, informatics, nursing : CIN. https://doi.org/10.1097/CIN.0000000000000549
  • Kayhan tetik, B. (2016). Anne Sütü ve Emzirme Danışmanlığında Güncel Bilgiler. Ankara Medical Journal. https://doi.org/10.17098/amj.12772
  • Kellams, A. L., Gurka, K. K., Hornsby, P. P., Drake, E., & Conaway, M. R. (2018). A randomized trial of prenatal video education to improve breastfeeding among low-income women. Breastfeeding Medicine. https://doi.org/10.1089/bfm.2018.0115
  • Koç, G. I., & Tezcan, S. (2005). Gebelerin Emzirmeye İlişkin Tutumları ve Emzirme Tutumunu Etkileyen Bazı Faktörler. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi.
  • Mahmud, N., Rodriguez, J., & Nesbit, J. (2010). A text message - Based intervention to bridge the healthcare communication gap in the rural developing world. Technology and Health Care. https://doi.org/10.3233/THC-2010-0576
  • McArthur, L., Ottosen, M. J., & Picarella, L. (2018). Technology for Breastfeeding Support: A Systematic Review. Journal of Informatics Nursing.
  • Pınar Bölüktaş, R., Özer, Z., & Yıldırım, D. (2019). Web Tabanlı Eğitimin Sağlık Alanında Kullanılabilirliği 1. Uluslararası Yönetim ve Sosyal Araştırmalar Dergisi.
  • Sayakhot, P., & Carolan-Olah, M. (2016). Internet use by pregnant women seeking pregnancy-related information: A systematic review. BMC Pregnancy and Childbirth. https://doi.org/10.1186/s12884-016-0856-5
  • Shaker, I., Scott, J. A., & Reid, M. (2004). Infant feeding attitudes of expectant parents: Breastfeeding and formula feeding. Journal of Advanced Nursing. https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.2003.02887.x
  • Slomian, J., Bruyère, O., Reginster, J. Y., & Emonts, P. (2017). The internet as a source of information used by women after childbirth to meet their need for information: A web-based survey. Midwifery. https://doi.org/10.1016/j.midw.2017.03.005
  • Tezergil, B. (2007). Doğum Sonu Dönem Annelerin Emzirmeye İlişkin Düşünceleri ve Uygulamaları. Marmara Üniversitesi.
  • Turan S. (2013). Nitel Araştırma: Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Ülken, H. (1954). İbni Sinanın Tıbba Dair Bir Münakaşası. Türkiyat Mecmuası. Türkiyat Mecmuası. https://doi.org/10.18345/tm.85920
  • We Are Social and Hootsuite. (2019). Dıgıtal 2019: Global Internet use Accelerates. Tarihinde 10 Ocak 2020, adresinden erişildi https://wearesocial.com/blog/2019/01/digital-2019-global-internet-use-accelerates
  • Yanıkkerem, E., Ay, S., & Göker, A. (2014). Primipar ve Multipar Gebelerin Emzirme Tutumu Ve Yaşadıkları Endişeler. Van Tıp Dergisi, 21(1), 6–16.

Analysis of Breastfeeding Education About YouTube Videos Published

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 2, 166 - 172, 30.12.2020
https://doi.org/10.47115/jshs.729601

Öz

Objective: The study is the evaluation of YouTube videos released to improve breastfeeding success from the point of view of content, viewing status, and education providers.
Method: It is descriptive type research. The computer was scanned using the keywords "breastfeeding training", "breastfeeding techniques", "correct breastfeeding", "breastfeeding training" using the web browsing tool. As a result of the scan, 532 videos of the universe of the study were created. It consists of 38 video breastfeeding week news and brand promotions, 104 video babies related to non-breastfeeding issues, 25 video mothers' problems encountered during breastfeeding, 4 video breastfeeding counseling certification promotion and 303 video breastfeeding training. After these excluded videos, 57 videos constituted the sample of the study. The data obtained were evaluated using frequency and percentage distribution.
Results: When the contents of the videos were examined, it was seen that breastfeeding education and techniques were the most (63.2%). When the ones who gave breastfeeding education and uploaded videos were examined, it was seen that the most (19.3%) YouTubers uploaded videos, and then the midwives (15.8%) and doctors (17.5%) followed this ranking. Despite the fact that YouTubers upload the most videos, it is seen that the videos that the midwives and doctors are instructors get more likes, views and comments.
Conclusion: Online education given during breastfeeding plays an important role in breastfeeding and infant nutrition. The content of the breastfeeding education given, the level of education of the trainer and the way of education is thought to be effective on breastfeeding.

Kaynakça

  • Adam, M., Tomlinson, M., Le Roux, I., Lefevre, A. E., McMahon, S. A., Johnston, J., … Bärnighausen, T. (2019). The Philani MOVIE study: A cluster-randomized controlled trial of a mobile video entertainment-education intervention to promote exclusive breastfeeding in South Africa. BMC Health Services Research. https://doi.org/10.1186/s12913-019-4000-x
  • Altıparmak, S., & Coşkun, A. M. (2016). Effect of prenatal training on information and satisfaction level of a pregnant woman<p>Doğum öncesi verilen eğitimin gebenin bilgi düzeyi ile memnuniyet durumuna etkisi. Journal of Human Sciences. https://doi.org/10.14687/jhs.v13i2.3744
  • Annak, İ. M., Atay Doyğacı, A. G., & Karadağ, M. (2019). Analysis of YouTube Videos Published to Prevent Lymphedema After Mastectomy. Journal of Traditional Medical Complementary Therapies, 2(2), 64–70. https://doi.org/10.5336/jtracom.2019-65749
  • Aranda-Jan, C. B., Mohutsiwa-Dibe, N., & Loukanova, S. (2014). Systematic review on what works, what does not work and why of implementation of mobile health (mHealth) projects in Africa. BMC Public Health. https://doi.org/10.1186/1471-2458-14-188
  • Blaya, J. A., Fraser, H. S. F., & Holt, B. (2010). E-health technologies show promise in developing countries. Health Affairs. https://doi.org/10.1377/hlthaff.2009.0894
  • Cangöl, E., & Şahin, N. H. (2014). Emzirmeyi Etkileyen Faktörler ve Emzi̇rme Danışmanlığı (Factors Affecting Breastfeeding and Breastfeeding Counselling). Zeynep Kamil Tıp Bülteni. https://doi.org/10.16948/zktb.80388
  • Coetzee, B., Kohrman, H., Tomlinson, M., Mbewu, N., Le Roux, I., & Adam, M. (2018). Community health workers’ experiences of using video teaching tools during home visits—A pilot study. Health and Social Care in the Community. https://doi.org/10.1111/hsc.12488
  • Demirtaş, Z. G., & Çelik, R. (2017). Emziren Annelerin Emzirme Bilgilerinin Kaynaklarının İncelenmesi: Instagram Örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. https://doi.org/10.20875/makusobed.349394
  • Forrester, I. T., Wheelock, G., & Warren, A. P. (1997). Assessment of Students’ Attitudes Toward Breastfeeding. Journal of Human Lactation. https://doi.org/10.1177/089033449701300114
  • Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü. (2014). Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması 2013. Içinde Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü, T.C. Kalkınma Bakanlığı ve TÜBİTAK, Ankara, Türkiye.
  • Hootsuit, W. are social ve. (2019). Digital 2019 Turkey (January 2019) v01. Tarihinde adresinden erişildi 2019 website: https://www.slideshare.net/DataReportal/digital-2019-turkey-january-2019-v01
  • İnce, T., Kondolot, M., Yalçın, S. S., & Yurdakök, K. (2010). Annelerin Emzirme Danışmanlığı Alma Durumları. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi.
  • Jacobs, R. J., Lou, J. Q., Ownby, R. L., & Caballero, J. (2014). A systematic review of eHealth interventions to improve health literacy. Health Informatics Journal. https://doi.org/10.1177/1460458214534092
  • Jefferson, U. T., Zachary, I., & Majee, W. (2019). Employing a User-Centered Design to Engage Mothers in the Development of a mHealth Breastfeeding Application. Computers, informatics, nursing : CIN. https://doi.org/10.1097/CIN.0000000000000549
  • Kayhan tetik, B. (2016). Anne Sütü ve Emzirme Danışmanlığında Güncel Bilgiler. Ankara Medical Journal. https://doi.org/10.17098/amj.12772
  • Kellams, A. L., Gurka, K. K., Hornsby, P. P., Drake, E., & Conaway, M. R. (2018). A randomized trial of prenatal video education to improve breastfeeding among low-income women. Breastfeeding Medicine. https://doi.org/10.1089/bfm.2018.0115
  • Koç, G. I., & Tezcan, S. (2005). Gebelerin Emzirmeye İlişkin Tutumları ve Emzirme Tutumunu Etkileyen Bazı Faktörler. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi.
  • Mahmud, N., Rodriguez, J., & Nesbit, J. (2010). A text message - Based intervention to bridge the healthcare communication gap in the rural developing world. Technology and Health Care. https://doi.org/10.3233/THC-2010-0576
  • McArthur, L., Ottosen, M. J., & Picarella, L. (2018). Technology for Breastfeeding Support: A Systematic Review. Journal of Informatics Nursing.
  • Pınar Bölüktaş, R., Özer, Z., & Yıldırım, D. (2019). Web Tabanlı Eğitimin Sağlık Alanında Kullanılabilirliği 1. Uluslararası Yönetim ve Sosyal Araştırmalar Dergisi.
  • Sayakhot, P., & Carolan-Olah, M. (2016). Internet use by pregnant women seeking pregnancy-related information: A systematic review. BMC Pregnancy and Childbirth. https://doi.org/10.1186/s12884-016-0856-5
  • Shaker, I., Scott, J. A., & Reid, M. (2004). Infant feeding attitudes of expectant parents: Breastfeeding and formula feeding. Journal of Advanced Nursing. https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.2003.02887.x
  • Slomian, J., Bruyère, O., Reginster, J. Y., & Emonts, P. (2017). The internet as a source of information used by women after childbirth to meet their need for information: A web-based survey. Midwifery. https://doi.org/10.1016/j.midw.2017.03.005
  • Tezergil, B. (2007). Doğum Sonu Dönem Annelerin Emzirmeye İlişkin Düşünceleri ve Uygulamaları. Marmara Üniversitesi.
  • Turan S. (2013). Nitel Araştırma: Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Ülken, H. (1954). İbni Sinanın Tıbba Dair Bir Münakaşası. Türkiyat Mecmuası. Türkiyat Mecmuası. https://doi.org/10.18345/tm.85920
  • We Are Social and Hootsuite. (2019). Dıgıtal 2019: Global Internet use Accelerates. Tarihinde 10 Ocak 2020, adresinden erişildi https://wearesocial.com/blog/2019/01/digital-2019-global-internet-use-accelerates
  • Yanıkkerem, E., Ay, S., & Göker, A. (2014). Primipar ve Multipar Gebelerin Emzirme Tutumu Ve Yaşadıkları Endişeler. Van Tıp Dergisi, 21(1), 6–16.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Orjinal Makaleler
Yazarlar

Reyhan Aydın 0000-0003-4950-3699

Vildan Ünlü 0000-0002-3197-5260

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 29 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aydın, R., & Ünlü, V. (2020). EMZİRME EĞİTİMİ HAKKINDA YAYIMLANAN YOUTUBE VİDEOLARININ ANALİZİ. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(2), 166-172. https://doi.org/10.47115/jshs.729601
AMA Aydın R, Ünlü V. EMZİRME EĞİTİMİ HAKKINDA YAYIMLANAN YOUTUBE VİDEOLARININ ANALİZİ. JSHS. Aralık 2020;5(2):166-172. doi:10.47115/jshs.729601
Chicago Aydın, Reyhan, ve Vildan Ünlü. “EMZİRME EĞİTİMİ HAKKINDA YAYIMLANAN YOUTUBE VİDEOLARININ ANALİZİ”. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi 5, sy. 2 (Aralık 2020): 166-72. https://doi.org/10.47115/jshs.729601.
EndNote Aydın R, Ünlü V (01 Aralık 2020) EMZİRME EĞİTİMİ HAKKINDA YAYIMLANAN YOUTUBE VİDEOLARININ ANALİZİ. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi 5 2 166–172.
IEEE R. Aydın ve V. Ünlü, “EMZİRME EĞİTİMİ HAKKINDA YAYIMLANAN YOUTUBE VİDEOLARININ ANALİZİ”, JSHS, c. 5, sy. 2, ss. 166–172, 2020, doi: 10.47115/jshs.729601.
ISNAD Aydın, Reyhan - Ünlü, Vildan. “EMZİRME EĞİTİMİ HAKKINDA YAYIMLANAN YOUTUBE VİDEOLARININ ANALİZİ”. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi 5/2 (Aralık 2020), 166-172. https://doi.org/10.47115/jshs.729601.
JAMA Aydın R, Ünlü V. EMZİRME EĞİTİMİ HAKKINDA YAYIMLANAN YOUTUBE VİDEOLARININ ANALİZİ. JSHS. 2020;5:166–172.
MLA Aydın, Reyhan ve Vildan Ünlü. “EMZİRME EĞİTİMİ HAKKINDA YAYIMLANAN YOUTUBE VİDEOLARININ ANALİZİ”. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 5, sy. 2, 2020, ss. 166-72, doi:10.47115/jshs.729601.
Vancouver Aydın R, Ünlü V. EMZİRME EĞİTİMİ HAKKINDA YAYIMLANAN YOUTUBE VİDEOLARININ ANALİZİ. JSHS. 2020;5(2):166-72.

Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi CC BY-NC 4.0 lisansına sahiptir.