Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of The Relationship Between of Nursing Students’ Benefit Levels of Information Technologies and The Perceptions of Individualized Care

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 1, 111 - 118, 28.05.2021
https://doi.org/10.47115/jshs.844599

Öz

Objective: The aim of the study was to examine the relationship between the nursing students' level of utilizing information technologies and their perceptions of individualized care.
Methods: The descriptive-relationship seeking study was conducted with 482 students studying in the nursing department of a university in the 2019-2020 academic year. "Personal Information Form", "Information Technology Utilization Scale" and "Individualized Care Scale A-Nurse Version" were used in data collection. Descriptive statistics, independent groups t test, Mann Whitney U test, Kruskall Wallis test and correlation test were used to evaluate the data. A value of p <0.05 was accepted as the level of significance. Necessary permissions were obtained for the research.
Results: 60.6% of the students saw their knowledge about information technologies at a medium level, 95.4% stated that it is important to benefit from information technologies and 86.7% stated that information technologies should be used for nursing care. In line with the results obtained from the study, the mean score of the Information Technology Utilization Scale was calculated as 56.483 ± 8.127, and the mean score of the Individualized Care Scale A-Nurse Version was calculated as 70.116 ± 9.408. It was determined that there is a very weak (r = 0.277, p <0.01), positively significant relationship between students' level of using information technologies and their perception of individualized care.
Conclusion and Suggestions: It was observed that the students' utilization of information technologies was at a medium level and their individualized care perception was at a good level. In line with this result, it is thought that it is important to support students to integrate information technologies into individualized care.

Kaynakça

  • Acaroğlu, R., Şendir, M. (2012). Bireyselleştirilmiş Bakımı Değerlendirme Skalaları. İ.Ü.F.N. Hemşirelik Dergisi, 20 (1), 1304-4869.
  • Bickford, CJ., Marion, L., Gazaway, S. (2015). Nursing: Scope and Standards of Practice. American Nurses Association, 3, 1-97.
  • Bilgiç, Ş., Aydın, ÖG. (2015). Bir Üniversite Hastanesinde Çalışan Hemşirelerin Bilişim Teknolojilerine İlişkin Görüşleri. Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik E-Dergisi, (3) 3, 10-18.
  • Cai, Z., Fan, X., Du, J. (2017). Gender And Attitudes Toward Technology Use: A Meta-Analysis. Computers & Education, 105, 1-13.
  • Can, Ş., Acaroğlu, R. (2015). Hemşirelerin Mesleki Değerlerinin Bireyselleştirilmiş Bakım Algıları ile İ̇lişkisi. Florance Nightingale Hemşirelik Dergisi, 23 (1), 32-40.
  • Doğan, P., Tarhan, M., Kürklü, A. (2019). Hemşirelik Öğrencilerinin Bireyselleştirilmiş Bakım Algıları ile Ahlaki Duyarlılık Düzeyleri Arasındaki İlişki. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 16 (2), 119-124.
  • Göriş, S., Bilgi, N., Bayındır, SD. (2014). Hemşirelik Eğitiminde Simülasyon Kullanımı. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4(2), 25-29.
  • Güner, S., Ovayolu, Ö., Ovayolu, N. (2020). Hemşirelik Öğrencilerinin Bireyselleştirilmiş Bakıma Yönelik Durumlarının İncelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 13 (2), 74-81.
  • Gürdoğan, E., Fındık, U., Arslan, B. (2015). Patients’ Perception Of Individualized Care And Satisfaction With Nursing Care Levels İn Turkey. International Journal of Caring Science, 8 (2), 369-375.
  • Jelec, K., Sukalic, S., Friganovic, A. (2016). Nursing and İmplementation of Modern Technology. Signa Vitae, 12(1), 23-27.
  • Jovanović, MC., Ivanović, S., Trgovčević, S., Kilibarda, T., Stanković, M., Milutinović, M. (2020). The application of information technologies in the process of nursing care. Acta Medica Medianae, 59 (1), 164-169.
  • Karaahmetoğlu, GU., Softa, HK., Demirarslan, E. (2017). Hemşirelerin Bilgisayar Kullanımı. Sağlık Akademisi Kastamonu, 2 (1), 24-39.
  • Karayurt, Ö., Ursavaş, F., İşeri, Ö. (2018). Hemşirelerin Bireyselleştirilmiş Bakım Verme Durumlarının ve Görüşlerinin İncelenmesi. ACU Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(2), 163-169.
  • Keser, İ. (2015). The use of nursing information systems in nursing care. The Journal of MacroTrends in Health and Medicine, 4 (1), 86-91.
  • Özen, N., Yazıcıoğlu, İ., Çınar. Fİ. (2017). Hemşirelik Öğrencilerinin Sağlık Bakımında Bilgisayar Kullanımına Yönelik Tutumları ile Klinik Karar Verme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 4 (2), 112-118.
  • Özmusmul, M. (2011). Bilişim Teknolojilerinden Yararlanma Ölçeğinin Geliştirilmesi. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 4 (1), 1-17.
  • Rouleau, G., Gagnon, MP., Côté, J. (2015). Impacts Of İnformation And Communication Technologies On Nursing Care: An Overview Of Systematic Reviews (Protocol). Systematic Reviews, 4 (1), 75.
  • Softa, HK., Akduran, F., Akyazı, E. (2014). Hemşirelerin Bilgisayar Kullanımlarına Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3 (3), 845-858.
  • Şendir, M., Acaroğlu, R., Kanan, N., Shonen, R., Katajisto, J. (2010). Bireyselleştirilmiş Bakım Ölçeği- Hemşire Versiyonu’nun Türkçe Geçerlik ve Güvenirliği. 1.Temel Hemşirelik Bakımı Kongresi Kitabı. Ege Üniversitesi Basımevi Müdürlüğü, İzmir, 129.
  • Şenyuva, E. (2019). Teknolojik Gelişmelerin Hemşirelik Eğitimine Yansımaları. Florence Nightingale Journal of Nursing, 27 (1), 79-90.
  • Tatlı, Z., Aydın, A., Şimşek, P., Özdemir, M., Gölbaşı, S., Karacan, S., Gürsoy, A., Gündüz, A. (2018). Hemşirelerin ve Hemşirelik Öğrencilerinin Bilişim Teknolojilerini Kullanma Durumları. Ordu University Journal of Nursing Studies, 1 (1), 18-27.
  • Türel, V. (2013). The Use of Educational Technology at Tertiary Level. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28 (2), 482-496.
  • Uysal, H., Yıldız, M., Dinçer, M., Eybek, Z. (2017). Hemşirelik Öğrencilerinin Bilgisayar ve Bilişim Teknolojileri Hakkındaki Farkındalıklarının Değerlendirilmesi. Hemşirelik Akademik Araştırma Dergisi, 23 (3), 153-162.
  • Valdez, GGFD., Cayaban, R., Fayyad, S., Korkmaz, M., Obeid, S., Sanchez, A. and all. (2020). The Utilization of Social Networking Sites, Their Perceived Benefits and Their Potential for Improving the Study Habits of Nursing Students in Five Countries. BMC Health Services Research, 19 (52), 2-8.
  • Warshawski, S. (2020). Israeli Nursing Students' Acceptance of Information and Communication Technologies in Clinical Placements. Journal of Professional Nursing, 10, 1-8.
  • Yıldırım, F., Keser, A. (2015). Sağlık okuryazarlığı. Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi, 3, 30-40.
  • Zhong, Z., Hu, D., Zheng, F., Ding, S., Luo, A. (2018). Relationship Between İnformation-Seeking Behavior and Innovative Behavior in Chinese Nursing Student, 63, 1-5.

HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİNDEN YARARLANMA DÜZEYLERİ İLE BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ BAKIM ALGILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 1, 111 - 118, 28.05.2021
https://doi.org/10.47115/jshs.844599

Öz

Amaç: Çalışmada hemşirelik öğrencilerinin bilişim teknolojilerinden yararlanma düzeyleri ile bireyselleştirilmiş bakım algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı-ilişki arayıcı nitelikteki çalışma, bir üniversitenin 2019-2020 eğitim öğretim yılında hemşirelik bölümünde öğrenim gören 482 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Verilerin toplanmasında ‘’Kişisel Bilgi Formu’’, ‘’Bilişim Teknolojilerinden Yararlanma Ölçeği’ ve ‘’Bireyselleştirilmiş Bakım Skalası A-Hemşire Versiyonu’’ kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler, bağımsız gruplarda t testi, Mann Whitney U testi, Kruskall Wallis testi ve korelasyon testi kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi olarak p<0.05 değeri kabul edilmiştir. Araştırma için gerekli izinler alınmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin %60. 6’sı bilişim teknolojileri ile ilgili bilgilerini orta düzeyde görmekte, %95.4’ü bilişim teknolojilerinden yararlanmanın önemli olduğunu ve %86.7’si hemşirelik bakımı için bilişim teknolojilerinden yararlanılması gerektiğini belirtmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda Bilişim Teknolojilerinden Yararlanma Ölçeği puan ortalamaları 56.483±8.127, Bireyselleştirilmiş Bakım Skalası A-Hemşire Versiyonu puan ortalamaları 70.116±9.408 olarak hesaplanmıştır. Öğrencilerin bilişim teknolojilerinden yararlanma düzeyleri ile bireyselleştirilmiş bakım algıları arasında çok zayıf düzeyde (r=0.277, p<0.01), pozitif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir.
Sonuçlar ve Öneriler: Öğrencilerin bilişim teknolojilerinden yararlanma durumunun orta, bireyselleştirilmiş bakım algılarının ise iyi düzeyde olduğu görülmüştür. Bu sonuç doğrultusunda öğrencilerin bilişim teknolojilerini bireyselleştirilmiş bakıma entegre etmeleri için desteklenmelerinin önemli olduğu düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Acaroğlu, R., Şendir, M. (2012). Bireyselleştirilmiş Bakımı Değerlendirme Skalaları. İ.Ü.F.N. Hemşirelik Dergisi, 20 (1), 1304-4869.
  • Bickford, CJ., Marion, L., Gazaway, S. (2015). Nursing: Scope and Standards of Practice. American Nurses Association, 3, 1-97.
  • Bilgiç, Ş., Aydın, ÖG. (2015). Bir Üniversite Hastanesinde Çalışan Hemşirelerin Bilişim Teknolojilerine İlişkin Görüşleri. Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik E-Dergisi, (3) 3, 10-18.
  • Cai, Z., Fan, X., Du, J. (2017). Gender And Attitudes Toward Technology Use: A Meta-Analysis. Computers & Education, 105, 1-13.
  • Can, Ş., Acaroğlu, R. (2015). Hemşirelerin Mesleki Değerlerinin Bireyselleştirilmiş Bakım Algıları ile İ̇lişkisi. Florance Nightingale Hemşirelik Dergisi, 23 (1), 32-40.
  • Doğan, P., Tarhan, M., Kürklü, A. (2019). Hemşirelik Öğrencilerinin Bireyselleştirilmiş Bakım Algıları ile Ahlaki Duyarlılık Düzeyleri Arasındaki İlişki. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 16 (2), 119-124.
  • Göriş, S., Bilgi, N., Bayındır, SD. (2014). Hemşirelik Eğitiminde Simülasyon Kullanımı. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4(2), 25-29.
  • Güner, S., Ovayolu, Ö., Ovayolu, N. (2020). Hemşirelik Öğrencilerinin Bireyselleştirilmiş Bakıma Yönelik Durumlarının İncelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 13 (2), 74-81.
  • Gürdoğan, E., Fındık, U., Arslan, B. (2015). Patients’ Perception Of Individualized Care And Satisfaction With Nursing Care Levels İn Turkey. International Journal of Caring Science, 8 (2), 369-375.
  • Jelec, K., Sukalic, S., Friganovic, A. (2016). Nursing and İmplementation of Modern Technology. Signa Vitae, 12(1), 23-27.
  • Jovanović, MC., Ivanović, S., Trgovčević, S., Kilibarda, T., Stanković, M., Milutinović, M. (2020). The application of information technologies in the process of nursing care. Acta Medica Medianae, 59 (1), 164-169.
  • Karaahmetoğlu, GU., Softa, HK., Demirarslan, E. (2017). Hemşirelerin Bilgisayar Kullanımı. Sağlık Akademisi Kastamonu, 2 (1), 24-39.
  • Karayurt, Ö., Ursavaş, F., İşeri, Ö. (2018). Hemşirelerin Bireyselleştirilmiş Bakım Verme Durumlarının ve Görüşlerinin İncelenmesi. ACU Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(2), 163-169.
  • Keser, İ. (2015). The use of nursing information systems in nursing care. The Journal of MacroTrends in Health and Medicine, 4 (1), 86-91.
  • Özen, N., Yazıcıoğlu, İ., Çınar. Fİ. (2017). Hemşirelik Öğrencilerinin Sağlık Bakımında Bilgisayar Kullanımına Yönelik Tutumları ile Klinik Karar Verme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 4 (2), 112-118.
  • Özmusmul, M. (2011). Bilişim Teknolojilerinden Yararlanma Ölçeğinin Geliştirilmesi. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 4 (1), 1-17.
  • Rouleau, G., Gagnon, MP., Côté, J. (2015). Impacts Of İnformation And Communication Technologies On Nursing Care: An Overview Of Systematic Reviews (Protocol). Systematic Reviews, 4 (1), 75.
  • Softa, HK., Akduran, F., Akyazı, E. (2014). Hemşirelerin Bilgisayar Kullanımlarına Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3 (3), 845-858.
  • Şendir, M., Acaroğlu, R., Kanan, N., Shonen, R., Katajisto, J. (2010). Bireyselleştirilmiş Bakım Ölçeği- Hemşire Versiyonu’nun Türkçe Geçerlik ve Güvenirliği. 1.Temel Hemşirelik Bakımı Kongresi Kitabı. Ege Üniversitesi Basımevi Müdürlüğü, İzmir, 129.
  • Şenyuva, E. (2019). Teknolojik Gelişmelerin Hemşirelik Eğitimine Yansımaları. Florence Nightingale Journal of Nursing, 27 (1), 79-90.
  • Tatlı, Z., Aydın, A., Şimşek, P., Özdemir, M., Gölbaşı, S., Karacan, S., Gürsoy, A., Gündüz, A. (2018). Hemşirelerin ve Hemşirelik Öğrencilerinin Bilişim Teknolojilerini Kullanma Durumları. Ordu University Journal of Nursing Studies, 1 (1), 18-27.
  • Türel, V. (2013). The Use of Educational Technology at Tertiary Level. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28 (2), 482-496.
  • Uysal, H., Yıldız, M., Dinçer, M., Eybek, Z. (2017). Hemşirelik Öğrencilerinin Bilgisayar ve Bilişim Teknolojileri Hakkındaki Farkındalıklarının Değerlendirilmesi. Hemşirelik Akademik Araştırma Dergisi, 23 (3), 153-162.
  • Valdez, GGFD., Cayaban, R., Fayyad, S., Korkmaz, M., Obeid, S., Sanchez, A. and all. (2020). The Utilization of Social Networking Sites, Their Perceived Benefits and Their Potential for Improving the Study Habits of Nursing Students in Five Countries. BMC Health Services Research, 19 (52), 2-8.
  • Warshawski, S. (2020). Israeli Nursing Students' Acceptance of Information and Communication Technologies in Clinical Placements. Journal of Professional Nursing, 10, 1-8.
  • Yıldırım, F., Keser, A. (2015). Sağlık okuryazarlığı. Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi, 3, 30-40.
  • Zhong, Z., Hu, D., Zheng, F., Ding, S., Luo, A. (2018). Relationship Between İnformation-Seeking Behavior and Innovative Behavior in Chinese Nursing Student, 63, 1-5.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Orjinal Makaleler
Yazarlar

Özge İşeri 0000-0002-6623-8973

Belgin Şen Atasayar 0000-0001-9680-7439

Yayımlanma Tarihi 28 Mayıs 2021
Gönderilme Tarihi 21 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA İşeri, Ö., & Şen Atasayar, B. (2021). HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİNDEN YARARLANMA DÜZEYLERİ İLE BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ BAKIM ALGILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(1), 111-118. https://doi.org/10.47115/jshs.844599
AMA İşeri Ö, Şen Atasayar B. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİNDEN YARARLANMA DÜZEYLERİ İLE BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ BAKIM ALGILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. JSHS. Mayıs 2021;6(1):111-118. doi:10.47115/jshs.844599
Chicago İşeri, Özge, ve Belgin Şen Atasayar. “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİNDEN YARARLANMA DÜZEYLERİ İLE BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ BAKIM ALGILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ”. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi 6, sy. 1 (Mayıs 2021): 111-18. https://doi.org/10.47115/jshs.844599.
EndNote İşeri Ö, Şen Atasayar B (01 Mayıs 2021) HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİNDEN YARARLANMA DÜZEYLERİ İLE BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ BAKIM ALGILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi 6 1 111–118.
IEEE Ö. İşeri ve B. Şen Atasayar, “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİNDEN YARARLANMA DÜZEYLERİ İLE BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ BAKIM ALGILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ”, JSHS, c. 6, sy. 1, ss. 111–118, 2021, doi: 10.47115/jshs.844599.
ISNAD İşeri, Özge - Şen Atasayar, Belgin. “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİNDEN YARARLANMA DÜZEYLERİ İLE BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ BAKIM ALGILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ”. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi 6/1 (Mayıs 2021), 111-118. https://doi.org/10.47115/jshs.844599.
JAMA İşeri Ö, Şen Atasayar B. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİNDEN YARARLANMA DÜZEYLERİ İLE BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ BAKIM ALGILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. JSHS. 2021;6:111–118.
MLA İşeri, Özge ve Belgin Şen Atasayar. “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİNDEN YARARLANMA DÜZEYLERİ İLE BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ BAKIM ALGILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ”. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 6, sy. 1, 2021, ss. 111-8, doi:10.47115/jshs.844599.
Vancouver İşeri Ö, Şen Atasayar B. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİNDEN YARARLANMA DÜZEYLERİ İLE BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ BAKIM ALGILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. JSHS. 2021;6(1):111-8.

Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi CC BY-NC 4.0 lisansına sahiptir.