Aim: The aim of this study is to evaluate the relationship between health literacy and smokeless air-zone antitede in high school teachers.
Method: The research is a cross-sectional type study. The study population consists of all teachers working in state high schools in a district in western Turkey. No sampling method was used in the study, and it was aimed to reach the entire study population. In this direction, in the study universe consisting of 515 people, all those who accepted to participate in the research voluntarily and could be reached during the research process were included in the research (n=391). Data were collected face-to-face in schools between January and March 2020. In data collection; An introductory data form containing individuals' sociodemographic characteristics and smoking history, Turkey Health Literacy Scale (THLS-32) and Smoke-Free Airspace Attitude Scale in Schools (SAASIS) were used. Statistical significance level was taken as p<0.05.
Results: 41.9% of the teachers have problematic-limited health literacy level. Teachers' total score average of SAASIS is 40.6±9.1 (min: 15, max: 58). Teachers' total score of SAASIS shows a significant difference according to their health literacy levels (p<0,05). The SAASIS total score of individuals with inadequate health literacy level is significantly lower than other individuals (p<0.05). There is a positive, weak but statistically significant relationship between the SAASIS total score and the THLS-32 general index score (r= .266**; p= .000). THLS-32 general index scores explaining 7% of the total variance in the SAASIS total scores.
Conclusions and Recommendations: These data show that health literacy is a determining factor on smoke-free airspace attitude. Smoke-free airspace attitude showed a significant difference according to smoking status, smoking cessation period, and smoking status among other family members at home. It is thought that policies aimed at increasing health literacy and training programs for teachers on this subject may be effective in improving attitudes towards smoke-free air spaces.
Amaç: Bu araştırmanın amacı lise öğretmenlerinde sağlık okuryazarlığının dumansız hava sahası tutumu ile ilişkisini değerlendirmektir.
Yöntem: Araştırma kesitsel tipte bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma evrenini Türkiye’nin batısında bir ilçede devlet liselerinde görevli tüm öğretmenler oluşturmaktadır. Bu doğrultuda 515 kişiden oluşan çalışma evreninde araştırmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden ve araştırma sürecinde ulaşılabilenlerin tümü araştırmaya dahil edilmiştir (n=391). Veriler, Ocak ve Mart 2020 tarihleri arasında okullarda yüz yüze toplanmıştır. Veri toplamada; bireylerin sosyodemografik özellikleri ile sigara kullanım öykülerini içeren tanıtıcı veri formu, Türkiye Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği (TSOY-32) ve Okullarda Dumansız Hava Sahası Tutum Ölçeği (ODHSTÖ) kullanılmıştır. İstatistiksel anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak alınmıştır.
Bulgular: Öğretmenlerin %41,9’u sorunlu-sınırlı sağlık okuryazarlığı düzeyindedir. Öğretmenlerin ODHSTÖ toplam puan ortalaması 40,6±9,1’dir (min: 15, max: 58). Öğretmenlerin ODHSTÖ toplam puanı SOY düzeylerine göre anlamlı bir fark göstermektedir (p<0,05). Yetersiz SOY düzeyindeki bireylerin ODHSTÖ toplam puanı diğer bireylere göre anlamlı olarak daha düşüktür (p<0,05). ODHSTÖ toplam puanı ile TSOY-32 genel indeks puanı arasında pozitif yönde, zayıf ancak istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki vardır (r= ,266**; p= ,000). TSOY-32 genel indeks puanları, ODHSTÖ toplam puanlarındaki toplam varyansın %7’sini açıklamaktadır.
Sonuç ve Öneriler: Bu veriler sağlık okuryazarlığının dumansız hava sahası tutumu üzerinde belirleyici bir faktör olduğunu göstermektedir. Dumansız hava sahası tutumu; sigara içme durumu, sigara bırakma süresi ve evdeki diğer aile bireyleri arasında sigara içilme durumuna göre anlamlı bir fark göstermiştir. Sağlık okuryazarlığını artırmaya yönelik politikaların ve bu konuda öğretmenlere yönelik yürütülecek eğitim programlarının, dumansız hava sahasına yönelik tutumu geliştirmede etkili olabileceği düşünülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Halk Sağlığı Hemşireliği |
Bölüm | Orjinal Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 20 Ağustos 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 9 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 31 Temmuz 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 2 |
Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi CC BY-NC 4.0 lisansına sahiptir.