Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Turizm Sektöründe Kadın Girişimciliğin Bibliyometrik Analizi

Yıl 2024, , 1214 - 1227, 30.07.2024
https://doi.org/10.21547/jss.1393110

Öz

Turizm sektöründe kadın girişimciliği, dünya genelinde giderek yaygınlaşan bir konu hâline gelmiştir. Kadın girişimciler, turizm sektöründe çeşitli alanlarda faaliyet göstererek, sektöre katkıda bulunmakta ve iş dünyasındaki cinsiyet eşitliğine katkı sağlamaktadır. Kadın girişimciliği, turizm sektöründe sadece ekonomik büyümeye değil, aynı zamanda sektörde çeşitliliği ve yeniliği desteklemeye de katkı sağlamaktadır. Kadın girişimcilerin turizmde aktif olarak yer alması, sektörde daha fazla farklı bakış açısı, yenilikçilik ve sürdürülebilirlik anlayışını beraberinde getirmektedir. Bu nedenle, turizm sektörü, kadın girişimcilere destek sağlamak ve onların liderlik rollerini teşvik etmek amacıyla çeşitli programlar ve politikalar geliştirmektedir. Araştırmadaki temel amaç; turizmde kadın girişimciliği konusunda yapılan çalışmaların irdelenmesidir. Turizm sektöründe kadın girişimciliği konusunun önemini vurgulamak için bu araştırma yapılmıştır. Araştırmada 2012-2022 yılları arasında turizmde kadın girişimciliği konusunda gerçekleştirilmiş olan 11 çalışma baz alınmış ve bibliyometrik analiz yöntemiyle incelenmiştir. Araştırma kapsamında bilimsel makalelerin yönteme göre dağılımı, araştırmacılarının bağlı oldukları kurumlar, alıntılanma sayılarına göre dağılımı ve incelenen makalelerdeki en çok tekrar eden kelime frekansları ve kelime bulutları oluşturularak değerlendirilmiştir. Yapılan araştırma sonucunda, bilimsel makalelerde en fazla nitel araştırma yönteminin kullanıldığı görülmüş ve 2013 yılında gerçekleştirilen çalışmanın atıf aldığı belirlenmiştir. Ayrıca çalışmalarda en fazla kullanılan kelimelerin “kadın girişimci” ve “turizm” kelimeleri dışında “kırsal” kelimesi olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Adom, K., Anambane, G. (2020). Understanding the role of culture and gender stereotypes in women entrepreneurship through the lens of the stereotype threat theory. Journal of Entrepreneurship in Emerging Economies, 12(1), 100-124.
  • Aksay, B. (2019). Türkiye’de kadın girişimciliğinin son 10 yılı: Alanyazın taraması ve öneriler. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (35), 35-51.
  • Allen, S., Truman, C. (2016). Women in business: Perspectives on women entrepreneurs. Routledge.
  • Aylan, F. K., Sarı, H., Şalvarcı, S. (2019). Kırsal yoksulluğun giderilmesinde kadın girişimciliğin rolü: Lavanta kokulu köy örneği (The Role of Woman Entrepreneurship in Reduction of Rural Poverty: A Case of Levander Smelling Village). Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 7(2), 1271-1289.
  • Barca, M., Akdeve, E., Balay, İ. G. (2013). Türkiye sağlık turizm sektörünün analizi ve strateji önerileri. İşletme Araştırmaları Dergisi, 5(3), 64-92.
  • Bayram, G. E. (2018). Kadın girişimciler ve turizm: Mevcut durum ve sorunlar üzerine Sinop ilinde bir araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 10(2), 56-88.
  • Boyacıoğlu, E. Z. (2014). Kırsal turizmde kadın girişimciliği: Edirne örneği. International Journal of Social and Economic Sciences, 4(2), 82-90.
  • Çabuk, S., Südaş, H. D., Araç, S. K. (2015). Kadın girişimcilerin iş yaşam süreçlerinin incelenmesi: Adana ilindeki girişimciler üzerinde bir uygulama. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(31), 423-441.
  • Duffy, L. N., Kline, C. S., Mowatt, R. A., Chancellor, H. C. (2015). Women in tourism: Shifting gender ideology in the DR. Annals of Tourism Research, 52, 72-86.
  • Durukan, L. (2021). Türkiye'de kadın girişimcilerin desteklenmesinde KOSGEB’in rolü. Gazi İktisat ve İşletme Dergisi, 7(1), 17-37.
  • Düzgün, S. S. (2021). Covid-19 salgını döneminde Türkiye’de kadın girişimcilik yazını. Girişimcilik İnovasyon ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 5(10), 148-165.
  • Ekinsmyth, C. (2011). Challenging the boundaries of entrepreneurship: The spatialities and practices of UK ‘Mumpreneurs’. Geoforum, 42(1), 104-114.
  • Elmas, Ç., Boyacıoğlu, E. Z. (2021). ‘Kadın ve turizm’ konulu çalışmaların görsel haritalama tekniğine göre bibliyometrik analizi. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2), 1051-1069.
  • Erkan, B., Kara, O., Harbalıoğlu, M. (2013). Türkiye’de turizm gelirlerinin belirleyicileri. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (39), 1-20.
  • Eroğlu, D., Parsova, G. (2018). Kır kökenli kadın girişimciliğinin ekonomik şiddet ve toplumsal cinsiyet bağlamında analizi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (31), 153-166.
  • Fidan, F., Nam, D. (2012). Kırsal turizmde yeni dinamikler: Kadın girişimciler-Taraklı örneği. KMÜ Sosyal ve Ekonomi̇k Araştırmalar Dergi̇si, 14(23), 51-57.
  • Filimonau, V., Matyakubov, U., Matniyozov, M., Shaken, A., Mika, M. (2022). Women entrepreneurs in tourism in a time of a life event crisis. Journal of Sustainable Tourism, 32 (3), 457-479.
  • Gezen, T., Köroğlu, Ö. (2014). Turizm eğitimi alan öğrencilerin kariyer seçimine etki eden kariyer çapalarının belirlenmesine yönelik bir araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(2), 213-234.
  • Karakaş, A., Gökmen, G. (2016). Turizm sektöründe kadın girişimcilerin profilinin incelenmesi. Journal of Recreation and Tourism Research, 3(3), 18-25.
  • Kızılkaya, O., Sofuğlu, E., Karaçor, Z. (2016). Türkiye'de turizm gelirleri-ekonomik büyüme ilişkisi: ARDL sınır testi yaklaşımı. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 23(1), 203-215.
  • Konaklıoğlu, E., Kaleözü, S. (2023). Turizm sektöründeki kadın girişimcilerin motivasyon faktörleri ve kişilik özelliklerine ilişkin nitel bir araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 15(1), 274-285.
  • Kurtay, E. (2021). Ekoturizm sektöründe kadın girişimciliğinin Düzce ili uygulama örnekleri üzerinden değerlendirilmesi. Peyzaj, 3(2), 93-105.
  • Öğüt, A. (2006). Türkiye’de kadın girişimciliğin ve yöneticiliğin önündeki güçlükler: Cam tavan sendromu. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi. 1, 55-77.
  • Özyılmaz, A. M., Yavuzer, H. (2016). Türkiye'de kadın girişimciliği ve girişimci kadınların karşılaştıkları sorunlar üzerine bir araştırma. (Master's thesis), Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi.
  • Solmaz, S. A., Aksoy, Ö., Şengül, S., Sarıışık, M. (2014). Üniversite öğrencilerinin girişimci kişilik özelliklerinin belirlenmesi: Turizm lisans ve ön lisans öğrencileri üzerine bir alan araştırması. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2014(1), 41-55.
  • Soyak, M. (2014). Uluslararası turizmde son eğilimler ve Türkiye’de turizm politikalarının evrimi. Marmara Sosyal Araştırmalar Dergisi, (4), 1-18.
  • Soysal, A. (2010). Türkiye'de kadın girişimciler: Engeller ve fırsatlar bağlamında bir değerlendirme. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 65(01), 83-114.
  • Sungur, Z. (2013). Türkiye’nin sakin şehirlerindeki kadın girişimciliğine sosyolojik bir bakış. Women entrepreneurship in slow cities of Turkey from a sociological perspective. In International Conference on Euroasian Economies, St. Petersburg: Russia.
  • Sürgevil-Dalkılıç, O. (2015). Annelerin öykülerinden açığa çıkanlar: Annelik ve çalışan anneliğe yüklenen anlamlar, çalışma hayatından örnek olaylar, ihtiyaçlar ve beklentiler. Çalışan Anne: Kadın akademisyenlerin kaleminden çalışma yaşamında annelik, 407-466.
  • Şimşek, M. Ş., Özgener, Ş., İlhan, İ. (2017). Turizm sektöründe kadın girişimciler ve yöneticiler açısından otantik liderliğin sosyal tembellik üzerindeki etkileri: yaşam tatmininin düzenleyici rolü. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 14(3), 88-109.
  • Şit, M. (2016). Türkiye’de turizm sektörünün istihdama katkısı. Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 7(1), 101-117.
  • Topateş, A. K., Topateş, H., Kıdak, E. (2022). Güçlendirme ve toplumsal cinsiyet rolleri ikileminde kadın girişimciliği. Çalışma ve Toplum, 2(73), 1043-1074.
  • TÜİK (2017). İstatistiklerle Kadın. Erişim Tarihi: 07.11.2023. URL: https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle-Kadin-2017-27594
  • Valeri, M., Katsoni, V. (2021). Female entrepreneurship in tourism. In Gender and tourism (pp. 1-9). Emerald Publishing Limited. UK.
  • Winn, J. (2005). Women entrepreneurs: can we remove the barriers?. The International Entrepreneurship and Management Journal, 1, 381-397.
  • Yadav, V., Unni, J. (2016). Women entrepreneurship: Research review and future directions. Journal of Global Entrepreneurship Research, 6, 1-18.
  • Yavuz, N., Güler, D., Engindeniz, S. (2022). Kırsal kesimdeki kadınların girişimcilik eğilimlerinin saptanması: İzmir’in Kemalpaşa İlçesi. Adnan Menderes Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 19(2), 191-198.
  • Yetim, N. (2002). Sosyal sermaye olarak kadın girişimciler: Mersin örneği. Ege Academic Review, 2(2), 79-92.
  • Yetiş, Ş. A., Çalışkan, N. (2020). Turizm sektöründe kadın istihdamı: mevcut duruma ilişkin bir değerlendirme. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(3), 105-119.
  • Yirik, Ş., Yıldrım, B. I. (2014). Turizm sektöründeki kadın girişimcilerin bireysel değerlerinin demografik özellikleri açısından incelenmesi: Antalya ili örneği. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(26), 361-378.

Bibliometric Analysis of Women Entrepreneurship in The Tourism Sector

Yıl 2024, , 1214 - 1227, 30.07.2024
https://doi.org/10.21547/jss.1393110

Öz

Women entrepreneurship in the tourism sector has become an increasingly widespread issue worldwide. Women entrepreneurs are active in various fields in the tourism sector, contributing to the sector and contributing to gender equality in the business world. Women entrepreneurship not only contributes to economic growth in the tourism sector, but also to promote diversity and innovation in the sector. The active involvement of women entrepreneurs in tourism brings more diverse perspectives, innovation and sustainability in the sector. Therefore, the tourism sector is developing various programs and policies to support women entrepreneurs and encourage their leadership roles. The main purpose of the research is to examine the studies on women entrepreneurship in tourism. This research was conducted to emphasize the importance of women entrepreneurship in the tourism sector. In the research, 11 studies on women's entrepreneurship in tourism between 2012-2022 were taken as a basis and examined by bibliometric analysis method. Within the scope of the research, the distribution of scientific articles according to the method, the institutions to which the researchers are affiliated, the distribution according to the number of citations, and the most recurring word frequencies and word clouds in the analyzed articles were created and evaluated. As a result of the research, it was seen that qualitative research method was mostly used in scientific articles and it was determined that the study conducted in 2013 was cited. In addition, it was determined that the most commonly used words in the studies were "rural" in addition to the words "women entrepreneurs" and "tourism".

Kaynakça

  • Adom, K., Anambane, G. (2020). Understanding the role of culture and gender stereotypes in women entrepreneurship through the lens of the stereotype threat theory. Journal of Entrepreneurship in Emerging Economies, 12(1), 100-124.
  • Aksay, B. (2019). Türkiye’de kadın girişimciliğinin son 10 yılı: Alanyazın taraması ve öneriler. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (35), 35-51.
  • Allen, S., Truman, C. (2016). Women in business: Perspectives on women entrepreneurs. Routledge.
  • Aylan, F. K., Sarı, H., Şalvarcı, S. (2019). Kırsal yoksulluğun giderilmesinde kadın girişimciliğin rolü: Lavanta kokulu köy örneği (The Role of Woman Entrepreneurship in Reduction of Rural Poverty: A Case of Levander Smelling Village). Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 7(2), 1271-1289.
  • Barca, M., Akdeve, E., Balay, İ. G. (2013). Türkiye sağlık turizm sektörünün analizi ve strateji önerileri. İşletme Araştırmaları Dergisi, 5(3), 64-92.
  • Bayram, G. E. (2018). Kadın girişimciler ve turizm: Mevcut durum ve sorunlar üzerine Sinop ilinde bir araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 10(2), 56-88.
  • Boyacıoğlu, E. Z. (2014). Kırsal turizmde kadın girişimciliği: Edirne örneği. International Journal of Social and Economic Sciences, 4(2), 82-90.
  • Çabuk, S., Südaş, H. D., Araç, S. K. (2015). Kadın girişimcilerin iş yaşam süreçlerinin incelenmesi: Adana ilindeki girişimciler üzerinde bir uygulama. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(31), 423-441.
  • Duffy, L. N., Kline, C. S., Mowatt, R. A., Chancellor, H. C. (2015). Women in tourism: Shifting gender ideology in the DR. Annals of Tourism Research, 52, 72-86.
  • Durukan, L. (2021). Türkiye'de kadın girişimcilerin desteklenmesinde KOSGEB’in rolü. Gazi İktisat ve İşletme Dergisi, 7(1), 17-37.
  • Düzgün, S. S. (2021). Covid-19 salgını döneminde Türkiye’de kadın girişimcilik yazını. Girişimcilik İnovasyon ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 5(10), 148-165.
  • Ekinsmyth, C. (2011). Challenging the boundaries of entrepreneurship: The spatialities and practices of UK ‘Mumpreneurs’. Geoforum, 42(1), 104-114.
  • Elmas, Ç., Boyacıoğlu, E. Z. (2021). ‘Kadın ve turizm’ konulu çalışmaların görsel haritalama tekniğine göre bibliyometrik analizi. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2), 1051-1069.
  • Erkan, B., Kara, O., Harbalıoğlu, M. (2013). Türkiye’de turizm gelirlerinin belirleyicileri. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (39), 1-20.
  • Eroğlu, D., Parsova, G. (2018). Kır kökenli kadın girişimciliğinin ekonomik şiddet ve toplumsal cinsiyet bağlamında analizi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (31), 153-166.
  • Fidan, F., Nam, D. (2012). Kırsal turizmde yeni dinamikler: Kadın girişimciler-Taraklı örneği. KMÜ Sosyal ve Ekonomi̇k Araştırmalar Dergi̇si, 14(23), 51-57.
  • Filimonau, V., Matyakubov, U., Matniyozov, M., Shaken, A., Mika, M. (2022). Women entrepreneurs in tourism in a time of a life event crisis. Journal of Sustainable Tourism, 32 (3), 457-479.
  • Gezen, T., Köroğlu, Ö. (2014). Turizm eğitimi alan öğrencilerin kariyer seçimine etki eden kariyer çapalarının belirlenmesine yönelik bir araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(2), 213-234.
  • Karakaş, A., Gökmen, G. (2016). Turizm sektöründe kadın girişimcilerin profilinin incelenmesi. Journal of Recreation and Tourism Research, 3(3), 18-25.
  • Kızılkaya, O., Sofuğlu, E., Karaçor, Z. (2016). Türkiye'de turizm gelirleri-ekonomik büyüme ilişkisi: ARDL sınır testi yaklaşımı. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 23(1), 203-215.
  • Konaklıoğlu, E., Kaleözü, S. (2023). Turizm sektöründeki kadın girişimcilerin motivasyon faktörleri ve kişilik özelliklerine ilişkin nitel bir araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 15(1), 274-285.
  • Kurtay, E. (2021). Ekoturizm sektöründe kadın girişimciliğinin Düzce ili uygulama örnekleri üzerinden değerlendirilmesi. Peyzaj, 3(2), 93-105.
  • Öğüt, A. (2006). Türkiye’de kadın girişimciliğin ve yöneticiliğin önündeki güçlükler: Cam tavan sendromu. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi. 1, 55-77.
  • Özyılmaz, A. M., Yavuzer, H. (2016). Türkiye'de kadın girişimciliği ve girişimci kadınların karşılaştıkları sorunlar üzerine bir araştırma. (Master's thesis), Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi.
  • Solmaz, S. A., Aksoy, Ö., Şengül, S., Sarıışık, M. (2014). Üniversite öğrencilerinin girişimci kişilik özelliklerinin belirlenmesi: Turizm lisans ve ön lisans öğrencileri üzerine bir alan araştırması. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2014(1), 41-55.
  • Soyak, M. (2014). Uluslararası turizmde son eğilimler ve Türkiye’de turizm politikalarının evrimi. Marmara Sosyal Araştırmalar Dergisi, (4), 1-18.
  • Soysal, A. (2010). Türkiye'de kadın girişimciler: Engeller ve fırsatlar bağlamında bir değerlendirme. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 65(01), 83-114.
  • Sungur, Z. (2013). Türkiye’nin sakin şehirlerindeki kadın girişimciliğine sosyolojik bir bakış. Women entrepreneurship in slow cities of Turkey from a sociological perspective. In International Conference on Euroasian Economies, St. Petersburg: Russia.
  • Sürgevil-Dalkılıç, O. (2015). Annelerin öykülerinden açığa çıkanlar: Annelik ve çalışan anneliğe yüklenen anlamlar, çalışma hayatından örnek olaylar, ihtiyaçlar ve beklentiler. Çalışan Anne: Kadın akademisyenlerin kaleminden çalışma yaşamında annelik, 407-466.
  • Şimşek, M. Ş., Özgener, Ş., İlhan, İ. (2017). Turizm sektöründe kadın girişimciler ve yöneticiler açısından otantik liderliğin sosyal tembellik üzerindeki etkileri: yaşam tatmininin düzenleyici rolü. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 14(3), 88-109.
  • Şit, M. (2016). Türkiye’de turizm sektörünün istihdama katkısı. Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 7(1), 101-117.
  • Topateş, A. K., Topateş, H., Kıdak, E. (2022). Güçlendirme ve toplumsal cinsiyet rolleri ikileminde kadın girişimciliği. Çalışma ve Toplum, 2(73), 1043-1074.
  • TÜİK (2017). İstatistiklerle Kadın. Erişim Tarihi: 07.11.2023. URL: https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle-Kadin-2017-27594
  • Valeri, M., Katsoni, V. (2021). Female entrepreneurship in tourism. In Gender and tourism (pp. 1-9). Emerald Publishing Limited. UK.
  • Winn, J. (2005). Women entrepreneurs: can we remove the barriers?. The International Entrepreneurship and Management Journal, 1, 381-397.
  • Yadav, V., Unni, J. (2016). Women entrepreneurship: Research review and future directions. Journal of Global Entrepreneurship Research, 6, 1-18.
  • Yavuz, N., Güler, D., Engindeniz, S. (2022). Kırsal kesimdeki kadınların girişimcilik eğilimlerinin saptanması: İzmir’in Kemalpaşa İlçesi. Adnan Menderes Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 19(2), 191-198.
  • Yetim, N. (2002). Sosyal sermaye olarak kadın girişimciler: Mersin örneği. Ege Academic Review, 2(2), 79-92.
  • Yetiş, Ş. A., Çalışkan, N. (2020). Turizm sektöründe kadın istihdamı: mevcut duruma ilişkin bir değerlendirme. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(3), 105-119.
  • Yirik, Ş., Yıldrım, B. I. (2014). Turizm sektöründeki kadın girişimcilerin bireysel değerlerinin demografik özellikleri açısından incelenmesi: Antalya ili örneği. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(26), 361-378.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Girişimcilik
Bölüm Turizm, Otelcilik, Konaklama ve Spor
Yazarlar

Esra Çıkmaz 0000-0002-9576-7161

Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 19 Kasım 2023
Kabul Tarihi 25 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Çıkmaz, E. (2024). Turizm Sektöründe Kadın Girişimciliğin Bibliyometrik Analizi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(3), 1214-1227. https://doi.org/10.21547/jss.1393110