Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de Covid-19 Pandemisi Döneminde Sağlık Bakanı Fahrettin Koca’nın Sosyal Medya Kullanımı: Twitter Paylaşımları İçerik Analizi

Yıl 2020, , 230 - 243, 31.10.2020
https://doi.org/10.21547/jss.774040

Öz

Kitle iletişim araçlarının etkileri ve çeşitliliği, gelişen teknolojiyle birlikte gün geçtikçe artmaktadır. Bu süreç içerisinde internet haberciliğinin yanı sıra okuyucuya en hızlı ulaşma ve etkileşim imkânı tanıyan sosyal medya platformları, bilgi kaynakları arasında yerini almıştır.
Kriz dönemlerinde halkın doğru ve güvenilir bilgiye ihtiyacı artarken kamu otoriteleri bu anlamda önemli haber kaynakları haline gelmektedir. Tüm dünyayı etkisi altına alan COVID-19 pandemisi döneminde hastalıkla ilgili bilgi ihtiyacı artmış ve ülkelerin sağlık otoriteleri, halkın büyük ilgisini görmüştür. Türkiye’de de Sağlık Bakanı Fahrettin Koca, salgın ile ilgili düzenli açıklamalarını Twitter üzerinden yapmış ve geniş kitlelere ulaşmıştır.
Bu çalışmada Fahrettin Koca’nın Türkiye’de ilk vakanın görüldüğü tarihten, 2 günlük ilk sokağa çıkma yasağına kadar olan dönemdeki Twitter paylaşımları incelenmiş, Koca’nın mesajlarında en çok hangi noktalara vurgu yaptığı, mesajlarının ne kadar etkileşim aldığı, dönem ve içerik olarak etkileşimlerde farklılaşma olup olmadığı Gündem Belirleme Kuramı çerçevesinde araştırılmıştır.
İncelenen dönemde Twitter kullanıcılarının önemli bir ihtiyacı ortaya çıktığı ve milyonlarca kişinin hızlı bir şekilde Bakan Koca’nın hesabını takibe aldığı görülmektedir. Pandemi döneminde gündemi belirleyen önemli bir kamusal aktör olan Koca’nın en çok “sağlık”, “Koronavirüs” ve “tedbir” kelimelerini kullandığı, en az kullandığı kelimelerin ise “maske”, “pandemi” ve “bulaşıcı” ve “sosyal mesafe” gibi kelimeler olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Türkiye’de Covid-19 Pandemisi Döneminde Sağlık Bakanı Fahrettin Koca’nın Sosyal Medya Kullanımı: Twitter Paylaşımları İçerik Analizi
  • Akyüz, S. S. (2018). Düşman Medya: Türkiye’de Siyasi Kutuplaşma ve Seçmenleri Medya Tercihleri, Literatürk Yayınları: Konya.
  • Aziz, A. (2020). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Bayraktutan, G., Binark, M., Çomu, T., Doğu, B., İslamoğlu, G., Aydemir, A. T. (2012). Sosyal medyada 2011 genel seçimleri: nicel-nitel arayüzey incelemesi. Selçuk İletişim, 7, (3), 5-29.
  • Bıçakçı, B . (2019). Post-Truth Çağında Halkla İlişkiler’in “Hakikat Yöneticiliği” Rolü: Gıda ve Beslenme Alanındaki Yalan Haberlere Yönelik Stratejiler. Kurgu , 27 (4) , 61-78 . https://dergipark.org.tr/tr/pub/kurgu/issue/54877/752382
  • Bozkurt, Ö . (2018). Sosyal Medya ve Kültürel Yansımaları. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 5 (14) , 406-417 . https://dergipark.org.tr/tr/pub/gusbd/issue/39212/370186
  • Ceyhan, A . (2019). Dijital İletişim Çağında Siyasetin Dijitalleşmesi Üzerine Bir İnceleme: Post-Truth ve Dijital Siyasetin Sahte Haber Ekseninde Analizi. Kurgu , 27 (4) , 1-17 . https://dergipark.org.tr/tr/pub/kurgu/issue/54877/752377
  • Darı, A . (2018). Sosyal Medya ve Siyaset: Türkiye’deki Siyasi Partilerin Sosyal Medya Kullanımı. Al Farabi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi , 2 (1) , 1-10 . https://dergipark.org.tr/tr/pub/farabi/issue/33998/370664
  • Kazaz, M. ve Akyüz, S. S. (2019). Sahte Haber, Literatürk Yayınları: Konya.
  • Mavnacıoğlu K (2009) İnternette Kullanıcıların Oluşturduğu ve Dağıttığı İçeriklerin Etik Açıdan İncelenmesi: Sosyal Medya Örnekleri, Fırat Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve Etik Semp, 07-09 Ekim 2009, Elazığ
  • McCombs, M. E and Shaw, D. L. (1993). "The Evolution of Agenda-Setting Research: Twenty-Five Years in the Marketplace of Ideas", Journal of Communication, 43(2): 58-67.
  • Öztürk, Ş. (2015) Sosyal Medyada Etik Sorunlar, Selçuk İletişim, 287-311
  • Yengin, D. (2012) Dijital Oyunlarda Şiddet, İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Hootsuite Dijital 2020 Küresel Kullanım Raporu, https://hootsuite.com/pages/digital-2020#c-192448
  • Fahrettin Koca’nın Twitter takipçi istatistikleri https://socialblade.com/twitter/user/drfahrettinkoca
  • Nielsen Medya Tüketim Raporu, 2020 https://www.nielsen.com/us/en/insights/article/2020/covid-19-key-questions-all-marketers-should-be-asking/
  • Reuters İngiltere Koronavirüs Medya ve Enformasyon Raporu, 2020 https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/trust-uk-government-and-news-media-covid-19-information-down-concerns-over-misinformation

Using Social Media of Health Minister Fahrettin Koca During COVID-19 Period in Turkey: Content Analysis of Twitter Sharing

Yıl 2020, , 230 - 243, 31.10.2020
https://doi.org/10.21547/jss.774040

Öz

The effects and diversity of mass media are increasing day by day with emerging technology. In this process, the social media platforms that provide the fastest access and interaction to the reader as well as internet journalism cemented their place among the sources of information.
In times of crisis, public authorities become important news sources as the need for accurate and reliable information increases. During the COVID-19 pandemic which affected the whole world, the need for information about the disease increased and public interest in the health authorities of countries increased greatly. In Turkey, Health Minister Fahrettin Koca made regular statements about the pandemic via Twitter and reached a wide audience.
In this study, Twitter shares of Fahrettin Koca has examined after the first case in Turkey and it was investigated which points the Koca emphasized most in his messages, how much interaction his messages received and whether there was differentiation in interactions as period and content within the framework of the Agenda-Setting Theory.
It is seen that a significant need of Twitter users has emerged in the research period and millions of people have quickly followed Minister Koca's account. It has been determined that Koca uses the words "health", "Coronavirus" and "precaution", while the least used words are words such as "mask", "pandemic" and "infectious" and "social distance".

Kaynakça

  • Türkiye’de Covid-19 Pandemisi Döneminde Sağlık Bakanı Fahrettin Koca’nın Sosyal Medya Kullanımı: Twitter Paylaşımları İçerik Analizi
  • Akyüz, S. S. (2018). Düşman Medya: Türkiye’de Siyasi Kutuplaşma ve Seçmenleri Medya Tercihleri, Literatürk Yayınları: Konya.
  • Aziz, A. (2020). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Bayraktutan, G., Binark, M., Çomu, T., Doğu, B., İslamoğlu, G., Aydemir, A. T. (2012). Sosyal medyada 2011 genel seçimleri: nicel-nitel arayüzey incelemesi. Selçuk İletişim, 7, (3), 5-29.
  • Bıçakçı, B . (2019). Post-Truth Çağında Halkla İlişkiler’in “Hakikat Yöneticiliği” Rolü: Gıda ve Beslenme Alanındaki Yalan Haberlere Yönelik Stratejiler. Kurgu , 27 (4) , 61-78 . https://dergipark.org.tr/tr/pub/kurgu/issue/54877/752382
  • Bozkurt, Ö . (2018). Sosyal Medya ve Kültürel Yansımaları. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 5 (14) , 406-417 . https://dergipark.org.tr/tr/pub/gusbd/issue/39212/370186
  • Ceyhan, A . (2019). Dijital İletişim Çağında Siyasetin Dijitalleşmesi Üzerine Bir İnceleme: Post-Truth ve Dijital Siyasetin Sahte Haber Ekseninde Analizi. Kurgu , 27 (4) , 1-17 . https://dergipark.org.tr/tr/pub/kurgu/issue/54877/752377
  • Darı, A . (2018). Sosyal Medya ve Siyaset: Türkiye’deki Siyasi Partilerin Sosyal Medya Kullanımı. Al Farabi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi , 2 (1) , 1-10 . https://dergipark.org.tr/tr/pub/farabi/issue/33998/370664
  • Kazaz, M. ve Akyüz, S. S. (2019). Sahte Haber, Literatürk Yayınları: Konya.
  • Mavnacıoğlu K (2009) İnternette Kullanıcıların Oluşturduğu ve Dağıttığı İçeriklerin Etik Açıdan İncelenmesi: Sosyal Medya Örnekleri, Fırat Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve Etik Semp, 07-09 Ekim 2009, Elazığ
  • McCombs, M. E and Shaw, D. L. (1993). "The Evolution of Agenda-Setting Research: Twenty-Five Years in the Marketplace of Ideas", Journal of Communication, 43(2): 58-67.
  • Öztürk, Ş. (2015) Sosyal Medyada Etik Sorunlar, Selçuk İletişim, 287-311
  • Yengin, D. (2012) Dijital Oyunlarda Şiddet, İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Hootsuite Dijital 2020 Küresel Kullanım Raporu, https://hootsuite.com/pages/digital-2020#c-192448
  • Fahrettin Koca’nın Twitter takipçi istatistikleri https://socialblade.com/twitter/user/drfahrettinkoca
  • Nielsen Medya Tüketim Raporu, 2020 https://www.nielsen.com/us/en/insights/article/2020/covid-19-key-questions-all-marketers-should-be-asking/
  • Reuters İngiltere Koronavirüs Medya ve Enformasyon Raporu, 2020 https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/trust-uk-government-and-news-media-covid-19-information-down-concerns-over-misinformation
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm İletişim
Yazarlar

Alican Bilgiç 0000-0002-4715-9217

Selman Selim Akyüz 0000-0003-0932-7897

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2020
Gönderilme Tarihi 26 Temmuz 2020
Kabul Tarihi 26 Ağustos 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Bilgiç, A., & Akyüz, S. S. (2020). Türkiye’de Covid-19 Pandemisi Döneminde Sağlık Bakanı Fahrettin Koca’nın Sosyal Medya Kullanımı: Twitter Paylaşımları İçerik Analizi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(COVID-19 Special Issue), 230-243. https://doi.org/10.21547/jss.774040

Cited By