Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Turizm Pazarlaması Alanında Hazırlanmış Lisansüstü Tezlerin Bibliyometrik Profili

Yıl 2021, , 2075 - 2095, 29.10.2021
https://doi.org/10.21547/jss.864562

Öz

Bu çalışmada, ulusal düzeydeki turizm pazarlaması konulu lisansüstü tezlerin geçmişi ve gelişiminin ortaya konulması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, Yüksek Öğretim Kurulu Tez Merkezi’nin internet veri tabanında yer alan 1990-2020 yılları arasındaki turizm pazarlaması konulu tezler taranmış ve bibliyometrik analiz tekniğiyle incelenmiştir. Tarama sonucunda 54 teze ulaşılmıştır. Ancak erişim izni olmayan 21 tez çalışmaya dâhil edilmemiş ve çalışma 33 tez üzerinden yürütülmüştür. Çalışma kapsamında, tezlerin düzeyi, üniversitesi, yılı, araştırma yöntemi, örneklem grubu, enstitüsü, ana bilim dalı, danışman akademik düzeyi, anahtar kelime sayısı, kaynakça sayısı, kaynakça türü (yerli/yabancı), sayfa sayısı ve tez konusu gibi parametreler incelenmiştir. Elde edilen veriler, Microsoft Excel programında analiz edilmiş ve frekans ile yüzde dağılımları şeklinde sunulmuştur. Çalışma sonucunda; turizm pazarlaması alanındaki tezlerin daha çok yüksek lisans düzeyinde hazırlandığı ve Gazi Üniversitesi, Anadolu Üniversitesi ve Marmara Üniversitesinde yoğunlaştığı tespit edilmiştir. Tezlerin en çok Sosyal Bilimler Enstitüsü bünyesinde, İşletme Ana bilim dalında ve tüketici davranışları, sosyal medya ve pazarlama sorunları konularında hazırlandığı görülmüştür. Tez danışmanlarının çoğunlukla Dr. Öğr. Üyesi (Yrd. Doç. Dr.) unvanına sahip olduğu, yerli kaynak kullanımının daha fazla olduğu, tez sayılarının 2015 yılından sonra artış gösterdiği, en çok nicel araştırma yönteminin kullanıldığı ve turistler ile yöneticilerin örneklem grubu olarak daha fazla tercih edildiği elde edilen diğer sonuçlardır.

Kaynakça

  • Referans1 Kozak, N. (1994). Anatolia dergisinde yayınlanan yazılar üzerine bir inceleme. Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi, 5 (3), 22-33. Referans2 Kozak, N. (1995). Türkiye'de yayımlanan turizm konulu makaleler üzerine bir inceleme. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 6 (1), 62-72.

Postgraduate Theses Prepared in the Field of Tourism Marketing Bibliometric Profile

Yıl 2021, , 2075 - 2095, 29.10.2021
https://doi.org/10.21547/jss.864562

Öz

Bu çalışmada, ulusal düzeydeki turizm pazarlaması konulu lisansüstü tezlerin geçmişi ve gelişiminin ortaya konulması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, Yüksek Öğretim Kurulu Tez Merkezi’nin internet veri tabanında yer alan 1990-2020 yılları arasındaki turizm pazarlaması konulu tezler taranmış ve bibliyometrik analiz tekniğiyle incelenmiştir. Tarama sonucunda 54 teze ulaşılmıştır. Ancak erişim izni olmayan 21 tez çalışmaya dâhil edilmemiş ve çalışma 33 tez üzerinden yürütülmüştür. Çalışma kapsamında, tezlerin düzeyi, üniversitesi, yılı, araştırma yöntemi, örneklem grubu, enstitüsü, ana bilim dalı, danışman akademik düzeyi, anahtar kelime sayısı, kaynakça sayısı, kaynakça türü (yerli/yabancı), sayfa sayısı ve tez konusu gibi parametreler incelenmiştir. Elde edilen veriler, Microsoft Excel programında analiz edilmiş ve frekans ile yüzde dağılımları şeklinde sunulmuştur. Çalışma sonucunda; turizm pazarlaması alanındaki tezlerin daha çok yüksek lisans düzeyinde hazırlandığı ve Gazi Üniversitesi, Anadolu Üniversitesi ve Marmara Üniversitesinde yoğunlaştığı tespit edilmiştir. Tezlerin en çok Sosyal Bilimler Enstitüsü bünyesinde, İşletme Ana bilim dalında ve tüketici davranışları, sosyal medya ve pazarlama sorunları konularında hazırlandığı görülmüştür. Tez danışmanlarının çoğunlukla Dr. Öğr. Üyesi (Yrd. Doç. Dr.) unvanına sahip olduğu, yerli kaynak kullanımının daha fazla olduğu, tez sayılarının 2015 yılından sonra artış gösterdiği, en çok nicel araştırma yönteminin kullanıldığı ve turistler ile yöneticilerin örneklem grubu olarak daha fazla tercih edildiği elde edilen diğer sonuçlardır.

Kaynakça

  • Referans1 Kozak, N. (1994). Anatolia dergisinde yayınlanan yazılar üzerine bir inceleme. Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi, 5 (3), 22-33. Referans2 Kozak, N. (1995). Türkiye'de yayımlanan turizm konulu makaleler üzerine bir inceleme. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 6 (1), 62-72.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Turizm, Otelcilik, Konaklama ve Spor
Yazarlar

Ferdi Bişkin 0000-0002-9864-751X

Çağdaş Pektaş 0000-0003-0496-0183

Yayımlanma Tarihi 29 Ekim 2021
Gönderilme Tarihi 19 Ocak 2021
Kabul Tarihi 20 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Bişkin, F., & Pektaş, Ç. (2021). Turizm Pazarlaması Alanında Hazırlanmış Lisansüstü Tezlerin Bibliyometrik Profili. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(4), 2075-2095. https://doi.org/10.21547/jss.864562