BibTex RIS Kaynak Göster

Orta Öğretim Sosyoloji Dersinde Örnek Bir Basamaklı Öğretim Uygulaması

Yıl 2014, Cilt: 13 Sayı: 1, 229 - 243, 01.06.2014
https://doi.org/10.21547/jss.256840

Öz

İnsan sosyal bir varlık olarak toplumda yaşamak zorundadır. Bundan dolayı içinde yaşadığı toplumun, kültürün, özelliklerini, koşullarını çeşitli boyutlarda tanımak, toplumsal sorunların farkına varmak için öğrencilerin sosyoloji disiplininin ilke ve kavramlarını öğrenmesi bir gereklilik gibi görünmektedir. Öğrenicinin merkezde olduğu, araştırma, sorgulama becerisinin geliştirildiği, etkinlik temelli, bireysel farklılıkların temele alındığı, farklı zeka alanlarının geliştirildiği, öğrencinin aktif katıldığı öğretim yöntemi olan basamaklı öğretim yönteminin kullanılması sosyoloji dersinin daha etkili ve verimli olmasına katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Basamaklı öğretim programı, öğrenenlerin farklı öğrenme yollarına ve farklı ilgi alanlarına sahip oldukları varsayımına dayanarak, öğrenenlerin bireysel sorumluluklar aldıkları, bilginin birincil kaynaklardan edinildiği, çağdaş öğretim yaklaşımıdır. Bu makalede öncelikli olarak orta öğretimde sosyoloji dersinin önemi, sosyoloji öğretiminde karşılaşılan sorunlar daha sonra ise basamaklı öğretim ve basamaklı öğretim yaklaşımının 11.sınıf sosyoloji dersinde örnek etkinlikler yoluyla, nasıl uygulanabileceği gösterilmeye çalışılmıştır

Kaynakça

  • Alican, N.(2007). Ankara Liselerinde Sosyoloji Öğretiminde Karşılaşılan Çok Boyutlu Sorunlar. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitü Ankara.
  • Arslanoğlu, İ.(2001). Orta Öğretimde Sosyoloji Öğretimi, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(2) 63-69.
  • Başbay, A. (2005). Basamaklı Öğretim Süreciyle Desteklenmiş Proje Tabanlı Öğrenmenin Sürecine Öğrenen ve Öğretmen Görüşlerine Etkisi. Ege Eğitim Dergisi.1(6), 181-190.
  • Başbay, A. (2011). Basamaklı Öğretim Programı, (Ed.Veysel sönmez).Eğitimde Yeni Yönelimler Ankara: Pegem Akademi. 5.basım
  • Başbay, A. (2007).Basamaklı Öğretim Süreciyle Desteklenmiş Proje Tabanlı Öğrenmenin Sürecine Öğrenen ve Öğretmen Görüşlerine Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
  • Beach, A. SCMSA Journal 2009-2010 Tracy ( Combining Methodologies İn Differentiated Instruction İn The Heterogeneous Classroom
  • Celkan, H.Y. (1984). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Sempozyumu, Liselerde Sosyoloji Öğretimi.
  • Demircioğlu, İ. H. (Güz/2004) Tarih Ve Coğrafya Öğretmenlerinin Sosyal Bilimler Öğretimini Amaçlarına Yönelik Görüşleri(Doğu Karadeniz Bölgesi Örneği), Bilig, sayı 31,71-84
  • Demirel, Ö. (2011). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme. Pegem Akademi: Ankara 11.Basım.
  • Fichter, J. (1996) Sosyoloji Nedir?(N.Çelebi,Çev.)Ankara:Attila Kitabevi
  • Gardner, H. E. (2006). Multiple intelligences: New horizons in theory and practice. New York, NY: Basic Books.
  • Komisyon (2010.) Orta Öğretimde Sosyoloji. Meb Devlet Kitapları. Başak Basım ve Dağıtım
  • Meb, (2009). Ortaöğretim Sosyoloji Dersi Öğretim Programı: Ankara
  • Nunley, K. (2001). Layered curriculum: The practical solution for teachers with more than one student in their classroom.
  • Nunley, K. (2003) Layered Curriculum: Brings Teachers To Tiers EBSCO Publıshıng. www.eddigest.com
  • Oktay, A. (2001). 21.Yüzyılda Yeni Eğilimler Ve Eğitim (Ed: Oğuz, O., Oktay, A. ,Ayhan,H.), 21. Yüzyılda Eğitim Ve Türk Eğitim Sistemi. İstanbul: Sedar Yayıncılık.
  • Saban, A.(2000 ). Öğretme Öğrenme Süreci, Ankara :Nobel Yayıncılık
  • TAŞ, A. M. (2005). Öğretmen Eğitiminde Aktif Öğrenme, Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt :6 Sayı 2. 177-184
  • Nazlı, A. (2007). Sosyoloji Öğretmek. Sosyoloji Dergisi Ülgen Oskay’a Armağan Özel Sayısı
  • YILDIZ, Ö.(2003/2). Türkiye’de Tarih Öğretiminin Sorunları Ve Çağdaş Çözüm Önerileri, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 15, 89-102

A Sample of Layered Curriculum Application In Secondary Education Sociology Course

Yıl 2014, Cilt: 13 Sayı: 1, 229 - 243, 01.06.2014
https://doi.org/10.21547/jss.256840

Öz

As a social being, man must live in the community. Therefore students’ learning the principles and concepts of sociology seems to be a necessity that will help them to recognize the characteristics and conditions of the society and culture they live in, also they will be aware of the social problems. Since Layered curriculum method is student centered; activity based; aims to develop research and inquiry skills of the students and different areas of intelligence; regards individual differences. As a result use of layered curriculum method will make sociology courses more effective and efficient. Layered curriculum depends on the assumption that each individual/ learner has different areas of interest as well as different learning paths. Regarding the assumption above, layered curriculum is a way of arranging teaching by letting the learners undertaking individual responsibilities to obtain information; using the obtained information to solve problems; analyzing events in the light of data, putting forward new ideas and having the understanding of critical thinking. Layered curriculum depends on the understanding that each individual’s learning style, intelligence and reasoning differs from the other. It allows the student actively take place in learning process and activities which serves to a wide range of different learning styles and intelligence. Students are expected to reach specific goals through different activities. In this article Grade 11 sociology class was chosen, as an example of cascading events through the teaching method applied, to show how this method can be used

Kaynakça

  • Alican, N.(2007). Ankara Liselerinde Sosyoloji Öğretiminde Karşılaşılan Çok Boyutlu Sorunlar. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitü Ankara.
  • Arslanoğlu, İ.(2001). Orta Öğretimde Sosyoloji Öğretimi, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(2) 63-69.
  • Başbay, A. (2005). Basamaklı Öğretim Süreciyle Desteklenmiş Proje Tabanlı Öğrenmenin Sürecine Öğrenen ve Öğretmen Görüşlerine Etkisi. Ege Eğitim Dergisi.1(6), 181-190.
  • Başbay, A. (2011). Basamaklı Öğretim Programı, (Ed.Veysel sönmez).Eğitimde Yeni Yönelimler Ankara: Pegem Akademi. 5.basım
  • Başbay, A. (2007).Basamaklı Öğretim Süreciyle Desteklenmiş Proje Tabanlı Öğrenmenin Sürecine Öğrenen ve Öğretmen Görüşlerine Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
  • Beach, A. SCMSA Journal 2009-2010 Tracy ( Combining Methodologies İn Differentiated Instruction İn The Heterogeneous Classroom
  • Celkan, H.Y. (1984). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Sempozyumu, Liselerde Sosyoloji Öğretimi.
  • Demircioğlu, İ. H. (Güz/2004) Tarih Ve Coğrafya Öğretmenlerinin Sosyal Bilimler Öğretimini Amaçlarına Yönelik Görüşleri(Doğu Karadeniz Bölgesi Örneği), Bilig, sayı 31,71-84
  • Demirel, Ö. (2011). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme. Pegem Akademi: Ankara 11.Basım.
  • Fichter, J. (1996) Sosyoloji Nedir?(N.Çelebi,Çev.)Ankara:Attila Kitabevi
  • Gardner, H. E. (2006). Multiple intelligences: New horizons in theory and practice. New York, NY: Basic Books.
  • Komisyon (2010.) Orta Öğretimde Sosyoloji. Meb Devlet Kitapları. Başak Basım ve Dağıtım
  • Meb, (2009). Ortaöğretim Sosyoloji Dersi Öğretim Programı: Ankara
  • Nunley, K. (2001). Layered curriculum: The practical solution for teachers with more than one student in their classroom.
  • Nunley, K. (2003) Layered Curriculum: Brings Teachers To Tiers EBSCO Publıshıng. www.eddigest.com
  • Oktay, A. (2001). 21.Yüzyılda Yeni Eğilimler Ve Eğitim (Ed: Oğuz, O., Oktay, A. ,Ayhan,H.), 21. Yüzyılda Eğitim Ve Türk Eğitim Sistemi. İstanbul: Sedar Yayıncılık.
  • Saban, A.(2000 ). Öğretme Öğrenme Süreci, Ankara :Nobel Yayıncılık
  • TAŞ, A. M. (2005). Öğretmen Eğitiminde Aktif Öğrenme, Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt :6 Sayı 2. 177-184
  • Nazlı, A. (2007). Sosyoloji Öğretmek. Sosyoloji Dergisi Ülgen Oskay’a Armağan Özel Sayısı
  • YILDIZ, Ö.(2003/2). Türkiye’de Tarih Öğretiminin Sorunları Ve Çağdaş Çözüm Önerileri, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 15, 89-102
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA33CR29PS
Bölüm Makale
Yazarlar

Güzide Öner Bu kişi benim

Serkan Ünsal Bu kişi benim

Nafiye Nur Meşe Bu kişi benim

Fahrettin Korkmaz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2014
Gönderilme Tarihi 1 Haziran 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Öner, G., Ünsal, S., Meşe, N. N., Korkmaz, F. (2014). Orta Öğretim Sosyoloji Dersinde Örnek Bir Basamaklı Öğretim Uygulaması. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 229-243. https://doi.org/10.21547/jss.256840