Bu makale, küresel kapitalizm ve kültür arasındaki ilişkiyi Islami girişimciler örneği üzerinden analiz etmeyi amaçlamaktadır. Küreselleşme süreci, genellikle, yerel ve geleneksel kültürel değerleri aşındıran veya ortadan kaldıran evrensel ve yeknesaklaştırıcı bir süreç olarak tanımlanmaktadır. Buna karşılık, kimlik ve kültürel değerlere yapılan vurgu ise, metalaşmaya veya piyasaya karşı bir direniş olarak algılanmaktadır. Ancak, bu makale, kültür ve metalaşma, kültür ve piyasa ekonomisi arasında kurulan böylesi bir karşıtlık ilişkisinin, günümüzde yaşanan ekonomik ve kültürel süreçleri eksik kavramsallaştırdığını ileri sürmektedir. Karşıtlıktan daha ziyade, günümüzde kültürel sembol ve değerlerin kapitalist ekonomik mantık ile eklemlendiğini söylemek daha doğru olacaktır; Bir yandan, kültürel sembol ve değerler, yerel ve küresel ekonomik aktörler tarafından yerelleşmenin ve girişimciliğin kaynakları olarak mobilize edilirken, diğer taraftan, ekonominin kültürelleştirilmesi ve “ahlakileştirilmesi”, piyasa ekonomisinin yarattığı eşitsizlikleri meşrulaştırmakta, dolayısıyla da piyasa ekonomisine karşı muhalefeti nötralize etmektedir. Bu kuramsal bağlamda, makale İslami girişimcilerin toplumsal kökenleri ve karakteristiklerini, gelişim dinamiklerini ve kültürel özelliklerini incelemektedir
This article aims to examine the relationship between global capitalism and culture through a case of Islamic entrepreneurs in Turkey. The process of globalization has often been considered as a universalizing and homogenizing process that would annihilate local and traditional cultural values and identity. The assertion of identity and cultural values, therefore, is seen as a resistance against the homogenizing effect of marketization and commoditization. This article criticizes such an antagonistic understanding of culture and commodity, culture and market economy. It argues that deepening process of global capitalism has led to a process of culturalization of economic practices wherein cultural symbols and values are increasingly articulated with economic logic of capitalism. Cultural values and symbols are used by corporations as resources for localization and entrepreneurship, while culturalizing and moralizing economy also works to mediate the inequalities it causes and attempts to neutralize the resistance against it. Within this theoretical context, the article examines social origins and characteristics of Islamic entrepreneurs, their development and cultural aspects
Diğer ID | JA32PY96MY |
---|---|
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2008 |
Gönderilme Tarihi | 1 Haziran 2008 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Cilt: 7 Sayı: 1 |