Havayolu taşımacılığı faaliyetleri pahalı altyapı
yatırımları, nitelikli işgücü çalıştırma zorunlulukları ve uçak alımlarının
yüksek maliyetler içermesi nedeniyle başlangıçta kamuya ait işletmeler eliyle
yürütülmüştür. Amerika'da hava taşımacılığında 1970'lerde başlayan serbestleşme
hareketi, kısa bir süre sonra tüm dünyayı etkisi altına almış ve sektöre giren
özel şirket ve çalışan sayısının hızla artmasına neden olmuştur. Serbestleşme
sonrası tüm ülkelerde, hava taşımacılığı pazarında yaşanan rekabet
şiddetlenirken, istihdam ve çalışma koşullarında da değişiklikler meydana
gelmiştir. Havayolu işletmeleri, son teknolojik yenilikler eşliğinde, kaliteli
ve daha düşük fiyatlarla hizmet sunabilmek için çalışanlarına uyguladıkları
esnek çalışma modelleriyle, rekabet güçlerini artırmayı hedeflemişlerdir.
Airline transport activities were initially carried out by
publicly owned enterprises because of the costly infrastructure investments,
the requirement to employ qualified labor force and the high costs of aircraft
purchases. The liberalization movement, which began in the 1970s in air
transport in the United States, soon infiltrated the entire world and led to a
rapid increase in the number of private companies and employees entering the
sector. In all countries after liberalization, the competition in the air
transport market has intensified, and changes in employment and working
conditions have also occured. Airline operators are aiming to increase their
competitiveness with flexible working models that they apply to their employees
in order to provide quality and lower prices in the context of the latest
technological innovations.
Liberalization of the aviation sector in Turkey took place
in 1983. Following this liberalization, some airline operators have begun to
practice "split working", which involves the flexibility of working
time. The purpose of this study is to
discuss split employees' emotions and future expectations of this working model
in the context of "in-depth interview" technique. It is believed that
this study will provide a contribution to the literature to understanding the
perceptions of split workers in airline transport.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | İşletme Finans |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Temmuz 2018 |
Gönderilme Tarihi | 10 Nisan 2018 |
Kabul Tarihi | 4 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 17 Sayı: 3 |