Günümüzde “Büyülü gerçekçilik” (Magical Realism) birbirine zıt olan “büyü” ve “gerçek” kavramlarını uyum içinde kendi özünde birleştiren edebi bir türdür. Latin Amerika’da ortaya çıkan ve ilk kez Franz Roh tarafından 1920’de Avrupa resim sanatı için kullanılan büyülü gerçekliğin birçok farklı tanımı bulunsa da en genel hâliyle, sıra dışı olayların tarihsel kurgu çerçevesinde mevcut dünyada sunulmasıdır. Dünya savaşları sonrası postmodern edebiyatçılar, büyülü gerçekçilik türü ile sosyal, siyasi, politik, tarihi ve toplumsal değişimleri masalsı ve mistik unsurlarla okuyucularına aktarmışlardır. Büyülü gerçekçilik türündeki kurgunun amacı, okuyucunun eserin masalsı havasına kapılmadan ve anlatıdan uzaklaşarak alt metne ulaşması ve karakterlerle özdeşleşmeden objektif bir bakış açısı kazanmasıdır. Bu amaç doğrultusunda, Alman tiyatro yazarı Bertolt Brecht’in epik tiyatro geleneği için geliştirdiği “yabancılaştırma etkisi”, büyülü gerçekçilik kurgusu için de önem arz eder. 20. yüzyılın başında dünya edebiyatlarında mevcut sorunları eleştirmek adına kullanılan “büyülü gerçekçilik”, kadın hareketlerinin ivme kazanması ile kadın edebiyatında da yerini almıştır. Bu çalışmanın amacı, Türk edebiyatında büyülü gerçekçilik türünün öncülerinden Nazlı Eray’ın Aşk Artık Burada Oturmuyor (1989) romanını, anlatı yapısı, zaman-mekân ve karakterler açısından incelemektir. İnceleme kısmında, Eray’ın Brecht’in “yabancılaştırma etkisi” tekniğini kadın-erkek ilişkilerindeki sorunlara farkındalık kazandırmak amacı ile ne ölçüde kullandığı araştırılmıştır. Çalışmanın sonucunda, Türk edebiyatının öncü kadın yazarlarından biri olan Nazlı Eray’ın, büyülü gerçekçilik roman örneği olarak kabul edilen kurgusunda, ataerkil bir toplumda kadının yerini ve önemini ironi ve yabancılaştırma yolu ile eleştirdiği sonucuna varılmıştır.
"Büyülü Gerçeklik" "yabancılaştırma etkisi" Aşk Artık Burada Oturmuyor kadın-erkek ilişkileri
“Magical Realism” is a literary genre that combines the contradictory concepts of “magic” and “reality” in harmony within its own essence. Although there are many different definitions of magical reality, emerged in Latin America and used first by Franz Roh for European painting in 1920, in general, it is the presentation of extraordinary events in the current world within the framework of historical fiction. Post-modern writers, after the world wars, conveyed social, political, historical and social changes to their readers with fairy-tale and mystical elements through the magical reality genre. The purpose of fiction in the magical reality genre is for the reader to reach the subtext without being caught up in the fairy-tale atmosphere, moving away from the narrative, and gaining an objective perspective without identifying with the characters. For this purpose, the “alienation effect”, developed by German dramatist Bertolt Brecht for the epic theater tradition, is also essential for magical reality fiction. “Magic reality”, which was used to criticize existing problems in world literature at the beginning of the 20th century, also took its place in women’s literature with the rise of women’s movements. The aim of this study is to scrutinize the novella Aşk Artık Burada Oturmuyor (1989) by Nazlı Eray, one of the pioneers of the magical reality genre in Turkish literature, in terms of narrative structure, time-space and characters. In the analysis part, it was investigated to what extent Eray used Brecht’s “alienation effect” technique in order to raise awareness of the problems in male-female relations. As a result of the study, it was concluded that Nazlı Eray, one of the leading female writers of Turkish literature, criticized the place and importance of women in a patriarchal society through irony and alienation in her fiction, which is considered an example of a magical reality novel.
"Magical Realism" "alienation effect" Aşk Artık Burada Oturmuyor Male-female relations.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türk Dili ve Edebiyatı (Diğer) |
Bölüm | Türk Dili ve Edebiyatı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Temmuz 2025 |
Gönderilme Tarihi | 6 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 17 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 24 Sayı: 3 |