In the 21st century, concepts such as postmodernism, globalisation, pluralism and individualism have come to the fore and the worldviews formed by these concepts have deeply affected the religious lives of the youth. While dealing with the uncertainties of the world, many young people have turned life into an individual project and a matter of personal choice in search of meaning according to their own eclectic tastes and needs, and have turned to questioning and exploring their beliefs from a range of religious traditions and spiritual practices. In this context, the study will examine the attitudes of a group of theology students towards religion and social changes in the context of religious education, their worldviews, the religious dimension of the reality they live in, and their attitudes and thoughts towards Islam as a religious-based value system that shapes their identities. Worldviews should be critically evaluated in the strategy of religious education. For this purpose, it is envisaged to conduct a study that examines the worldviews of theology students in order to discover themselves in their religious and cultural environments and to develop a critical approach and a new understanding. The data of the study were collected through a questionnaire survey conducted with 254 students of the Faculty of Theology in the sample of Şırnak University. The findings revealed that worldviews are not fixed or unchanging, but rather fluid, temporal and constantly evolving. Furthermore, a typology of worldviews was created by analysing the place and role of worldviews in the lives of young people in higher education. It is thought that the research will contribute to researchers, teachers, counsellors, educators, as well as policy makers, educational authorities and curriculum developers.
Religious Education Higher Education Theological Youth Worldview Concept Secular and Religious Worldviews
21. yüzyılda postmodernizm, küreselleşme, çoğulculuk ve bireycilik gibi kavramlar öne çıkmış ve bu kavramların oluşturduğu dünya görüşleri gençliğin dini hayatlarını derinden etkilemiştir. Birçok genç, dünyanın belirsizlikleriyle uğraşırken, kendi eklektik zevklerine ve ihtiyaçlarına göre bir anlam arayışı içerisinde hayatı bireysel bir projeye ve kişisel bir seçim meselesine dönüştürmüşler, bir dizi dini gelenek ve manevi uygulamadan gelen inançlarını sorgulamaya ve keşfetmeye yönelmişlerdir. Bu bağlamda çalışma, belirli bir grup ilahiyat öğrencisinin din eğitimi ekseninde dine ve sosyal değişimlere karşı tutumlarını, dünya görüşlerini, yaşadıkları gerçekliğin dini boyutunu, kimliklerini şekillendiren dini temelli bir değer sistemi olan İslam’a karşı tutumlarını ele almaktadır. Dünya görüşleri din eğitimi ve öğretimi stratejisinde eleştirel bir boyutta değerlendirilmelidir. Bu amaçla, ilahiyat öğrencilerinin dini ve kültürel ortamları içinde kendilerini keşfedecek, eleştirel bir yaklaşım ve yeni bir anlayış geliştirmek için dünya görüşlerini inceleyecek bir çalışma yapılması öngörülmüştür. Araştırma verileri nicel yöntemlerden anket tekniği ile Şırnak Üniversitesi örnekleminde 254 İlahiyat Fakültesi öğrencisi ile yapılan çalışmayla toplanmıştır. Bulgularda, dünya görüşünün sabit ya da değişmez olmadığı, daha ziyade akışkan, zamansal ve sürekli gelişen oldukları ortaya konmuştur. Ayrıca, yükseköğretimde gençlerin hayatlarında dünya görüşlerinin yeri ve rolü analiz edilerek dünya görüşleri tipolojisi oluşturulmuştur. Araştırmanın araştırmacılara, öğretmenlere, danışmanlara, eğitimcilere yanı sıra politika yapıcılarına, eğitim yetkililerine ve müfredat geliştiricilerine katkı sunacağı düşünülmektedir.
Din Eğitimi Yüksek Öğretim İlahiyat Gençliği Dünya Görüşü Kavramı Seküler ve Dini Dünya Görüşleri
Çalışmada etik dışı bir husus bulunmadığını, araştırma ve yayın etiğine özenle uyulduğunu beyan ederim. Bu çalışma için Şırnak Üniversitesi, Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu'ndan 27/04/2022 tarih ve E-74546226-050.03-35619 sayılı kararı ile etik kurul onayı alınmıştır.
Şırnak Üniversitesi Etik Kurulu
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Dini Araştırmalar (Diğer), İslam Araştırmaları (Diğer) |
| Bölüm | İlahiyat |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 19 Mart 2025 |
| Kabul Tarihi | 10 Ekim 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 24 Sayı: 4 |