Spreading sports to the society and making sports
success sustainable is possible with the training of trainers who are experts
in the field of sports as in every field. Coaches are the leading staff.
Coaches should follow the developments in their field and shape their training
according to changing conditions in order to fulfill their professional
responsibilities in the best way. At this point, the quality and topicality of
the training received by the coaches before the service is a determining
factor. The United States is one of the leading countries that have provided
professional and amateur participation in sports and made success sustainable.
The aim of this study; coach education systems and applications describe the
conditions in the US and Turkey, organized by analyzing their sport through
coach education systems and organizational structure of the education system in
Turkey with the US coaches is to identify similarities and differences. This is
a comparative sport management research. In this research, descriptive approach
and vertical and horizontal approach methods were used. Documentary scanning
technique was used for data collection. As a result of the study, United States
and the coach education systems applied in Turkey differed by very parameters
such as, conditions of application, sports organizations and organizational
structures. This situation may be the result of the reflections of the existing
management systems of the countries on sports.
Coaching Education Sports Management Comparative system USA Turkey
Sporun topluma yaygınlaştırılması ve sporda başarının
sürdürülebilir hale getirilmesi her alanda olduğu gibi spor alanında da uzman
eğitici kadroların yetiştirilmesiyle mümkündür. Bu kadroların başında ise
antrenörler gelmektedir. Antrenörler ise, mesleki sorumluluklarını en iyi
şekilde yerine getirebilmek için alanındaki gelişmeleri sürekli takip etmeli ve
değişen koşullara göre eğitimlerini şekillendirmelidir. Bu noktada
antrenörlerin hizmet öncesi aldıkları eğitimin kalitesi belirleyici bir etken
olmaktadır. Profesyonel ve amatör olarak sporda katılımı sağlamış ve başarıyı
sürdürülebilir hale getirmiş ülkelerin başında ise Amerika gelmektedir. Bu
çalışmanın amacı; ABD ile Türkiye’deki antrenör eğitim sistemleri ve uygulama
koşullarını açıklamak, antrenör eğitim sistemlerini spor teşkilatlanmaları ve
organizasyon yapıları üzerinden tahlil ederek, ABD ile Türkiye’de uygulanan
antrenör eğitim sistemlerinin benzerlik ve farklılıklarını ortaya koymaktır. Bu
araştırma, bir karşılaştırmalı spor yönetimi araştırmasıdır. Araştırmada,
tanımlayıcı yaklaşımla birlikte dikey ve yatay yaklaşım yöntemleri kullanılmış,
verilerin toplanmasında ise belgesel tarama tekniğinden faydalanılmıştır. Araştırmada
sonucunda, Amerika ve Türkiye’de uygulanan antrenör eğitim sistemlerinin
uygulama koşulları, spor teşkilatlanmaları ve organizasyon yapıları gibi birçok
parametreye göre farklılaştığı, bu durumun ülkelerin mevcut yönetim
sistemlerinin spora olan yansımalarından kaynaklanabileceği
değerlendirilmiştir.
Antrenör Eğitimi Spor yönetimi Karşılaştırmalı sistem Amerika Türkiye
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Orijinal Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Kabul Tarihi | 12 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |