In recent years, a growing interest is undoubtedly best reflected by not only the increasing importance of sport, but also the explanatory role and exponential expansion of sport and exercise sciences. As noted in the literature, one of the most important areas of these is sport and exercise psychology (Loucbaum and Gottardy, 2015). However, questions such as "Who are the employees in this field?", "What kind of education process is involved", "What steps should be taken further?" are frequently emerged and remain in Turkey. The aim of this review is to contribute to the development of sport and exercise psychology by seeking the answers to these questions.
The Society of Sport Sciences (SBD) and the Association of Exercise and Sport Psychology (ESPDER) in Turkey are the most recognized institutions that are a mission driven organization working for the improvement of sport sciences and also sport and exercise psychology. The SBD and also ESPDER ought to assist the scientific development and professional dignity by providing institutional support to the field of sport and exercise psychology and its employees as well as other sub-disciplines of sport sciences. In this study, the focus is the investigation – in order to establish a new and unique system, not a simple replication − of the scientific and legal legislation of two associations (BASES; BPS in the UK) in the field of sport and exercise psychology. Thus, these studies will contribute to establish and protect the professional title of the sport and exercise scientist especially in the field of sport and exercise psychology and therefore will increase its professional recognition and reputation in Turkey.
Son yıllarda
spora olan ilginin artması ile birlikte, sportif performansın açıklanması ve
geliştirilmesinde önemli bir etken olan spor ve egzersiz bilimlerindeki gelişim
ve ilerlemenin de bu ilgiyi arttırdığı düşünülmektedir. Alanyazında
belirtildiği gibi, spor ve egzersiz bilimlerinin en önemli alanlarından biri
spor ve egzersiz psikolojisidir (Loucbaum ve Gottardy, 2015). Ancak ülkemizde
“bu alanın çalışanları kimlerdir?”, “Nasıl bir eğitim sürecini kapsar?”, “Hangi
aşamalardan geçilmelidir?” gibi sorular ile karşılaşmaktayız. Bu derleme
çalışmasının amacı; bu ve benzeri sorulara yanıtlar arayarak ülkemizdeki spor
ve egzersiz psikolojisi alanının gelişmesine katkı sağlamaktır.
Spor biliminin ülkemizdeki
gelişimine yardımcı olmayı amaç edinen en önemli kurumların başında Türkiye
Spor Bilimleri Derneği (SBD), Spor ve Egzersiz Psikolojisinin gelişimine
yardımcı olmayı amaç edinen ‘’Egzersiz ve Spor Psikolojisi Derneği (ESPDER)’’
gelmektedir. SBD ve ESPDER spor ve egzersiz psikolojisi alanına ve bu alanın
çalışanlarına kurumsal olarak destek vererek (örneğin; akreditasyon sistemi
oluşturarak), bilimsel gelişimin ve mesleki saygınlığın artmasına yardımcı
olabilir. Bunun yanı sıra, bu çalışmada − birebir olmasa da bazı önemli yönleri
ile örnek olarak ülkemize özgü yeni bir sistemin oluşturulabilmesi için –
gelişmiş ülkelerden Birleşik Krallık’taki spor ve egzersiz psikolojisi alanında
akredistasyon sistemleri olan iki derneğin (BASES; BPS) bilimsel ve tüzel
yapısı incelenmektedir.
Sonuç olarak, bu çalışmalar ülkemizdeki, özellikle spor
ve egzersiz psikolojisi alanında spor bilimci meslek unvanının belirlenip
korunmasına, mesleki itibar ve tanınırlığın artmasına katkı sağlayacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Derleme |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ocak 2018 |
Kabul Tarihi | 21 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 1 |