Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of The Relationship Between Leadership Characteristics and Social Problem Solving Skills of The Physical Education and Sports Teacher Candidates

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 2, 223 - 232, 31.12.2018
https://doi.org/10.25307/jssr.480730

Öz

The aim of this study
is to examine the relationship between leadership skills and social problem
solving skills of students studying at the faculty of sports sciences. For this
purpose, 300 volunteer students from Nevşehir Haci Bektas Veli, Erciyes, Ahi Evran and Dumlupinar
University 1st, 2 nd, 3rd and 4th grades of physical education and sports
education program participated in the study group in 2017-2018 academic year.
In this research, Teacher Leadership Scale, Social Problem Solving Inventory
and Socio - demographic Data Form were used. The data obtained from the scales
were analyzed with SPSS 20.0 package program. Personal information and
inventory total scores and factor scores for the candidates were determined by
determining the frequency (f) and percentage (%) values. In order to determine
the relationship between the scores obtained from the scales, Pearson Product
Moment Correlation Analysis (r) and the scores obtained were applied multiple
regression analysis (β). As a result, while there is an advanced positive
relationship between leadership and positive orientation sub-dimension of the
problem, it has been determined that there is a negative relationship between
the problem, negative orientation, impulsive / careless style and avoiding
style sub dimensions. It can be said that planned studies aiming to reinforce
leadership characteristics in educational environments can make students more
equipped to solve social problems.

Kaynakça

  • Akbulut, V. (2017). Öğretmen liderlik stiline göre ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi yatkınlıklarının incelenmesi. (Yayınlanmamış) Yüksek Lisans Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Baltaş, A., ve Baltaş, Z. (2002). Stres ve başa çıkma yolları. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Beycioğlu, K., ve Aslan, B. (2010). Öğretmen liderliği ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Elementary Education Online, 9, 2, 764-775. Erişim adresi: http://ilkogretim-online.org.tr/index.php/io/about.
  • Büyüköztürk, Ş. (2017). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, N. (2013). Öğretmen liderliği. Ankara: Pegem Akademi.
  • Doğan, D., Sucan, S., Turan, M.B., Pepe, O., & Karaoğlu, B. (2016). The Relationship between leadership styles and assertiveness of physical education teachers. International Journal of Science Culture and Sport, 4, 1, 11-20.
  • Durukan, E. (2003). Selçuk Üniversitesi beden eğitimi ve spor yüksekokulu I. ve II. sınıf öğrencilerinin liderlik davranışlarının karşılaştırılması. (Yayımlanmamış) Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • D'zurilla, T. J., & Nezu, A. M. (1990). Development and preliminary evaluation of the social problem-solving inventory. Psychological Assessment a Journal of Consulting and Clinical Psychology, 2,2, 156-163. DOI: 10.1037/1040-3590.2.2.156.
  • Ergin, B. (2009). Kişilerarası problem çözme davranışı, yetişkinlerdeki bağlanma biçimleri ve psikolojik rahatsızlık belirtileri arasındaki ilişkiler. (Yayınlanmamış)Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Erol, E. (2001). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi. İstanbul: Beta Basım Yayın Dağıtım.
  • Feyzioğlu, E. (2008). Bağlanma stilleri, problem çözme becerileri ve hükümlülük arasındaki ilişki. (Yayınlanmamış) Yüksek Lisans Tezi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Geybullayev, G. (2002). Yönetimin esasları. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Yayınları, SDÜ Basımevi.
  • Güllü, M., & Arslan, C. (2009). Leadership styles of physical education teachers. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6, 11, 352-367.
  • Güney, S. (2000). Yönetim ve organizasyon el kitabı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Hamarta, E. (2009). A Prediction of self-esteem and life satisfaction by social problem solving. Social Behavior and Personality, 37, 1, 73-82. DOI: 10.2224/sbp.2009.37.1.73.
  • Heppner, P. P., Reeder, B. L., and Larson, L. M. (1983). Cognitive variables associated with personal problem- solving appraisal: implications for counselling. Journal of Counseling Psychology, 30, 1, 537-545. DOI: 10.1037/0022-0167.30.4.537.
  • Hurt, M. H. (2015). Investigating The Intersection of School Structure and Teacher Leadership: A Mixed- Methods Study. (Unpublished) Doctorate’s Thesis. The Ohio State University, Columbus. Erişim adresi: https://etd.ohiolink.edu/pg_10?::NO:10:P10_ETD_SUBID:102468#abstract-files.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kazan, Kırçık, Ş., ve Pepe, K. (2009). Burdur ilinde görev yapan beden eğitimi öğretmenlerinin mesleki sorunları üzerine bir araştırma. 6. Ulusal Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Sempozyumu’nda Sunulan Bildiri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Burdur.
  • Lunn, J. M. (2006). A Study on teacher professionalism and teacher leadership: The teachers’ viewpoint. Thesis, The University of Waikato, Hamilton, New Zealand. Erişim adresi: https://hdl.handle.net/10289/2296.
  • Margolis, J., & Deuel, A. (2009). Teacher leaders in action: motivation, morality, and money. Leadership and Policy in Schools, 8, 3, 264-286. DOI: https://doi.org/10.1080/15700760802416115.
  • Maxfield, C., Wells, C., Keane, W., & Klocko, B. (2008). The Role of superintendents in supporting teacher leadership. Journal of School Leadership, 20, 669-693.
  • Ojeme, E. O. (1988). Perceived and actual role of secondary school physical educators. Journal of Teaching in Physical Education, 8, 1, 33-45.
  • Patterson, E. L. (2015). Teacher perspectives of principal leadership behavior that facilitate teacher leadership. Unpublished Doctorate’s Thesis. Roosevelt University, Chicago.
  • Taylor, M., Yates, A., Meyer, L. H., & Kinsella, P. (2011). Teacher professional leadership in support of teacher professional development, Journal of Teaching and Teacher Education 27,1, 85-94. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2010.07.005.
  • Turan, M. B., Erol, Z., ve Karaoğlu, B. (2016). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümünde okuyan öğrencilerin liderlik düzeylerinin öğretmenlik mesleği yordama gücünün incelenmesi. İ.Ü Spor Bilimleri Dergisi, 6, 3, 71-78. Erişim adresi: http://dergipark.gov.tr/download/article-file/340419.
  • Üstün, F. (2004). Türkiye’nin coğrafi bölgelerine göre beden eğitimi öğretmenlerinin liderlik özelliklerinin belirlenmesi. (Yayınlanmamış) Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Yiğit, R. (2013). Öğretmen adaylarının öznel iyi oluşu ile sosyal problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İlköğretim Online Dergisi, 12, 2, 550‐560. Erişim adresi: http://dergipark.gov.tr/download/article-file/90499.

Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Adaylarının Liderlik Özellikleri ile Sosyal Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 2, 223 - 232, 31.12.2018
https://doi.org/10.25307/jssr.480730

Öz

Bu araştırmanın
amacı; spor bilimleri fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin liderlik
özellikleri ile sosyal problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin
incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda çalışma grubuna
Nevşehir Hacı Bektaşi Veli, Erciyes,
Ahi Evran ve Dumlupınar Üniversitesinden 2017-2018 eğitim öğretim yılında beden
eğitimi ve spor öğretmenliği programında 1. 2. 3. ve 4. sınıflarında öğrenim
gören 300 gönüllü öğrenci katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak
Öğretmen Liderlik ölçeği, Sosyal problem çözme envanteri ve Sosyo demografik
bilgi formu kullanılmıştır. Ölçeklerden elde edilen puanlar bir istatistik
programı ile analiz edilmiştir Adaylara ilişkin kişisel bilgiler ve envanter toplam puanları
ortalamalar ve standart sapma puanları
tespit edilerek verilmiştir.
Ölçeklerden elde edilen puanların arasındaki ilişkiyi ortaya koyabilmek için
Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon analizi (r) ve elde edilen puanlarının
birbirinin yordayıcı olup olmadığını tespit edebilmek için Çoklu regresyon
analizi (β) uygulanmıştır. Sonuç olarak liderlik ile probleme olumlu yönelim
alt boyutu arasında ileri düzeyde pozitif ilişkiler saptanırken, probleme
olumsuz yönelim, dürtüsel/dikkatsiz tarz ve kaçınan tarz alt boyutlarında
negatif yönde ilişki olduğu tespit edilmiştir. Eğitim ortamlarında liderlik
özelliklerini pekiştirmeye yönelik planlanan çalışmaların sosyal problemleri
çözme açısından öğrencileri daha donanımlı bir hale getirebileceği
söylenebilir.

Kaynakça

  • Akbulut, V. (2017). Öğretmen liderlik stiline göre ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi yatkınlıklarının incelenmesi. (Yayınlanmamış) Yüksek Lisans Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Baltaş, A., ve Baltaş, Z. (2002). Stres ve başa çıkma yolları. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Beycioğlu, K., ve Aslan, B. (2010). Öğretmen liderliği ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Elementary Education Online, 9, 2, 764-775. Erişim adresi: http://ilkogretim-online.org.tr/index.php/io/about.
  • Büyüköztürk, Ş. (2017). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, N. (2013). Öğretmen liderliği. Ankara: Pegem Akademi.
  • Doğan, D., Sucan, S., Turan, M.B., Pepe, O., & Karaoğlu, B. (2016). The Relationship between leadership styles and assertiveness of physical education teachers. International Journal of Science Culture and Sport, 4, 1, 11-20.
  • Durukan, E. (2003). Selçuk Üniversitesi beden eğitimi ve spor yüksekokulu I. ve II. sınıf öğrencilerinin liderlik davranışlarının karşılaştırılması. (Yayımlanmamış) Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • D'zurilla, T. J., & Nezu, A. M. (1990). Development and preliminary evaluation of the social problem-solving inventory. Psychological Assessment a Journal of Consulting and Clinical Psychology, 2,2, 156-163. DOI: 10.1037/1040-3590.2.2.156.
  • Ergin, B. (2009). Kişilerarası problem çözme davranışı, yetişkinlerdeki bağlanma biçimleri ve psikolojik rahatsızlık belirtileri arasındaki ilişkiler. (Yayınlanmamış)Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Erol, E. (2001). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi. İstanbul: Beta Basım Yayın Dağıtım.
  • Feyzioğlu, E. (2008). Bağlanma stilleri, problem çözme becerileri ve hükümlülük arasındaki ilişki. (Yayınlanmamış) Yüksek Lisans Tezi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Geybullayev, G. (2002). Yönetimin esasları. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Yayınları, SDÜ Basımevi.
  • Güllü, M., & Arslan, C. (2009). Leadership styles of physical education teachers. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6, 11, 352-367.
  • Güney, S. (2000). Yönetim ve organizasyon el kitabı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Hamarta, E. (2009). A Prediction of self-esteem and life satisfaction by social problem solving. Social Behavior and Personality, 37, 1, 73-82. DOI: 10.2224/sbp.2009.37.1.73.
  • Heppner, P. P., Reeder, B. L., and Larson, L. M. (1983). Cognitive variables associated with personal problem- solving appraisal: implications for counselling. Journal of Counseling Psychology, 30, 1, 537-545. DOI: 10.1037/0022-0167.30.4.537.
  • Hurt, M. H. (2015). Investigating The Intersection of School Structure and Teacher Leadership: A Mixed- Methods Study. (Unpublished) Doctorate’s Thesis. The Ohio State University, Columbus. Erişim adresi: https://etd.ohiolink.edu/pg_10?::NO:10:P10_ETD_SUBID:102468#abstract-files.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kazan, Kırçık, Ş., ve Pepe, K. (2009). Burdur ilinde görev yapan beden eğitimi öğretmenlerinin mesleki sorunları üzerine bir araştırma. 6. Ulusal Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Sempozyumu’nda Sunulan Bildiri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Burdur.
  • Lunn, J. M. (2006). A Study on teacher professionalism and teacher leadership: The teachers’ viewpoint. Thesis, The University of Waikato, Hamilton, New Zealand. Erişim adresi: https://hdl.handle.net/10289/2296.
  • Margolis, J., & Deuel, A. (2009). Teacher leaders in action: motivation, morality, and money. Leadership and Policy in Schools, 8, 3, 264-286. DOI: https://doi.org/10.1080/15700760802416115.
  • Maxfield, C., Wells, C., Keane, W., & Klocko, B. (2008). The Role of superintendents in supporting teacher leadership. Journal of School Leadership, 20, 669-693.
  • Ojeme, E. O. (1988). Perceived and actual role of secondary school physical educators. Journal of Teaching in Physical Education, 8, 1, 33-45.
  • Patterson, E. L. (2015). Teacher perspectives of principal leadership behavior that facilitate teacher leadership. Unpublished Doctorate’s Thesis. Roosevelt University, Chicago.
  • Taylor, M., Yates, A., Meyer, L. H., & Kinsella, P. (2011). Teacher professional leadership in support of teacher professional development, Journal of Teaching and Teacher Education 27,1, 85-94. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2010.07.005.
  • Turan, M. B., Erol, Z., ve Karaoğlu, B. (2016). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümünde okuyan öğrencilerin liderlik düzeylerinin öğretmenlik mesleği yordama gücünün incelenmesi. İ.Ü Spor Bilimleri Dergisi, 6, 3, 71-78. Erişim adresi: http://dergipark.gov.tr/download/article-file/340419.
  • Üstün, F. (2004). Türkiye’nin coğrafi bölgelerine göre beden eğitimi öğretmenlerinin liderlik özelliklerinin belirlenmesi. (Yayınlanmamış) Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Yiğit, R. (2013). Öğretmen adaylarının öznel iyi oluşu ile sosyal problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İlköğretim Online Dergisi, 12, 2, 550‐560. Erişim adresi: http://dergipark.gov.tr/download/article-file/90499.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Orijinal Makale
Yazarlar

Kenan Koç 0000-0002-1459-2655

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2018
Kabul Tarihi 15 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Koç, K. (2018). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Adaylarının Liderlik Özellikleri ile Sosyal Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Journal of Sport Sciences Research, 3(2), 223-232. https://doi.org/10.25307/jssr.480730
AMA Koç K. Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Adaylarının Liderlik Özellikleri ile Sosyal Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. JSSR. Aralık 2018;3(2):223-232. doi:10.25307/jssr.480730
Chicago Koç, Kenan. “Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenliği Adaylarının Liderlik Özellikleri Ile Sosyal Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. Journal of Sport Sciences Research 3, sy. 2 (Aralık 2018): 223-32. https://doi.org/10.25307/jssr.480730.
EndNote Koç K (01 Aralık 2018) Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Adaylarının Liderlik Özellikleri ile Sosyal Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Journal of Sport Sciences Research 3 2 223–232.
IEEE K. Koç, “Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Adaylarının Liderlik Özellikleri ile Sosyal Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, JSSR, c. 3, sy. 2, ss. 223–232, 2018, doi: 10.25307/jssr.480730.
ISNAD Koç, Kenan. “Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenliği Adaylarının Liderlik Özellikleri Ile Sosyal Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. Journal of Sport Sciences Research 3/2 (Aralık 2018), 223-232. https://doi.org/10.25307/jssr.480730.
JAMA Koç K. Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Adaylarının Liderlik Özellikleri ile Sosyal Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. JSSR. 2018;3:223–232.
MLA Koç, Kenan. “Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenliği Adaylarının Liderlik Özellikleri Ile Sosyal Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. Journal of Sport Sciences Research, c. 3, sy. 2, 2018, ss. 223-32, doi:10.25307/jssr.480730.
Vancouver Koç K. Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Adaylarının Liderlik Özellikleri ile Sosyal Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. JSSR. 2018;3(2):223-32.

26355    18836       18837       8748

Dergi indirme İstatistikleri 

indir.png