Öğrencilerin eğitim süreçlerindeki motivasyon düzeyleri, onların akademik başarılarını etkileyen en önemli unsurlardan birisidir. Öğrencilerin akademik motivasyonları üzerinde birçok faktör etkili olmakla birlikte, bunlar arasında öznel iş yükü seviyesi büyük bir rol oynamaktadır. Çalışmada, bir vakıf üniversitesinin Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu (SHMYO) öğrencilerinin öznel iş yükü ile akademik motivasyon düzeylerini belirlemek ve aralarındaki ilişkiyi incelemek amaçlanmıştır. Bununla birlikte, sınıflar arası ve cinsiyetler arası farklılıklar olup olmadığı da araştırılmıştır. Çalışmaya, bir vakıf üniversitesinde öğrenimlerini sürdüren, 10 ayrı bölümden, toplam 431 SHMYO öğrencisi katılmıştır. Öğrencilerin öznel iş yükü düzeylerinin belirlenmesi için Ulusal Havacılık ve Uzay Dairesi İş Yükü İndeksi (National Aeronautics and Space Administration Task Load Index-NASA TLX), akademik motivasyon düzeylerinin değerlendirilmesi için ise, Akademik Motivasyon Ölçeği (Academic Motivation Scale-AMS) kullanılmıştır. NASA TLX, öznel iş yükün işle ilgili fiziksel gereklilikler, zihinsel gereklilikler, gösterilmesi gereken çaba düzeyi, sergilenen performans, zaman baskısı, ve başarısızlık hissi boyutlarını dikkate alarak değerlendirmektedir. AMS ise, motivasyon düzeyini içsel motivasyon, dışsal motivasyon ve motivasyonsuzluk boyutlarında belirlemek için tasarlanan bir ölçektir. Bu çalışma, öznel iş yükü ile akademik motivasyon arasındaki ilişkiyi SHMYO öğrencileri açısından inceleyen literatürdeki ilk çalışmadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Endüstri Mühendisliği |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2020 |
Gönderilme Tarihi | 18 Ağustos 2019 |
Kabul Tarihi | 16 Eylül 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 2 |