BibTex RIS Kaynak Göster

Tüketim Kültürü Çerçevesinde Lüks Yaşam Tarzlarının Dergi Reklamlarındaki Sunumu: Home Art Dekorasyon Dergisi Örneği

Yıl 2016, , 220 - 239, 02.08.2016
https://doi.org/10.19168/jyu.67427

Öz

Kapitalizmin varlığını sürdürebilmesi için ön koşul olan tüketim toplumunun yaratılması,  reklamlar aracılığı ile dayatılan sembolik ihtiyaçlar ve sunulan lüks yaşam tarzları neticesinde gerçekleşir. Reklamdaki anlamın nasıl tasarlandığı ve sunulduğu ise kullanılan göstergelerin analizi ile anlaşılabilir. Bu çalışmanın amacı, reklamlar aracılığıyla nasıl lüks yaşam tarzlarının sunulduğunu ve tüketim ideolojisinin nasıl yeniden üretildiğini ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda, özellikle yaşam tarzı açısından bakıldığında konutların ve konutların dekorasyonlarının önemli bir yaşam tarzı göstergesi haline geldiği savından hareketle, Türkiye’de en çok okunan dekorasyon dergisi olan Home Art’ın Mayıs 2015 sayısı içinde yer alan dört reklam, çalışmanın amaçları doğrultusunda yargısal olarak seçilmiştir. Seçilen dört reklam, görsel iletişimi amaç edinen imgelerde, göstergebilimin en verimli çözümleme yöntemlerinden biri olması nedeniyle (Yücel, 2013, 74), Groupe μ(mü)’nün göstergebilimsel yaklaşımı kullanılarak analiz edilmiştir. Nitekim çözümlenen reklam örneklerinde kent çeperinde yer alan doğa ile iç içe lüks evler ve bu lüks evleri tamamlayan dekorasyonlar aracılığıyla zenginlik ve lüks yaşam tarzlarının yeniden üretildiği ve insanların öykündürüldüğü görülmektedir.

 

Anahtar Kelimeler: Reklam, Tüketim, Yaşam Tarzı, Göstergebilim, Groupe µ(mü)

 

The creation of consumption society,that is a prior condition for sustaining Capitalism’s existance, comes true as a consequence of symbolic needs that is imposed by advertisaments and presented luxury life styles. How the meaning degisned and presented can be understood by the analysis of indicators. The purpose of this study is to prove how luxury life styles are presented by advertisaments and how consumption ideology are reproduced. In line with this purpose,especially when we look at the perspective of life style,residence and decoration of the residences became an important indicator of a life style.From this point of view, Home Art’s,the most popular decoration magazine in Turkey, press on May 2015, they are chosen according to four advertisaments’ purpose. Four advertisaments that are chosen,in the images aimed for visual interaction,it is analised by Groupe u,because semiology is the most productive way of doing this (Yücel, 2013, 74). It  can be cleary seen that in analysed advertisaments,luxury houses which is nested with forest and its decorations which is a sign of wealth and luxury are reproduces and people are emulated.

Keywords: Advertisement, Consumption, Life Style, Semiotic, Groupe µ(mü)

Kaynakça

  • AKÇALI İÇİN, Selda ve YÜCEBAŞ, Mesut (2013). "Reklamlarda Bilim İmgesi", CBÜ Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:11, Sayı:1: 359- 374.
  • AYATA, Sencer (2012).“Yeni Orta Sınıf ve Uydu Kent Yaşamı”, Kültür Fragmanları, Kandiyoti Deniz ve Saktanber Ayşe (ed), İstanbul: Metis Yayınları, 37-56.
  • AYDOĞAN, Filiz (2009). Tüketim Kültürünün Gölgesinde Kentler. Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi. Cilt 27, Sayı 2: 203-215.
  • BALİ, N. Rıfat (2007). Tarzı-ı Hayattan Life Style’a. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • BARTHES, Roland (2014). Göstergebilimsel Serüven. Mehmet Rıfat ve Sema Rıfat(çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • BAUDRİLLARD, Jean (2010).Tüketim Toplumu. Hazal Deliceçaylı ve Ferda Keskin (çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • BAUMAN, Zygmunt (1997). Postmodernizm ve Hoşnutsuzlukları İsmail Türkmen (çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • BECER, Emre (1999). İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: Dost Yayınevi.
  • BOCOCK, Robert (2014). Tüketim. İrem Kutluk (çev.). Ankara: Dost Kitabevi.
  • BOURDİEU, Pierre (1984). Distinction: A Social Critique of Judgement of Taste. New York: Routledge & Kegan Paul.
  • BURTON, Graeme (2010).Görünenden Fazlası. Nefin Dinç (çev.). İstanbul: Alan Yayıncılık.
  • CALDEIRA, P. R. Teresa (1996). Building up Walls: The New Pattern of Spatial Segregation in Sao Paulo, International Social Science Journal, 147, Mart akt; AYATA Sencer (2012).“Yeni Orta Sınıf ve Uydu Kent Yaşamı”, Kültür Fragmanları, Kandiyoti Deniz ve Saktanber Ayşe (ed), İstanbul: Metis Yayınları, 37-56.
  • DAĞTAŞ Erdal ve DAĞTAŞ Banu (2009). “Tüketim Kültürü, Yaşam Tarzları, Boş Zamanlar ve Medya üzerine Bir Literatür Taraması”. Medya Tüketim Kültürü ve Yaşam Tarzları. 27-75. DAĞTAŞ Erdal ve DAĞTAŞ Banu (ed.). Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • DAĞTAŞ, Banu (2003). Reklamı Okumak. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • DAĞTAŞ, Banu (2009). Reklam Kütür Toplum. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • ELDEN, Müge, KARPAT AKTUĞLU, Işıl ve OKAT ÖZDEM, Özen (2014)."Postmodern Dünyada Geleneğin Yeniden İnşası: Osmanlı Kültürel Öğelerinin Reklamlarda Kullanımı", Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt 7, Sayı 33: 816-827.
  • FEATHERSTONE, Mike (2005). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü. Mehmet Küçük (çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • GALBRAITH, Kenneth John (2009). Büyük Kriz 1929. Elif Nihan Akbaş (çev.) İstanbul: Pegasus Yayınları.
  • GOTTDIENER, Mark (2005). Postmodern Göstergeler Maddi Kültür ve Postmodern Yaşam Biçimleri. Ankara: İmge Kitabevi.
  • HARVEY, David (2010). Postmodernliğin Durumu, İstanbul: Metis Yayıncılık.
  • HIRSCHMAN, Elizabeth C. ve HOLBROOK, Morris B. (1982). “Hedonic Consumption: Emerging Concepts, Methods and Propositions”, Journal Of Marketing, Vol.46: 92-101.
  • IŞIK Nihat, DUMAN Erhan (2012), Reel ve Finansal Göstergeler Açısından 1929 Ekonomik Buhranı ve 2008 Küresel Krizi: Karşılaştırmalı Bir Analiz, Yönetim ve Ekonomi, Cilt 19, Sayı 2: 239-260.
  • İNCEOĞLU, Yasemin ve ÇOMAK, Nebahat (2009). Metin Çözümlemeleri. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • KEYDER, Çağlar (2013). İstanbul Yerel İle Küresel Arasında. İstanbul: Metis Yayınları.
  • KORKMAZ, Nilüfer (2009). “Türkiye’de Tüketim Kültürü ve Mekansal Ayrışma”. Medya Tüketim Kültürü ve Yaşam Tarzları. 142-164, DAĞTAŞ Erdal ve DAĞTAŞ Banu (ed.). Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • ODABAŞI, Yavuz (2006). Postmodern Pazarlama. İstanbul: Kapital Medya.
  • ÖZBEK, Yılmaz (2005). Postmodernizm ve Alımlama Estetiği, Konya: Çizgi Yayınları.
  • RIFAT, Mehmet (2005). XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuralları. İstanbul: YKY.
  • VEBLEN, Thorstein (2014). Aylak Sınıfın Teorisi. Enver Günsel (çev.). Ankara:Tutku Yayınevi.
  • WILLIAMS, Judith (2001). Reklamların Dili Reklamda Anlam ve İdeoloji. Ahmet Fethi (çev.). Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • YENGİN, Hülya, "İletişimde Renklerin Anlamı", İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı 5: 197-205.
  • YOLCU Ergün (2002), "Renklerin Öznel Kullanımı ve Ekinsel Olarak Algılanması", İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı:13: 647-660.
  • YÜCEBAŞ, Mesut (2013). "Orta Sınıflar ve Modern Gettolarda Ayrıcalıklı Yaşam", İnsan Bilim Dergisi. Sayı 21: 21-38.
  • YÜCEL, Halime (2013). İmgeden Yoruma. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • YÜCEL, Tahsin (2006). Göstergeler. İstanbul: Can Yayınları.
  • ZILLMAN, Dolf (2000). “The Coming of Media Entertainment”. Media Entertainment: The Psychology of its Appeal. D. Zillmann & P.Vorderer, Mahwah (ed.). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Selda Saral Güneş

Yayımlanma Tarihi 2 Ağustos 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016

Kaynak Göster

APA Saral Güneş, S. (2016). Tüketim Kültürü Çerçevesinde Lüks Yaşam Tarzlarının Dergi Reklamlarındaki Sunumu: Home Art Dekorasyon Dergisi Örneği. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 11(43), 220-239. https://doi.org/10.19168/jyu.67427
AMA Saral Güneş S. Tüketim Kültürü Çerçevesinde Lüks Yaşam Tarzlarının Dergi Reklamlarındaki Sunumu: Home Art Dekorasyon Dergisi Örneği. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi. Ağustos 2016;11(43):220-239. doi:10.19168/jyu.67427
Chicago Saral Güneş, Selda. “Tüketim Kültürü Çerçevesinde Lüks Yaşam Tarzlarının Dergi Reklamlarındaki Sunumu: Home Art Dekorasyon Dergisi Örneği”. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi 11, sy. 43 (Ağustos 2016): 220-39. https://doi.org/10.19168/jyu.67427.
EndNote Saral Güneş S (01 Ağustos 2016) Tüketim Kültürü Çerçevesinde Lüks Yaşam Tarzlarının Dergi Reklamlarındaki Sunumu: Home Art Dekorasyon Dergisi Örneği. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi 11 43 220–239.
IEEE S. Saral Güneş, “Tüketim Kültürü Çerçevesinde Lüks Yaşam Tarzlarının Dergi Reklamlarındaki Sunumu: Home Art Dekorasyon Dergisi Örneği”, Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, c. 11, sy. 43, ss. 220–239, 2016, doi: 10.19168/jyu.67427.
ISNAD Saral Güneş, Selda. “Tüketim Kültürü Çerçevesinde Lüks Yaşam Tarzlarının Dergi Reklamlarındaki Sunumu: Home Art Dekorasyon Dergisi Örneği”. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi 11/43 (Ağustos 2016), 220-239. https://doi.org/10.19168/jyu.67427.
JAMA Saral Güneş S. Tüketim Kültürü Çerçevesinde Lüks Yaşam Tarzlarının Dergi Reklamlarındaki Sunumu: Home Art Dekorasyon Dergisi Örneği. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi. 2016;11:220–239.
MLA Saral Güneş, Selda. “Tüketim Kültürü Çerçevesinde Lüks Yaşam Tarzlarının Dergi Reklamlarındaki Sunumu: Home Art Dekorasyon Dergisi Örneği”. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, c. 11, sy. 43, 2016, ss. 220-39, doi:10.19168/jyu.67427.
Vancouver Saral Güneş S. Tüketim Kültürü Çerçevesinde Lüks Yaşam Tarzlarının Dergi Reklamlarındaki Sunumu: Home Art Dekorasyon Dergisi Örneği. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi. 2016;11(43):220-39.