The aim of this study is to demonstrate the effects of user attributes on Enterprise Resource Planning (ERP) system implementation success and organizational performance. User attributes represent user satisfaction and user resistance. There are also two sub-dimension of user satisfaction. Those are perceived ease of use and perceived usefulness. Research data obtained from 236 firms through surveys which were analyzed by using factor analysis. As a results; it was observed that user satisfaction, perceived ease of use and perceived usefulness has a statistically positive influence on ERP implementation success and perceived organizational performance. Although user resistance has a positive influence on ERP implementation success and perceived organizational performance, it is not statistically significant. It was observed as a review of examination on the parameters of the research that, perceived organizational performance increases as the ERP implementation success increases.
User Satisfaction Perceived Ease of Use Perceived Usefulness User Resistance Enterprise Resource Planning Implementation Success Perceived Organizational Performance.
Çalışmanın hedefi, kullanıcı özelliklerini oluşturan değişkenlerin Kurumsal Kaynak Planlaması (KKP) sistemi uygulama başarısı ile organizasyonel performansa etkilerini göstermektir. Kullanıcı özelliklerini kullanıcı tatmini ve kullanıcı direnci temsil etmektedir. Kullanıcı tatmininin de iki alt boyutu vardır. Bunlar algılanan kullanım kolaylığı ve algılanan yararlılıktır. 236 firmadan anket yoluyla elde edilen veriler faktör analizine tabi tutulmuştur. Sonuçlar ise; kullanıcı tatmininin KKP uygulama başarısı ile algılanan organizasyonel performansı istatistiki olarak pozitif yönde etkilediğini ortaya koymaktadır. Kullanıcı direncinin KKP uygulama başarısı ve algılanan organizasyonel performans üzerinde pozitif bir etkisi bulunmakla birlikte bu etki istatistiki olarak anlamlı değildir. Parametreler incelendiğinde KKP uygulama başarısı arttıkça, algılanan organizasyonel performansın arttığı görülmektedir.
Kullanıcı Tatmini Algılanan Kullanım Kolaylığı Algılanan Yararlılık Kullanıcı Direnci Kurumsal Kaynak Planlaması Uygulama Başarısı Algılanan Organizasyonel Performans
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 8 Sayı: 30 |