The present study emphasizes the concepts of stress and organizational stress which are the main concepts constituting theoretical foundation of the research; evaluates influences of stress on organization; discusses the concept of organizational burnout as well as its subdimensions; and analyses organizational stress and burnout levels of mid level managers based on demographic variables. The purpose of this study is to examine the relationship between organizational stress and organizational burnout levels of mid level managers of four and five star hotel businesses based on demographic variables. Survey has been conducted on 445 employees of four and five star hotels operating in Alanya. Frequency distributions have been examined in order to determine personal characteristics of mid level managers of four and five star hotels within the scope of evaluation of data. The descriptive statistics of total points obtained from the scales have been analyzed in order to determine organizational stress and burnout levels and correspondence of total points to normal distribution has been analyzed byKolmogorov-Smirnov. In our study, a high level relationship between organizational stress and emotional exhaustion and also organizational stress and cynicism has been observed in the age group of 34-41 of mid level managers. Mid level managers who worked in the sector for more than 13 years have been observed to have high levels of organizational stress, emotional exhaustion and cynicism
Bu çalışmada, araştırmanın teorik altyapısını oluşturan stres ve örgütsel stres kavramları üzerinde durulmuş, stres kaynakları, stresin
örgütler üzerindeki etkileri incelenmiş ve örgütsel tükenmişlik kavramına, tükenmişlik alt boyutlarına değinilmiş, çalışan personelin örgütsel
stres ve tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişkiler demografik değişkenler bazında incelenmiştir.
Bu araştırmanın amacı, dört ve beş yıldızlı otel çalışanlarının örgütsel stresleri ile örgütsel tükenmişlikleri arasındaki ilişkinin demografik
değişkenler bazında incelenmesidir. Anketler Alanya’da faaliyet gösteren dört ve beş yıldızlı otel işletmelerinde çalışan 445 personel
üzerinde uygulanmıştır. Verilerin değerlendirilmesi amacıyla; Örneklemi oluşturan dört ve beş yıldızlı otel yöneticilerinin kişisel özelliklerini
belirlemek amacıyla frekans dağılımları incelenmiştir. Örgütsel stres ve tükenmişlik düzeylerini belirlemek amacı ile ölçeklerden elde edilen
toplam puanların tanımlayıcı istatistikleri incelenmiş ve toplam puanların normal dağılıma uygunluk gösterip göstermediği KolmogorovSmirnov
ile sınanmıştır. Çalışmamızda 34–41 yaş grubundaki çalışanlarda Örgütsel stres ile duygusal tükenme arasında ve örgütsel stres ile
duyarsızlaşma arasında yüksek düzeyde ilişki gözlenmiştir. Sektörde 13 yılın üzerinde çalışanlarda yüksek düzeyde örgütsel stres ile
duygusal tükenme ve işte duyarsızlaşmalar görülmüştür.
Otel Personeli Örgütsel Stres Örgütsel Tükenmişlik Demografik Değişkenler Turizm
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 9 Sayı: 35 |