Although, food and beverage sector has been a growing and developing sector in Turkey, not many researches were made on restaurant preferences criteria and the differentiation of these criteria according to the demographic factors of the consumers. This research reveals that groups of different age, different sex and different education level have different priorities on restaurant decision process. Another outcome of this research is the sorting of the criteria for all participants from most to least important; service and presentation, waiter apparel and behavior, externals, pricing, parking possibility, recommendation, music playing, calm atmosphere and advertisement
Restaurant Preferences Consumer Decision Making Process Demographic Characteristics
Yeme-içme sektörü Türkiye’de hızla büyüyen ve gelişen bir sektör olmasına rağmen, tüketicinin restoran seçim ölçütlerinin neler olduğu ve bu ölçütlerin demografik faktörlere göre nasıl farklılık gösterdiği çok fazla araştırmanın konusu olmamıştır. Araştırma, farklı yaş, farklı cinsiyet ve farklı eğitim seviye gruplarında bulunan tüketicilerin her birinin farklı ölçütlere öncelik verdiğini ortaya koymuştur. Araştırmanın bir diğer sonucu ise, tüm katılımcılar için ölçütlerin önem sırasının şu şekilde olduğunu ortaya koymasıdır; servis ve sunum, garson kıyafet ve davranışları, dış görünüş, fiyat, otopark imkânı olması, tavsiye, müzik çalınan yer olması, restoranın sakin olması ve son olarak reklamın daha önce görülmesi.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Ocak 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 9 Sayı: 36 |