Bu çalışmanın amacı
bireylerin girişimciliğe yönelik güdüleyici ve engelleyici algılarını güç alanı
kuramı kapsamında ele alarak, bu algıların kümülatif gücünün girişimcilik
niyeti üzerindeki etkilerini değerlendirmektir. Nicel olarak tasarlanan
çalışmada, alan araştırması yöntemi ve yazılı soru sorma tekniğinden
faydalanılmıştır. Bitlis Eren Üniversitesi ve Dokuz Eylül Üniversitesi’nde
kayıtlı olan 494 öğrenciden veri toplanmıştır. Çalışmada, güvenilirlik,
açımlayıcı faktör, korelasyon, regresyon ve t-testi analizleri
gerçekleştirilmiştir. Analizler sonucunda, özendirici faktörler özgerçekleştirme, saygınlık ve
işten bekleniler olmak üzere 3 boyutlu olarak tespit edilmiştir. Engelleyici
faktörler ise yetkinlik eksikliği, destek eksikliği, kurulum kaygıları ve
uygulama kaygıları olarak 4 boyutlu belirlenmiştir. Özendirici algıların tüm
boyutları, girişimcilik niyetini anlamlı ve poitif yönde etkilerken, engelleyici
algıların tamamı girişimcilik niyetini anlamlı ve negatif yönde etkilemektedir.
Güç analizi teorisi bağlamında; özendirici algılar girişimciliğe çeken güçler,
engelleyici algılar ise girişimciliği iten güçler olarak değerlendirilmiştir.
Analitik hiyerarşi sürecinden faydalanılarak söz konusu boyutlar girişimcilik
konusunda 8 uzman ile değerlendirilmiş ve boyutlar ağırlıklandırılmıştır.
Özendirici ve engelleyici etmen puanları belirlenmiş ve söz konusu puanların
farkı (özendiriic etmen-engelleyici etmen) pozitif ve negatif olmasına göre
örneklem sınıflandırılmıştır. Farkın pozitif olduğu grup ile farkın negatif
olduğu grup arasında girişimcilik niyeti ortalamaları arasında anlamlı bir fark
olduğu bulgulanmıştır. Ayrıca fark pozitif yönde arttıça girişimcilik niyeti
yükselmektedir.
Güç Alanı Teorisi Girişimcilik Niyeti Destekleyici Algılar Engelleyici Algılar
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 14 |