Turizmin küresel ve dış etkenlere duyarlı oluşu, ayrıca
lüks tüketime bağlı olarak turistik talebin fiyat esnekliği sonucu, doğal afet,
salgın, ekonomik kriz, terör, politik istikrarsızlık ve savaş gibi tetikleyici
olaylar turist sayılarında ve turizm gelirlerinde öngörülemeyen büyük
dalgalanmalara neden olur. Turizm gelirinin turist ağırlayan ülke ekonomisi
için önemi doğrultusunda, kayda değer dalgalanmalar turizm krizleri olarak
değerlendirilir. Krizin ağırlığı, süresi, yayılacağı coğrafi alan; tetikleyici
olayların türü, boyutu, tekrarı ya da sürekliliği ve medya ilgisi gibi
belirleyicilere bağlıdır, ancak önceden kestirilmesi zordur. İşletme ve hedef
bölgeler, krizi sürecin doğal bir parçası olarak kabul etmek, değişime çabuk uyum
sağlayacak önlemleri almak ve pro-aktif planlamalarını geliştirmek
zorundadırlar.
Bu çalışmada, tetikleyici unsurların 2016
krizine etkisi kronolojik olarak analiz edilmiş, alan yazını ve benzer olaylar
ile kıyaslanmıştır. Türkiye’de 2014 yılından başlayan, komşu ülkede iç savaş,
sığınmacı sorunu, terör saldırıları, darbe girişimi, önemli turist gönderen
ülkelerle yaşanan gerilimler ve yayınlanan seyahat uyarıları gibi etkenler sonucunda,
2016 yılında Türkiye turizmi en ağır krizini yaşamıştır. Uluslararası turist
girişlerinde dörtte bir, turizm gelirinde ise üçte bir oranında kayıp yaşayan
Türkiye turizmi, dış ilişkilerin düzelmesi ve güvenliğin sağlanması ile önemli
bir toparlanmaya girerek, 2018 yılında krizi turist sayısı anlamında
atlatmıştır. Giriş yapan yakın ülke ve Türk vatandaşları krizden daha az
etkilenmiş görünmektedir. Ancak turizm geliri, uluslararası turizmden alınan
pay ve turistik işletme yatırımları gibi göstergeler bakımından kriz
atlatılamamıştır. Krize acil dönem tepkisi fiyat indirimleri, uzun dönemde
pazar baskısını artırarak turist başına gelirin daha da düşmesine neden
olmuştur.
Türkiye Turizmi Turizm Krizi Kriz Tetikleyici Unsurlar Turizm Ekonomisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 15 Sayı: 59 |