Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2018, Cilt: 16 Sayı: 2, 241 - 263, 31.12.2018
https://doi.org/10.18317/kaderdergi.419966

Öz

Kaynakça

  • Abdunnâfî Efendi. Mizân-u Şerh-i Mütercim-i Burhan. yy.: 1295.
  • Ak, Ahmet. Büyük Türk Âlimi Mâturîdî ve Mâturîdîlik. İstanbul: Ensar, 2017.
  • Alper, Hülya. “Mâturîdî’nin Akıl ve Vahiy Algısı”. Mâturîdî’nin Düşünce Dünyası. Ed. Şaban Ali Düzgün. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, 2011.
  • Altıntaş, Ramazan. “Kelâmî Epistemolojide Aklın Değeri”. Kelâm'da Bilgi Problemi. Bursa: 2003.
  • Bâkıllânî, Ebû Bekir. Kitâbü’t-Temhîd, Thk. İmâdüddin Ahmed Haydar. Beyrut: 1407/1987.
  • Câbirî, Muhammed Âbid. Arap-İslâm Kültürünün Akıl Yapısı. Ter. Burhan Köroğlu-Hasan Hacak-Ekrem Demirli. İstanbul: 2000.
  • Cürcânî, Seyyid Şerif. et-Ta’rîfât. Beyrut 1985.
  • Debûsî, Ebû Zeyd . Takvîmü’l-Edille fî Usûli’l-Fıkh. Thk. Halil Muhyiddin el-Meyyis. Beyrut: 1421/2001.
  • Eşʻarî, Ebû’l-Hasan. Makâlâtu’l-İslâmiyyîn. Thk. M. Abdulhamid. Beyrut: Mektebetü’l-Asliyye, 1999.
  • İbn Manzûr. Lisânü’l-Arab. Kâhire: 1119.
  • Karagöz, Nail. Hanefî-Mâturîdî Gelenekte Kıyas İçerikli İstidlâl. Ankara: Serüven Yayınları, 2015.
  • Kutlu, Sönmez. “Bilinen ve Bilinmeyen Yönleriyle İmam Mâturîdî”. İmam Mâturîdî ve Mâturîdîlik. Haz. Sönmez Kutlu, Ankara: Otto Yayınları, 2012.
  • Lâmişî, Muhammed b. Zeyd. “Keşfü’l-elfâz”, Thk. M. Hasan Mustafa Çelebi, Mecelletü’l-Bahsi’l-İlmi ve Türâsi’l-İslâmî. Suudî Arabistan: 1398.
  • Mâturîdî, Ebû Mansur, Kitâbü’t-Tevhîd, Thk. ve Tal. Bekir Topaloğlu-Muhammed Aruçi, (Ankara: İsam Yayınları, 2005)
  • Mâturîdî, Ebû Mansur. Kitâbü’t-Tevhîd. Trc. Bekir Topaloğlu, Kitâbü’t-Tevhîd Tercümesi, Ankara: İsam Yayınları, 2002.
  • Mâturîdî Ebû Mansur. Te’vîlâtu Ehli’s-sünne. Thk. Mecdî Bâsellum, Beyrut: Dâru’l-kütübi’l-ilmiyye, 2005.
  • Öğük, Emine. Mâturîdî’nin Düşünce Siteminde Şer-Hikmet İlişkisi. Ankara: TDV Yayınları, 2010.
  • Özcan, Hanifi. “Türk Din Anlayışı”. İmam Mâturîdî ve Mâturîdîlik. Haz. Sönmez Kutlu, Ankara: Otto Yayınları, 2012.
  • Özcan, Hanifi. Mâturîdî’de Dînî Çoğulculuk. İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, 1999.
  • Özdeş, Talip. “Mâturîdî’nin Tevil Anlayışında Aklın Yeri”. İmam Mâturîdî ve Mâturîdîlik. Haz. Sönmez Kutlu, Ankara: Otto Yayınları, 2012.
  • Rağıb el-İsfehânî. Müfredâtu Elfâzı’l-Kur’ân. Beyrut: 1992.
  • Râzî, Fahruddîn. Kelâma Giriş/el-Muhassal. Ter. Hüseyin Atay, Ankara: 2002.
  • Rudolp, Ulrich. Mâturîdî. Trc. Özcan Taşçı, İstanbul: Litera Yayıncılık, 2016.Serahsî, Ebû Bekir Şemsü’l-Eimme. Usûlü’s-Serahsî. Beyrut: 1993.
  • Şık, İsmail. Mâturîdî İnanç Sistemi. Ankara: Gece Kitaplığı, 2015.
  • Tehânevî, Muhammed Ali. Keşşâfü Istılâhâti’l-Fünûn ve’l-Ulûm. Thk. Ali Dahruc, Lübnan: 1996.
  • Topaloğlu, Bekir - Çelebi, İlyas, Kelâm Terimleri Sözlüğü, (İstanbul: İsam Yayınları, 2010)
  • Topaloğlu, Bekir, “Ebû Mansur el-Mâturîdî’nin Kelâmî Görüşleri”. İmam Mâturîdî ve Mâturîdîlik. Haz. Sönmez Kutlu, Ankara: Otto Yayınları, 2012.

Mâtûrîdî’de İstidlâlin İşlev Alanları

Yıl 2018, Cilt: 16 Sayı: 2, 241 - 263, 31.12.2018
https://doi.org/10.18317/kaderdergi.419966

Öz

Mâturîdî’nin
istidlâle verdiği önem bilinmektedir. Onun düşünce sisteminde istidlâle dayalı
yorumlamanın ayrı bir yeri vardır. İstidlâli doğru haber ve sağlam duyularla
birlikte bilgi edinmenin temel yolları arasında gören Mâturîdî’nin düşüncesinde
istidlâlin bilgi edinme aracı olarak kullanılmasının reddi mümkün
görünmemektedir.  Zira istidlâli
reddetmek için bile istidlâle ihtiyaç duyulurken, doğru haber ve duyulardan
gelen bilginin test edilmesi için de gereken yine istidlâldir.

Mâturîdî’ye
göre insanlar için istidlâle dayalı yorumlamaya elverişli alanlar
bulunmaktadır. Bu alanlarla ilgili istidlâller, genelde duyulur âlemden hareket
ederek duyular ötesinin bilgisine ulaşma şeklinde kurgulanır. O, istidlâllerini
Allah’ın varlığı ve birliği, ahiretin varlığı, âlemin hudusü gibi konularda
görüşlerini delillendirmek maksadıyla kullanmıştır. Bu alanların bilgisine
duyulur âlemde elde edilen bilgilerin delâletiyle ulaşmak mümkündür. Ancak Mâturîdî’nin
düşüncesinde kişinin olaylara bağlı olarak değişkenlik gösterebilen ruhî
yapısı, kimi zaman onun istidlâlde bulunmasını engelleyebilir. İnat ve kibir bu
türden ruhî durumlara örnektir.





Çalışmamız;
literatür taraması, karşılaştırma ve yorumlama yöntemleriyle işlenecektir.  Mâturîdî’nin Kitâbü’t-Tevhid ve
Te’vîlât, adlı
eserleri bu yöntemlerle taranarak Mâturîdî’nin özellikle bu iki eseri
çerçevesinde istidlâli hangi açılardan ele aldığı, görüşlerini temellendirirken
ondan nasıl yararlandığı, istidlâlin kapsamını ve işlev alanlarını nasıl
belirlediği gibi sorular etrafında şekillendirilecektir.

Kaynakça

  • Abdunnâfî Efendi. Mizân-u Şerh-i Mütercim-i Burhan. yy.: 1295.
  • Ak, Ahmet. Büyük Türk Âlimi Mâturîdî ve Mâturîdîlik. İstanbul: Ensar, 2017.
  • Alper, Hülya. “Mâturîdî’nin Akıl ve Vahiy Algısı”. Mâturîdî’nin Düşünce Dünyası. Ed. Şaban Ali Düzgün. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, 2011.
  • Altıntaş, Ramazan. “Kelâmî Epistemolojide Aklın Değeri”. Kelâm'da Bilgi Problemi. Bursa: 2003.
  • Bâkıllânî, Ebû Bekir. Kitâbü’t-Temhîd, Thk. İmâdüddin Ahmed Haydar. Beyrut: 1407/1987.
  • Câbirî, Muhammed Âbid. Arap-İslâm Kültürünün Akıl Yapısı. Ter. Burhan Köroğlu-Hasan Hacak-Ekrem Demirli. İstanbul: 2000.
  • Cürcânî, Seyyid Şerif. et-Ta’rîfât. Beyrut 1985.
  • Debûsî, Ebû Zeyd . Takvîmü’l-Edille fî Usûli’l-Fıkh. Thk. Halil Muhyiddin el-Meyyis. Beyrut: 1421/2001.
  • Eşʻarî, Ebû’l-Hasan. Makâlâtu’l-İslâmiyyîn. Thk. M. Abdulhamid. Beyrut: Mektebetü’l-Asliyye, 1999.
  • İbn Manzûr. Lisânü’l-Arab. Kâhire: 1119.
  • Karagöz, Nail. Hanefî-Mâturîdî Gelenekte Kıyas İçerikli İstidlâl. Ankara: Serüven Yayınları, 2015.
  • Kutlu, Sönmez. “Bilinen ve Bilinmeyen Yönleriyle İmam Mâturîdî”. İmam Mâturîdî ve Mâturîdîlik. Haz. Sönmez Kutlu, Ankara: Otto Yayınları, 2012.
  • Lâmişî, Muhammed b. Zeyd. “Keşfü’l-elfâz”, Thk. M. Hasan Mustafa Çelebi, Mecelletü’l-Bahsi’l-İlmi ve Türâsi’l-İslâmî. Suudî Arabistan: 1398.
  • Mâturîdî, Ebû Mansur, Kitâbü’t-Tevhîd, Thk. ve Tal. Bekir Topaloğlu-Muhammed Aruçi, (Ankara: İsam Yayınları, 2005)
  • Mâturîdî, Ebû Mansur. Kitâbü’t-Tevhîd. Trc. Bekir Topaloğlu, Kitâbü’t-Tevhîd Tercümesi, Ankara: İsam Yayınları, 2002.
  • Mâturîdî Ebû Mansur. Te’vîlâtu Ehli’s-sünne. Thk. Mecdî Bâsellum, Beyrut: Dâru’l-kütübi’l-ilmiyye, 2005.
  • Öğük, Emine. Mâturîdî’nin Düşünce Siteminde Şer-Hikmet İlişkisi. Ankara: TDV Yayınları, 2010.
  • Özcan, Hanifi. “Türk Din Anlayışı”. İmam Mâturîdî ve Mâturîdîlik. Haz. Sönmez Kutlu, Ankara: Otto Yayınları, 2012.
  • Özcan, Hanifi. Mâturîdî’de Dînî Çoğulculuk. İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, 1999.
  • Özdeş, Talip. “Mâturîdî’nin Tevil Anlayışında Aklın Yeri”. İmam Mâturîdî ve Mâturîdîlik. Haz. Sönmez Kutlu, Ankara: Otto Yayınları, 2012.
  • Rağıb el-İsfehânî. Müfredâtu Elfâzı’l-Kur’ân. Beyrut: 1992.
  • Râzî, Fahruddîn. Kelâma Giriş/el-Muhassal. Ter. Hüseyin Atay, Ankara: 2002.
  • Rudolp, Ulrich. Mâturîdî. Trc. Özcan Taşçı, İstanbul: Litera Yayıncılık, 2016.Serahsî, Ebû Bekir Şemsü’l-Eimme. Usûlü’s-Serahsî. Beyrut: 1993.
  • Şık, İsmail. Mâturîdî İnanç Sistemi. Ankara: Gece Kitaplığı, 2015.
  • Tehânevî, Muhammed Ali. Keşşâfü Istılâhâti’l-Fünûn ve’l-Ulûm. Thk. Ali Dahruc, Lübnan: 1996.
  • Topaloğlu, Bekir - Çelebi, İlyas, Kelâm Terimleri Sözlüğü, (İstanbul: İsam Yayınları, 2010)
  • Topaloğlu, Bekir, “Ebû Mansur el-Mâturîdî’nin Kelâmî Görüşleri”. İmam Mâturîdî ve Mâturîdîlik. Haz. Sönmez Kutlu, Ankara: Otto Yayınları, 2012.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Nail Karagöz 0000-0001-6409-6513

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 30 Nisan 2018
Kabul Tarihi 19 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 16 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Karagöz, N. (2018). Mâtûrîdî’de İstidlâlin İşlev Alanları. Kader, 16(2), 241-263. https://doi.org/10.18317/kaderdergi.419966
AMA Karagöz N. Mâtûrîdî’de İstidlâlin İşlev Alanları. Kader. Aralık 2018;16(2):241-263. doi:10.18317/kaderdergi.419966
Chicago Karagöz, Nail. “Mâtûrîdî’de İstidlâlin İşlev Alanları”. Kader 16, sy. 2 (Aralık 2018): 241-63. https://doi.org/10.18317/kaderdergi.419966.
EndNote Karagöz N (01 Aralık 2018) Mâtûrîdî’de İstidlâlin İşlev Alanları. Kader 16 2 241–263.
IEEE N. Karagöz, “Mâtûrîdî’de İstidlâlin İşlev Alanları”, Kader, c. 16, sy. 2, ss. 241–263, 2018, doi: 10.18317/kaderdergi.419966.
ISNAD Karagöz, Nail. “Mâtûrîdî’de İstidlâlin İşlev Alanları”. Kader 16/2 (Aralık 2018), 241-263. https://doi.org/10.18317/kaderdergi.419966.
JAMA Karagöz N. Mâtûrîdî’de İstidlâlin İşlev Alanları. Kader. 2018;16:241–263.
MLA Karagöz, Nail. “Mâtûrîdî’de İstidlâlin İşlev Alanları”. Kader, c. 16, sy. 2, 2018, ss. 241-63, doi:10.18317/kaderdergi.419966.
Vancouver Karagöz N. Mâtûrîdî’de İstidlâlin İşlev Alanları. Kader. 2018;16(2):241-63.