Şihabeddin Sühreverdî (Şeyh Maktul, ö.
587/1191) Hikmetü’l-işrâk’ın
(Aydınlatmanın Felsefesi) adlı eserinin meşhur bir bölümünde, Meşşâîlerin
takipçileri olarak atıfta bulunduğu nispet ettiği, varlığın, somut ve hâricî
dünyada (fi’l-a‘yân) şeylerin özüne
ya da mâhiyetine eklenen bir şey (ma‘nen zâidün ‘alâ) olduğu şeklindeki
öğretiye itiraz eder. Sühreverdî, bunun aksine, varlığın, sırf aklî olan bir şeye ilişkin tasavvurlar
(i‘tibârât) arasında yer aldığını
ifade etmektedir. Sühreverdî’nin yaklaşımı, kısmen varlığın enfüsî tabîatında ısrarı nedeniyle,
Molla Sadrâ ve kendilerini varlığın asâletini (asâletü’l-vücûd) savunlar olarak gören İslam metafizik ekolünün
diğer üyeleri tarafından, sonraki dönemde mâhiyetçi veçhe şeklinde
değerlendirilmiştir.
Sühreverdî’nin bu bağlamda kullandığı
“Meşşâî takipçileri” ifadesi, modern yorumcuların yanı sıra ortaçağ yorumcuları
tarafından da, genellikle, Fârâbî’ye ve özellikle de İbn Sînâ’ya işaret
etmektedir. Genel anlamda bu, gerçekten makuldür. Neticede Sühreverdî “bazı
meşşâî takipçilerinin, bütün metafizik yaklaşımlarını varlık üzerine inşâ
ettiklerini” (enne ba‘da etbâ‘i’l-meşşâîn
benav külle emrihim fi’l-ilâhiyyâti ‘ale’l-vücûd) dile getirdiği bağlamda,
varlığın dış dünyada bizâtihî gerçekliğe sahip olduğu fikrine karşı
çıkmaktadır. Bu ifade en azından, bir dereceye kadar, el-İşârât ve’t-tenbîhât (İşaretler
ve Uyarılar) adlı eserinin dördüncü namatının (Varlık ve İlletleri
Hakkında) son bölümünde, yalnızca varlığa istinâd etmesi nedeniyle, hareket
üzerinden Tanrı’nın varlığı ispat eden –örneğin Aristotales’in, geriye doğru
sonsuz hareket eden ve ettiren şeylerin imkânsızlığına dayanan Hareket Etmeyen
Hareket Ettirici’nin gerekliliği gibi- delillerden daha üstün yeni bir delil
(yani burhân-ı sıddîkîn) üreten İbn
Sînâ’ya işaret ediyor olmalıdır. Varlığın bize zayıf bir temel sunması
nedeniyle Sühreverdî, başka bir yöne yönelmemiz ve ışık (nûr) formulasyonuna dayanan alternatif bir metafizik temel
oluşturmamız gerektiğini ileri sürmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | TERCÜMELER |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ağustos 2018 |
Kabul Tarihi | 25 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 16 Sayı: 2 |
Kader Creative Commons Atıf-Gayriticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.