Çeviri
BibTex RIS Kaynak Göster

Al-Bāqillāni’s Cosmological Argument from Agency

Yıl 2019, Cilt: 17 Sayı: 2, 568 - 585, 31.12.2019

Öz










In
this paper, I propose to expose the logical structure al-Bāqillānī’s argu- ment
for the existence of God and argue that it presents a distinctive type of
argument that cannot be classified under the classical types of ontological,
cosmological, and design arguments. The peculiarity of al-Bāqillānī’s argument
is related to the concept of God it presupposes. Developing Herbert Davidson’s
insights regarding this argu- ment and criticizing Majid Fakhry’s
interpretation of it, I aim to clarify this concept of God by the concept of
agency. In a nutshell, I argue that al-Bāqillānī presents a dis- tinctive
type of argument for the existence of God, which I propose calling the “cosmo-
logical argument from agency.” I consider it cosmological because it is an
inference from the universe to the existence of God. Nonetheless, it is different
from the classic- al versions of the cosmological argument for that the concept
of agency and the idea of a personal deity play a central role in this
argument.
    

Kaynakça

  • Herbert A. Davidson, Proofs for Eternity, Creation, and the Existence of God in Medieval Islamic and Jewish Philosophy (New York, 1987).
  • Early Ašʿarite theology: Abū Bakr al-Bāqillānī (d. 403/1013) and his Hidāyat al-mustaršidīn,” Bulletin d’études orientales, 60 (2012).
  • Richard Frank, “Bodies and atoms: The Ashʿarite analysis,” in Michael M. Marmura (ed.), Islamic Theology and Philosophy: Studies in Honor of George F. Hourani. (New York, 1984).
  • Harry Austryn Wolfson, The Philosophy of the Kalam (Cambridge, 1976).
  • Kâdî ʿAbd al-Jabbār, Şerhu’l-Usûli’l-Hamse: Mu‘tezile’nin Beş İlkesi, çev. İlyas Çelebi, 2 Cilt. (Istanbul, 2013).
  • Kâdî ʿAbdü’l-Cebbâr, Kitâbu’l-Mecmû, ed. Jean Joseph Houben (Beirut, 1965).
  • Joseph van Ess, “The Logical structure of Islamic Philosophy,” Logic in Classical Islamic Culture (Wiesbaden, 1970).
  • Joep Lameer, Al-Fārābī and Aristotelian Syllogistics, Greek Theory and Islamic Practice (Leiden, 1994).
  • Michel Allard, Le problème des attributs divins dans la doctrine d’al-Ashʿarī et de ses premiers grands disciples (Beirut, 1965).
  • Husâm Muhî Eldîn al-Alousî, The Problem of Creation in Islamic Thought: Qur’an, Hadith,
Commentaries, and Kalam (Baghdad, 1965).
  • Kwame Gyekye, “Al-Ghazālī on action,” içinde Ghazali: La Raison et le Miracle. Table Ronde Unesco, 9–10 décembre 1985 (Paris, 1987).
  • Michael V. Dougherty, “Al-Ghazālī and Metaphorical Predication in the Third Discussion of Tahāfut al-Falāsifa,” American Catholic Philosophical Quarterly, vol. 82, no. 3 (2008).
  • Frank Griffel, Al-Ghazālī’s Philosophical Theology (Oxford, 2009).
  • Ghazzâlî, El-İktiṣâd fî’l-İʿtikâd, ed. İbrahim A. Çubukçu ve Hüseyn Atay (Ankara, 1962), s. 92. & Al-Ghazālī, Al-Ghazālī’s Moderation in Belief, İng. Çev. Alaaddin M. Yakub (Chicago, 2013).
  • Ghazzâlî, İḥyâʾ ʿUlûmu’d-Dîn, 4 cilt. (Cairo, 1957).
  • Immanuel Kant, Critique of Pure Reason, İng. çev. Norman Kemp Smith (New York, 2003).
  • Richard Swinburne, The Existence of God, 2nd edn (New York, 2004).
  • Majid Fakhry, “The classical Islamic arguments for the existence of God,” Muslim World,
vol. 47, no. 2 (1957).

Bâkıllânî’nin Fâil Merkezli Kozmolojik Kanıtı

Yıl 2019, Cilt: 17 Sayı: 2, 568 - 585, 31.12.2019

Öz










Bu
makalede Eşʿari kelâmcısı olan Bâkıllânî’nin Allah’ın varlığı ve birliğine dair
verdiği argümanın mantıksal yapısını açığa çıkarmayı, böylelikle bu argümanın
geleneksel anlamdaki ontolojik, kozmolojik veya teleolojik argüman
kategorilerini aştığını göstermeyi hedeflemekteyim. Bâkıllânî’nin argümanını
özel kılan varsaydığı tanrı kavramıdır. Herbert Davidson’un bu konudaki
sezgilerini geliştirip Macid Fahri’nin yorumlamasını da eleştirerek söz konusu
tanrı kavramının dayandığı fâil kavramını detaylı bir şekilde inceleyeceğim.
Neticede, Bâkıllânî’nin Allah’ın varlığına dair özgün bir argüman
geliştirdiğini iddia ediyor ve bu argümana “fâil merkezli kozmolojik kanıt”
diyorum. Bu genel itibariyle kozmolojik bir kanıttır çünkü Allah’ın varlığına
dair evrenden yapılan bir çıkarıma dayanır. Ancak fâil olma kavramı ve fâil bir
tanrı fikri bu argümanda merkezi bir yer tuttuğundan literatürdeki kozmolojik
kanıtlardan farklı değerlendirilmeyi hak etmektedir.
    

Kaynakça

  • Herbert A. Davidson, Proofs for Eternity, Creation, and the Existence of God in Medieval Islamic and Jewish Philosophy (New York, 1987).
  • Early Ašʿarite theology: Abū Bakr al-Bāqillānī (d. 403/1013) and his Hidāyat al-mustaršidīn,” Bulletin d’études orientales, 60 (2012).
  • Richard Frank, “Bodies and atoms: The Ashʿarite analysis,” in Michael M. Marmura (ed.), Islamic Theology and Philosophy: Studies in Honor of George F. Hourani. (New York, 1984).
  • Harry Austryn Wolfson, The Philosophy of the Kalam (Cambridge, 1976).
  • Kâdî ʿAbd al-Jabbār, Şerhu’l-Usûli’l-Hamse: Mu‘tezile’nin Beş İlkesi, çev. İlyas Çelebi, 2 Cilt. (Istanbul, 2013).
  • Kâdî ʿAbdü’l-Cebbâr, Kitâbu’l-Mecmû, ed. Jean Joseph Houben (Beirut, 1965).
  • Joseph van Ess, “The Logical structure of Islamic Philosophy,” Logic in Classical Islamic Culture (Wiesbaden, 1970).
  • Joep Lameer, Al-Fārābī and Aristotelian Syllogistics, Greek Theory and Islamic Practice (Leiden, 1994).
  • Michel Allard, Le problème des attributs divins dans la doctrine d’al-Ashʿarī et de ses premiers grands disciples (Beirut, 1965).
  • Husâm Muhî Eldîn al-Alousî, The Problem of Creation in Islamic Thought: Qur’an, Hadith,
Commentaries, and Kalam (Baghdad, 1965).
  • Kwame Gyekye, “Al-Ghazālī on action,” içinde Ghazali: La Raison et le Miracle. Table Ronde Unesco, 9–10 décembre 1985 (Paris, 1987).
  • Michael V. Dougherty, “Al-Ghazālī and Metaphorical Predication in the Third Discussion of Tahāfut al-Falāsifa,” American Catholic Philosophical Quarterly, vol. 82, no. 3 (2008).
  • Frank Griffel, Al-Ghazālī’s Philosophical Theology (Oxford, 2009).
  • Ghazzâlî, El-İktiṣâd fî’l-İʿtikâd, ed. İbrahim A. Çubukçu ve Hüseyn Atay (Ankara, 1962), s. 92. & Al-Ghazālī, Al-Ghazālī’s Moderation in Belief, İng. Çev. Alaaddin M. Yakub (Chicago, 2013).
  • Ghazzâlî, İḥyâʾ ʿUlûmu’d-Dîn, 4 cilt. (Cairo, 1957).
  • Immanuel Kant, Critique of Pure Reason, İng. çev. Norman Kemp Smith (New York, 2003).
  • Richard Swinburne, The Existence of God, 2nd edn (New York, 2004).
  • Majid Fakhry, “The classical Islamic arguments for the existence of God,” Muslim World,
vol. 47, no. 2 (1957).
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm TERCÜMELER
Yazarlar

Nazif Muhtaroğlu 0000-0001-8393-5626

Çevirmenler

Abdulhamit Gülhan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 27 Ağustos 2019
Kabul Tarihi 23 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 17 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Muhtaroğlu, N. (2019). Bâkıllânî’nin Fâil Merkezli Kozmolojik Kanıtı (A. Gülhan, çev.). Kader, 17(2), 568-585.
AMA Muhtaroğlu N. Bâkıllânî’nin Fâil Merkezli Kozmolojik Kanıtı. Kader. Aralık 2019;17(2):568-585.
Chicago Muhtaroğlu, Nazif. “Bâkıllânî’nin Fâil Merkezli Kozmolojik Kanıtı”. çeviren Abdulhamit Gülhan. Kader 17, sy. 2 (Aralık 2019): 568-85.
EndNote Muhtaroğlu N (01 Aralık 2019) Bâkıllânî’nin Fâil Merkezli Kozmolojik Kanıtı. Kader 17 2 568–585.
IEEE N. Muhtaroğlu, “Bâkıllânî’nin Fâil Merkezli Kozmolojik Kanıtı”, Kader, c. 17, sy. 2, ss. 568–585, 2019.
ISNAD Muhtaroğlu, Nazif. “Bâkıllânî’nin Fâil Merkezli Kozmolojik Kanıtı”. Kader. Abdulhamit GülhanTrc 17/2 (Aralık 2019), 568-585.
JAMA Muhtaroğlu N. Bâkıllânî’nin Fâil Merkezli Kozmolojik Kanıtı. Kader. 2019;17:568–585.
MLA Muhtaroğlu, Nazif. “Bâkıllânî’nin Fâil Merkezli Kozmolojik Kanıtı”. Kader, çeviren Abdulhamit Gülhan, c. 17, sy. 2, 2019, ss. 568-85.
Vancouver Muhtaroğlu N. Bâkıllânî’nin Fâil Merkezli Kozmolojik Kanıtı. Kader. 2019;17(2):568-85.