Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MUSLIM UNDERSTANDING of JESUS CHRIST: SAMUEL M. ZWEMER’s PERSPECTIVE

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 18, 224 - 248, 28.12.2024

Öz

This article examines how Samuel M. Zwemer depicted Muslims’ understanding of Jesus Christ in Christianity, using documentation and descriptive methods. Zwemer, a prominent advocate of Christian mission work in the 20th century and a well-known Orientalist for his critiques of Islam, analyzed Muslims’ understanding of Jesus Christ comprehensively in his works. According to him, Muslims regard Jesus merely as a servant and prophet of God and firmly reject the Christian belief that Jesus is the Son of God and the savior of humanity. Muslims deny the doctrines central to Christianity, such as incarnation, atonement, and resurrection. They argue that Jesus did not die on the cross but was instead protected by God and served only as a prophet. In this context, while Christians’ view Jesus’ death on the cross as part of God’s divine plan for salvation, Muslims consider this belief absurd and reject it outright. Zwemer further claims that Muslims have replaced Jesus Christ with the Prophet Muhammad, elevating Muhammad above Jesus Christ and attempting to draw parallels between the lives and missions of the two figures. Moreover, the cross, a sacred symbol in Christianity, is perceived by Muslims as a representation of the fallacy of Christian belief. Muslims harbor deep resentment toward the symbol of the cross, viewing it as a sign of heresy. According to Zwemer, Muslims’ rejection of Jesus Christ and their hostility toward the symbol of the cross are among the most significant points of divergence between Islam and Christianity. In conclusion, Zwemer interprets Muslims’ understanding of Jesus Christ as a substantial distortion of the exalted status attributed to Jesus in Christianity and the religion’s core teachings.

Kaynakça

  • Aclûnî, İsmail b. Muhammed el-Cerrahi. Keşfu'l-Hafâ ve Muzîlü’l-İlbâs anmâ İştehera mine’l- Ahâdîsi alâ Elsineti’n-Nâs. thk. Yusuf b. Mahmûd el-Hac Ahmed. 1. Cilt. Dımeşk: Mektebetü İlmi’l-Hadîs, 1988.
  • Al-Dajani, Amjad Muhsen. The Islamic World Journal 1893-1907 and the Anti-Nationalist Pan-Islamism of the Hamidean Policy. UK: Cambridge Scholars Publishing, 2024.
  • Aydın, Mahmut. “Birbirine Tezat İki Farklı İsa Portresi ‘Paskalya Öncesi İsa Versus Paskalya Sonrası İsa’.” Milel ve Nihal 4/1 (Ocak 2007): 143-156.
  • Aydın, Mahmut. İsa Tanrı Mı? İnsan Mı? Çağdaş Hıristiyan Düşüncesinde İsa-Mesih’in Konumu Sorunu. İstanbul: İz Yayıncılık, 2015.
  • Bakkal, Ali. “Hz. İsa’ya Atfedilen Mucizelerin Olağanüstülük Açısından Tahlili.” Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 45 (2020), 66-85.
  • Buhârî, Ebû Abdillâh Muhammed b. İsmail. Sahih-i Buhari ve Tercemesi. nşr. Mehmed Sofuoğlu. 5.Cilt. İstanbul: Ötüken Yayıncılık, 1987.
  • Çetin, Hülya. Hz. İsa’nın Dağdaki Vaazının Hristiyanlık Açısından İncelenmesi. Konya: Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2012.
  • Doğan, Bilal. Hıristiyanlıkta Asli Günah Doktrini (Pavlus-Pelagius Örneği). Bursa: Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2008.
  • Eroğlu, Ahmet Hikmet. “Hıristiyanlık”. Dinler Tarihi. ed. Mustafa Alıcı-Süleyman Turan. 425-478. İstanbul: Lisans Yayıncılık, 2018.
  • et-Tayâlisî, Ebû Davud, Süleyman b. Davud. Müsned-i Ebî Davud et-Tayâlisî. thk., Muhammed b. Abdulmuhsin et-Türki (Mısır, 1999), I-IV, IV, 241, h.no: 2626; IV, 301, h.no: 2698
  • Gören, Arif. Erken Dönem Hristiyanlıkta Mesih İsa’nın İkinci Gelişi (Parousia) Beklentisi. Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora tezi, 2023.
  • Gül, Ahmet. Haçın Hıristiyan Teolojisindeki Yeri ve Önemi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2005.
  • Güngör, Muhammed. “İslam Dünyasına Gönderilen Misyon Elçisi, Samuel Marinus Zwemer ve İslam’a Bakışı”. Dini Araştırmalar 17/44 (2014), 189-208.
  • Güngör, Muhammed. Amerikalı Oryantalist Misyoner Samuel M. Zwemer ve Eserlerinde İslam Algısı. Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2014.
  • Halid, Halil. The Crescent versus The Cross. London: Luzac & Co., Great Russell St., 1907.
  • İbn Hişam. Sîret-i İbn-i Hişam Tercemesi. çev. Hasan Ege. 1. Cilt. İstanbul: Kahraman Yayınları, 2006.
  • İyaz, Kadı. Şifa-i Şerif. çev. Naim Erdoğan-Hüseyin s. Erdoğan. İstanbul: Bedir Yayınları, ts.
  • Karahan, Harun Dündar. “Hıristiyanlığa Göre Vahyin Gerçekleşme Şekilleri.” Kocaeli İlahiyat Dergisi 4/1 (2020), 305-324.
  • Katar, Mehmet. "Tevhitten Teslise Geçiş Sürecinde Hıristiyanlık (Bir Yahudi İhya Hareketi Olarak Başlayan Hıristiyanlığın Evrensel Bir Din Haline Geliş Öyküsü)." İslâmî Araştırmalar 3/20 (2007), 329-350.
  • Koelle, S. W. Mohammed and Mohammedanism. London: Rivingtons, 1888.
  • Kur’ân-ı Kerîm Meâli. çev. Halil Altuntaş-Muzaffer Şahin. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 12. Baskı, 2011.
  • Kutsal Kitap: Tevrat, Zebur, İncil. İstanbul: Kitabı Mukaddes Şirketi-Yeni Yaşam Yayınları, 2001.
  • Leeder, S. H. Veiled Mysteries of Egypt and the Religion of Islam. New York: Charles Scribner’s Sons, 1913.
  • Müslim, Ebü’l-Hüseyn Müslim b. el-Haccâc. el-Câmiʿu’ṣ-ṣaḥîḥ. nşr. Mehmed Sofuoğlu. 1.Cilt. İstanbul: İrfan Yayıncılık,1988.
  • Sa'd, Muhammed b. Tabakât. çev. Abdurrahman Elmalı-Mehmet Akbaş. 4. Cilt İstanbul: Siyer Yayınları, 2015.
  • Sak, Ramazan vd. “Bir Araştırma Yöntemi Olarak Doküman Analizi”. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi 4/1 (2021), 227-250.
  • Sayar, Serkan. “Îsâ-Mesîh ve Pavlus Ekseninde Hıristiyan Geleneğinde Kurtuluş”. Tetkik 2 (Eylül 2022), 447-463.
  • Schaff, Philip. A Dictionary of the Bible. Philadelphia: American Sunday-School Union, 1880.
  • Tarakçı, Muhammet. “Hristiyanlık’ta Vahiy Anlayışı.” Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 12/2, 2003, 171-201.
  • Tirmizî, Ebû Îsâ Muhammed b. Îsâ b. Sevre. Sünen-i Tirmizi Tercemesi. nşr. Abdullah Parlayan. 2.cilt. b.y: 2004.
  • Wilson, J. Christy. Apostle to Islam. Michigan: Baker Book House, Grand Rapids, 1952.
  • Yeşilyurt, Muhammet. “Kardeşlik Olgusunun Yeni Ahit’teki İzdüşümü.” Ortadoğu ve Göç 13/1 (2023), 40-74.
  • Yurduseven, Nurullah Haydar. Erken Hristiyanlıkta İsa’yı Tanımlayan Kristolojik Bir Unvan Olarak “Tanrı Oğlu” İfadesi. Çorum: Hitit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora tezi, 2023.
  • Zwemer, Samuel M. “Our evangel and Islam”. The Moslem World 26/2 (1968), 109-112.
  • Zwemer, Samuel M. Christianity the Final Religion. Michigan: Erdmans-Sevensma Co., Grand Rapids, 1920.
  • Zwemer, Samuel M. Dynamic Christianity and the World Today. London: The Inter-Varsity Fellowship of Evangelical Unions, 1939.
  • Zwemer, Samuel M. Islam: A Challenge to Faith. New York: Laymen’s Missionary Movement, 1907.
  • Zwemer, Samuel M. Mohammed or Christ, New York: Fleming H. Revell Company, t.y.
  • Zwemer, Samuel M. The Cross Above the Crescent. Michigan: Zondervan Publishing House, Grand Rapids, 1941.
  • Zwemer, Samuel M. The Disintegration of Islam. New York: Fleming H. Revell Company, 1916.
  • Zwemer, Samuel M. The Moslem Christ. New York: American Tract Society, 1912.
  • Zwemer, Samuel M. The Moslem World. New York: Student Volunteer Movement For Foreing Missions, 1907.
  • Zwemer, Samuel M. Thinking Missions with Christ. Michigan: Zondervan Publishing House, Grand Rapids, 3. Baskı, 1935.
  • Zwemer, Samuel M.-Brown, Arthur Judson. The Nearer and Farther East. New York: The Macmillan Company, 1908.

MÜSLÜMANLARIN İSA MESİH ANLAYIŞI: SAMUEL M. ZWEMER’İN PERSPEKTİFİ

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 18, 224 - 248, 28.12.2024

Öz

Bu makalede, Samuel M. Zwemer’in Müslümanların Hıristiyanlık’taki İsa Mesih anlayışını nasıl betimlediği, dokümantasyon ve deskriptif yöntemler kullanılarak incelenmiştir. 20. yüzyılda Hıristiyan misyonerliğinin önde gelen savunucularından biri olan Zwemer, İslam’a yönelik eleştirileriyle tanınan bir oryantalist olarak, eserlerinde Müslümanların İsa Mesih anlayışını kapsamlı bir şekilde analiz etmiştir. Ona göre, Müslümanlar İsa’yı yalnızca Allah’ın bir kulu ve peygamberi olarak kabul ederler; dolayısıyla İsa’nın Tanrı’nın oğlu ve insanlığın kurtarıcısı olduğu yönündeki Hıristiyan inancını kesin bir şekilde reddederler. Hıristiyanlığın merkezinde yer alan enkarnasyon, kefaret ve diriliş doktrinlerini kabul etmeyen Müslümanlar, İsa’nın çarmıhta ölmediğini, Allah tarafından korunduğunu ve yalnızca bir peygamber olarak görev yaptığını savunurlar. Bu bağlamda, Hıristiyanlar için İsa’nın çarmıhtaki ölümü Tanrı’nın kurtuluş planının bir parçası olarak görülürken, Müslümanlar bu inancı hem saçma bulurlar hem de reddederler. Öte yandan Zwemer, Müslümanların İsa’nın yerine (Hz.) Muhammed’i koyarak, onu İsa’dan üstün gördüklerini ve (Hz.) Muhammed’in yaşamını İsa’nınkine benzetmeye çalıştıklarını ileri sürer. Bununla birlikte, Hıristiyanlık’ta kutsal bir sembol olan haç, Müslümanlar açısından Hıristiyan inancının yanlışlığını temsil eder. Müslümanlar, haç sembolüne duydukları derin bir nefretle bu sembolü sapkınlık olarak görürler. Zwemer’e göre, Müslümanların İsa Mesih’i reddetmesi ve haç sembolüne yönelik olumsuz tutumları, İslam ve Hıristiyanlık arasındaki en önemli ayrışma noktalarından biridir. Sonuç olarak Zwemer, Müslümanların İsa Mesih anlayışını, Hıristiyanlığın İsa Mesih’e yüklediği yücelik ve temel öğretilerin ciddi bir çarpıtılması olarak değerlendirir.

Kaynakça

  • Aclûnî, İsmail b. Muhammed el-Cerrahi. Keşfu'l-Hafâ ve Muzîlü’l-İlbâs anmâ İştehera mine’l- Ahâdîsi alâ Elsineti’n-Nâs. thk. Yusuf b. Mahmûd el-Hac Ahmed. 1. Cilt. Dımeşk: Mektebetü İlmi’l-Hadîs, 1988.
  • Al-Dajani, Amjad Muhsen. The Islamic World Journal 1893-1907 and the Anti-Nationalist Pan-Islamism of the Hamidean Policy. UK: Cambridge Scholars Publishing, 2024.
  • Aydın, Mahmut. “Birbirine Tezat İki Farklı İsa Portresi ‘Paskalya Öncesi İsa Versus Paskalya Sonrası İsa’.” Milel ve Nihal 4/1 (Ocak 2007): 143-156.
  • Aydın, Mahmut. İsa Tanrı Mı? İnsan Mı? Çağdaş Hıristiyan Düşüncesinde İsa-Mesih’in Konumu Sorunu. İstanbul: İz Yayıncılık, 2015.
  • Bakkal, Ali. “Hz. İsa’ya Atfedilen Mucizelerin Olağanüstülük Açısından Tahlili.” Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 45 (2020), 66-85.
  • Buhârî, Ebû Abdillâh Muhammed b. İsmail. Sahih-i Buhari ve Tercemesi. nşr. Mehmed Sofuoğlu. 5.Cilt. İstanbul: Ötüken Yayıncılık, 1987.
  • Çetin, Hülya. Hz. İsa’nın Dağdaki Vaazının Hristiyanlık Açısından İncelenmesi. Konya: Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2012.
  • Doğan, Bilal. Hıristiyanlıkta Asli Günah Doktrini (Pavlus-Pelagius Örneği). Bursa: Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2008.
  • Eroğlu, Ahmet Hikmet. “Hıristiyanlık”. Dinler Tarihi. ed. Mustafa Alıcı-Süleyman Turan. 425-478. İstanbul: Lisans Yayıncılık, 2018.
  • et-Tayâlisî, Ebû Davud, Süleyman b. Davud. Müsned-i Ebî Davud et-Tayâlisî. thk., Muhammed b. Abdulmuhsin et-Türki (Mısır, 1999), I-IV, IV, 241, h.no: 2626; IV, 301, h.no: 2698
  • Gören, Arif. Erken Dönem Hristiyanlıkta Mesih İsa’nın İkinci Gelişi (Parousia) Beklentisi. Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora tezi, 2023.
  • Gül, Ahmet. Haçın Hıristiyan Teolojisindeki Yeri ve Önemi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2005.
  • Güngör, Muhammed. “İslam Dünyasına Gönderilen Misyon Elçisi, Samuel Marinus Zwemer ve İslam’a Bakışı”. Dini Araştırmalar 17/44 (2014), 189-208.
  • Güngör, Muhammed. Amerikalı Oryantalist Misyoner Samuel M. Zwemer ve Eserlerinde İslam Algısı. Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2014.
  • Halid, Halil. The Crescent versus The Cross. London: Luzac & Co., Great Russell St., 1907.
  • İbn Hişam. Sîret-i İbn-i Hişam Tercemesi. çev. Hasan Ege. 1. Cilt. İstanbul: Kahraman Yayınları, 2006.
  • İyaz, Kadı. Şifa-i Şerif. çev. Naim Erdoğan-Hüseyin s. Erdoğan. İstanbul: Bedir Yayınları, ts.
  • Karahan, Harun Dündar. “Hıristiyanlığa Göre Vahyin Gerçekleşme Şekilleri.” Kocaeli İlahiyat Dergisi 4/1 (2020), 305-324.
  • Katar, Mehmet. "Tevhitten Teslise Geçiş Sürecinde Hıristiyanlık (Bir Yahudi İhya Hareketi Olarak Başlayan Hıristiyanlığın Evrensel Bir Din Haline Geliş Öyküsü)." İslâmî Araştırmalar 3/20 (2007), 329-350.
  • Koelle, S. W. Mohammed and Mohammedanism. London: Rivingtons, 1888.
  • Kur’ân-ı Kerîm Meâli. çev. Halil Altuntaş-Muzaffer Şahin. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 12. Baskı, 2011.
  • Kutsal Kitap: Tevrat, Zebur, İncil. İstanbul: Kitabı Mukaddes Şirketi-Yeni Yaşam Yayınları, 2001.
  • Leeder, S. H. Veiled Mysteries of Egypt and the Religion of Islam. New York: Charles Scribner’s Sons, 1913.
  • Müslim, Ebü’l-Hüseyn Müslim b. el-Haccâc. el-Câmiʿu’ṣ-ṣaḥîḥ. nşr. Mehmed Sofuoğlu. 1.Cilt. İstanbul: İrfan Yayıncılık,1988.
  • Sa'd, Muhammed b. Tabakât. çev. Abdurrahman Elmalı-Mehmet Akbaş. 4. Cilt İstanbul: Siyer Yayınları, 2015.
  • Sak, Ramazan vd. “Bir Araştırma Yöntemi Olarak Doküman Analizi”. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi 4/1 (2021), 227-250.
  • Sayar, Serkan. “Îsâ-Mesîh ve Pavlus Ekseninde Hıristiyan Geleneğinde Kurtuluş”. Tetkik 2 (Eylül 2022), 447-463.
  • Schaff, Philip. A Dictionary of the Bible. Philadelphia: American Sunday-School Union, 1880.
  • Tarakçı, Muhammet. “Hristiyanlık’ta Vahiy Anlayışı.” Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 12/2, 2003, 171-201.
  • Tirmizî, Ebû Îsâ Muhammed b. Îsâ b. Sevre. Sünen-i Tirmizi Tercemesi. nşr. Abdullah Parlayan. 2.cilt. b.y: 2004.
  • Wilson, J. Christy. Apostle to Islam. Michigan: Baker Book House, Grand Rapids, 1952.
  • Yeşilyurt, Muhammet. “Kardeşlik Olgusunun Yeni Ahit’teki İzdüşümü.” Ortadoğu ve Göç 13/1 (2023), 40-74.
  • Yurduseven, Nurullah Haydar. Erken Hristiyanlıkta İsa’yı Tanımlayan Kristolojik Bir Unvan Olarak “Tanrı Oğlu” İfadesi. Çorum: Hitit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora tezi, 2023.
  • Zwemer, Samuel M. “Our evangel and Islam”. The Moslem World 26/2 (1968), 109-112.
  • Zwemer, Samuel M. Christianity the Final Religion. Michigan: Erdmans-Sevensma Co., Grand Rapids, 1920.
  • Zwemer, Samuel M. Dynamic Christianity and the World Today. London: The Inter-Varsity Fellowship of Evangelical Unions, 1939.
  • Zwemer, Samuel M. Islam: A Challenge to Faith. New York: Laymen’s Missionary Movement, 1907.
  • Zwemer, Samuel M. Mohammed or Christ, New York: Fleming H. Revell Company, t.y.
  • Zwemer, Samuel M. The Cross Above the Crescent. Michigan: Zondervan Publishing House, Grand Rapids, 1941.
  • Zwemer, Samuel M. The Disintegration of Islam. New York: Fleming H. Revell Company, 1916.
  • Zwemer, Samuel M. The Moslem Christ. New York: American Tract Society, 1912.
  • Zwemer, Samuel M. The Moslem World. New York: Student Volunteer Movement For Foreing Missions, 1907.
  • Zwemer, Samuel M. Thinking Missions with Christ. Michigan: Zondervan Publishing House, Grand Rapids, 3. Baskı, 1935.
  • Zwemer, Samuel M.-Brown, Arthur Judson. The Nearer and Farther East. New York: The Macmillan Company, 1908.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hrıstiyanlık Araştırmaları
Bölüm Araştırma Makalesi / Research Article
Yazarlar

Muhammed Güngör 0000-0002-1228-0869

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 10 Aralık 2024
Kabul Tarihi 22 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 18

Kaynak Göster

ISNAD Güngör, Muhammed. “MÜSLÜMANLARIN İSA MESİH ANLAYIŞI: SAMUEL M. ZWEMER’İN PERSPEKTİFİ”. Kalemname 9/18 (Aralık 2024), 224-248.

Ulusal ve Uluslararası Alan İndeksleri

Img.aspx?img=Sis-Logo.png      logo.png       logo.png   ici2.png  EBSCO HOST

Kırıkkale Üniversitesi İslami ilimler Fakültesi Kampüs, 71450 Yahşihan/Kırıkkale
E-posta: kalemnamedergi@gmail.com | e-ISSN: 2651-3595

Sosyal Medya Hesapları:
Twitter: @kalemnamedergi • Instagram: @kalemnamedergi