Bu çalışma, Almanya’daki İslam Toplumu Millî Görüş (IGMG) camilerinde ve hafızlık kurslarında yürütülen hafızlık konseptin ortaya çıkışını, mevcut durumunu ve Avrupa Hafızlık Yarışmaları’nı incelemektedir. Türkiye-Almanya İşgücü Antlaşması sonrasında Almanya’ya yönelik Türk göçü yoğunlaşmıştır. Zamanla ülkede yaşayan azınlıklar olarak millî ve manevi değerlerini muhafaza etme ihtiyacı hasıl olmuştur. Bu ihtiyacı gidermek için IGMG, 1967 yılında ilk teşkilatlanmasını gerçekleştirmiştir. Camiler etrafında oluşan bu kurumun ilk hedefi genel dinî değerlerinin korunmasıdır. Zamanla, hafızlık eğitimi daha sistemli ve kurumsal bir yapıya kavuşturulmuştur. Başta, bireysel başlayan hafızlık çalışması kurumsal kimlik kazanıp ivme kazanmıştır. Bugüne bakıldığında, IGMG bünyesinde kurulmuş olan yüz üç hafızlık kursu ve iki binden fazla öğrencisiyle insanların dinî hayatlarına ciddi katkı sunmaktadır. İlk Avrupa Hafızlık Yarışması, 1985 yılında Kur’an Tilaveti Yarışması’yla birlikte başlatılmış ve dört yıl boyunca eş zamanlı olarak devam etmiştir. Hafızlık Yarışması’na katılımcı sayısının azalmasıyla hafızlık yarışması inkıtaya uğramıştır. Hafızlık eğitimin gelişme ve yayılmasının neticesinde 2023’ten itibaren bağımsız bir şekilde Avrupa Hafızlık Yarışması başlatılmıştır. Sonuç olarak, tıpkı ülkemizde olduğu gibi Almanya’da da Müslümanların -özellikle de ülkemiz kökenli Müslümanların- zor şartlara rağmen hafızlık geleneğini yaşatmaya kararlılıkla devam ettikleri görülmüş, bu gayretlerin son derece başarılı neticeler doğurduğu tespit edilmiştir.
Bu makalenin hazırlanma sürecinde bilimsel ve etik ilkelere uyulmuştur.
This study examines the emergence, current state, and development of the Qur’an memorization concept, as well as the European Qur’an Memorization Competitions conducted in the mosques and Qur’an memorization courses of the Islamic Community Millî Görüş (IGMG) in Germany. Following the Turkey-Germany Labor Agreement, Turkish migration to Germany intensified. Over time, as a minority population living in the country, Muslims felt the need to preserve their national and spiritual values. To meet this need, the IGMG established its first organizational structure in 1967. The primary goal of this institution, which was formed around mosques, was to preserve fundamental religious values. Gradually, Qur’an memorization education became more systematic and acquired an institutional framework. Initially carried out on an individual basis, Qur’an memorization gradually gained both institutional identity and momentum. Today, IGMG has established one hundred and three Qur’an memorization courses and, with more than two thousand students, makes a significant contribution to the religious life of Muslims. The first European Qur’an Memorization Competition was launched in 1985, together with the Qur’an Recitation Competition, and continued concurrently for four years. Due to a decrease in the number of participants, the Qur’an Memorization Competition was eventually discontinued. As a result of the development and expansion of Qur’an memorization education, the European Qur’an Memorization Competition has been held independently since 2023.In conclusion, as in Turkey, it has been observed that Muslims in Germany -particularly those of Turkish origin- have continued to uphold the tradition of Qur’an memorization with determination despite challenging circumstances, and that these efforts have yielded remarkably successful outcomes.
This article was prepared in accordance with scientific and ethical principles.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Kuran-ı Kerim Okuma ve Kıraat |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 5 Aralık 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 14 Ekim 2025 |
| Kabul Tarihi | 28 Kasım 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 20 |
Ulusal ve Uluslararası Alan İndeksleri
Kırıkkale Üniversitesi İslami ilimler Fakültesi Kampüs, 71450 Yahşihan/Kırıkkale
E-posta: kalemnamedergi@gmail.com | e-ISSN: 2651-3595
Sosyal Medya Hesapları:
Twitter: @kalemnamedergi • Instagram: @kalemnamedergi