The academic discipline of educational administration, which has shown significant development since the early 20th century, has gradually progressed in establishing its distinctive identity over the years. In Turkey, however, its emergence as an academic field after the 1960s indicates that educational administration is a relatively young discipline. The aim of this study is to examine the lives and works of pioneering academics such as Ziya Bursalıoğlu, Yahya Kemal Kaya, İbrahim Ethem Başaran, Haydar Taymaz, and Mustafa Aydın, who have contributed fundamental works to the field of educational administration. Typically originating from a teaching background, these academics were observed to have pursued postgraduate education abroad, held various ministerial positions, took on foundational roles in educational administration departments at universities, and contributed to the development of foundational works in educational administration, thus contributing to the cultivation of scholars in this field. This study, which can be characterized as a historical legacy of educational administration in our country, is anticipated to provide significant contributions to better understanding the history and philosophical foundations of this field.
Education history of educational administration first generation academicians
Yirminci yüzyılın başlarından itibaren belirgin bir gelişim gösteren eğitim yönetimi bilim dalı, yıllar içinde kendi özgün kimliğini oluşturma yolunda ilerlemiştir. Ülkemizde ise 1965’lerden sonra Türkiye'de akademik bir çalışma alanı olarak ortaya çıkışı eğitim yönetiminin oldukça genç bir disiplin olduğunun bir göstergesidir. Bu çalışmanın amacı eğitim yönetimi alanına kazandırmış oldukları temel eserleri bulunan Ziya Bursalıoğlu, Yahya Kemal Kaya, İbrahim Ethem Başaran, Haydar Taymaz ve Mustafa Aydın gibi ilk kuşak akademisyenlerin hayatları ve çalışmaları incelemektir. Genellikle öğretmen kökenli olan bu akademisyenlerin, yurt dışında lisansüstü eğitim aldıkları, çeşitli bakanlık görevlerinde bulundukları, üniversitelerde eğitim yönetimi bölümlerinde kurucu roller üstlendikleri ve eğitim yönetimi alanında temel eserlere imza atarak bu alanda akademisyenlerin yetişmesine katkı sağladıkları görülmüştür. Ülkemizin eğitim yönetimi tarihi mirası olarak nitelendirebileceğimiz bu çalışma konusuyla, alanın tarihçesi ve felsefi temellerinin daha iyi anlaşılmasına önemli katkılar sunması beklenmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Yönetimi |
Bölüm | Derlemeler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Nisan 2024 |
Gönderilme Tarihi | 22 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 18 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |