Teaching is one of the professions that leading the individuals and shaping the society during the preparation of the next generations, training qualified human resources, and developing the society. Therefore, revealing why the prospective teachers' want to do this profession is an important issue. In addition, the teaching profession is usually seen as a woman's profession, and it is believed that generally women prefer this profession. However, numerical data show that the numbers of male and female teachers in Turkey are quite close to each other. The purpose of this research is to examine the opnions of the pedagogic formation course students’ reasons for choosing teaching profession according to gender. The study group of this research consists of 13 male and 16 female volunteer students from 2012-2013 academic year pedagogical training course at Cankiri Karatekin University. The data were collected using a questionnaire consisting of open-ended questions. Teachers were asked to write down their opinions, and the collected data were analyzed by using content analysis and descriptive analysis. According to research findings, female prospective teachers stated their reasons for choosing the profession are personal characteristics, working conditions and contributing to the society, respectively. On the other hand, male prospective teachers stated that their reasons for choosing the profession are personal characteristics, working conditions, realizing their dream, and contributing to the society. When the views of participants on the teaching profession are investigated the spiritual dimension of the profession seems to be most important for them, and this followed by the implementation and academic dimensions of the profession, respectively.
Pedagogical training prospective teachers gender reasons for choosing teaching profession.
Öğretmenlik yeni nesillerin yetişmesine, nitelikli insan gücünün yetişmesinde ve toplumun kalkınmasında bireylere yön veren ve toplumu şekillendiren bir meslek olduğu için öğretmen adaylarının bu mesleği neden yapmak istediklerinin ortaya konması oldukça önemli bir konudur. Bunun yanı sıra öğretmenlik mesleği genelde kadın mesleği olarak görülmekte ve bu mesleği kadınların daha çok tercih ettiği düşünülmektedir. Ancak sayısal veriler Türkiye’de kadın ve erkek öğretmen sayısının birbirine oldukça yakın olduğunu göstermektedir. Bu araştırmanın amacı pedagojik formasyon öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin görüşlerini cinsiyet değişkenine göre incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2012-2013 Eğitim-Öğretim Yılı’nda Çankırı Karatekin Üniversitesi’nde Pedagojik Formasyon Eğitimi alan ve araştırmaya katılmaya gönüllü olan 16 kadın 13 erkek oluşturmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yaklaşımı benimsenmiştir. Çalışmada öğretmenlerin görüşleri açık uçlu sorulardan oluşan bir anket ile toplanmıştır. Öğretmenlerden görüşlerini yazılı olarak belirtmeleri istenmiştir. Toplanan veriler içerik analizi ve betimsel analiz yöntemleriyle analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre kadın öğretmen adayları mesleği seçme nedenlerini sırasıyla kişisel özellikler, çalışma koşulları ve topluma katkı sağlamak olarak belirtirken, erkek öğretmen adayları kişisel özellikler, çalışma koşulları, topluma katkı sağlamak ve hayalini gerçekleştirme gibi nedenlerle bu mesleği seçtiklerini belirtmektedir. Katılımcıların öğretmenlik mesleğine ilişkin görüşleri incelendiğinde ise her iki grupta mesleğin manevi boyutunun önemli olduğu bunu sırasıyla mesleğin uygulama ve akademik boyutunun izlediği görülmektedir.
Pedagojik formasyon öğretmen adayları cinsiyet öğretmenlik mesleğini seçme nedenleri.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2013 |
Gönderilme Tarihi | 13 Şubat 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 2 Sayı: 2 |