Öz
Objektif bilimsel bilgi tekrarlanabilir deney veya gözlem sonucunda ortaya çıkan, başka bir deney veya gözlem ile yanlışlanamayan bilgi olarak tanımlandıktan sonra, iki seçilmiş örnek “su çevrimi” ve “evrenin büyük ölçekteki yapısı” ile ilgili bilimsel bilgilere Müslüman toplumlarda verilen tepkiler irdelenmiştir. İlk örnek genelde itiraz gören, ikinci örnek hem pozitif hem negatif tepki alan konulardandır. Önceki yeryüzündeki biyolojik hayatın sürdürülmesi, diğeri de ortaya çıkabilmesi bakımından önemlidir. Çoklarınca bilinen ve sonra sadece uzmanlarının bilebileceği bu iki örneğin seçilmesi İslam’a göre yorumlama metodunun popülerlik ve ayrıca konu bakımından farklı alanlara uygulanabilirliğini vurgulamak içindir. Çalışmada izlenen yöntem: objektif bilimsel bilginin tanımlanmasından sonra, bilimin evrenle veya içindekilerle (cisimler ve olaylar) ilgili sadece nasıl sorusuna cevap verdiği, neden ve niçin sorularına cevap vermediği, bilim çevrelerinde saygın bir kaynak ve örnekleri ile belirtilmiştir. Sonrasında neden/niçin sorularıyla ilgili bilgiler objektif bilginin yorumu ve subjektif bilgi olarak tanımlanmıştır. Bilginin subjektif olması onu bilimsellikten çıkarsa da, değerini eksiltmez, aksine objektif bilginin İslam’a göre yorumlanmasının yolunu açar. Su çevrimi ve evrenin büyük ölçekteki yapısı hakkında bilgilerden örnekler verilerek bu bilgilerin Kur’an-ı Kerim ve onun çağdaş bir tefsiri olan Risale-i Nur’a göre nasıl yorumlandığına dikkat çekilmiştir.