Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DUYGUSAL ZEKÂ İLE GİRİŞİMCİLİK EĞİLİMİ ARASINDAKİ İLİŞKİYİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR UYGULAMA

Yıl 2017, Cilt: 8 Sayı: 16, 433 - 446, 29.12.2017

Öz

Bireyin kendini tanıması, duygularını akıllıca
kullanması ve kişilerarası ilişkileri yönetebilmesi gibi yeteneklerini ifade
eden duygusal zekâ girişimcilikte önemli bir etkendir. Bu çalışmada da duygusal
zekâ ile girişimcilik arasındaki bu etkileşimin derecesi belirlenmeye
çalışılmıştır. Bu çerçevede geliştirilen anket formu Kafkas Üniversitesi
İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi’nde öğrenim görmekte olan ve girişimcilik
dersi almış ve almakta olan öğrencilere uygulanmıştır. Yapılan analizler
sonucunda duygusal zekânın alt boyutlarından olan kişisel farkındalık ile
şartlara ve çevreye uyum boyutlarının girişimcilik eğilimi ile pozitif yönde
ilişkili olduğu belirlenmiştir. Ayrıca duygusal zekânın alt boyutlarından olan
kişilerarası ilişkiler boyutunun girişimcilik eğilimi ile ilişkisi olmadığı
tespit edilmiştir.



 

Kaynakça

  • Acar, F. T. (2001). Duygusal zekâ yeteneklerinin göreve yönelik ve insana yönelik liderlik davranışları ile ilişkisi: Banka şube müdürleri üzerine bir alan araştırması. Yayınlanmamış doktora tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Acar, F. (2002). Duygusal zekâ ve liderlik. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12, 53-68.
  • Ahmetoğlu, G., Leutner, F., & Chamorro-Premuzic, T. (2011). EQ-nomics: Understanding the relationship between individual differences in trait emotional intelligence and entrepreneurship. Personality and Individual Differences, 51, 1028-1033. doi: 10.1016/j.paid.2011.08.016.
  • Basharat, M. R., & Raja, N. S. (2013). Emotional intelligence and service quality: An empirical study of Pakistani telecommunication sector. IOSR Journal of Business and Management, 7(6), 92-95.
  • Bilge, H., & Bal, V. (2012). Girişimcilik eğilimi: Celal Bayar Üniversitesi öğrencileri üzerine bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(2), 131-148.
  • Bozkurt, Ö. Ç., & Alparslan, A. M. (2013). Girişimcilerde bulunması gereken özellikler ile girişimcilik eğitimi: Girişimci ve öğrenci görüşleri. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 8(1), 7-28.
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cin, H., & Günay, G. Y. (2013). Girişimcilerin girişimcilik tipleri ile duygusal zekâları arasındaki ilişki: Edirne örneği. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 8(2), 7-32.
  • Coşkun, R., Altunışık, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Sakarya: Sakarya Kitabevi.
  • Cross, B., & Travaglione, A. (2003). The untold story: Is the entrepreneur of the 21st century defined by emotional intelligence? The International Journal of Organizational Analysis, 11( 3), 221-228.
  • Cruz, H., D’Urso, P. A., Ellison, A. (2014). The relationship between emotional intelligence and successful sales performance in the Puerto Rico market. Journal of Psychological Issues in Organizational Culture, 5(3), 6-39.
  • Daştan, Z. (2013). Çalışanların duygusal zekâ düzeyleri ile iş etiğine bakış açıları arasındaki ilişki ve bir araştırma. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Delice, M., & Günbeyi, M. (2013). Duygusal zekâ ve liderlik ilişkisinin incelenmesi: Polis teşkilatı örneği. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 27(1), 209-239.
  • Doğan, S., & Şahin, F. (2007). Duygusal zekâ: Tarihsel gelişimi ve örgütler için önemine kavramsal bir bakış. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 231-252.
  • George, J. M. (2000). Emotions and leadership: The role of emotional intelligence. Human Relations, 53(8), 1027-1055.
  • Ghorbani, M., Johari, S., & Moghadam, A. A. (2012). Analysis of the relationship between emotional intelligence and entrepreneurship. Middle-East Journal Of Scientific Research, 11(5), 679-689.
  • Goleman, D. (2106). Duygusal zekâ neden IQ’dan daha önemlidir? İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Güllüce, A. Ç., & İşcan, Ö. F. (2010). Mesleki tükenmişlik ve duygusal zekâ arasındaki ilişki. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 5(2), 7-29.
  • Javadi, M. H. M., Mehrabi, J., Jamkhaneh, H. B., & Samangooei, B. (2012). Studying the impact of emotional intelligence and spiritual intelligence on organizational entrepreneurship. Australian Journal of Basic and Applied Sciences, 6(9), 378-384.
  • Kerr, R., Garvin, J., Heaton, N., & Boyle, E. (2006). Emotional intelligence and leadership effectiveness. Leadership & Organization Development Journal, 27(4), 265-279.
  • Khatoon, N. (2013). The impact of emotional intelligence on the growth of entrepreneurship. International Journal of Business Management & Research, 3(3), 1-8.
  • Kılıç, R., Keklik, B., & Çalış, N. (2012). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimleri üzerine bir araştırma: Bandırma İİBF işletme bölümü örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(2), 423-435.
  • Koçyiğit, E. (2013). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik özelliklerinin belirlenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Arel Üniversitesi, İstanbul.
  • Naeem, H., Saif, M. I., & Khalil, W. (2008). Emotional intelligence and its impact on service quality – Empirical evidence from the Pakistani banking sector. International Business & Economics Research Journal, 7(12), 55-62.
  • Nakip, M., & Yaraş, E. (2016). SPSS uygulamalı pazarlama araştırmalarına giriş. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Nazlı, S. (2013). Hemşirelerde duygusal zekâ ve problem çözme becerileri arasındaki ilişkilerin incelenmesi: Konya ili örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Neqabi, S., & Bahadori, M. (2012). Relationship between emotional intelligence and entrepreneurial behavior. Iranian Journal of Military Medicine,14(2), 123-128.
  • Özdemir, A. Y. & Özdemir, A. (2007). Duygusal zekâ ve çatışma yönetimi stratejileri arasındaki ilişkilerin incelenmesi: Üniversitede çalışan akademik ve idari personel üzerine uygulama. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18, 393-410.
  • Pehlivan, Ş. (2015). Duygusal zekânın (EI) satış elemanlarının algıladıkları satış performansına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Polat, S., & Aktop, E. (2010). Öğretmenlerin duygusal zekâ ve örgütsel destek algılarının girişimcilik davranışlarına etkisi. Akademik Bakış Dergisi, 22, 1-19.
  • Rangaranjan, R., Jayamala, C., & Lakshmi, R. (2014). Influence of emotional intelligence on business sustainability of entrepreneurs: A study with special reference to select entrepreneurs in Chennai. Management Insight, 10(2).
  • Salovey, P., & Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9(3), 185-211.
  • Seçer, İ. (2015). SPSS ve LISREL ile pratik veri analizi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tiftik, H., & Zincirkıran, M. (2014). A survey of entrepreneurial tendencies candidate young entrepreneurs: Foundation university sample. Journal of Management Research, 6(2), 177-200.
  • Uluköy, M., Ülker, Y., Kılıç, R., Yumuşak, S., & Azaklı, S. (2016). Duygusal zekânın girişimcilik üzerine etkisi: Küçük ve orta ölçekli işletmeler üzerine bir analiz. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(5), 119-136.
  • Varinli, İ., Yaraş, E., & Başalp, A. (2009). Duygusal zekânın müşteri odaklılık ve satış performansı üzerine etkisini belirlemeye yönelik bir araştırma. Ege Akademik Bakış, 9(1), 113-130.
  • Yelkikalan, N. (2006). 21. yüzyılda girişimcinin yeni özelliği: Duygusal zekâ. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 1(2), 39-51.
  • Yıldız, S., & Kapu, H. (2012). Üniversite öğrencilerinin bireysel değerleri ile girişimcilik eğilimleri arasındaki ilişki: Kafkas Üniversitesi’nde bir araştırma. Kafkas Üniversitesi İİBF Dergisi, 3(3), 39-66.
  • Yılmaz, E., & Sünbül, A. M. (2009). Üniversite öğrencilerine yönelik girişimcilik ölçeğinin geliştirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 195-203.
  • Zampetakis, L. A., Beldekos, P., & Moustakis, V. S. (2009). "Day-to-day" entrepreneurship within organisations: The role of trait emotional intelligence and perceived organisational support. European Management Journal, 27, 165-175.
  • Zampetakis, L. A., Kafetsios, K., Bouranta, N., Dewett, T., & Moustakis, V. S. (2009). On the relationship between emotional intelligence and entrepreneurial attitudes and intentions. International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, 15(6), 595-618. DOI 10.1108/13552550910995452.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Alpaslan Yüce

Kamile Meriç Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 8 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA Yüce, A., & Meriç, K. (2017). DUYGUSAL ZEKÂ İLE GİRİŞİMCİLİK EĞİLİMİ ARASINDAKİ İLİŞKİYİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR UYGULAMA. Kafkas Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(16), 433-446.

KAÜİİBFD, Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergi Yayıncılığı'nın kurumsal dergisidir.

KAÜİİBFD 2022 yılından itibaren Web of Science'a dahil edilerek, Clarivate ürünü olan Emerging Sources Citation Index (ESCI) uluslararası alan endeksinde taranmaya başlamıştır. 

2025 Haziran sayısı makale kabul ve değerlendirmeleri devam etmektedir.