Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KATILIM BANKACILIĞI TERCİHİNİN, MÜŞTERİLERİN BAZI DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2018, Cilt: 9 Sayı: 18, 453 - 472, 29.12.2018

Öz

Katılım bankacılığı, mal ve hizmetlerin para
ile sıkı sıkıya bağlı olduğu, para ile ilgili işlemlerin
kesinlikle bir mal veya hizmete dayandırıldığı, elde
edilen gelirin ise kâra ve zarara ortaklık şeklinde
paylaşıldığı bir mali sistemdir.Bu çalışmada
Türkiye’de katılım bankalarının gelişimi ile katılım
bankacılığı tercihinin, müşterilerin bazı demografik
özellikleri bakımından incelenmiştir. Bu amaç için 23
ilde 5 farklı katılım bankasının 516 müşterisine anket
uygulanmıştır. Anket, müşterilerin bazı demografik
özellikleri ile müşterilerin katılım bankalarını tercih
etme nedenlerine dayalı 23 maddeden oluşan 5’li
likertli sorulardan oluşmuştur. Verilerin analizi için
çeşitli betimsel istatistikler, t Testi, Tek Yönlü
Varyans Analizi ve Çoklu Karşılaştırma İstatistikleri
kullanılmıştır.Çalışma sonucunda müşterilerin
katılım bankalarını tercih etme nedenleri algısının
cinsiyete, yaşa, medeni duruma, aylık gelir düzeyine
göre %5 önem seviyesinde anlamlı bir farklılık
göstermemektedir. Müşterilerin katılım bankalarını
tercih etme nedenleri algısı, eğitim durumuna göre
ise %5 önem seviyesinde farklılık göstermektedir.

Kaynakça

  • Echchabi, A., Aziz, H. A., (2012). Empirical İnvestigation of Customers Perception and Adoption Towards İslamic Banking Services in Morocco, Middle-East Journal of Scientific Research, 12, 6.
  • Gait, A. H., Worthington, A. C.(2009). Attitudes, Perceptions and Motivationsof Libyan Retail Consumers Toward Islamic Methods of Finance, Asian Finance Association International Conference, University of Queensland, St Lucia, Australia, 12.
  • Hazıroğlu, T., Özcan, M., E., (2006). Katılım Bankacılığı Tarihçesi, Bereket Dergisi, Albaraka Türk Kültür Yayınları, 20, 4-7.
  • Kaya, R., (2013). Türk Bankacılık Sisteminde Katılım Bankalarının Tercih Nedenleri ve Bir Araştırma, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Bankacılık ve Sigortacılık Enstitüsü, İstanbul.
  • Kılınç, Ö., F., (2014). Türkiye’de Katılım ve Müşteri Tercih Kriterleri Üzerine Bir araştırma: Isparta İli Örneği, Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İktisat Anabilim dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Isparta.
  • Khan, M. S.N., Hassan, M. K., Shadid, A. I., (2007). Banking Behavior of Islamic Bank Customers in Bangladesh, Journal of Islamic Economics, Banking and Finance, July-December, 3, 177.
  • Marimuthu, M. Et Al, (2010). Islamic Banking Selection Criteriaand Implications, Global Jurnals of Human Social Science, September, 10, 55-58.
  • Mumu, F., Guozho, J., (2012). Why Do Pakistani Customers Patronize Islamic Banks; An Empricial Analysis, World Academy of Science, Engineering and technology, 6, 1207-1208.
  • Okumuş, H. Ş., (2005). Interest-Free Banking in Turkey: A Study of Customer Satisfactionand Bank Selection Criteria, Journal of Economic Cooperation, 26, 68.
  • Özsoy, İ., Görmez, B., Mekik S., (2013). Türkiye’de Katılım Bankalarının Tercih Edilme Sebepleri: Amprik Bir Tetkik, Celal Bayar Üniversitesi İİBF Yönetim ve Ekonomi Dergisi, Manisa, 187-206.
  • Sıddıki, M. N., (1984). İslam Ekonomi Düşüncesi, İstanbul, 104.
  • Subhani, M., I., (2012). Consumer Criteria fort the Selection of an Islamic Bank: Evidence from Pakistan, International Research Journalof Finance and Economics, 94, 118.
  • Özel Finans Kurumlarının kurulmasına ilişkin 16/12/1998 ve 83/7506 sayılı Kararname.
  • www.tkbb.com.tr (Erişim Tarihi: 05.09.2016)
  • http://www.tkbb.org.tr/veri-seti ( Erişim Tarihi 18.12.2016)
  • www.katilimdünyasi.com.tr (Erişim tarihi:15.07.2016)
  • http://tkbb.org.tr/mukayeseli-tablolar(Erişim tarihi:15.07.2016)
  • http://www.tkbb.org.tr/kar-paylari(Erişim tarihi:15.07.2016)
  • www.istatistikselverianalizi.com(Erişim tarihi:01.02.2018)
Yıl 2018, Cilt: 9 Sayı: 18, 453 - 472, 29.12.2018

Öz

Kaynakça

  • Echchabi, A., Aziz, H. A., (2012). Empirical İnvestigation of Customers Perception and Adoption Towards İslamic Banking Services in Morocco, Middle-East Journal of Scientific Research, 12, 6.
  • Gait, A. H., Worthington, A. C.(2009). Attitudes, Perceptions and Motivationsof Libyan Retail Consumers Toward Islamic Methods of Finance, Asian Finance Association International Conference, University of Queensland, St Lucia, Australia, 12.
  • Hazıroğlu, T., Özcan, M., E., (2006). Katılım Bankacılığı Tarihçesi, Bereket Dergisi, Albaraka Türk Kültür Yayınları, 20, 4-7.
  • Kaya, R., (2013). Türk Bankacılık Sisteminde Katılım Bankalarının Tercih Nedenleri ve Bir Araştırma, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Bankacılık ve Sigortacılık Enstitüsü, İstanbul.
  • Kılınç, Ö., F., (2014). Türkiye’de Katılım ve Müşteri Tercih Kriterleri Üzerine Bir araştırma: Isparta İli Örneği, Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İktisat Anabilim dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Isparta.
  • Khan, M. S.N., Hassan, M. K., Shadid, A. I., (2007). Banking Behavior of Islamic Bank Customers in Bangladesh, Journal of Islamic Economics, Banking and Finance, July-December, 3, 177.
  • Marimuthu, M. Et Al, (2010). Islamic Banking Selection Criteriaand Implications, Global Jurnals of Human Social Science, September, 10, 55-58.
  • Mumu, F., Guozho, J., (2012). Why Do Pakistani Customers Patronize Islamic Banks; An Empricial Analysis, World Academy of Science, Engineering and technology, 6, 1207-1208.
  • Okumuş, H. Ş., (2005). Interest-Free Banking in Turkey: A Study of Customer Satisfactionand Bank Selection Criteria, Journal of Economic Cooperation, 26, 68.
  • Özsoy, İ., Görmez, B., Mekik S., (2013). Türkiye’de Katılım Bankalarının Tercih Edilme Sebepleri: Amprik Bir Tetkik, Celal Bayar Üniversitesi İİBF Yönetim ve Ekonomi Dergisi, Manisa, 187-206.
  • Sıddıki, M. N., (1984). İslam Ekonomi Düşüncesi, İstanbul, 104.
  • Subhani, M., I., (2012). Consumer Criteria fort the Selection of an Islamic Bank: Evidence from Pakistan, International Research Journalof Finance and Economics, 94, 118.
  • Özel Finans Kurumlarının kurulmasına ilişkin 16/12/1998 ve 83/7506 sayılı Kararname.
  • www.tkbb.com.tr (Erişim Tarihi: 05.09.2016)
  • http://www.tkbb.org.tr/veri-seti ( Erişim Tarihi 18.12.2016)
  • www.katilimdünyasi.com.tr (Erişim tarihi:15.07.2016)
  • http://tkbb.org.tr/mukayeseli-tablolar(Erişim tarihi:15.07.2016)
  • http://www.tkbb.org.tr/kar-paylari(Erişim tarihi:15.07.2016)
  • www.istatistikselverianalizi.com(Erişim tarihi:01.02.2018)
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Murat Törenek Bu kişi benim 0000-0002-9330-1165

Selahattin Yavuz 0000-0003-3153-2774

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 18

Kaynak Göster

APA Törenek, M., & Yavuz, S. (2018). KATILIM BANKACILIĞI TERCİHİNİN, MÜŞTERİLERİN BAZI DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Kafkas Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(18), 453-472.

KAÜİİBFD, Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergi Yayıncılığı'nın kurumsal dergisidir.

KAÜİİBFD 2022 yılından itibaren Web of Science'a dahil edilerek, Clarivate ürünü olan Emerging Sources Citation Index (ESCI) uluslararası alan endeksinde taranmaya başlamıştır. 

2025 Haziran sayısı makale kabul ve değerlendirmeleri devam etmektedir.