With the development of new communication technologies, a large amount of data is made available to access in an uncontrolled way in the unlimited internet environment. With mass media such as newspapers, magazines, television, radio, and through interactive platforms such as e-mail, WhatsApp, Facebook, YouTube, etc., information flow continues non-stop from almost anywhere globally. Thanks to interactivity, the flow of information is not one-way, but two-way, with the support of the producer-consumer. The ability of Internet users to share and produce content causes the content of the stream to be repeated, manipulated, and sometimes deliberately shared as false information. This situation makes individuals meet with unnecessary information or doubt the accuracy of the information they reach. The human brain's efforts to perceive this information, doubting whether its content is correct/true, being exposed to constant information bombardment causes various mental and physical disorders, and this situation is defined as infobesity. In this study, it has been tried to examine the situation of being exposed to the information load caused by the excess of information accessible in the internet age and the information reaching the individuals unwillingly. For the study, data were obtained by interviewing the X and Y generations, all of whom were academicians, and the data were analyzed with the qualitative content analysis method. The information density exposed was evaluated with the concept of infobesity. As a result of the interviews, it was detected that the participants turned to the internet to a great extent in accessing knowledge/information, they were suspicious of the knowledge/information they accessed, knowledge/information was conveyed to them even if they did not do any research, and this situation confused individuals, leaving feelings such as stress, pressure and time loss
Yeni iletişim teknolojilerinin gelişimi ile sınırsız internet ortamında büyük miktarda veri kontrolsüz bir şekilde erişime sunulmaktadır. Dünyanın neredeyse her yerinden gazete, dergi, televizyon, radyo gibi kitle iletişim araçlarıyla, e-posta, WhatsApp, Facebook, YouTube vb. interaktif platformlar aracılığıyla ve çeşitli haber portallarıyla bilgi akışı durmaksızın devam etmektedir. İnteraktivite sayesinde bilgi akışı tek yönlü değil üre-tüketicinin de desteğiyle iki yönlü olarak sürdürülmektedir. İnternet kullanıcılarının paylaşım yapabilmesi, içerik üretebilmesi akışın içeriğinin tekrar edilmesine, manipüle edilmesine bazen de kasıtlı olarak yanlış bilgi paylaşımına neden olmaktadır. Bu durum bireyleri ihtiyaç duyulmayan bilgilerle karşılaştırmakta veya bireyler ulaştıkları bilginin doğruluğundan şüphe etmektedir. İnsan beyninin bu bilgileri algılamak için çaba sarf etmesi, içeriğinin doğru/gerçek olup olmadığından şüphe etmesi, sürekli bilgi bombardımanına maruz kalması çeşitli zihinsel ve fiziksel rahatsızlıklara neden olmakta ve bu durum infobezite olarak tanımlanmaktadır. Bu çalışma ile internet çağında erişilebilen bilgilerin fazlalığının ve istek dışı bireylere ulaşan bilgilerin neden olduğu bilgi yüküne maruz kalma durumu irdelenmeye çalışılmıştır. Çalışma için tamamı akademisyenlerden oluşan X ve Y kuşakları ile mülakat yapılarak veriler elde edilmiş, niteliksel içerik analizi yöntemi ile veriler çözümlenmiştir. Maruz kalınan bilgi yoğunluğu infobezite kavramı ile değerlendirilmiştir. Yapılan mülakatlar neticesinde katılımcıların bilgiye/enformasyona erişimde çok büyük bir oranda internete yöneldiği, eriştikleri bilgi/enformasyondan şüphe ettikleri, kendilerine herhangi bir araştırma yapmadıklarında bile bilgi/enformasyon iletildiği ve bu durumun bireylerde kafa karışıklığına neden olduğu, stres, baskı, zaman kaybı gibi hisler bıraktığı saptanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Temmuz 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 29 |