" />." />
 
BibTex RIS Kaynak Göster

Değerler ve Eğitim İlişkisi Üzerine

Yıl 2015, , 191 - 203, 30.04.2015
https://doi.org/10.20981/kuufefd.03311

Öz

Eğitim ve felsefe yazınında değerlerin varlığı yadsınmamaktadır. Ancak her iki yazında da değerlerle ilgili ortak bir söylem oluşturulmuş değildir. Felsefede yapılan tartışmalar hala devam ettiği gibi eğitimde de hangi değerlerin aktarılacağına dönük bir fikir ortaklığı sağlanamamıştır. Bir kısım değerlerin pek de tartışılmadan, toplumsal hakimiyete göre belirlenip aktarılması gerektiğini ileri sürerken, diğer bir kısım ise buna karşı çıkarak aktarılacak değerleri ve bu bakışın meşruluğunu sorunsallaştırır. Bu iki yönlü tartışmada değerlerin kaynağının ortaya konması, hangi değerlerin seçilebileceği ile ilgili de önemli bir fikir verecektir. Ayrıca bu belirlenim sayesinde değerlerin sınırları belirginleştikçe, eğitim içinde de kullanılacak değerlerin seçilmesi daha az tartışmalı hale gelecektir. Bu bakımdan çeşitli değer tartışmalarına değinilecek ve değerlerin keşif mi yoksa icat mı olduğu tartışması yapılacaktır. Kaynağa ilişkin tartışmalarda değerlerin hem keşif hem de icat olabilecek özellikler gösterdiği ortaya konmaya çalışılacak ve çalışmanın sonunda ise değerlerin insanlığın mirasından önemli ortaklıklar (keşif) taşımakla birlikte, bu ortaklığa yerli değerlerin (icat) de eşlik ettiği söylenecektir. Eğitimde de aktarılması tercih edilecek değerlerin her ne kadar yerel hakimiyete göre şekillendiği açıksa da insanlık mirasının süzgecinden geçmesi gerektiği vurgulanacaktır.

Kaynakça

  • BRODBECK, May (1951) “Toward a Naturalistic "Non-Naturalistic" Ethic”, Philosophical Studies: An International Journal for Philosophy in the Analytic Tradition, 2/1951: 7-11. URL= http://www.jstor.org/stable/4318101.
  • BROGAN, Albert P.(1932) “Philosophy and the Problem of Value”, Proceedings and Addresses of the American Philosophical Association, 6/1932:105-129. URL=http://www.jstor.org/stable/1483020.
  • BÜYÜKDÜVENCİ Sabri (2002) “Değerin Değeri Üzerine”, Muğla Üniversitesi Felsefe Bölümü Sempozyum Bildirileri, Editör: Yalçın, Ş., s.101-113, Ankara: Vadi Yayınları.
  • DEWEY, John (1997) Democracy and Education: an Introduction to the Philosophy of Education, New York: Free Press. URL=http://www.gutenberg.org/ebooks/852
  • HACIKADİROĞLU Vehbi (2002) “Bilgi Ve Değer”, Muğla Üniversitesi Felsefe Bölümü Sempozyum Bildirileri, Editör: Yalçın, Ş., s.101-113, Ankara: Vadi Yayınları.
  • HAJI, Ishtiyaque & CUYPERS, Stefaan E. (2011) “Ultimate Educational Aims, Overridingness, and Personal Well-being”, Studies in Philosophy and Education, 30(6)/2011:543-556
  • KANT, Immanuel (2009) Ahlak Metafiziğinin Temellendirilmesi, Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu.
  • KNIGHT, George (1998), Issues & Alternatives in Educational Philosophy, Michigan: Andrews University Press.
  • KUÇURADİ, İoanna (2003) İnsan ve Değerleri, Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu.
  • MacINTYRE, Alasdair (2001), Ethik’in Kısa Tarihi, İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • MATHESON, David (2011) “How to Be an Epistemic Value Pluralist”, Dialogue, 50/2011: 391– 405.
  • OSBORNE, H., (1933) Foundations of the Philosophy of Value, London:Cambridge at The University Press. http://communitybooks.ebooklibrary.org/members.4/oca/f/foundationsofthe032483mbp.pdf
  • PETERS, Richard Stanley (1965) “Education as Initiation”, Philosophical Analysis and Education, Edited By Reginald D. Archambault, Routledge & Kegan Paul, London: 1965.
  • PETERS, Richard Stanley (1975) “Education and the Educated Man”, A Critique of Current Educational Aims, Dearden R.F., Hirst P. H., and Peters R. S., pp.1-16, London: Routledge & Kegan Paul.
  • PHILLIPS, D.C., "Philosophy of Education", The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Spring, 2009 Edition), URL=plato.stanford.edu /entries/education-philosophy/
  • REBOUL, Olivier, (1991) Eğitim Felsefesi, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • REID, Arnaud L. (1965) “Philosophy and the Theory and Practice of Education”, Philosophical Analysis and Education, Edited By Reginald D. Archambault, Routledge & Kegan Paul, London: 1965.
  • ROKEACH, Milton (1975) “Toward a Philosophy of Value Education”, Values Education: Theory, Practice, Problems, Prospects, Editors: John Meyer, Brian Burnham, John Cholvat, pp.117-126, Waterloo: Wilfrid Laurier University Press.
  • SCHROEDER, Mark (2012) "Value Theory", The Stanford Encyclopedia of Philosophy, Editor: Edward N. Zalta (Summer 2012Edition), URL= <http://plato.stanford.edu/archives/sum2012/entries/value-theory/>
  • STOCKS J. L. (1929) “Moral Values”, Journal of Philosophical Studies, 4/1929: 299-313.
  • SUPPES, Patrick (1995) “The Aims of Education”, Philosophy of Education, Urbana-Champaign: University of Illinois. http://www.ed.uiuc.edu/eps/PES-Yearbook/95_docs/suppes.html
  • TAYLOR, E. T. (1930), The Faith of a Moralist, URL=http://www.giffordlectures.org/Browse.asp?PubID=TPFAMO&Volume=0&Issue=0&ArticleID=5
  • TOKU, Neşet (2002) “Değerlerin Dilemması: Sübjektiflik ve Objektiflik”, Muğla Üniversitesi Felsefe Bölümü Sempozyum Bildirileri, Editör: Yalçın Ş., s.101-113, Ankara: Vadi Yayınları.
  • WHITE John (1990) Education and Good Life, London:Kagan Page.
  • WILDING Paul ve GEORGE Vic., “Social Values and Social Policy”, Journal of Social Policy, 4/1975: 373-390.
  • ZIMMERMAN, Michael J. (2010) "Intrinsic vs. Extrinsic Value", The Stanford Encyclopedia of Philosophy, (Winter 2010 Edition), N. Zalta, Edward (ed.). URL=<http://plato.stanford.edu/archives/win2010/entries/value-intrinsic-extrinsic/>.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Necip Çetin

Çetin Balanuye

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2015
Gönderilme Tarihi 4 Şubat 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015

Kaynak Göster

APA Çetin, N., & Balanuye, Ç. (2015). Değerler ve Eğitim İlişkisi Üzerine. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi(24), 191-203. https://doi.org/10.20981/kuufefd.03311
AMA Çetin N, Balanuye Ç. Değerler ve Eğitim İlişkisi Üzerine. Kaygı. Nisan 2015;(24):191-203. doi:10.20981/kuufefd.03311
Chicago Çetin, Necip, ve Çetin Balanuye. “Değerler Ve Eğitim İlişkisi Üzerine”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, sy. 24 (Nisan 2015): 191-203. https://doi.org/10.20981/kuufefd.03311.
EndNote Çetin N, Balanuye Ç (01 Nisan 2015) Değerler ve Eğitim İlişkisi Üzerine. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 24 191–203.
IEEE N. Çetin ve Ç. Balanuye, “Değerler ve Eğitim İlişkisi Üzerine”, Kaygı, sy. 24, ss. 191–203, Nisan 2015, doi: 10.20981/kuufefd.03311.
ISNAD Çetin, Necip - Balanuye, Çetin. “Değerler Ve Eğitim İlişkisi Üzerine”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 24 (Nisan 2015), 191-203. https://doi.org/10.20981/kuufefd.03311.
JAMA Çetin N, Balanuye Ç. Değerler ve Eğitim İlişkisi Üzerine. Kaygı. 2015;:191–203.
MLA Çetin, Necip ve Çetin Balanuye. “Değerler Ve Eğitim İlişkisi Üzerine”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, sy. 24, 2015, ss. 191-03, doi:10.20981/kuufefd.03311.
Vancouver Çetin N, Balanuye Ç. Değerler ve Eğitim İlişkisi Üzerine. Kaygı. 2015(24):191-203.

e-ISSN: 2645-8950