BibTex RIS Kaynak Göster

Platon’da Beden ve Yasa İlişkisi

Yıl 2014, , 27 - 43, 30.04.2014
https://doi.org/10.20981/kuufefd.11476

Öz

Beden ve bedene ilişkin düzenlemeler hem çağdaş felsefenin hem de çağdaş siyasetin ana konularındandır. Bedenin kavramsallaştırılmasının, felsefe tarihinde çeşitli uğrakları olmuştur. Bu konuda felsefe tarihinde bir tutarlılık ya da süreklilik olduğunu söylemek güçtür. Fakat bedenin felsefi bir bütünlük içinde ele alınmasının en güçlü örneklerini Sokrates ve Platon’da bulduğumuzu söyleyebiliriz. Sokrates ve Platon, beden kavramını bazen çeşitli savların somutlaştırılması veya pekiştirilmesi amacıyla alegorik ve metaforik anlamlarda kullanırlar. Aynı zamanda bedenin bizatihi ele alındığı tartışmalar da mevcuttur. Bedenin kendisinin kavramsallaştırılmasına, Sokrates ve Platon’un ontolojik, epistemolojik, etik, siyasal, eğitime ve sosyal tabakalaşmaya ilişkin görüşlerinin tamamında rastlamak mümkündür. Ontolojik anlamda ruhun sonsuzluğu karşısında sınırlılığıyla konumlandırılmış bir beden söz konusudur. Epistemolojik anlamda mutlak bilginin kavranabilirliği konusunda yetkinsizliğiyle belirlenmiş bir beden vardır. Etik açıdan erdemli yaşamın önüne engeller oluşturan tutku ve iştah merkezi bir beden söz konusudur. Eğitim açısından beden, bir yandan fiziksel olgunluğu sağlayacak fiziksel eğitimin bir parçasıdır. Fakat aynı zamanda ruhun saflığı karşısından lekeli/kirli olan bedenin ruhsal saflığa ulaşmasını kapsayan bir eğitimin parçasıdır. Bu anlamda beden zaman zaman sağlıklı nesiller yetiştirmenin olanağını sağlayan cinsel ve pedagojik eğitimin bir parçası haline de getirilir. Ve son olarak iyi birer savaşçı yetiştirebilmek açısından beden, savaş eğitiminin bir parçası haline gelir. Sosyal tabakalaşma açısından kişinin alacağı sağlık yardımının ölçüsü, bedensel olarak varlığını çalışma yaşamında var etmesine bağlıdır. Bunun yanında bedensel sağlığın tamlığı veya belirlenmiş yaşlar arasında, üreme yoluyla aktarılmaması, toplumsal dışlanmaya neden olmaktadır. Bedenin siyaset felsefesi açısından ele alınışı, diğer bütün ele alma biçimleriyle kesişmektedir. Bu alanda bedene ilişkin değerlendirmelerin genel başlıklarını, eğitimin bir parçası olarak beden eğitimi; beden bakıcısı olarak hekimin yetkileri; sağlıklı beden/tür yetiştiricisi olarak çobanın yetkileri; hekimin ve çobanın yetkisini kendinde birleştiren yönetici-kral; yöneticinin yasalar aracılığıyla toplumun cinsel yaşamlarını düzenlemesi oluşturur.Bu çalışmanın amacı Sokrates ve Platon’un beden hakkındaki düşüncelerini bütünlüklü olarak ortaya koymak ve bu düşüncelerin toplumsal düzen zemininde ne türden yasal karşılıkları olduğunu göstermektir. Ama aynı zamanda çağdaş felsefi tartışma zeminlerinden birini oluşturan beden politikalarını değerlendirmede yardımcı olup olamayacağına veya bu tartışmalarda Sokrates ve Platon’un düşüncelerinin etkisinin bulunup bulunmadığına kısaca değinmektir.

Kaynakça

  • EURIPIDES (2007) Troyalı Kadınlar, çev. Yılmaz Onay, İstanbul: Mitos-Boyut Tiyatro Yayınları.
  • PLATON (2000) Şölen, çev. Cenap Karakaya, İstanbul: Sosyal Yayınları.
  • PLATON (2001a) Minos, çev. Hamdi Varoğlu, İstanbul: Sosyal Yayınları.
  • PLATON (2001b) Phaidon, çev. Hamdi Ragıp Atademir, İstanbul: Sosyal Yayınları.
  • PLATON (2003) Devlet, çev. Sabahattin Eyüboğlu – M. Ali Cimcoz, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • PLATON (2007) Yasalar, çev. Candan Şentuna – Saffet Babür, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • PLATON (2010) Diyaloglar, çev. Teoman Aktürel – Melih Cevdet Anday – Adnan Cemgil – Tacettin Ünlü – Tanju Gökçöl – Macit Gökberk – Ömer Naci Soykan, İstanbul: Remzi Kitabevi.
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Taşkıner Ketenci

Metin Topuz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2014
Gönderilme Tarihi 25 Şubat 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014

Kaynak Göster

APA Ketenci, T., & Topuz, M. (2014). Platon’da Beden ve Yasa İlişkisi. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi(22), 27-43. https://doi.org/10.20981/kuufefd.11476
AMA Ketenci T, Topuz M. Platon’da Beden ve Yasa İlişkisi. Kaygı. Nisan 2014;(22):27-43. doi:10.20981/kuufefd.11476
Chicago Ketenci, Taşkıner, ve Metin Topuz. “Platon’da Beden Ve Yasa İlişkisi”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, sy. 22 (Nisan 2014): 27-43. https://doi.org/10.20981/kuufefd.11476.
EndNote Ketenci T, Topuz M (01 Nisan 2014) Platon’da Beden ve Yasa İlişkisi. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 22 27–43.
IEEE T. Ketenci ve M. Topuz, “Platon’da Beden ve Yasa İlişkisi”, Kaygı, sy. 22, ss. 27–43, Nisan 2014, doi: 10.20981/kuufefd.11476.
ISNAD Ketenci, Taşkıner - Topuz, Metin. “Platon’da Beden Ve Yasa İlişkisi”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 22 (Nisan 2014), 27-43. https://doi.org/10.20981/kuufefd.11476.
JAMA Ketenci T, Topuz M. Platon’da Beden ve Yasa İlişkisi. Kaygı. 2014;:27–43.
MLA Ketenci, Taşkıner ve Metin Topuz. “Platon’da Beden Ve Yasa İlişkisi”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, sy. 22, 2014, ss. 27-43, doi:10.20981/kuufefd.11476.
Vancouver Ketenci T, Topuz M. Platon’da Beden ve Yasa İlişkisi. Kaygı. 2014(22):27-43.

e-ISSN: 2645-8950