Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Cinsiyet Algısının Mitsel Kökeni

Yıl 2018, Sayı: 31, 22 - 41, 30.10.2018
https://doi.org/10.20981/kaygi.472790

Öz

Yunan mitolojisi, insanlığın altın
çağının ateşin çalınmasıyla sona erdiğini anlatır. Tanrılarla dostluğu bozulan
ve kovulan insan için düşünülmüş olan esas ceza ise kadındır. Güzel, naif, bir
o kadar zehirli olan kadın. Mitolojide ilk ceza ve dinde ilk günah kadının
yaratılmasıyla gerçekleşmiştir. Ya da bütün bu anlatılar, toplumsal dönüşümde
altın çağından olan insanın hikayesidir. Cinsiyet algısının kendisi esasında
bir çöküşün habercisidir. Varlığa gelişi zıtlık ilişkine bağlı olan doğada
kültür ihdas edebilen tek canlı olan insanın özünden uzaklaşmasının alametleri,
unuttuğu tarihine mevcut zihin yapısıyla yeniden kurguladığı hikayeler
yerleştirmesinde görülmektedir. Doğadaki dengenin sürekliliğini sağlayan
zıtlığa değer temellendirmesi üzerinden anlam yükleyerek tarafları üstün–aşağı
olarak nitelendirmek, tarihsel süreçte bir cinsiyetin diğerine tahakkümünü
meşrulaştırmıştır. 
Bu noktada, kadının
her şeyin yaratıcısı Ana Tanrıçadan lanetli tanrıça Medusa’ya dönüşümü,
cinsiyetçilik mevzuunda çok şey anlatmaktadır. Ancak Yunan mitolojisi bu
dönüşümde zincirin son halkasıdır. Dolayısıyla, meseleyi tam manasıyla anlayıp
çözebilmek için çok daha gerilere gidip Sümer ve Hint mitolojileri gibi
Tanrıları ve insanı başka türlü tasvir eden anlatılara bakmak gerekmektedir. 

Kaynakça

  • ADORNO, Theodor W. ve Max HORKHEIMER (2010). Aydınlanmanın Diyalektiği, çev. N. Ünler ve E. Ö. Karadoğan, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • AGIZZA, Rosa (2006). Antik Yunan’da Mitoloji/Masallar ve Söylenceler, çev. Z. Z. İlkgelen, İstanbul: Arkeoloji Sanat Yayınları.
  • AISKHYLOS (1968) Zincire Vurulmuş Prometheus, çev. A. Arhat & S. Eyuboğlu, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • BAŞKAN, F. Başak (2011). “Canavardan Kızkardeşe: Medusa Mitinin 20. yy Kadın Şairleri Tarafından Tekrar Yazımı”, Ankara: Edebiyat ve Bilim-I, II. Uluslararası Edebiyat ve Bilim-I Sempozyumu Bildirileri.
  • BONNEFOY, Yves (2000). Antik Dünya ve Mitoloji Sözlüğü, çev. L. Yılmaz, I.cilt A-K, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • CAMPBELL, Joseph (1998). Doğu Mitolojisi: Tanrının Maskeleri, İkinci Baskı, çev. K. Emiroğlu, Ankara: İmge Kitabevi.
  • CHILDE, Gordon (1982). Tarihte Neler Oldu, çev. M. Tunçay–A. Şenel, İstanbul: Alan Yayıncılık.
  • ELIADE, Mircea (2009). Dinler Tarihine Giriş, çev. L. Arslan, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • ESİNOĞLU, Birant (1996). Dinlerin Gizemi / Kurban–Yaratılış–Tufan Efsaneleri, İstanbul: Ceylan Yayıncılık.
  • GEZGİN, İsmail (2008). Sanatın Mitolojisi, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • GÜVENÇ, Bozkurt (1994), İnsan ve Kültür, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • HESİODOS (1948). İşler, çev. S. Y. Baydur, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • KEF, Emine (2017). “Üstinsanın Hakikati” Bursa: Kaygı Uludağ Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi.
  • KRAMER, Samuel N. (1999). Tarih Sümer’de Başlar / Yazılı Tarihteki Otuzdokuz İlk, çev. H. Koyukan, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • KRAMER, Samuel N. (2001). Sümer Mitolojisi, çev. H. Koyukan, İkinci Basım, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • LLOYD, Genevieve (1996). Erkek Akıl / Batı Felsefesinde “Erkek” ve “Kadın”, çev. M. Özcan, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • MASCETTI, Manuela D. (2000). İçimizdeki Tanrıça / Kadınlığın Mitolojisi, çev. B. Çorakçı, İstanbul: Doğan Kitapçılık.
  • PLATON (2001). Meneksenos, çev. İ. Şahinbaş, İstanbul: Sosyal Yayınlar.
  • ROSENBERG, Donna (2003). Dünya Mitolojisi Büyük Destan ve Söylenceler Antolojisi, çev. K. Atken vd., Ankara: İmge Kitabevi.
  • TEVRAT (2009). “İnsanın Günahı”, http://incil.info/kitap/Yaratilis/3, (29.10.2013).

Mythical Origin of the Sex Perception

Yıl 2018, Sayı: 31, 22 - 41, 30.10.2018
https://doi.org/10.20981/kaygi.472790

Öz

Greek mythology tells us that the
golden age of mankind ends with the stolen fire. The main punishment of man
whose friendship with the Gods was over and he was expelled is woman. That
woman is beautiful, delicate and also fatal. Nature and existence of each of
its elements depend on contrast relation. Human as one of these is the only one
that can create a culture. Nevertheless, (s)he built that story with the
existing mind structure because forgot true history. To define the parties as
superior–inferior by assign a meaning on the basis of value of the contrast
which provides continuity of the equilibrium has legitimized the domination of
one sex to another in the historical process. The original punishment in myth
and the original sin in religion was occured with the creation of woman. Or all
these narratives are the story of man whose golden age ended in the social
transformation. The perception of sex is essentially a teller of social
downfall. At this point, the transformation of the woman from the creator of
everything into the cursed goddess Medusa tells a lot of things about sexism
issues. However, Greek mythology is the last chain of this transformation.
Therefore, in order to understand and solve the issue, it is necessary to go
back and look at Sumerian and Indian mythologies that depict Gods and human in
different ways. 

Kaynakça

  • ADORNO, Theodor W. ve Max HORKHEIMER (2010). Aydınlanmanın Diyalektiği, çev. N. Ünler ve E. Ö. Karadoğan, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • AGIZZA, Rosa (2006). Antik Yunan’da Mitoloji/Masallar ve Söylenceler, çev. Z. Z. İlkgelen, İstanbul: Arkeoloji Sanat Yayınları.
  • AISKHYLOS (1968) Zincire Vurulmuş Prometheus, çev. A. Arhat & S. Eyuboğlu, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • BAŞKAN, F. Başak (2011). “Canavardan Kızkardeşe: Medusa Mitinin 20. yy Kadın Şairleri Tarafından Tekrar Yazımı”, Ankara: Edebiyat ve Bilim-I, II. Uluslararası Edebiyat ve Bilim-I Sempozyumu Bildirileri.
  • BONNEFOY, Yves (2000). Antik Dünya ve Mitoloji Sözlüğü, çev. L. Yılmaz, I.cilt A-K, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • CAMPBELL, Joseph (1998). Doğu Mitolojisi: Tanrının Maskeleri, İkinci Baskı, çev. K. Emiroğlu, Ankara: İmge Kitabevi.
  • CHILDE, Gordon (1982). Tarihte Neler Oldu, çev. M. Tunçay–A. Şenel, İstanbul: Alan Yayıncılık.
  • ELIADE, Mircea (2009). Dinler Tarihine Giriş, çev. L. Arslan, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • ESİNOĞLU, Birant (1996). Dinlerin Gizemi / Kurban–Yaratılış–Tufan Efsaneleri, İstanbul: Ceylan Yayıncılık.
  • GEZGİN, İsmail (2008). Sanatın Mitolojisi, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • GÜVENÇ, Bozkurt (1994), İnsan ve Kültür, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • HESİODOS (1948). İşler, çev. S. Y. Baydur, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • KEF, Emine (2017). “Üstinsanın Hakikati” Bursa: Kaygı Uludağ Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi.
  • KRAMER, Samuel N. (1999). Tarih Sümer’de Başlar / Yazılı Tarihteki Otuzdokuz İlk, çev. H. Koyukan, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • KRAMER, Samuel N. (2001). Sümer Mitolojisi, çev. H. Koyukan, İkinci Basım, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • LLOYD, Genevieve (1996). Erkek Akıl / Batı Felsefesinde “Erkek” ve “Kadın”, çev. M. Özcan, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • MASCETTI, Manuela D. (2000). İçimizdeki Tanrıça / Kadınlığın Mitolojisi, çev. B. Çorakçı, İstanbul: Doğan Kitapçılık.
  • PLATON (2001). Meneksenos, çev. İ. Şahinbaş, İstanbul: Sosyal Yayınlar.
  • ROSENBERG, Donna (2003). Dünya Mitolojisi Büyük Destan ve Söylenceler Antolojisi, çev. K. Atken vd., Ankara: İmge Kitabevi.
  • TEVRAT (2009). “İnsanın Günahı”, http://incil.info/kitap/Yaratilis/3, (29.10.2013).
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Emine Kef 0000-0002-9938-4635

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2018
Gönderilme Tarihi 20 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 31

Kaynak Göster

APA Kef, E. (2018). Cinsiyet Algısının Mitsel Kökeni. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi(31), 22-41. https://doi.org/10.20981/kaygi.472790
AMA Kef E. Cinsiyet Algısının Mitsel Kökeni. Kaygı. Ekim 2018;(31):22-41. doi:10.20981/kaygi.472790
Chicago Kef, Emine. “Cinsiyet Algısının Mitsel Kökeni”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, sy. 31 (Ekim 2018): 22-41. https://doi.org/10.20981/kaygi.472790.
EndNote Kef E (01 Ekim 2018) Cinsiyet Algısının Mitsel Kökeni. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 31 22–41.
IEEE E. Kef, “Cinsiyet Algısının Mitsel Kökeni”, Kaygı, sy. 31, ss. 22–41, Ekim 2018, doi: 10.20981/kaygi.472790.
ISNAD Kef, Emine. “Cinsiyet Algısının Mitsel Kökeni”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 31 (Ekim 2018), 22-41. https://doi.org/10.20981/kaygi.472790.
JAMA Kef E. Cinsiyet Algısının Mitsel Kökeni. Kaygı. 2018;:22–41.
MLA Kef, Emine. “Cinsiyet Algısının Mitsel Kökeni”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, sy. 31, 2018, ss. 22-41, doi:10.20981/kaygi.472790.
Vancouver Kef E. Cinsiyet Algısının Mitsel Kökeni. Kaygı. 2018(31):22-41.

e-ISSN: 2645-8950