Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Mutlak Ön Kabullerin Bilimi Olarak Metafizik: R. G. Collingwood

Yıl 2021, Cilt: 20 Sayı: 2, 628 - 652, 15.09.2021
https://doi.org/10.20981/kaygi.989787

Öz

R. G. Collingwood, metafiziği reddetmenin moda olduğu Çağdaş Felsefede, Aristoteles’e dönerek metafiziği yeniden yorumlamanın imkânını soruşturur. Bu soruşturma bağlamında metafizik, her türlü bilimsel ve entelektüel etkinliğin temelini oluşturan mutlak ön kabullerin bilimidir. Mutlak ön kabul, bir dönemin paradigmasıdır. Mutlak ön kabul, doğruluğu sorgulanamayan fakat doğruluk ölçütünün mantıksal yeterliliğidir. Collingwood’a göre mutlak ön kabuller tarihseldir ve onu analiz edecek olan metafiziğin de tarihsel olması gerekir. Tarihsel bir etkinlik olarak metafiziğin yöntemi de soru-yanıt mantığıdır. Metafizik, soru-yanıt mantığıyla mutlak ön kabulleri analiz eden evrensel bir bilimdir. Öte yandan metafizik, disiplinler-arası ilişkinin kurulmasında merkezi öneme sahiptir. Bu ilişki her alanın kendi mutlak ön kabulleri arasında kurulacağından metafizik etkinlik temeldir.

Kaynakça

  • Aristoteles (1996). Metafizik (çev. A. Aslan). İstanbul: Sosyal Yayınlar.
  • Collingwood, R. G. (1996). Bir Özyaşamöyküsü (çev. A. N. Akbulut). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Collingwood, R. G. (1998). An Essay On Metaphysics. New York: Clarendon Press Oxford.
  • Collingwood, R. G. (1999). Doğa Tasarımı (çev. K. Dinçer). Ankara: İmge Kitapevi.
  • Collingwood, R. G. (2005). An Essay On Philosophical Method, New York: Clarendon Press Oxford.
  • Collingwood, R. G. (2013). Tarih Tasarımı (çev. K. Dinçer). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Collingwood, R. G. (2014). Speculum Mentis Ya Da Bilgi Haritası (çev. K. Aysevener & Z. Eren). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Connelly, J. (2003). Metaphysics, Method and Politics. USA: Imprint Academic.
  • Coşkun, E. (2011). Robin George Collingwood. 1900’den Günümüze Büyük Düşünürler - Cilt 4 (ed. Ç. Veyssal, ss. 549-609). İstanbul: EtikYayınları.
  • Heimsoeth, H. (2007). Felsefenin Temel Disiplinleri (çev. T. Mengüşoğlu). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • İyi, S. (1999). Çağımızda Metafizik Sorunu. Ankara: Ayraç Yayınevi.
  • Kabadayı, T. (2009). Émile Meyerson’da "İki Bilim." FLSF Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, 7, 163-172.
  • Kabadayı, T. (2006). Kuramdan Bağımsız Gözlem ve Deney Dili Olanaklı mıdır?, FLSF S. D. Ü. Felsefe Bölümü Dergisi, 2, 29-44.
  • Kabadayı, T. (2011). Duhem'den Laudan'a Çağdaş Bilim Felsefecileri. Ankara: Bilgesu Yayıncılık.
  • Kuçuradi, I. (2010). Çağın Olayları Arasında. Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu.
  • Uygun, B. (2014). Çağdaş Felsefede Metafiziğin Yeniden Yorumlanması: R. G. Collingwood, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • White, A. R. (1987). Methods of Metaphysics. London: Croom Helm.

Metaphysics as the Science of Absolute Presupposition: R. G. Collingwood

Yıl 2021, Cilt: 20 Sayı: 2, 628 - 652, 15.09.2021
https://doi.org/10.20981/kaygi.989787

Öz

In Contemporary Philosophy, in which fashion rejection of metaphysics is fashionable, R. G. Collingwood investigates the possibility of returning to Aristotle and reinterpreting metaphysics. In the context of this investigation, metaphysics is the science of absolute presuppositions that form the basis of any scientific and intellectual activity. Absolute presupposition is the paradigm of a period. Absolute presupposition is the logical capability of the accuracy criterion that cannot be questioned. According to Collingwood, absolute presuppositions are historical, and metaphysics that will analyze it must be historical. Now the method of metaphysics as an historical activity embodies the logic of questioning and answering. Metaphysics is a universal science that analyzes absolute presuppositions by the logic questioning and answering. On the other hand, metaphysics has a central role in establishing the interdisciplinary relationship. The metaphysical activity is essential since this relationship will be established between absolute presuppositions of each area.

Kaynakça

  • Aristoteles (1996). Metafizik (çev. A. Aslan). İstanbul: Sosyal Yayınlar.
  • Collingwood, R. G. (1996). Bir Özyaşamöyküsü (çev. A. N. Akbulut). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Collingwood, R. G. (1998). An Essay On Metaphysics. New York: Clarendon Press Oxford.
  • Collingwood, R. G. (1999). Doğa Tasarımı (çev. K. Dinçer). Ankara: İmge Kitapevi.
  • Collingwood, R. G. (2005). An Essay On Philosophical Method, New York: Clarendon Press Oxford.
  • Collingwood, R. G. (2013). Tarih Tasarımı (çev. K. Dinçer). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Collingwood, R. G. (2014). Speculum Mentis Ya Da Bilgi Haritası (çev. K. Aysevener & Z. Eren). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Connelly, J. (2003). Metaphysics, Method and Politics. USA: Imprint Academic.
  • Coşkun, E. (2011). Robin George Collingwood. 1900’den Günümüze Büyük Düşünürler - Cilt 4 (ed. Ç. Veyssal, ss. 549-609). İstanbul: EtikYayınları.
  • Heimsoeth, H. (2007). Felsefenin Temel Disiplinleri (çev. T. Mengüşoğlu). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • İyi, S. (1999). Çağımızda Metafizik Sorunu. Ankara: Ayraç Yayınevi.
  • Kabadayı, T. (2009). Émile Meyerson’da "İki Bilim." FLSF Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, 7, 163-172.
  • Kabadayı, T. (2006). Kuramdan Bağımsız Gözlem ve Deney Dili Olanaklı mıdır?, FLSF S. D. Ü. Felsefe Bölümü Dergisi, 2, 29-44.
  • Kabadayı, T. (2011). Duhem'den Laudan'a Çağdaş Bilim Felsefecileri. Ankara: Bilgesu Yayıncılık.
  • Kuçuradi, I. (2010). Çağın Olayları Arasında. Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu.
  • Uygun, B. (2014). Çağdaş Felsefede Metafiziğin Yeniden Yorumlanması: R. G. Collingwood, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • White, A. R. (1987). Methods of Metaphysics. London: Croom Helm.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Felsefe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Bahtiyar Uygun Bu kişi benim 0000-0002-8393-5295

Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2021
Gönderilme Tarihi 18 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 20 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Uygun, B. (2021). Mutlak Ön Kabullerin Bilimi Olarak Metafizik: R. G. Collingwood. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 20(2), 628-652. https://doi.org/10.20981/kaygi.989787
AMA Uygun B. Mutlak Ön Kabullerin Bilimi Olarak Metafizik: R. G. Collingwood. Kaygı. Eylül 2021;20(2):628-652. doi:10.20981/kaygi.989787
Chicago Uygun, Bahtiyar. “Mutlak Ön Kabullerin Bilimi Olarak Metafizik: R. G. Collingwood”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 20, sy. 2 (Eylül 2021): 628-52. https://doi.org/10.20981/kaygi.989787.
EndNote Uygun B (01 Eylül 2021) Mutlak Ön Kabullerin Bilimi Olarak Metafizik: R. G. Collingwood. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 20 2 628–652.
IEEE B. Uygun, “Mutlak Ön Kabullerin Bilimi Olarak Metafizik: R. G. Collingwood”, Kaygı, c. 20, sy. 2, ss. 628–652, 2021, doi: 10.20981/kaygi.989787.
ISNAD Uygun, Bahtiyar. “Mutlak Ön Kabullerin Bilimi Olarak Metafizik: R. G. Collingwood”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 20/2 (Eylül 2021), 628-652. https://doi.org/10.20981/kaygi.989787.
JAMA Uygun B. Mutlak Ön Kabullerin Bilimi Olarak Metafizik: R. G. Collingwood. Kaygı. 2021;20:628–652.
MLA Uygun, Bahtiyar. “Mutlak Ön Kabullerin Bilimi Olarak Metafizik: R. G. Collingwood”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, c. 20, sy. 2, 2021, ss. 628-52, doi:10.20981/kaygi.989787.
Vancouver Uygun B. Mutlak Ön Kabullerin Bilimi Olarak Metafizik: R. G. Collingwood. Kaygı. 2021;20(2):628-52.

e-ISSN: 2645-8950