Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Critical Essay: New Characterization of “Logos” in The Context of Heidegger's Thought

Yıl 2022, Cilt: 21 Sayı: 2, 670 - 697, 30.09.2022
https://doi.org/10.20981/kaygi.1085365

Öz

This study is an attempt critical research on the recharacterization of the word logos. In this research process, Heidegger’s phenomenological method will be taken into account as much as possible. Explanations on the logos in the “Second Chapter” of Heidegger’s “Preface” of Being and Time, published in 1927, will form the scope of the study. The study will present its research in four stages. In the first of these stages, an overview of the concept of logos will be made. In the second of these stages, the following subjects will be investigated: how Heidegger handles the word logos in his book Being and Time, what method he follows here, and what are the main theses on which this method is based. In the third stage, the terms “alêtheia”, “signifier”, “signified”, “phenomenon”, “semblance” will be discussed in Heidegger’s phenomenology understanding. As a matter of fact, each of these are terms with which this study directly or indirectly relates. In addition, what this study has done is essentially a phenomenological exposition of the logos. Therefore, this exposition will also be included in the scope of the study. The words “explain” and “interpret” will be used to aid this exposition. In the fourth stage, “Recharacterization of the Logos”, the main issue of the study, the word logos, will be discussed and it will be questioned how it can be expressed in accordance with its original form.

Kaynakça

  • Arnold, E. V. (1911). Roman Stoicism: Being Lectures on The History of The Stoic Philosophy with Special Reference to Its Development The Roman Empire. London: Cambridge University Press.
  • Audi, R. (1999). The Cambridge Dictionary of Philosophy. New York: Cambridge University Press.
  • Vardar, B. (2007). Açıklamalı Dilbilim Terimleri Sözlüğü. (2. bsm.). İstanbul: Multilingual.
  • Çüçen, A. K. (2003). Heidegger’de Varlık ve Zaman. Bursa: Asa Kitabevi.
  • Dürüşken, Ç. Çoraklı, E. (2017). “Antik Çağda Hermēnia”. Cogito. 89. (59-77). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Dwds. Charakteristik. https://www.dwds.de/wb/Charakteristik. Erişim Tarihi: 5 Mayıs 2021.
  • Etymonline. Explain. https://www.etymonline.com/search?q=explain&ref=searchbar_searchhint. Erişim Tarihi: 10 Mayıs 2021.
  • Etymonline. *pele. https://www.etymonline.com/word/*pele?ref=etymonline_crossreference#etymonline_ v_52599. Erişim Tarihi: 11 Mayıs 2021.
  • Etymonline. interpret. https://www.etymonline.com/search?q=interpret&ref=searchbar_searchhint. Erişim Tarihi: 13 Mayıs 2021.
  • Etymonline. logos. https://www.etymonline.com/search?q=logos&ref=searchbar_searchhint. Erişim Tarihi: 15 Mayıs 2021.
  • Etymonline. *leg. https://www.etymonline.com/word/*leg?ref=etymonline_crossreference#etymonline_ v_52572. Erişim Tarihi: 15 Mayıs 2021.
  • Etymonline. intelligence. https://www.etymonline.com/word/intelligence?ref=etymonline_crossreference. Erişim Tarihi: 15 Mayıs 2021.
  • Grondin, J. (2017). Hermeneutik. (Çev. H. K. Ökten). Cogito. 89. (7-41). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Guthrie, W. K. C. (1962). A History of Greek Philosophy: The earlier Presocratics and The Pythagoreans. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Gülenç, K. (2010). Bilim, Düşünme ve Varlık: Heidegger’de Fenomenolojik Hermeneutik. Cogito. 64. (280-299). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Günaydın, İ. (2021). Heidegger Özelinde Varlığın Sessiz Bir Beyanı Olarak İmaj. Özne. 35. (179-192). İstanbul, Konya: Çizgikitabevi.
  • Heidegger, M. (1953a). Sein und Zeit. Tubingen: Max Nieyemer Verlag.
  • Heidegger, M. (2008b). Varlık ve Zaman. (Çev. K. H. Ökten). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Heidegger, M. (2001c). Being and Time. (Çev. J. Macquarrie ve E. Robinson). Oxford: Blackwell Publishers Ltd.
  • Liddell, H. G.; Scott, R. (1940). A Greek-English Lexicon. London: Oxford University Press.
  • Ökten, K. H. (2017). Giriş’e Giriş: Varlık ve Zaman’ın “Giriş” Kısmı Hakkında Notlar. Cogito. 64. (89-105). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Palmer, R. (2003). Herme¬nötik. (Çev. İ. Görener). İstanbul: Anka Yayınları.
  • Peters, F. (2004). Antik Yunan Felsefesi Terimleri Sözlüğü. (Çev. Hakkı Hünler). İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Platon. (2012). Phaidon: Ruh Üzerine, (Çev. N. Kalaycı). İstanbul: Kabalcı Yayıncılık.
  • Turner, W. (1903). History of Philosophy. New York: Ginn & Company.
  • Woleński, J. (2004) Aletheia in Greek Tought until Aristotle. Annals of Pure and Applied Logic. 127. (339-360).

Eleştirel Bir Deneme: Heidegger’in Düşüncesi Bağlamında “Logos”a Dair Yeni Bir Karakterizasyon

Yıl 2022, Cilt: 21 Sayı: 2, 670 - 697, 30.09.2022
https://doi.org/10.20981/kaygi.1085365

Öz

Bu çalışma logos sözcüğünün yeniden karakterizasyonuna dair girişim niteliğinde bir araştırmadır. Araştırma sürecinde mümkün mertebe Heidegger’in fenomenolojik yöntemi dikkate alınacaktır. Heidegger’in 1927 yılında yayımlanmış eseri Varlık ve Zaman’ın “Mukaddime”sinin “İkinci Bölümü”nde geçen “logos”a dair açıklamalar çalışmanın kapsamını oluşturacaktır. Çalışma dört aşamada araştırmasını ortaya koyacaktır. Bu aşamaların ilkinde logos kavramına genel bir bakış yapılacaktır. İkincisinde Heidegger’in, Varlık ve Zaman isimli kitabında logos sözcüğünü nasıl ele aldığı, hangi yöntemi izlediği ve bu yöntemin dayandığı temel tezler soruşturmaya tabi tutulacaktır. Üçüncü aşamada Heidegger’in fenomenoloji anlayışı özelinde “alêtheia”, “gösteren”, “gösterilen”, “fenomen”, “görünüş” gibi terimler fenomenolojik ilişkiler özelinde tartışılacaktır. Bunun yanında bu çalışmanın yapmış olduğu şey özünde logosa dair fenomenolojik bir açımlama olduğu için fenomenolojik açımlamayı açımlama, çalışmanın kapsamına ayrıca girecektir. Bu açımlamaya yardımcı olması için “explain” ve “interpret” sözcükleri devreye sokulacaktır. “Logosun Yeniden Karakterizasyonu” adlı dördüncü aşamadaysa çalışmanın asıl meselesi olan logos sözcüğü ele alınarak aslına uygun bir şekilde nasıl ifade edilebilir olduğu sorgulanacaktır.

Kaynakça

  • Arnold, E. V. (1911). Roman Stoicism: Being Lectures on The History of The Stoic Philosophy with Special Reference to Its Development The Roman Empire. London: Cambridge University Press.
  • Audi, R. (1999). The Cambridge Dictionary of Philosophy. New York: Cambridge University Press.
  • Vardar, B. (2007). Açıklamalı Dilbilim Terimleri Sözlüğü. (2. bsm.). İstanbul: Multilingual.
  • Çüçen, A. K. (2003). Heidegger’de Varlık ve Zaman. Bursa: Asa Kitabevi.
  • Dürüşken, Ç. Çoraklı, E. (2017). “Antik Çağda Hermēnia”. Cogito. 89. (59-77). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Dwds. Charakteristik. https://www.dwds.de/wb/Charakteristik. Erişim Tarihi: 5 Mayıs 2021.
  • Etymonline. Explain. https://www.etymonline.com/search?q=explain&ref=searchbar_searchhint. Erişim Tarihi: 10 Mayıs 2021.
  • Etymonline. *pele. https://www.etymonline.com/word/*pele?ref=etymonline_crossreference#etymonline_ v_52599. Erişim Tarihi: 11 Mayıs 2021.
  • Etymonline. interpret. https://www.etymonline.com/search?q=interpret&ref=searchbar_searchhint. Erişim Tarihi: 13 Mayıs 2021.
  • Etymonline. logos. https://www.etymonline.com/search?q=logos&ref=searchbar_searchhint. Erişim Tarihi: 15 Mayıs 2021.
  • Etymonline. *leg. https://www.etymonline.com/word/*leg?ref=etymonline_crossreference#etymonline_ v_52572. Erişim Tarihi: 15 Mayıs 2021.
  • Etymonline. intelligence. https://www.etymonline.com/word/intelligence?ref=etymonline_crossreference. Erişim Tarihi: 15 Mayıs 2021.
  • Grondin, J. (2017). Hermeneutik. (Çev. H. K. Ökten). Cogito. 89. (7-41). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Guthrie, W. K. C. (1962). A History of Greek Philosophy: The earlier Presocratics and The Pythagoreans. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Gülenç, K. (2010). Bilim, Düşünme ve Varlık: Heidegger’de Fenomenolojik Hermeneutik. Cogito. 64. (280-299). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Günaydın, İ. (2021). Heidegger Özelinde Varlığın Sessiz Bir Beyanı Olarak İmaj. Özne. 35. (179-192). İstanbul, Konya: Çizgikitabevi.
  • Heidegger, M. (1953a). Sein und Zeit. Tubingen: Max Nieyemer Verlag.
  • Heidegger, M. (2008b). Varlık ve Zaman. (Çev. K. H. Ökten). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Heidegger, M. (2001c). Being and Time. (Çev. J. Macquarrie ve E. Robinson). Oxford: Blackwell Publishers Ltd.
  • Liddell, H. G.; Scott, R. (1940). A Greek-English Lexicon. London: Oxford University Press.
  • Ökten, K. H. (2017). Giriş’e Giriş: Varlık ve Zaman’ın “Giriş” Kısmı Hakkında Notlar. Cogito. 64. (89-105). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Palmer, R. (2003). Herme¬nötik. (Çev. İ. Görener). İstanbul: Anka Yayınları.
  • Peters, F. (2004). Antik Yunan Felsefesi Terimleri Sözlüğü. (Çev. Hakkı Hünler). İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Platon. (2012). Phaidon: Ruh Üzerine, (Çev. N. Kalaycı). İstanbul: Kabalcı Yayıncılık.
  • Turner, W. (1903). History of Philosophy. New York: Ginn & Company.
  • Woleński, J. (2004) Aletheia in Greek Tought until Aristotle. Annals of Pure and Applied Logic. 127. (339-360).
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Felsefe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

İbrahim Günaydın 0000-0002-2794-594X

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2022
Gönderilme Tarihi 9 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 21 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Günaydın, İ. (2022). Eleştirel Bir Deneme: Heidegger’in Düşüncesi Bağlamında “Logos”a Dair Yeni Bir Karakterizasyon. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 21(2), 670-697. https://doi.org/10.20981/kaygi.1085365
AMA Günaydın İ. Eleştirel Bir Deneme: Heidegger’in Düşüncesi Bağlamında “Logos”a Dair Yeni Bir Karakterizasyon. Kaygı. Eylül 2022;21(2):670-697. doi:10.20981/kaygi.1085365
Chicago Günaydın, İbrahim. “Eleştirel Bir Deneme: Heidegger’in Düşüncesi Bağlamında ‘Logos’a Dair Yeni Bir Karakterizasyon”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 21, sy. 2 (Eylül 2022): 670-97. https://doi.org/10.20981/kaygi.1085365.
EndNote Günaydın İ (01 Eylül 2022) Eleştirel Bir Deneme: Heidegger’in Düşüncesi Bağlamında “Logos”a Dair Yeni Bir Karakterizasyon. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 21 2 670–697.
IEEE İ. Günaydın, “Eleştirel Bir Deneme: Heidegger’in Düşüncesi Bağlamında ‘Logos’a Dair Yeni Bir Karakterizasyon”, Kaygı, c. 21, sy. 2, ss. 670–697, 2022, doi: 10.20981/kaygi.1085365.
ISNAD Günaydın, İbrahim. “Eleştirel Bir Deneme: Heidegger’in Düşüncesi Bağlamında ‘Logos’a Dair Yeni Bir Karakterizasyon”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 21/2 (Eylül 2022), 670-697. https://doi.org/10.20981/kaygi.1085365.
JAMA Günaydın İ. Eleştirel Bir Deneme: Heidegger’in Düşüncesi Bağlamında “Logos”a Dair Yeni Bir Karakterizasyon. Kaygı. 2022;21:670–697.
MLA Günaydın, İbrahim. “Eleştirel Bir Deneme: Heidegger’in Düşüncesi Bağlamında ‘Logos’a Dair Yeni Bir Karakterizasyon”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, c. 21, sy. 2, 2022, ss. 670-97, doi:10.20981/kaygi.1085365.
Vancouver Günaydın İ. Eleştirel Bir Deneme: Heidegger’in Düşüncesi Bağlamında “Logos”a Dair Yeni Bir Karakterizasyon. Kaygı. 2022;21(2):670-97.

e-ISSN: 2645-8950