The main purpose of this study is to determine how pre-school teacher candidates' epistemological beliefs affect their views and conceptualizations about teaching philosophy with children. The secondary aim is to determine the epistemological belief levels of preschool teacher candidates. In order to achieve these goals, a mixed method, which combines qualitative and quantitative research methods, was used. The research was carried out with 52 participants studying in the field of pre-school education at a foundation university affiliated to YÖK in Istanbul. First, the Epistemological Belief Scale for Learning was applied to the participants in order to reach quantitative data, and the results were analyzed through descriptive statistics. Three subgroups of three persons (lower, middle and upper epistemological profiles) were formed within the framework of the epistemological belief scores reached. Opinion form for learning philosophy with children was applied to the sub-samples. In order to analyze the qualitative data obtained, an inductive content analysis was carried out through the continuous comparison method. Within the scope of the analysis results, it is seen that the average of epistemological belief scores of preschool teacher candidates is higher than the general average of the scale. At the same time, it is seen that pre-school teacher candidates with high epistemological beliefs emphasize the vision of science literacy within the scope of teaching philosophy with children, thinking skills, sense of curiosity, and child-centered approaches.The results were discussed within the framework of the relevant literature and suggestions were made in this context.
Preschool Education Philosophy with Children P4C Preschool Teacher Candidates Philosophy Education Epistemology Epistemological Beliefs
Bu araştırmada temel amaç, okul öncesi öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının çocuklarla felsefe öğretimine dair görüşlerini ve kavramsallaştırmalarını nasıl etkilediğini belirlemektir. İkincil amaç ise, okul öncesi öğretmen adaylarının epistemolojik inanç düzeylerini belirlemektir. Bu amaçlara ulaşabilmek için nitel ve nicel araştırma yöntemlerini bir arada barındıran karma yöntem kullanılmıştır. Araştırma İstanbul ili YÖK’e bağlı bir vakıf üniversitesinde okul öncesi eğitim alanında öğrenim gören 52 katılımcı ile gerçekleştirilmiştir. İlk olarak nicel verilere ulaşmak amacıyla katılımcılara Öğrenmeye Yönelik Epistemolojik İnanç Ölçeği uygulanmıştır ve sonuçlar betimsel istatistik yoluyla analiz edilmiştir. Ulaşılan epistemolojik inanç puanları çerçevesinde üçer kişilik üç alt grup (alt,orta ve üst epistemolojik profil) oluşturulmuştur. Alt örneklemi oluşturan katılımcılara çocuklarla felsefe öğrenimine yönelik görüş formu uygulanmıştır. Elde edilen nitel verileri çözümlemek amacıyla sürekli karşılaştırma yöntemi kullanılarak tümevarımsal içerik analizi yapılmıştır. Analiz sonuçları kapsamında, okul öncesi öğretmen adaylarının epistemolojik inanç puanları ortalamasının, ölçeğin genel ortalamasından yüksek olduğu görülmektedir. Aynı zamanda epistemolojik inancı yüksek olan okul öncesi öğretmen adaylarının çocuklarla felsefe öğretimi kapsamında bilim okuryazarlığı vizyonuna atıf yapmalarını, düşünme becerilerinin, merak duygusunun, çocuk merkezli yaklaşımların daha fazla üstünde durdukları görülmektedir. Ulaşılan sonuçlar ilgili literatür çerçevesinde tartışılmış ve bu kapsamda önerilere yer verilmiştir.
Okul Öncesi Eğitimi Çocuklarla Felsefe P4C Okul Öncesi Öğretmen Adayları Epistemolojik İnançlar
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Felsefe |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 18 Ekim 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 20 Ekim 2023 |
Gönderilme Tarihi | 17 Mayıs 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 22 Sayı: 3 |
e-ISSN: 2645-8950