Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Heidegger Düşüncesinde Teoloji ve Yeni Tanrı

Yıl 2024, Cilt: 23 Sayı: 2, 612 - 633, 30.09.2024
https://doi.org/10.20981/kaygi.1490856

Öz

Heidegger Batı düşüncesini oluşturan temelleri bize gösterirken aynı zamanda onun onto-teolojik kökenlerini de ortaya koyar. Bu çalışmamızda, Heidegger’in felsefe aracı olan destrüksiyonuyla felsefe ve teoloji arasında nasıl net bir ayrıma gittiğini, Batı metafiziğinin kökeninin onto-teolojik olduğu tespitine nasıl vardığını ve en nihayetinde de Alman filozofun anlayışında Varlık ve Tanrı’nın aynı şeyler olmadığını göstermeye çalacağız. Heidegger, Batı metafiziği ve Modernite eleştirisinin önemli ayaklarından birini oluşturan onto-teolojik köken analiziyle, “Dünya-Varlık hadisesinin” dile gelmesinde başat rol oynayan kutsallık ve Tanrı kavramlarını Hristiyanlık teolojisi dışında “başka” bir biçimde, yani Tanrı kavramını “Dünya-Varlık hadisesini” veren ögelerden biri olarak ortaya koyar. Dolayısıyla bu çalışma, Heidegger’in Tanrı kavramını nasıl zaman mefhumuyla ilişkilendirdiğini ortaya koymaya çalışır.

Etik Beyan

Makale Heidegger felsefesi üzerine bir araştırma makalesi olup içeriğin bana ait olduğunu beyan ederim.

Destekleyen Kurum

Yok

Teşekkür

Yok

Kaynakça

  • Birault, H. (1961). De l’être du divin et des dieux chez Heidegger (ed. Casterman, kolektif, ss. 49-76). Paris: Casterman.
  • Dastur F. (2011). La pensée à venir. Paris : J. Vrin.
  • Dastur F. (1994). “Heidegger et la théologie”, Revue Philosophique de Louvain, (Quatrième série, tome 92, n°2-3), 226-245. DOI: 10.2143/RPL.92.2.556255
  • Gadamer, H. G. (2002). Les chemins de Heidegger (çev. Jean Grondin). Paris : J. Vrin.
  • Löwith, K. (1988). Ma vie en Allemagne avant et après 1933. Paris: Hachette.
  • Heidegger, M. (1985). Phänomenologische Interpretationen zu Aristoteles, GA 61. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann.
  • Heidegger, M. (1976). Acheminement vers la parole (çev. Jean Beaufret, Wolfgang Brokmeier ve François Fedier). Paris: Gallimard.
  • Heidegger, M. (1983). “Le concept de temps” (çev, Michel Haar ve Marc B. De Launay). Cahier de L’Herne Heidegger. (derl. Micherl Haar, ss. 33-52). Paris: Editions de l’Herne.
  • Heidegger, M. (1992). Interprétations phénoménologiques d’Aristote (çev. par J. F. Courtine, T.E.R. bilingue, Mauvezin). Paris: Gallimard.
  • Heidegger, M. (1986). Zürcher Seminar. Aussprache am 6. November 1951, (in GA 15). Frankfurt am Main : Vittorio Klostermann.
  • Heidegger, M. (1985). Etre et temps (çev. Emmanuel Martineau). Richlieu: édition hors commerce.
  • Heidegger, M. (1970). Phänomenologie und Theologie. Frankfurt am Main : Vittorio Klostermann.
  • Heidegger, M. (2006). Prolégomènes à l’histoire du concept de temps (çev. Alan Boutot). Paris: Gallimard.
  • Heidegger, M. (1967). Introduction à la métaphysique (çev. Gilbert Khan). Paris: Gallimard.
  • Heidegger, M. (1968a). Qu’est-ce que la métaphysique? (çev. Henry Corbin, in Questions I et II, ss. 21-84). Paris: Gallimard.
  • Heidegger, M. (2015). La métaphysique de l’idéalisme Allemand, Schelling (çev. Pascal David), Paris: Gallimard.
  • Heidegger, M. (1968b). Identité et différence (çev. André Préau, in Questions I et II, ss 253-310). Paris: Gallimard.
  • Heidegger, M. (1962). Le principe de raison (çev. Andé Préau). Paris: Gallimard.
  • Heidegger, M. (1966). Sérenetié (çev. André Préau, in Questions III et IV, ss. 131-182). Paris : Gallimard.
  • Heidegger, M. (1958). Essais et Conférences (çev. André Préau). Paris : Gallimard.
  • Heidegger, M. (1962). Chemins qui ne mènent nul part (çev. Wolfgang Brokmeier). Paris : Gallimard.
  • Heidegger, M. (1989). Beiträge zur Philosophie (Vom Ereignis), GA 65. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann.
  • Heidegger, M. (1994). Bremer und Freiburger Vortäge, GA 79. Frankfurt am Main : Vittorio Klostermann.
  • Heidegger, M. (1995). “Martin Heidegger interrogé par Der Spiegel” (çev. Jean Launay, in Ecrits politiques 1933-1966, ss. 239-272). Paris : Gallimard.

Theology and New God in Heidegger's Thought

Yıl 2024, Cilt: 23 Sayı: 2, 612 - 633, 30.09.2024
https://doi.org/10.20981/kaygi.1490856

Öz

While Heidegger shows us the foundations of Western thought, he also reveals its onto-theological roots. In this study, we will try to show how Heidegger made a clear distinction between philosophy and theology with his destruction, which is the tool of philosophy, how he came to the determination that the origin of Western metaphysics is onto-theological, and ultimately, in the German philosopher's understanding, Being and God are not the same thing. With his onto-theological origin analysis, which constitutes one of the important pillars of the criticism of Western metaphysics and Modernity, Heidegger uses the concepts of holiness and God, which play a leading role in expressing the "World-Being event", in an "other" way outside of Christian theology, that is, he interprets the concept of God as one of the giving elements of the "World-Being event". Therefore, this study tries to reveal how Heidegger's concept of God is associated with the concept of time.

Kaynakça

  • Birault, H. (1961). De l’être du divin et des dieux chez Heidegger (ed. Casterman, kolektif, ss. 49-76). Paris: Casterman.
  • Dastur F. (2011). La pensée à venir. Paris : J. Vrin.
  • Dastur F. (1994). “Heidegger et la théologie”, Revue Philosophique de Louvain, (Quatrième série, tome 92, n°2-3), 226-245. DOI: 10.2143/RPL.92.2.556255
  • Gadamer, H. G. (2002). Les chemins de Heidegger (çev. Jean Grondin). Paris : J. Vrin.
  • Löwith, K. (1988). Ma vie en Allemagne avant et après 1933. Paris: Hachette.
  • Heidegger, M. (1985). Phänomenologische Interpretationen zu Aristoteles, GA 61. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann.
  • Heidegger, M. (1976). Acheminement vers la parole (çev. Jean Beaufret, Wolfgang Brokmeier ve François Fedier). Paris: Gallimard.
  • Heidegger, M. (1983). “Le concept de temps” (çev, Michel Haar ve Marc B. De Launay). Cahier de L’Herne Heidegger. (derl. Micherl Haar, ss. 33-52). Paris: Editions de l’Herne.
  • Heidegger, M. (1992). Interprétations phénoménologiques d’Aristote (çev. par J. F. Courtine, T.E.R. bilingue, Mauvezin). Paris: Gallimard.
  • Heidegger, M. (1986). Zürcher Seminar. Aussprache am 6. November 1951, (in GA 15). Frankfurt am Main : Vittorio Klostermann.
  • Heidegger, M. (1985). Etre et temps (çev. Emmanuel Martineau). Richlieu: édition hors commerce.
  • Heidegger, M. (1970). Phänomenologie und Theologie. Frankfurt am Main : Vittorio Klostermann.
  • Heidegger, M. (2006). Prolégomènes à l’histoire du concept de temps (çev. Alan Boutot). Paris: Gallimard.
  • Heidegger, M. (1967). Introduction à la métaphysique (çev. Gilbert Khan). Paris: Gallimard.
  • Heidegger, M. (1968a). Qu’est-ce que la métaphysique? (çev. Henry Corbin, in Questions I et II, ss. 21-84). Paris: Gallimard.
  • Heidegger, M. (2015). La métaphysique de l’idéalisme Allemand, Schelling (çev. Pascal David), Paris: Gallimard.
  • Heidegger, M. (1968b). Identité et différence (çev. André Préau, in Questions I et II, ss 253-310). Paris: Gallimard.
  • Heidegger, M. (1962). Le principe de raison (çev. Andé Préau). Paris: Gallimard.
  • Heidegger, M. (1966). Sérenetié (çev. André Préau, in Questions III et IV, ss. 131-182). Paris : Gallimard.
  • Heidegger, M. (1958). Essais et Conférences (çev. André Préau). Paris : Gallimard.
  • Heidegger, M. (1962). Chemins qui ne mènent nul part (çev. Wolfgang Brokmeier). Paris : Gallimard.
  • Heidegger, M. (1989). Beiträge zur Philosophie (Vom Ereignis), GA 65. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann.
  • Heidegger, M. (1994). Bremer und Freiburger Vortäge, GA 79. Frankfurt am Main : Vittorio Klostermann.
  • Heidegger, M. (1995). “Martin Heidegger interrogé par Der Spiegel” (çev. Jean Launay, in Ecrits politiques 1933-1966, ss. 239-272). Paris : Gallimard.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mantık
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sevim Ersahin Karakas 0000-0001-9430-1805

Erken Görünüm Tarihi 28 Eylül 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 28 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 31 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 23 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ersahin Karakas, S. (2024). Heidegger Düşüncesinde Teoloji ve Yeni Tanrı. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 23(2), 612-633. https://doi.org/10.20981/kaygi.1490856
AMA Ersahin Karakas S. Heidegger Düşüncesinde Teoloji ve Yeni Tanrı. Kaygı. Eylül 2024;23(2):612-633. doi:10.20981/kaygi.1490856
Chicago Ersahin Karakas, Sevim. “Heidegger Düşüncesinde Teoloji Ve Yeni Tanrı”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 23, sy. 2 (Eylül 2024): 612-33. https://doi.org/10.20981/kaygi.1490856.
EndNote Ersahin Karakas S (01 Eylül 2024) Heidegger Düşüncesinde Teoloji ve Yeni Tanrı. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 23 2 612–633.
IEEE S. Ersahin Karakas, “Heidegger Düşüncesinde Teoloji ve Yeni Tanrı”, Kaygı, c. 23, sy. 2, ss. 612–633, 2024, doi: 10.20981/kaygi.1490856.
ISNAD Ersahin Karakas, Sevim. “Heidegger Düşüncesinde Teoloji Ve Yeni Tanrı”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 23/2 (Eylül 2024), 612-633. https://doi.org/10.20981/kaygi.1490856.
JAMA Ersahin Karakas S. Heidegger Düşüncesinde Teoloji ve Yeni Tanrı. Kaygı. 2024;23:612–633.
MLA Ersahin Karakas, Sevim. “Heidegger Düşüncesinde Teoloji Ve Yeni Tanrı”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, c. 23, sy. 2, 2024, ss. 612-33, doi:10.20981/kaygi.1490856.
Vancouver Ersahin Karakas S. Heidegger Düşüncesinde Teoloji ve Yeni Tanrı. Kaygı. 2024;23(2):612-33.

e-ISSN: 2645-8950