Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A City of Women Between Two Lips: Écriture Féminine In Christine De Pizan and Luce Irigaray

Yıl 2025, Cilt: 24 Sayı: 2, 657 - 678, 30.09.2025

Öz

This study explores how the female subject is reconstructed through writing in Christine de Pizan’s literary production by intersecting her work with Luce Irigaray’s écriture feminine. In this context, De Pizan, who is recognized as the first professional female author in Europe, is examined through her works Le Livre de la Cité des Dames (The Book of the City of Ladies) and Le Livre de la Mutation de Fortune (The Book of the Transformation of Fortune), focusing on how she reclaims and reconfigures the female subject through writing. The narratives of bodily transformation in de Pizan’s texts are analyzed alongside Irigaray’s concepts such as “the two lips”, the inside-outside, and feminine writing, revealing that these transformations function not merely as physical but as linguistic and metaphorical.

Kaynakça

  • Aliyev, J. (2024). “Ortaçağ Çeviri Kültürü, Translatio Ve Metinlerarasılık: Christine De Pizan Ve La Cité Des Dames Örneği”. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 12 (41), 413-433. DOI: 10.33692/avrasyad.1527296
  • Bell, S. G. (1976). Christine de Pizan (1364-1430): Humanism and the Problem of a Studious Woman. Feminist Studies, 3 (3/4), 173–184.
  • Bock, G. (2002). Querelle des femmes: A European gender dispute. Women in European history. 1–31. Oxford: Blackwell Publishers.
  • Burke, C. (1980). Introduction to Luce Irigaray’s “When Our Lips Speak Together.” Signs, 6 (1), 66–68.
  • De Beauvoir, S. (2019). İkinci Cinsiyet. (çev. Gülnur Savran). İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • De Pizan, C. (1982). The Book of The City of Ladies. (trans. by E. J. Richards). New York: Persea Books.
  • De Pizan, C. (1985). The Treasure of The City of Ladies or The Book of The Three Virtues. (trans. by Sarah Lawson). London: Penguin Books.
  • De Pizan, C. (1994). The Book of The Body Politic. (ed. Kate Langdon Forhan). Cambridge: Cambridge University Press.
  • De Pizan, C. (2017). The Book of The Mutability of Fortune. (trans. By Geri L. Smith). Toronto: Iter Press.
  • Gaylard, Susan. (2015). De mulieribus claris and the Disappearance of Women from Illustrated Print Biographies. I Tatti Studies in the Italian Renaissance, 18 (2), 287-318.
  • Hindman, S. L. (1984). With Ink and Mortar: Christine De Pizan’s “Cité des Dames.” Feminist Studies, 10 (3), 457–483. Irigaray, L. (1985a). Speculum of the Other Woman. (trans. by Gillian C. Gill). New York: Cornell University Press.
  • Irigaray, L. (1985b). This Sex Which Is Not One. (trans. by Catherine Porter). New York: Cornell University Press.
  • Irigaray, L. (2011). Nietzsche’nin Deniz Aşığı. (çev. İsmail Yerguz). İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Irigaray, L. (2005). An Ethics of Sexual Difference. (trans. by Gillian C. Gill & Carolyn Burke). London: Continuum.
  • Margolis, N. (1986). Christine De Pizan: The Poetess as Historian. Journal of the History of Ideas, 47 (3), 361–375. Rawes, Peg. (2007). Irigaray for Architects. Routledge.
  • Öztürk, M. (2022). Bedeni Yazmak/ Beden ile Yazmak: Dişil Yazı Stratejileri Üzerine Bir Tartışma. Feminist Tahayyül, 3 (1), 73-102.
  • Skidelsky, E. (2018). Virtù revisited. (Ed. J. Arthur), Virtues in the Public Sphere: Citizenship, Civic Friendship and Duty, 224-233. Routledge.
  • Vural Özbey, K. (2024). “A Narration of Female Experience: Christine de Pizan’s The Book of the City of Ladies”. Ortaçağ Araştırmaları Dergisi, 7 (1), 1-13. DOI: 10.48120/oad.1362942
  • Whitford, M. (1991). Irigaray’s Body Symbolic. Hypatia, 6 (3), 97–110.
  • Yavuzcan, G. (2023). Pisalı Christine’nin Siyasî Beden’inde Fransa: Hükümdar, Tebaa ve Ülke. Ortaçağ Araştırmaları Dergisi, 6 (2), 554-574. DOI: 10.48120/oad.1322240

İki Dudak Arasında Bir Kadınlar Şehri: Christine De Pizan ve Luce Irigaray'da Dişil Yazı

Yıl 2025, Cilt: 24 Sayı: 2, 657 - 678, 30.09.2025

Öz

Bu çalışma, Christine de Pizan’ın edebi üretimini Irigaray’ın dişil yazı anlayışıyla kesiştirerek de Pizan’da kadın öznenin yazı aracılığıyla nasıl yeniden kurulduğunu araştırmaktadır. Bu bağlamda Avrupa’nın ilk profesyonel kadın yazarı olarak kabul edilen De Pizan’ın, kadın özneyi yazı aracılığıyla nasıl yeniden kurduğu, Le Livre de la Cité des Dames (Kadınlar Kenti) ve Le Livre de la Mutation de Fortune (Talihin Değişimi) adlı eserleri üzerinden incelenerek De Pizan’ın metinlerindeki bedensel dönüşüm anlatıları, Irigaray’ın “iki dudak”, iç-dış ve dişil yazı gibi kavramlarıyla birlikte okunarak, bu dönüşümlerin yalnızca fiziksel değil, dilsel ve metaforik geçişler olarak işlediği ortaya konmuştur.

Kaynakça

  • Aliyev, J. (2024). “Ortaçağ Çeviri Kültürü, Translatio Ve Metinlerarasılık: Christine De Pizan Ve La Cité Des Dames Örneği”. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 12 (41), 413-433. DOI: 10.33692/avrasyad.1527296
  • Bell, S. G. (1976). Christine de Pizan (1364-1430): Humanism and the Problem of a Studious Woman. Feminist Studies, 3 (3/4), 173–184.
  • Bock, G. (2002). Querelle des femmes: A European gender dispute. Women in European history. 1–31. Oxford: Blackwell Publishers.
  • Burke, C. (1980). Introduction to Luce Irigaray’s “When Our Lips Speak Together.” Signs, 6 (1), 66–68.
  • De Beauvoir, S. (2019). İkinci Cinsiyet. (çev. Gülnur Savran). İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • De Pizan, C. (1982). The Book of The City of Ladies. (trans. by E. J. Richards). New York: Persea Books.
  • De Pizan, C. (1985). The Treasure of The City of Ladies or The Book of The Three Virtues. (trans. by Sarah Lawson). London: Penguin Books.
  • De Pizan, C. (1994). The Book of The Body Politic. (ed. Kate Langdon Forhan). Cambridge: Cambridge University Press.
  • De Pizan, C. (2017). The Book of The Mutability of Fortune. (trans. By Geri L. Smith). Toronto: Iter Press.
  • Gaylard, Susan. (2015). De mulieribus claris and the Disappearance of Women from Illustrated Print Biographies. I Tatti Studies in the Italian Renaissance, 18 (2), 287-318.
  • Hindman, S. L. (1984). With Ink and Mortar: Christine De Pizan’s “Cité des Dames.” Feminist Studies, 10 (3), 457–483. Irigaray, L. (1985a). Speculum of the Other Woman. (trans. by Gillian C. Gill). New York: Cornell University Press.
  • Irigaray, L. (1985b). This Sex Which Is Not One. (trans. by Catherine Porter). New York: Cornell University Press.
  • Irigaray, L. (2011). Nietzsche’nin Deniz Aşığı. (çev. İsmail Yerguz). İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Irigaray, L. (2005). An Ethics of Sexual Difference. (trans. by Gillian C. Gill & Carolyn Burke). London: Continuum.
  • Margolis, N. (1986). Christine De Pizan: The Poetess as Historian. Journal of the History of Ideas, 47 (3), 361–375. Rawes, Peg. (2007). Irigaray for Architects. Routledge.
  • Öztürk, M. (2022). Bedeni Yazmak/ Beden ile Yazmak: Dişil Yazı Stratejileri Üzerine Bir Tartışma. Feminist Tahayyül, 3 (1), 73-102.
  • Skidelsky, E. (2018). Virtù revisited. (Ed. J. Arthur), Virtues in the Public Sphere: Citizenship, Civic Friendship and Duty, 224-233. Routledge.
  • Vural Özbey, K. (2024). “A Narration of Female Experience: Christine de Pizan’s The Book of the City of Ladies”. Ortaçağ Araştırmaları Dergisi, 7 (1), 1-13. DOI: 10.48120/oad.1362942
  • Whitford, M. (1991). Irigaray’s Body Symbolic. Hypatia, 6 (3), 97–110.
  • Yavuzcan, G. (2023). Pisalı Christine’nin Siyasî Beden’inde Fransa: Hükümdar, Tebaa ve Ülke. Ortaçağ Araştırmaları Dergisi, 6 (2), 554-574. DOI: 10.48120/oad.1322240
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Çağdaş Felsefe, Ortaçağ Felsefesi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Janset Nas Kılınç 0000-0002-5770-424X

Erken Görünüm Tarihi 29 Eylül 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2025
Gönderilme Tarihi 11 Nisan 2025
Kabul Tarihi 12 Temmuz 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 24 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kılınç, J. N. (2025). İki Dudak Arasında Bir Kadınlar Şehri: Christine De Pizan ve Luce Irigaray’da Dişil Yazı. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 24(2), 657-678. https://doi.org/10.20981/kaygi.1674378
AMA Kılınç JN. İki Dudak Arasında Bir Kadınlar Şehri: Christine De Pizan ve Luce Irigaray’da Dişil Yazı. Kaygı. Eylül 2025;24(2):657-678. doi:10.20981/kaygi.1674378
Chicago Kılınç, Janset Nas. “İki Dudak Arasında Bir Kadınlar Şehri: Christine De Pizan ve Luce Irigaray’da Dişil Yazı”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 24, sy. 2 (Eylül 2025): 657-78. https://doi.org/10.20981/kaygi.1674378.
EndNote Kılınç JN (01 Eylül 2025) İki Dudak Arasında Bir Kadınlar Şehri: Christine De Pizan ve Luce Irigaray’da Dişil Yazı. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 24 2 657–678.
IEEE J. N. Kılınç, “İki Dudak Arasında Bir Kadınlar Şehri: Christine De Pizan ve Luce Irigaray’da Dişil Yazı”, Kaygı, c. 24, sy. 2, ss. 657–678, 2025, doi: 10.20981/kaygi.1674378.
ISNAD Kılınç, Janset Nas. “İki Dudak Arasında Bir Kadınlar Şehri: Christine De Pizan ve Luce Irigaray’da Dişil Yazı”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 24/2 (Eylül2025), 657-678. https://doi.org/10.20981/kaygi.1674378.
JAMA Kılınç JN. İki Dudak Arasında Bir Kadınlar Şehri: Christine De Pizan ve Luce Irigaray’da Dişil Yazı. Kaygı. 2025;24:657–678.
MLA Kılınç, Janset Nas. “İki Dudak Arasında Bir Kadınlar Şehri: Christine De Pizan ve Luce Irigaray’da Dişil Yazı”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, c. 24, sy. 2, 2025, ss. 657-78, doi:10.20981/kaygi.1674378.
Vancouver Kılınç JN. İki Dudak Arasında Bir Kadınlar Şehri: Christine De Pizan ve Luce Irigaray’da Dişil Yazı. Kaygı. 2025;24(2):657-78.

e-ISSN: 2645-8950