Toplum, sosyolojinin ana
konusudur. Söz konusu toplum, büyük göçlerden sonra bin yılı aşkın süredir
yerleşik olan Anadolu toplumu olunca, devlet toplumdan toplum da devletten ayrı
düşünülemez olur. Devletle bütünleşik düşünme olgusu, sivil toplum kavramı için
de geçerlidir. İslâm kurallarının egemen olduğu Selçuklu ve devamındaki Osmanlı
Devleti, 1800’lü yıllara değin bu toplumsal ve siyasi yapısını belirleyen hukuk
anlayışını korumuştur. Askerî yenilgiler sonrasında Avrupa’dan çekilme süreci
ile birlikte, bilimsel, askerî ve ekonomik alandaki gerileme süreçlerini
engellemek isteyen Osmanlı Devleti, birey, aile ve toplum biçimlerini derinden
etkileyecek Batılılaşma/Modernleşme programına yönelir.
Modernleşme süreci sert
siyasi ve sosyal değişimlerle geçmiştir. 1826’da Yeniçerilik yerine modern ordunun
kurulması, bürokratik yapıdaki köklü değişimler, hukuk kodifikasyonlarının
şer’i hukuktan uzaklaşarak Batı hukukuna yakınlaşması, Tanzimat (1839) ve
Islahat (1856) fermanları, 1876’da I. Meşrutiyet’in ilanı ve 1878’de Meclis’in
kapatılması, Sultan II. Abdülhamid dönemi, 1909’da II. Meşrutiyet’in ilanı, Trablusgarb
(1911-1912), Balkan (1912-1913) ve I. Dünya (1914-1918) savaşları sürecinde
Osmanlı Devleti giderek varlığını, siyasi, askeri ve toplumsal gücünü yitirir.
Devamında ise İstiklâl Savaşı (1919-1923) ile Türkiye Cumhuriyeti kurulur. 1800’lerden
itibaren bunlar yaşanırken, sosyal hayatta, gündelik yaşamda, giyim-kuşamda,
görgü kurallarında, eğitimden sağlığa, zanaatçılıktan tarımsal üretime,
madencilikten ulaşıma, insanın yaşamını kuşatan tüm alanlarda modernleşme
süreçleri kimi zaman hızlı kimi zaman yavaş olarak devam etmiştir. Her başlığın
detaylı bir tarihi vardır.
Türkiye’deki mevcut
toplumsal ve siyasal yapıyı ve kültürel dokuyu bugün doğru anlayabilmek, bu süreçlerin
Osmanlı’dan gelen özelliklerini, koşullarını ve aktarımlarını anlamakla
mümkündür. Cahit Tanyol (1914-…) ve Şerif Mardin (1927-2017), toplum, sivil
toplum ve devlet konularında birçok makale kaleme almış, görüşlerini paylaşmış
ve kimi zaman mevcut yaklaşımları devralmış, kimi zaman bunları geliştirmiş
veya kimi zaman kendi yaklaşımlarını oluşturmuşlardır. İki sosyoloğun
görüşlerinin karşılaştırılması Türkiye’deki devlet, toplum ve sivil toplum
düşüncesi üzerine kapsamlı bilgiler verir. Bu bilgiler, gerek yakın
coğrafyadaki gerekse uzak coğrafyadaki toplumlar ve devletler için
karşılaştırma yapmaya imkân veren özellikler, koşullar ve değerler içerir.
Toplamda, Cahit Tanyol’un ve
Şerif Mardin’in yaklaşımları, bize daha sağlıklı, etkili, kalıcı ve güçlü bir
toplum-devlet örgütlenmesi ve organizasyonu için özellikler, ilkeler ve
uygulamalar üretmemizde kaynaklık edecektir. Bunun gerçekleşmesi, günümüzün
yeni toplum ve devlet yapılanmalarını doğru tanımlayan, bunların geçmişle
bağlantısını kurabilen ve yerelden evrensele güçlü bir toplum-devlet modeli örneği
sunan düşünsel bir olanak sağlar.
Devlet Düşüncesi Toplum Teorileri Sivil Toplum Yeni Toplum-Devlet Modeli Cahit Tanyol Şerif Mardin
Society is the main subject
of sociology. The society in question, when the Anatolian society settled for
more than thousand years after great migrations, the state becomes unthinkable
from society and society also becomes unthinkable from the state. The concept
of integrated thinking with the state, also applies to the concept of civil
society. The Seljuk state and the Ottoman state dominated by the rules of
Islam, until 1800s, it has maintained its conception of law that determines its
social and political structure. After the military defeats, with the withdrawal
process from Europe, the Ottoman Empire, which wants to prevent the decline of
the scientific, military and economic processes, moves towards the
Westernization/Modernization program which will deeply affect the individual,
family and community forms.
The process of modernization
has gone through harsh political and social changes. Establishment of modern
army in 1826 instead of Janissaries, radical changes in bureaucratic structure,
convergence of law with the Western law, Edicts of Tanzimat (1839) and Islahat
(1856), Announcement of the First Constitutional Monarchy in 1876 and Closure
of the Assembly in 1878, The period of Sultan II. Abdulhamid, in 1909 II.
Announcement of the Constitutional Monarchy, Tripoli (1911-1912), Balkan
(1912-1913) and World War I (1914-1918), in the process of this events, The
Ottoman Empire gradually lost its existence, political, military and social
power. Subsequently, the War of Independence (1919-1923) established the
Republic of Turkey. From the 1800s onwards, on the other hand, in social life,
in everyday life, clothing-finery style, etiquette, education to health, from
craftsmanship to agricultural production, mining to transportation,
modernization processes in all areas that surround the life of people,
sometimes continued fast, sometimes slow. Each title has a
detailed history.
Existing social and
political structures and cultural fabric in Turkey today understand correctly,
it is possible to understand the characteristics, conditions and transmission
of these processes from the Ottoman Empire. Cahit Tanyol (1914- ...) and Şerif
Mardin (1927-2017), wrote a number of articles on society, civil society and
government, they shared their views and sometimes took over existing approaches,
sometimes developed them or sometimes formed their own approaches. To compare
the views of the two sociologist, it gives comprehensive information on the
idea of community, civil society and state in Turkey. This information
includes features, conditions and values that allow comparison for both
communities and states in distant geography and the remote geography.
In all, the approaches of
Cahit Tanyol and Şerif Mardin will be the source of our ability to produce
features, principles and practices for a more healthy, effective, lasting and
powerful society-state organization. The realization of this provides an
intellectual opportunity that accurately identifies today's new society and
state structures, connects them with the past, and presents a strong example of
a model of a community-state model from the local to the universal.
State Thought Theories of Society Civil Society New Community-State Model Cahit Tanyol Şerif Mardin
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 3 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |