Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YENİ BİR GENÇLİK TİPOLOJİSİ VE ÖLÇEK DENEMESİ: HEDONİST GENÇLİK

Yıl 2021, , 124 - 138, 22.06.2021
https://doi.org/10.17498/kdeniz.928671

Öz

Günümüz dünyasında gençlik sosyolojisi dinamik bir yapıya sahiptir. Gençler kuşaklar üzerinden X kuşağı, Y Kuşağı, Z Kuşağı şeklinde tanımlandıkları gibi, tipolojiler aracılığıyla “cool” gençlik, kristal gençlik, internet gençliği, devrimci gençlik, İslamcı gençlik gibi tanımlanmalarla da anılmaya çalışılmaktadır. Hedonizm ise Antik Çağ’da ortaya atılan ve hazzın hayatın temel amacı haline getirilmesi gerektiğini savunan felsefi bir öğretidir. Aristippos ile başlayan bu öğreti, Epiküros ile sürmüş Yakın Çağ’da Mill ve Bentham aracılığıyla faydacılık adı altında devam ettirilmiştir. Hedonizm İslam ahlak felsefesinde de ele alınmıştır. Hedonizm söyleminin aksine, dünyevi hazlar yerine uhrevi hazların tercih edilmesi gerektiğini, hazzın bir amaç değil araç olduğu söylenmiştir. Günümüzde ise, modernleşme, modernleşmenin getirdiği bireycilik ve rasyonalizm, kapitalizm ve kapitalizmin getirdiği tüketim kültürü hedonist gençliğin doğmasında etkili faktörler olarak görülmektedir. Zevk ve haz anlayışının günümüz gençlerinde de artan eğilim olduğu düşüncesinden hareketle, bu çalışmanın konusunu gençlik ve hedonizm oluşturmaktır. Çalışmanın amacı yeni bir gençlik tipolojisi denemesi olan hedonist gençlik tipolojisi çalışması yapmak ve bu gençlik tipolojisine uygun özgün bir ölçek geliştirmektedir. Çalışmamızda nicel araştırma metoduna ait ölçek formu ve nitel araştırma metoduna ait dokümantasyon tekniği birlikte kullanılmıştır. Bu doğrultuda 18-25 yaş aralığında bulunan ve üniversite öğrencisi 172 genç birey üzerine hazırlanmış olan 34 maddelik hedonizm ölçeği uygulanmıştır.

Teşekkür

Teşekkür eder, iyi çalışmalar dilerim.

Kaynakça

  • Afşar, T. (2004). Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Bulut Yayınları.
  • Akarsu, B. (1970). Mutluluk Ahlakı. İstanbul: İnkılap Yayınları.
  • Akgül, A. ve Çevik, O. (2003). İstatistiksel Analiz Teknikleri, SPSS’te İşletme Yönetimi Uygulamaları. Ankara.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., ve Yıldırım, E. (2002). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Sakarya: Sakarya Kitapevi.
  • Arslantürk, Z. (2011). Uygulamalı Sosyal Araştırma. İstanbul: Çamlıca Yayınları.
  • Audi, R. (1999). The Cambridge Dictionary of Philosophy, Second Edition. New York: Cambridge University Press.
  • Baran, G. A. (2013). Genç ve Gençlik: Sosyolojik Bakış. Gençlik Araştırmaları Dergisi. Sayı:1, Cilt:1. 6-26. İbrahim Ethem, Başaran. (1997). Eğitim Psikolojisi, Ankara: Yayın Evi Yok.
  • Baudrillard, J. (2008). Tüketim Toplumu. H. Deliceçaylı ve F. Keskin (çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bayhan, V. (2014). Milenyum veya (Y) Kuşağı Gençliğinin Sosyolojik Bağlamı. Gençlik Araştırmaları Dergisi. Yıl: 2, Cilt: 2, Sayı:3, 8-25.
  • Bentham, J. (2017). Ahlak ve Yaşam İlkeleri. İstanbul: Litera Yayıncılık.
  • Bircan, H. H. (2001). İslam Felsefesinde Mutluluk. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Can, A. (2016). SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Cevizci, A. (2018). Felsefe Tarihi. İstanbul: Say Yayınları.
  • Çağrıcı, M. (1998). Heva. TDV İslam Ansiklopedisi. Cilt: 17, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Çağrıcı, M. (2018). İslam Düşüncesinde Ahlak. İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları.
  • Coşkun, T. (2019). Hedonik ve Faydacı Tüketim Davranışları ile Tüketici Etnosentrizmi Arasındaki İlişki: Kuşaklara Yönelik Bir Araştırma.
  • Yayınlanmamış Doktora Tezi. Muğla: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Devellis, R. F. (2014). Ölçek Geliştirme Kuram ve Uygulamalar. T. Totan (Ed.). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Ercan, İ. ve Kan, İ. (2004). Ölçeklerde Güvenirlik ve Geçerlik. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. Sayı: 30 (3), s. 211-226.
  • Gökberk, M. (1996). Felsefe Tarihi. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Karaşahin, H. (2013). Gençlik ve Din. N. Akyüz ve İ. Çapçıoğlu (Ed.). Din Sosyolojisi içinde. Ankara: Grafiker Yayınları, 2013, 237-252.
  • Kılıç, M. (2013). Gerçek Yaşam Tadında: Gelişim Dönemleri III: Yetişkinlik ve Yaşlılık. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Kurt, İ. (2014). Kültür ve Kültür Kuramları. M. Talas (Ed.). Sosyal Antropoloji içinde. İstanbul: Lisans Yayıncılık, 2014, 48-60.
  • Marshall, G. (2005). Sosyoloji Sözlüğü. O. Akınhay ve D. Kömürcü (çev.). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları Mill, J. S. (2019). Faydacılık. İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Moore, Wilbert E. (1997). İşlevselcilik, Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi, Çev. Şirin Tekeli. Ankara: Ayraç Yayınları
  • Razi, E. (2018). Ruh Sağlığı. H. Karaman (çev.), İstanbul: İz Yayınları. Stroll, A., Long, A. A., Bourke, V. J. & Campbell, R. (2017). Etik kuramları. M. Türkeli (çev.), Ankara: Lotus Yayınevi.
  • Şenel, Cahid. (2013). İbn Miskeveyh: Yeni Eflatuncu Metafizik ve Ahlak. M. C. Kaya (Ed.). İslam Felsefesi Tarih ve Problemleri içinde. İstanbul: İsam Yayınları, 2013, 221-249.
  • Weijers, D. M. (2012). Hedonism and Happiness in Theory and Practice. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Yeni Zelanda: Victoria University of Wellington.

A NEW YOUTH TYPOLOGY AND SCALE TRİAL: THE HEDONİST YOUTH

Yıl 2021, , 124 - 138, 22.06.2021
https://doi.org/10.17498/kdeniz.928671

Öz

Youth sociology has a dynamic structure in today's world. Just as young people are defined by their generations such as Generation X, Generation Y and Generation Z, they are also tried to be understood through typologies and definitions such as try to understand them with definitions such as cool youth, crystal youth, internet youth, and Islamist youth. Hedonism, on the other hand, is a philosophical doctrine put forward in Antiquity and argues that pleasure should be made the main purpose of life. This teaching, which started with Aristippus, continued with Epicurus, and was continued in the Modern Age under the name of utilitarianism through Mill and Bentham. Hedonism is also discussed in Islamic moral philosophy. Contrary to the discourse of hedonism, it has been said that ethereal pleasures should be preferred over worldly pleasures, and pleasure is a means, not an end. Today, modernization, individualism and rationalism brought by modernization, capitalism and consumption culture brought by capitalism are seen as effective factors in the birth of the hedonist youth. Considering that the tendency of pleasure exists in today's youth, the subject of this study is youth and hedonism. The aim of the study is to conduct a hedonist youth typology study, which is a new youth typology experiment, and develop a scale suitable for this youth typology. In our study, the scale form of the quantitative research method and the documentation technique of the qualitative research method were used together. In this direction, the hedonism scale with 34 items we prepared was applied to 172 young individuals between the ages of 18-25 and who were university students. At the end of the study, a valid and reliable hedonism scale consisting of 23 items was developed.

Kaynakça

  • Afşar, T. (2004). Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Bulut Yayınları.
  • Akarsu, B. (1970). Mutluluk Ahlakı. İstanbul: İnkılap Yayınları.
  • Akgül, A. ve Çevik, O. (2003). İstatistiksel Analiz Teknikleri, SPSS’te İşletme Yönetimi Uygulamaları. Ankara.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., ve Yıldırım, E. (2002). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Sakarya: Sakarya Kitapevi.
  • Arslantürk, Z. (2011). Uygulamalı Sosyal Araştırma. İstanbul: Çamlıca Yayınları.
  • Audi, R. (1999). The Cambridge Dictionary of Philosophy, Second Edition. New York: Cambridge University Press.
  • Baran, G. A. (2013). Genç ve Gençlik: Sosyolojik Bakış. Gençlik Araştırmaları Dergisi. Sayı:1, Cilt:1. 6-26. İbrahim Ethem, Başaran. (1997). Eğitim Psikolojisi, Ankara: Yayın Evi Yok.
  • Baudrillard, J. (2008). Tüketim Toplumu. H. Deliceçaylı ve F. Keskin (çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bayhan, V. (2014). Milenyum veya (Y) Kuşağı Gençliğinin Sosyolojik Bağlamı. Gençlik Araştırmaları Dergisi. Yıl: 2, Cilt: 2, Sayı:3, 8-25.
  • Bentham, J. (2017). Ahlak ve Yaşam İlkeleri. İstanbul: Litera Yayıncılık.
  • Bircan, H. H. (2001). İslam Felsefesinde Mutluluk. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Can, A. (2016). SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Cevizci, A. (2018). Felsefe Tarihi. İstanbul: Say Yayınları.
  • Çağrıcı, M. (1998). Heva. TDV İslam Ansiklopedisi. Cilt: 17, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Çağrıcı, M. (2018). İslam Düşüncesinde Ahlak. İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları.
  • Coşkun, T. (2019). Hedonik ve Faydacı Tüketim Davranışları ile Tüketici Etnosentrizmi Arasındaki İlişki: Kuşaklara Yönelik Bir Araştırma.
  • Yayınlanmamış Doktora Tezi. Muğla: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Devellis, R. F. (2014). Ölçek Geliştirme Kuram ve Uygulamalar. T. Totan (Ed.). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Ercan, İ. ve Kan, İ. (2004). Ölçeklerde Güvenirlik ve Geçerlik. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. Sayı: 30 (3), s. 211-226.
  • Gökberk, M. (1996). Felsefe Tarihi. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Karaşahin, H. (2013). Gençlik ve Din. N. Akyüz ve İ. Çapçıoğlu (Ed.). Din Sosyolojisi içinde. Ankara: Grafiker Yayınları, 2013, 237-252.
  • Kılıç, M. (2013). Gerçek Yaşam Tadında: Gelişim Dönemleri III: Yetişkinlik ve Yaşlılık. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Kurt, İ. (2014). Kültür ve Kültür Kuramları. M. Talas (Ed.). Sosyal Antropoloji içinde. İstanbul: Lisans Yayıncılık, 2014, 48-60.
  • Marshall, G. (2005). Sosyoloji Sözlüğü. O. Akınhay ve D. Kömürcü (çev.). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları Mill, J. S. (2019). Faydacılık. İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Moore, Wilbert E. (1997). İşlevselcilik, Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi, Çev. Şirin Tekeli. Ankara: Ayraç Yayınları
  • Razi, E. (2018). Ruh Sağlığı. H. Karaman (çev.), İstanbul: İz Yayınları. Stroll, A., Long, A. A., Bourke, V. J. & Campbell, R. (2017). Etik kuramları. M. Türkeli (çev.), Ankara: Lotus Yayınevi.
  • Şenel, Cahid. (2013). İbn Miskeveyh: Yeni Eflatuncu Metafizik ve Ahlak. M. C. Kaya (Ed.). İslam Felsefesi Tarih ve Problemleri içinde. İstanbul: İsam Yayınları, 2013, 221-249.
  • Weijers, D. M. (2012). Hedonism and Happiness in Theory and Practice. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Yeni Zelanda: Victoria University of Wellington.

НОВАЯ МОЛОДЕЖНАЯ ТИПОЛОГИЯ И ЭКСПЕРИМЕНТ ПО ПОВОДУ ЕГО МАСШТБОВ: ГЕДОНИСТИЧЕСКАЯ МОЛОДЕЖЬ

Yıl 2021, , 124 - 138, 22.06.2021
https://doi.org/10.17498/kdeniz.928671

Öz

В современном мире молодежная социология имеет динамичную структуру. Молодое поколение определяется как поколение - X, поколение - Y, поколение – Z; а так же, по типологии, они называются “крутой”, кристальной, интернет, революционной и исламистской молодежью. A, что касается гедонизма - это философская доктрина, выдвинутая в древнюю эпоху, которая утверждает, что удовольствие должно быть главной целью жизни. Это учение, начатое Аристиппом, продолжилось Эпикуром, а в новое время посредством учении Милля и Бентама, получило название как утилитаризм. Гедонизм также обсуждался в исламской философии по отношению морали. Вопреки рассуждениям о гедонизме, было сказано, что неземные удовольствия должны быть предпочтительнее цивильных удовольствий и что удовольствие - это средство, а не цель. В настоящее время модернизация, индивидуализм и рационализм, капитализм и культура потребления, рассматриваются как эффективные факторы в зарождении гедонистической молодежи. Учитывая, что понимание удовольствия становится всё более популярной тенденцией среди современной молодежи, предметом этого исследования стал молодежь и гедонизм. Нашей целью является провести исследование гедонистической типологии новой молодежи и разработать уникальную шкалу, подходящую для такой типологии молодежи. В исследовании одновременно были использованы формы количественного и качественного метода исследования. В этом направлении была применена шкала гедонизма из 34 пунктов, которая была подготовлена для 172 молодых студентов вузов в возрасте от 18 до 25 лет.

Kaynakça

  • Afşar, T. (2004). Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Bulut Yayınları.
  • Akarsu, B. (1970). Mutluluk Ahlakı. İstanbul: İnkılap Yayınları.
  • Akgül, A. ve Çevik, O. (2003). İstatistiksel Analiz Teknikleri, SPSS’te İşletme Yönetimi Uygulamaları. Ankara.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., ve Yıldırım, E. (2002). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Sakarya: Sakarya Kitapevi.
  • Arslantürk, Z. (2011). Uygulamalı Sosyal Araştırma. İstanbul: Çamlıca Yayınları.
  • Audi, R. (1999). The Cambridge Dictionary of Philosophy, Second Edition. New York: Cambridge University Press.
  • Baran, G. A. (2013). Genç ve Gençlik: Sosyolojik Bakış. Gençlik Araştırmaları Dergisi. Sayı:1, Cilt:1. 6-26. İbrahim Ethem, Başaran. (1997). Eğitim Psikolojisi, Ankara: Yayın Evi Yok.
  • Baudrillard, J. (2008). Tüketim Toplumu. H. Deliceçaylı ve F. Keskin (çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bayhan, V. (2014). Milenyum veya (Y) Kuşağı Gençliğinin Sosyolojik Bağlamı. Gençlik Araştırmaları Dergisi. Yıl: 2, Cilt: 2, Sayı:3, 8-25.
  • Bentham, J. (2017). Ahlak ve Yaşam İlkeleri. İstanbul: Litera Yayıncılık.
  • Bircan, H. H. (2001). İslam Felsefesinde Mutluluk. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Can, A. (2016). SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Cevizci, A. (2018). Felsefe Tarihi. İstanbul: Say Yayınları.
  • Çağrıcı, M. (1998). Heva. TDV İslam Ansiklopedisi. Cilt: 17, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Çağrıcı, M. (2018). İslam Düşüncesinde Ahlak. İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları.
  • Coşkun, T. (2019). Hedonik ve Faydacı Tüketim Davranışları ile Tüketici Etnosentrizmi Arasındaki İlişki: Kuşaklara Yönelik Bir Araştırma.
  • Yayınlanmamış Doktora Tezi. Muğla: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Devellis, R. F. (2014). Ölçek Geliştirme Kuram ve Uygulamalar. T. Totan (Ed.). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Ercan, İ. ve Kan, İ. (2004). Ölçeklerde Güvenirlik ve Geçerlik. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. Sayı: 30 (3), s. 211-226.
  • Gökberk, M. (1996). Felsefe Tarihi. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Karaşahin, H. (2013). Gençlik ve Din. N. Akyüz ve İ. Çapçıoğlu (Ed.). Din Sosyolojisi içinde. Ankara: Grafiker Yayınları, 2013, 237-252.
  • Kılıç, M. (2013). Gerçek Yaşam Tadında: Gelişim Dönemleri III: Yetişkinlik ve Yaşlılık. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Kurt, İ. (2014). Kültür ve Kültür Kuramları. M. Talas (Ed.). Sosyal Antropoloji içinde. İstanbul: Lisans Yayıncılık, 2014, 48-60.
  • Marshall, G. (2005). Sosyoloji Sözlüğü. O. Akınhay ve D. Kömürcü (çev.). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları Mill, J. S. (2019). Faydacılık. İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Moore, Wilbert E. (1997). İşlevselcilik, Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi, Çev. Şirin Tekeli. Ankara: Ayraç Yayınları
  • Razi, E. (2018). Ruh Sağlığı. H. Karaman (çev.), İstanbul: İz Yayınları. Stroll, A., Long, A. A., Bourke, V. J. & Campbell, R. (2017). Etik kuramları. M. Türkeli (çev.), Ankara: Lotus Yayınevi.
  • Şenel, Cahid. (2013). İbn Miskeveyh: Yeni Eflatuncu Metafizik ve Ahlak. M. C. Kaya (Ed.). İslam Felsefesi Tarih ve Problemleri içinde. İstanbul: İsam Yayınları, 2013, 221-249.
  • Weijers, D. M. (2012). Hedonism and Happiness in Theory and Practice. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Yeni Zelanda: Victoria University of Wellington.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatma Nur Şengül 0000-0002-2995-943X

Halil Aydınalp 0000-0002-1907-868X

Yayımlanma Tarihi 22 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 27 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Şengül, F. N., & Aydınalp, H. (2021). YENİ BİR GENÇLİK TİPOLOJİSİ VE ÖLÇEK DENEMESİ: HEDONİST GENÇLİK. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 1(50), 124-138. https://doi.org/10.17498/kdeniz.928671