Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A HERITAGE THAT PASSED FROM PAST TO PRESENT IN CORUM İSKİLİP: TOYS CRAFT

Yıl 2012, Sayı: 14, 103 - 116, 01.06.2012

Öz

Toys, whether simple product of folk arts as well as the product of advanced
industrial societies, a cultural component that reflects as social, cultural and economic
features. Due to the lifestyle typology, traditional Anatolian toys have an important
role in children play culture with the past and the present. Today's rapidly changing
image of childhood toys and traditional toy culture in the presence of the concepts
gradually disappearing. In the study, it is aimed to introduce the Corum province of
district İskilip traditional wooden toys craft, which is produced with the natural raw
materials and contributed to the development of children creativity and to provide
cultural evidence with the literature of Anatolian toys craft.

Kaynakça

  • AK Duygu: (2006). Oyun ve Oyuncak Kavram/arının Tarihsel ve Kültürel Değişimine Endüstriyel Tasarım Açısından Bir Bakış, Eskişehir. (Anadolu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.)
  • AKBULUT Hasan: (2009). ”Gelenekselden Dijitale, Mekândan Uzama Oyun Kültürü”, Dijital Oyun Rehberi: Oyun Tasarımı, Türler ve Oyuncu. (Der. Mutlu Binark, Günseli Bayraktutan Sütçü, Işık Barış Fidaner), İstanbul, Kalkedon Yay., s. 25-81.
  • AKYÜREKLİ Ramiz: (2002). ”Oyuncakçılığın Doğuşu ve inkişafı”, Oyuncaklı Dünya, (Haz. Bekir Onur), Ankara, Dost Yay., s. 172-190.
  • ANONİM: (2003). Çorum İl Yıllığı, Çorum, Tepe Ofset.
  • ANONİM: (1973). Cumhuriyetin 50. Yılında Çorum, (1973 İl Yıllığı), Çorum.
  • BURTON Anthony: (1996). Children’s Pleasures, Books, Toys and Games from the Bethnal Green Museum of Childhood, London, V&A Publications.
  • CROSS Gary 5.: (1997). Kids' Stuff: Toys and the Changing World of American Childhood, Harvard University Press, Cambridge, http://www.highbeam.com/doc/lGl- 20175744.htm| (16.02.2010).
  • ERGÜN Mustafa: (1980). ”Oyun ve Oyuncak Üzerine-1”, Milli Eğitim Dergisi, Ankara, S.1, Haziran, s. 102-119.
  • GALLİGAN A.C.: (2000). ”That Place Where We Live: the Discovery of Self Through the Creative Play Experience”, _ Child Adolesc Psychiatr Nurs, _
  • GELEŞ Fadime: ( 2005 ). ”Eyüp Oyuncakçıları”, Eyüp Sultan Sempozyumu I-VIII: Tebliğler, İstanbul, s. 162-169.
  • GÜNAY Semra: (2007). ”Gelişmekte Olan Çorum Turizmi: Büyük Potansiyel, Yetersiz Tanınmışlık ve Umut Veren Turist Tatmini”, Ege Coğrafya Dergisi, İzmir, S. 16, s. 87-101.
  • İLTER Fügen: (1992). Bir Anadolu Kenti İskilip, Ankara, Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • İLTER Yiğit: (2009). Tarihe Işık Tutan Çorum Fotoğrafları, Çorum, Çorum Belediyesi Kültür Yay.
  • ONUR Bekir: (2002). Oyuncaklı Dünya, Ankara, Dost Yay.
  • ÖNDER Nabey: (1986). ”Türkiye'de Oyuncakçılık”, Folklor Halkbilim Dergisi, C. 4, S. 35, s. 14-18.
  • ÖZHAN Mevlüt: (1997). Türkiye’de Çocuk Oyunları Kültürü, Ankara, Feryal Matbaası.
  • RUSS S.W.: (1998). Play, Creativity, and Adaptive Functioning: Implications For Play Interventions, US Clin Child Psychol; 27,
  • SAPMAZ Neriman: (1976). ”Oyuncağın Tanımı ve Tarihçesi”, Meslekî ve Teknik Öğretim Dergisi, Ankara, Şubat, Yıl: 24, S. 276, 5. 7-10.
  • TİLGEN Nurullah: (1959). ”Eyüp Oyuncakçıları”, İstanbul, Türk Folklor Araştırmaları, İstanbul,
  • YALÇIN Hülya: (2006). ”Eyüp Oyuncakları Müzesi”, Eyüp Sultan Sempozyumu VIII Tebliğler (7-9 Mayıs), İstanbul, s.64-73.
  • YALÇINKAYA Tosun: (2002). ”Çocukların Sevinci Eyüp Oyuncaklarıydı”, Eyüp Sultan Sempozyumu V, Tebliğler (11-13 Mayıs ), İstanbul, 5. 96-99.
  • YALÇINKAYA Tuncay: (1992). ”Okul Öncesinde Tahta Oyuncaklar”, M.Ü. Atatürk EğitimıFakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, S. 4, İstanbul, 5. 229-239.
  • YAVUZER Haluk: (1999). Çocuk Psikolojisi, İstanbul, Remzi Kitabevi.
  • http:// www.iskilip.bel.tr.com (22.11. 2011) Kaynak Kişi
  • Adı-Soyadı :Ali Osman Almalı
  • Doğum Yeri-Yılı : İskilip-1951
  • Öğrenim Durumu : İlkokul llö

ОБЛАСТЬ ЧОРУМ:ДЕРЕВЯННЫЕ ИГРУШКИ КАК НАСЛЕДИЕ ИЗ ПРОШЛОГ

Yıl 2012, Sayı: 14, 103 - 116, 01.06.2012

Öz

Игрушки, будь то в виде продуктов несложного народного творчества, или
в виде продуктов промышленной индустрии, являются элементами жизни,
выражающие специфические культурные и экономические своеобразия
общества. Традиционные анатолийские игрушки занимают особое место в
игровой культуре детей, которое непосредственно связано с местом игрушек в
жизни детей, а также развивающейся типологией игрушек. В современном мире
мы наблюдаем бурное развитие детства, и исчезновении традиционных игрушек
из культурной жизни детей. В статье делается попытка к введению в литературу
названий издений детских игрушек, приготовленных из естественного сырья в
селе Искипир Чорумского района. 

Kaynakça

  • AK Duygu: (2006). Oyun ve Oyuncak Kavram/arının Tarihsel ve Kültürel Değişimine Endüstriyel Tasarım Açısından Bir Bakış, Eskişehir. (Anadolu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.)
  • AKBULUT Hasan: (2009). ”Gelenekselden Dijitale, Mekândan Uzama Oyun Kültürü”, Dijital Oyun Rehberi: Oyun Tasarımı, Türler ve Oyuncu. (Der. Mutlu Binark, Günseli Bayraktutan Sütçü, Işık Barış Fidaner), İstanbul, Kalkedon Yay., s. 25-81.
  • AKYÜREKLİ Ramiz: (2002). ”Oyuncakçılığın Doğuşu ve inkişafı”, Oyuncaklı Dünya, (Haz. Bekir Onur), Ankara, Dost Yay., s. 172-190.
  • ANONİM: (2003). Çorum İl Yıllığı, Çorum, Tepe Ofset.
  • ANONİM: (1973). Cumhuriyetin 50. Yılında Çorum, (1973 İl Yıllığı), Çorum.
  • BURTON Anthony: (1996). Children’s Pleasures, Books, Toys and Games from the Bethnal Green Museum of Childhood, London, V&A Publications.
  • CROSS Gary 5.: (1997). Kids' Stuff: Toys and the Changing World of American Childhood, Harvard University Press, Cambridge, http://www.highbeam.com/doc/lGl- 20175744.htm| (16.02.2010).
  • ERGÜN Mustafa: (1980). ”Oyun ve Oyuncak Üzerine-1”, Milli Eğitim Dergisi, Ankara, S.1, Haziran, s. 102-119.
  • GALLİGAN A.C.: (2000). ”That Place Where We Live: the Discovery of Self Through the Creative Play Experience”, _ Child Adolesc Psychiatr Nurs, _
  • GELEŞ Fadime: ( 2005 ). ”Eyüp Oyuncakçıları”, Eyüp Sultan Sempozyumu I-VIII: Tebliğler, İstanbul, s. 162-169.
  • GÜNAY Semra: (2007). ”Gelişmekte Olan Çorum Turizmi: Büyük Potansiyel, Yetersiz Tanınmışlık ve Umut Veren Turist Tatmini”, Ege Coğrafya Dergisi, İzmir, S. 16, s. 87-101.
  • İLTER Fügen: (1992). Bir Anadolu Kenti İskilip, Ankara, Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • İLTER Yiğit: (2009). Tarihe Işık Tutan Çorum Fotoğrafları, Çorum, Çorum Belediyesi Kültür Yay.
  • ONUR Bekir: (2002). Oyuncaklı Dünya, Ankara, Dost Yay.
  • ÖNDER Nabey: (1986). ”Türkiye'de Oyuncakçılık”, Folklor Halkbilim Dergisi, C. 4, S. 35, s. 14-18.
  • ÖZHAN Mevlüt: (1997). Türkiye’de Çocuk Oyunları Kültürü, Ankara, Feryal Matbaası.
  • RUSS S.W.: (1998). Play, Creativity, and Adaptive Functioning: Implications For Play Interventions, US Clin Child Psychol; 27,
  • SAPMAZ Neriman: (1976). ”Oyuncağın Tanımı ve Tarihçesi”, Meslekî ve Teknik Öğretim Dergisi, Ankara, Şubat, Yıl: 24, S. 276, 5. 7-10.
  • TİLGEN Nurullah: (1959). ”Eyüp Oyuncakçıları”, İstanbul, Türk Folklor Araştırmaları, İstanbul,
  • YALÇIN Hülya: (2006). ”Eyüp Oyuncakları Müzesi”, Eyüp Sultan Sempozyumu VIII Tebliğler (7-9 Mayıs), İstanbul, s.64-73.
  • YALÇINKAYA Tosun: (2002). ”Çocukların Sevinci Eyüp Oyuncaklarıydı”, Eyüp Sultan Sempozyumu V, Tebliğler (11-13 Mayıs ), İstanbul, 5. 96-99.
  • YALÇINKAYA Tuncay: (1992). ”Okul Öncesinde Tahta Oyuncaklar”, M.Ü. Atatürk EğitimıFakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, S. 4, İstanbul, 5. 229-239.
  • YAVUZER Haluk: (1999). Çocuk Psikolojisi, İstanbul, Remzi Kitabevi.
  • http:// www.iskilip.bel.tr.com (22.11. 2011) Kaynak Kişi
  • Adı-Soyadı :Ali Osman Almalı
  • Doğum Yeri-Yılı : İskilip-1951
  • Öğrenim Durumu : İlkokul llö

ÇORUM İSKİLİP’TE GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE AKTARILAN BİR MİRAS: AHŞAP OYUNCAKLAR

Yıl 2012, Sayı: 14, 103 - 116, 01.06.2012

Öz

Oyuncaklar, gerek basit halk sanatı ürünü, gerekse gelişmiş sanayi ürünü olarak toplumların sosyal, kültürel ve ekonomik özelliklerini yansıtan birer kültür ögesi durumundadırlar. Geleneksel Anadolu oyuncakları, yaşam biçimine bağlı gelişen tipolojisi ile geçmişten günümüze çocuk oyun kültüründe önemli bir yere sahiptir. Günümüzde hızla değişen çocukluk imgesi ve oyuncak kültürü kavramları içinde geleneksel oyuncakların varlığı giderek kaybolmaktadır. Çalışmada, doğal hammaddelerle üretilen ve çocukta yaratıcılığın gelişmesine katkıda bulunan Çorum ili İskilip İlçesi geleneksel ahşap oyuncaklarının tanıtımının yapılarak, Anadolu oyuncakçılığı literatürüne kültürel bir kanıt sunmak amaçlanmıştır.

Kaynakça

  • AK Duygu: (2006). Oyun ve Oyuncak Kavram/arının Tarihsel ve Kültürel Değişimine Endüstriyel Tasarım Açısından Bir Bakış, Eskişehir. (Anadolu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.)
  • AKBULUT Hasan: (2009). ”Gelenekselden Dijitale, Mekândan Uzama Oyun Kültürü”, Dijital Oyun Rehberi: Oyun Tasarımı, Türler ve Oyuncu. (Der. Mutlu Binark, Günseli Bayraktutan Sütçü, Işık Barış Fidaner), İstanbul, Kalkedon Yay., s. 25-81.
  • AKYÜREKLİ Ramiz: (2002). ”Oyuncakçılığın Doğuşu ve inkişafı”, Oyuncaklı Dünya, (Haz. Bekir Onur), Ankara, Dost Yay., s. 172-190.
  • ANONİM: (2003). Çorum İl Yıllığı, Çorum, Tepe Ofset.
  • ANONİM: (1973). Cumhuriyetin 50. Yılında Çorum, (1973 İl Yıllığı), Çorum.
  • BURTON Anthony: (1996). Children’s Pleasures, Books, Toys and Games from the Bethnal Green Museum of Childhood, London, V&A Publications.
  • CROSS Gary 5.: (1997). Kids' Stuff: Toys and the Changing World of American Childhood, Harvard University Press, Cambridge, http://www.highbeam.com/doc/lGl- 20175744.htm| (16.02.2010).
  • ERGÜN Mustafa: (1980). ”Oyun ve Oyuncak Üzerine-1”, Milli Eğitim Dergisi, Ankara, S.1, Haziran, s. 102-119.
  • GALLİGAN A.C.: (2000). ”That Place Where We Live: the Discovery of Self Through the Creative Play Experience”, _ Child Adolesc Psychiatr Nurs, _
  • GELEŞ Fadime: ( 2005 ). ”Eyüp Oyuncakçıları”, Eyüp Sultan Sempozyumu I-VIII: Tebliğler, İstanbul, s. 162-169.
  • GÜNAY Semra: (2007). ”Gelişmekte Olan Çorum Turizmi: Büyük Potansiyel, Yetersiz Tanınmışlık ve Umut Veren Turist Tatmini”, Ege Coğrafya Dergisi, İzmir, S. 16, s. 87-101.
  • İLTER Fügen: (1992). Bir Anadolu Kenti İskilip, Ankara, Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • İLTER Yiğit: (2009). Tarihe Işık Tutan Çorum Fotoğrafları, Çorum, Çorum Belediyesi Kültür Yay.
  • ONUR Bekir: (2002). Oyuncaklı Dünya, Ankara, Dost Yay.
  • ÖNDER Nabey: (1986). ”Türkiye'de Oyuncakçılık”, Folklor Halkbilim Dergisi, C. 4, S. 35, s. 14-18.
  • ÖZHAN Mevlüt: (1997). Türkiye’de Çocuk Oyunları Kültürü, Ankara, Feryal Matbaası.
  • RUSS S.W.: (1998). Play, Creativity, and Adaptive Functioning: Implications For Play Interventions, US Clin Child Psychol; 27,
  • SAPMAZ Neriman: (1976). ”Oyuncağın Tanımı ve Tarihçesi”, Meslekî ve Teknik Öğretim Dergisi, Ankara, Şubat, Yıl: 24, S. 276, 5. 7-10.
  • TİLGEN Nurullah: (1959). ”Eyüp Oyuncakçıları”, İstanbul, Türk Folklor Araştırmaları, İstanbul,
  • YALÇIN Hülya: (2006). ”Eyüp Oyuncakları Müzesi”, Eyüp Sultan Sempozyumu VIII Tebliğler (7-9 Mayıs), İstanbul, s.64-73.
  • YALÇINKAYA Tosun: (2002). ”Çocukların Sevinci Eyüp Oyuncaklarıydı”, Eyüp Sultan Sempozyumu V, Tebliğler (11-13 Mayıs ), İstanbul, 5. 96-99.
  • YALÇINKAYA Tuncay: (1992). ”Okul Öncesinde Tahta Oyuncaklar”, M.Ü. Atatürk EğitimıFakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, S. 4, İstanbul, 5. 229-239.
  • YAVUZER Haluk: (1999). Çocuk Psikolojisi, İstanbul, Remzi Kitabevi.
  • http:// www.iskilip.bel.tr.com (22.11. 2011) Kaynak Kişi
  • Adı-Soyadı :Ali Osman Almalı
  • Doğum Yeri-Yılı : İskilip-1951
  • Öğrenim Durumu : İlkokul llö
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gamze Karaman Bu kişi benim

Emine Nas Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2012
Gönderilme Tarihi 21 Temmuz 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Karaman, G., & Nas, E. (2012). ÇORUM İSKİLİP’TE GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE AKTARILAN BİR MİRAS: AHŞAP OYUNCAKLAR. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi(14), 103-116.