Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÇUKUROVA FIKRA ANLATMA GELENEĞİNDE YEREL FIKRA TİPİ: KARAKÜLAH HOCA FIKRALARI

Yıl 2011, Sayı: 9, 9 - 24, 01.03.2011

Öz

Sanat ürünleri toplumun yapısından soyutlanamaz. Bunlar toplumsal ilişkilerden doğan ürünlerdir. Her toplumun kendine özgü dünyası vardır. Bu dünyanın birikimleri sanat ürünlerinde dile getirilir. Türk halk mizahı halk fıkralarında zengin bir görünüm sergiler. Fıkralar Türk halkının sağduyusu ve iğneleyici özellikleri birleştirilerek ortaya çıkmıştır. Bu fıkralarda Türk halkının mizaha bakışını, engin hoşgörüsünü görürüz. Fıkralar, toplum ve insan ilişkilerini irdeleyen olaylara ayna tutup yansıtan yönleriyle işlevseldir. Sayıları çok olmasına rağmen Çukurova fıkra anlatma geleneği içerisinde yer alan Karakülah Hoca fıkralarının çoğu açık saçık olduğu için kâğıda aktanlamamıştır. Karakülah Hoca fıkraları bu özelliklerinden dolayı yetişkin çevrelerinde anlatılmaktadır. Bunlar yerleşik düzene geçmiş göçer kültürünün izlerini taşır. Bu fıkralar yöre insanının ruh ve düşünce dünyasının yansımalarıdır.

Kaynakça

  • Aça, Mehmet (2004), Anonim Halk Edebiyatı, Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yaymlan, Ankara.
  • Albayrak, Nurettin (2004), Halk Edebiyatı Terimleri Sözlüğü, Leyla ile Mecnun Yaymlan, İstanbul.
  • Artun, Erman (1995), “Yaşayan Adana Karatepeli Fıkralan”, İpek Yolu Uluslar arası Halk Edebiyatı Sempozyumu Bildirileri, Ankara.
  • Boratav, Pertev Naili (1982),“Halk Dilinde Hiciv ve Mizah”, Folklor ve Edebiyat 2, İstanbul
  • Boratav, Pertev Naili (1982), “Bektaşî ve Bektaşî Fıkraları Üzerine”, Folklor ve Edebiyat 2, İstanbul.
  • Boratav, Pertev Naili (1982), “Nasrettin Hoca ve Memleketi Sivrihisar Üzerine”, Folklor ve Edebiyat 2, İstanbul.
  • Boratav, Pertev Naili (1996), “Nasrettin Hoca Çeşitlenmelerinde Türlü Etkenler Üzerine”, Nasrettin Hoca, Ankara.
  • Boratav, Pertev Naili (1969), Az Gittik Uz Gittik, Bilgi Yayınevi. Ankara.
  • Boratav, Pertev Naili (1978), 100 Soruda Türk Halk Edebiyatı, Gerçek Yaymlan, İstanbul.
  • Başgöz, İlhan (1986), Fıkralarımız Üstüne, Folklora Doğru, Adam Yaymlan, İstanbul.

LOCAL TRADITION ÇUKUROVA JOKE TYPE: KARAKÜLAHHOCA JOKES

Yıl 2011, Sayı: 9, 9 - 24, 01.03.2011

Öz

Art products are separated from the structure of society. These are products arising from social relations. Every society has its own world. This is the world's accumulation of art products is expressed. Shows a view of Turkish folk humor rich folk paragraphs. Features combined with common sense and the sarcastic joke of the Turkish people has emerged. This view of humor in paragraphs of the Turkish people, we see a vast tolerance. Jokes, holding the mirror that reflects society and human relations aspects of events examining the functional. Although the number of multi-paragraph description of Çukurova Karakülah teacher within the tradition of most paragraphs to the paper aktaramadık obscene. Adults around them because it describes the features Karatepeli Hodja anecdotes. They settled nomadic culture bears traces of the past. These paragraphs are a reflection of the local people in the world of spirit and thought.

Kaynakça

  • Aça, Mehmet (2004), Anonim Halk Edebiyatı, Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yaymlan, Ankara.
  • Albayrak, Nurettin (2004), Halk Edebiyatı Terimleri Sözlüğü, Leyla ile Mecnun Yaymlan, İstanbul.
  • Artun, Erman (1995), “Yaşayan Adana Karatepeli Fıkralan”, İpek Yolu Uluslar arası Halk Edebiyatı Sempozyumu Bildirileri, Ankara.
  • Boratav, Pertev Naili (1982),“Halk Dilinde Hiciv ve Mizah”, Folklor ve Edebiyat 2, İstanbul
  • Boratav, Pertev Naili (1982), “Bektaşî ve Bektaşî Fıkraları Üzerine”, Folklor ve Edebiyat 2, İstanbul.
  • Boratav, Pertev Naili (1982), “Nasrettin Hoca ve Memleketi Sivrihisar Üzerine”, Folklor ve Edebiyat 2, İstanbul.
  • Boratav, Pertev Naili (1996), “Nasrettin Hoca Çeşitlenmelerinde Türlü Etkenler Üzerine”, Nasrettin Hoca, Ankara.
  • Boratav, Pertev Naili (1969), Az Gittik Uz Gittik, Bilgi Yayınevi. Ankara.
  • Boratav, Pertev Naili (1978), 100 Soruda Türk Halk Edebiyatı, Gerçek Yaymlan, İstanbul.
  • Başgöz, İlhan (1986), Fıkralarımız Üstüne, Folklora Doğru, Adam Yaymlan, İstanbul.

В ТРАДИЦИИ РАССКАЗЫВАТЬ АНЕКДОТЫ МЕСТНЫЙ ВИД АНЕКДОТА ЧУКУРОВЫ: АНЕКДОТЫ КАРАКЮЛАХХОЖА

Yıl 2011, Sayı: 9, 9 - 24, 01.03.2011

Öz

Продукт искусства не может быть отвлечен от общества. Это продукция порождается от взаимоотношения общества. У каждого общества имеется присущий себе мир. Накопления этого мира произносится в элементах искусства. Турецкий народный юмор демонстрирует богатую внешнею сторону в народных анекдотах. Анекдоты вышли в свет соединив в себе особенности язвительности и здравомыслия Турецкого народа. В этих анекдотах мы увидим взгляд Турецкого народа на юмор и широкую терпимость. Анекдоты, функциональны тем что они отражают направления изучающие события которые происходят во взаимоотношениях человека и общества. Несмотря на многочисленность, взявшие свое место в традиции рассказывания анекдотов Чукурова, многие анекдоты Каракюлах Хожа из-за своей откровенности мы не взяли на листы этой бумаги. Из-за этих свойств анекдоты Каратепели Хожа объясняют в окружении взрослых. Они носят следы кочевнической культуры которые впоследствии обосновались. Эти анекдоты отражают дух и мысль мира человека который живет в этих окрестностях.

Kaynakça

  • Aça, Mehmet (2004), Anonim Halk Edebiyatı, Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yaymlan, Ankara.
  • Albayrak, Nurettin (2004), Halk Edebiyatı Terimleri Sözlüğü, Leyla ile Mecnun Yaymlan, İstanbul.
  • Artun, Erman (1995), “Yaşayan Adana Karatepeli Fıkralan”, İpek Yolu Uluslar arası Halk Edebiyatı Sempozyumu Bildirileri, Ankara.
  • Boratav, Pertev Naili (1982),“Halk Dilinde Hiciv ve Mizah”, Folklor ve Edebiyat 2, İstanbul
  • Boratav, Pertev Naili (1982), “Bektaşî ve Bektaşî Fıkraları Üzerine”, Folklor ve Edebiyat 2, İstanbul.
  • Boratav, Pertev Naili (1982), “Nasrettin Hoca ve Memleketi Sivrihisar Üzerine”, Folklor ve Edebiyat 2, İstanbul.
  • Boratav, Pertev Naili (1996), “Nasrettin Hoca Çeşitlenmelerinde Türlü Etkenler Üzerine”, Nasrettin Hoca, Ankara.
  • Boratav, Pertev Naili (1969), Az Gittik Uz Gittik, Bilgi Yayınevi. Ankara.
  • Boratav, Pertev Naili (1978), 100 Soruda Türk Halk Edebiyatı, Gerçek Yaymlan, İstanbul.
  • Başgöz, İlhan (1986), Fıkralarımız Üstüne, Folklora Doğru, Adam Yaymlan, İstanbul.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Erman Artun Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2011
Gönderilme Tarihi 21 Temmuz 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Artun, E. (2011). ÇUKUROVA FIKRA ANLATMA GELENEĞİNDE YEREL FIKRA TİPİ: KARAKÜLAH HOCA FIKRALARI. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi(9), 9-24.