Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TERÖR SORUNUNA DİYARBAKIR’DAN BAKMAK: DİYARBAKIR’DA ÇEKİLEN BUMERANG CEHENNEMİ FİLMİNDE TERÖR SORUNUNA BAKIŞ

Yıl 2016, Sayı: 32, 157 - 169, 17.12.2016
https://doi.org/10.17498/kdeniz.279666

Öz

Bu çalışmada Deli Yürek:
Bumerang Cehennemi’nde terör sorunun hangi temalar çerçevesinde sunulduğu
filmin söylemsel ve göstergebilimsel analizi ile
ortaya konulmuş ve Diyarbakır’ın çekim mekanı olarak kullanılmasının filme
etkileri araştırılmıştır. Yapılan analiz sonucunda Bumerang Cehennemi filminde
terör olaylarının dış ülkelerin etkisi ile ortaya çıktığı yönündeki ispatı zor
bir söylemin hakim olduğu, terörün dış bağlantılarına ve onların devlet içindeki
yerli işbirlikçilerine yoğunlaşıldığı, terör olaylarını doğuran ekonomik,
toplumsal ve siyasal sebeplere sadece örtük olarak değinildiği, dolayısıyla
sorunun bağlamından edildiği sonuçlarına ulaşılmıştır. Ayrıca Diyarbakır ilinin
tarihi ve kültürel dokusuyla filme zenginlik kattığı, özellikle yöreye ait
Türkçe ve Kürtçe türkülerin hem filmin duygu yönünü hem de verilmek istenilen
kardeşlik mesajlarını güçlendirdiği belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Alemdar, K. (2006), Deliyürek Bumerang Cehennemi'nden Kurtlar Vadisi Irak'a, İletişim, Kış-Bahar 2006, 22, s. 1-8
  • Altun, A. (1994). Deliller Hanı. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, 9, Cilt (s. 140-141). İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı.
  • Avcı, O. (2010). “Güneşi Gördüm” Üzerinden Ötekileştirme ve Heterotopya, Arredamento Mimarlık Dergisi, Mayıs 2010, s.78-84.
  • Brown, W. (2013). Becoming Cinema: The Social Network, Exploitation in the Digital Age, and the Film Industry. In Ewa Mazierska (Ed.) Work in Cinema: Labor and the Human Condition (pp. 49-67), New York: Palgrave Macmillan,
  • Braddock, K., & John H. (Eds). (2012). Terrorism Studies: A Reader. New York: Routledge,
  • Crenshaw, M., & Pimlott, J. (2015). International Encyclopedia of Terrorism. New York: Routledge.
  • Çağlar, A. (2008). Left-Wing Terrorism in Turkey. In Nilay Çabuk Kaya and Erdemir Aykan (Eds.), Social Dynamics of Global Terrorism and Prevention Policies (pp.97-104). Amsterdam: IOS Press.
  • Elsaesser, T. (2004). Harun Farocki: Working On The Sight-Lines. Amsterdam: Amsterdam University Press.
  • Erdoğan, İ. (2006). Kurtlar Vadisi Irak: Eski-Göçebe Kabil'in Yeni-Emperyalist Habil'den Öç Alışı, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 22, s.71-136.
  • Erdoğan İ. ve Solmaz, P. (2005), Sinema ve Müzik: Materyal Satış ve Bilinç Yönetimi İçin Bilişsel ve Duygusalın Oluşturulması, Ankara: Erk Yayınları
  • Gaudreaul A. (2009). American Cinema, 1890-1909: Themes and Variations. New Jersey: Rutgers University Press,
  • Dönmez-Colin, G. (2014). The Routledge Dictionary of Turkish Cinema. New York: Routledge.
  • Işık, M. (2014). Şiddetin Dili Değişmez: DHKP-C ve IBDA-C Terör Örgütlerinin Söylemlerinin Benzerliği Üzerine Bir Inceleme. İstanbul: Zinde Yayınları
  • Lutz, J.M., & Lutz. B. J. (2013). Global terrorism. New York: Psychology Press O'Kane, Rosemary H. T.(2013). Terrorism. New York: Routledge.
  • Laqueur, W. (2001). A History of Terrorism. New Brunswick: Transaction Publication,
  • Mango, A. Turkey and the War on Terror: For Forty Years We Fought Alone. New York: Routledge, 2005.
  • McDaniel, M. & Louise, K. S. (2010). North Dakota. New York: Marshall Cavendish.
  • Özgüç, A. (1993). 100 Filmde Başlangıcından Günümüze Türk Sineması. Ankara: Bilgi Yaynevi.
  • Özbek, A., Özönen, H., Aksoy, A. ve Çelebi, Z. (2010). Diyarbakır- Şanlıurfa Bölgesi Kültür ve Turizm Mevcut Durum Raporu. Diyarbakır: Karacadağ Kalkınma Ajansı, Retrived http://karacadag.org.tr/ContentDownload/Kultur_ve_Turizm_Mevcut_Durum_Raporu.pdf, Erişim, 09.10.2016.
  • Özdemir, E. (2008). Latin Amerika'da Ayrılıkçı Terör Hareketleri ve Milliyetçiliğin Farklı Tanımları: Peru'da Aydınlık Yol Deneyimi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Scognamillo, G.(1999). Türk Sinema Tarihi. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Teksoy, R. (2007). Rekin Teksoy'un Türk Sineması. İstanbul: Oğlak Yayıncılık.
  • Uyar, M. (1995). Gerilla Savaşı, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

LOOKING AT TERROR PROBLEM FROM DIYARBAKIR: TERROR PROBLEM IN THE MOVIE, BUMERANG CEHENNEMI WHICH WAS MADE IN DIYARBAKIR

Yıl 2016, Sayı: 32, 157 - 169, 17.12.2016
https://doi.org/10.17498/kdeniz.279666

Öz

This paper illustrates which themes were used to present terror problem in the movie through the discourse and semiotic analysis and the effects of that the movie was made in Diyarbakir are examined. As the results of the analysis, in the movie there is a hegemonic conspiracy discourse that the terror incidents in Turkey have been caused by foreign countries; the movie focuses on the external links of terror problem and their collaborators in the country,; the economic, social and political problems were mentioned only implicitly, hence the problem is isolated from its context. Additionally, it is discovered that Diyarbakir enhanced the visual and esthetical features of the movie with historical and social features, especially the folkloric songs in Kurdish and Turkish strengthen the emotional aspect of the movie as well as the brotherhood messages among the people. 

Kaynakça

  • Alemdar, K. (2006), Deliyürek Bumerang Cehennemi'nden Kurtlar Vadisi Irak'a, İletişim, Kış-Bahar 2006, 22, s. 1-8
  • Altun, A. (1994). Deliller Hanı. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, 9, Cilt (s. 140-141). İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı.
  • Avcı, O. (2010). “Güneşi Gördüm” Üzerinden Ötekileştirme ve Heterotopya, Arredamento Mimarlık Dergisi, Mayıs 2010, s.78-84.
  • Brown, W. (2013). Becoming Cinema: The Social Network, Exploitation in the Digital Age, and the Film Industry. In Ewa Mazierska (Ed.) Work in Cinema: Labor and the Human Condition (pp. 49-67), New York: Palgrave Macmillan,
  • Braddock, K., & John H. (Eds). (2012). Terrorism Studies: A Reader. New York: Routledge,
  • Crenshaw, M., & Pimlott, J. (2015). International Encyclopedia of Terrorism. New York: Routledge.
  • Çağlar, A. (2008). Left-Wing Terrorism in Turkey. In Nilay Çabuk Kaya and Erdemir Aykan (Eds.), Social Dynamics of Global Terrorism and Prevention Policies (pp.97-104). Amsterdam: IOS Press.
  • Elsaesser, T. (2004). Harun Farocki: Working On The Sight-Lines. Amsterdam: Amsterdam University Press.
  • Erdoğan, İ. (2006). Kurtlar Vadisi Irak: Eski-Göçebe Kabil'in Yeni-Emperyalist Habil'den Öç Alışı, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 22, s.71-136.
  • Erdoğan İ. ve Solmaz, P. (2005), Sinema ve Müzik: Materyal Satış ve Bilinç Yönetimi İçin Bilişsel ve Duygusalın Oluşturulması, Ankara: Erk Yayınları
  • Gaudreaul A. (2009). American Cinema, 1890-1909: Themes and Variations. New Jersey: Rutgers University Press,
  • Dönmez-Colin, G. (2014). The Routledge Dictionary of Turkish Cinema. New York: Routledge.
  • Işık, M. (2014). Şiddetin Dili Değişmez: DHKP-C ve IBDA-C Terör Örgütlerinin Söylemlerinin Benzerliği Üzerine Bir Inceleme. İstanbul: Zinde Yayınları
  • Lutz, J.M., & Lutz. B. J. (2013). Global terrorism. New York: Psychology Press O'Kane, Rosemary H. T.(2013). Terrorism. New York: Routledge.
  • Laqueur, W. (2001). A History of Terrorism. New Brunswick: Transaction Publication,
  • Mango, A. Turkey and the War on Terror: For Forty Years We Fought Alone. New York: Routledge, 2005.
  • McDaniel, M. & Louise, K. S. (2010). North Dakota. New York: Marshall Cavendish.
  • Özgüç, A. (1993). 100 Filmde Başlangıcından Günümüze Türk Sineması. Ankara: Bilgi Yaynevi.
  • Özbek, A., Özönen, H., Aksoy, A. ve Çelebi, Z. (2010). Diyarbakır- Şanlıurfa Bölgesi Kültür ve Turizm Mevcut Durum Raporu. Diyarbakır: Karacadağ Kalkınma Ajansı, Retrived http://karacadag.org.tr/ContentDownload/Kultur_ve_Turizm_Mevcut_Durum_Raporu.pdf, Erişim, 09.10.2016.
  • Özdemir, E. (2008). Latin Amerika'da Ayrılıkçı Terör Hareketleri ve Milliyetçiliğin Farklı Tanımları: Peru'da Aydınlık Yol Deneyimi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Scognamillo, G.(1999). Türk Sinema Tarihi. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Teksoy, R. (2007). Rekin Teksoy'un Türk Sineması. İstanbul: Oğlak Yayıncılık.
  • Uyar, M. (1995). Gerilla Savaşı, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

ПРОБЛЕМА ТЕРОИЗМА В ФИЛМЕ “БУБЕРАНГ АДА” ЗАСНЯТОЙ В ДИАРБАКИРЕ

Yıl 2016, Sayı: 32, 157 - 169, 17.12.2016
https://doi.org/10.17498/kdeniz.279666

Öz

В статье исследуются дисскусивные и семиотические итоги от эффекта фильма “Бумеранг ада”, сзаснятой на тематике тероризма. Тут же расстолкуются причины выбора Диарбакира местом для киносёмки. По итогам анализа фильма определяется, что даказать связь терористических событии с внешним миром трудно. Их нужно изучать комплексно, совместно с экономическими, социальными, политическими проблемами и наряду с внешними подстерегателями и внутренними коллаборационистами. Там же указывается, что тема културы Диарбакирского крайя, турекие и курдские песни, как часть этого фильма, увеличивают его эмоциональную сторону и укрепляет лозунги о желании дружбы и братсва между двумя народами.

 

Kaynakça

  • Alemdar, K. (2006), Deliyürek Bumerang Cehennemi'nden Kurtlar Vadisi Irak'a, İletişim, Kış-Bahar 2006, 22, s. 1-8
  • Altun, A. (1994). Deliller Hanı. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, 9, Cilt (s. 140-141). İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı.
  • Avcı, O. (2010). “Güneşi Gördüm” Üzerinden Ötekileştirme ve Heterotopya, Arredamento Mimarlık Dergisi, Mayıs 2010, s.78-84.
  • Brown, W. (2013). Becoming Cinema: The Social Network, Exploitation in the Digital Age, and the Film Industry. In Ewa Mazierska (Ed.) Work in Cinema: Labor and the Human Condition (pp. 49-67), New York: Palgrave Macmillan,
  • Braddock, K., & John H. (Eds). (2012). Terrorism Studies: A Reader. New York: Routledge,
  • Crenshaw, M., & Pimlott, J. (2015). International Encyclopedia of Terrorism. New York: Routledge.
  • Çağlar, A. (2008). Left-Wing Terrorism in Turkey. In Nilay Çabuk Kaya and Erdemir Aykan (Eds.), Social Dynamics of Global Terrorism and Prevention Policies (pp.97-104). Amsterdam: IOS Press.
  • Elsaesser, T. (2004). Harun Farocki: Working On The Sight-Lines. Amsterdam: Amsterdam University Press.
  • Erdoğan, İ. (2006). Kurtlar Vadisi Irak: Eski-Göçebe Kabil'in Yeni-Emperyalist Habil'den Öç Alışı, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 22, s.71-136.
  • Erdoğan İ. ve Solmaz, P. (2005), Sinema ve Müzik: Materyal Satış ve Bilinç Yönetimi İçin Bilişsel ve Duygusalın Oluşturulması, Ankara: Erk Yayınları
  • Gaudreaul A. (2009). American Cinema, 1890-1909: Themes and Variations. New Jersey: Rutgers University Press,
  • Dönmez-Colin, G. (2014). The Routledge Dictionary of Turkish Cinema. New York: Routledge.
  • Işık, M. (2014). Şiddetin Dili Değişmez: DHKP-C ve IBDA-C Terör Örgütlerinin Söylemlerinin Benzerliği Üzerine Bir Inceleme. İstanbul: Zinde Yayınları
  • Lutz, J.M., & Lutz. B. J. (2013). Global terrorism. New York: Psychology Press O'Kane, Rosemary H. T.(2013). Terrorism. New York: Routledge.
  • Laqueur, W. (2001). A History of Terrorism. New Brunswick: Transaction Publication,
  • Mango, A. Turkey and the War on Terror: For Forty Years We Fought Alone. New York: Routledge, 2005.
  • McDaniel, M. & Louise, K. S. (2010). North Dakota. New York: Marshall Cavendish.
  • Özgüç, A. (1993). 100 Filmde Başlangıcından Günümüze Türk Sineması. Ankara: Bilgi Yaynevi.
  • Özbek, A., Özönen, H., Aksoy, A. ve Çelebi, Z. (2010). Diyarbakır- Şanlıurfa Bölgesi Kültür ve Turizm Mevcut Durum Raporu. Diyarbakır: Karacadağ Kalkınma Ajansı, Retrived http://karacadag.org.tr/ContentDownload/Kultur_ve_Turizm_Mevcut_Durum_Raporu.pdf, Erişim, 09.10.2016.
  • Özdemir, E. (2008). Latin Amerika'da Ayrılıkçı Terör Hareketleri ve Milliyetçiliğin Farklı Tanımları: Peru'da Aydınlık Yol Deneyimi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Scognamillo, G.(1999). Türk Sinema Tarihi. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Teksoy, R. (2007). Rekin Teksoy'un Türk Sineması. İstanbul: Oğlak Yayıncılık.
  • Uyar, M. (1995). Gerilla Savaşı, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Işık Bu kişi benim

Emrah Özdemir Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 17 Aralık 2016
Gönderilme Tarihi 19 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 32

Kaynak Göster

APA Işık, M., & Özdemir, E. (2016). TERÖR SORUNUNA DİYARBAKIR’DAN BAKMAK: DİYARBAKIR’DA ÇEKİLEN BUMERANG CEHENNEMİ FİLMİNDE TERÖR SORUNUNA BAKIŞ. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 32(32), 157-169. https://doi.org/10.17498/kdeniz.279666