Kitap İncelemesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SİYAH HATIRALAR DENİZİ’NDE MEKÂNIN DİLBİLİMSEL AÇIDAN İNCELENMESİ

Yıl 2017, Sayı: 33, 233 - 249, 20.03.2017

Öz

Yazınsal metinlerin
kurgusunu şekillendirmede önemli bir işlev üstlenen dil kullanımları,
postmodern romanda algı kırıcı özelliğiyle ön plâna çıkar. Dilsel göstergeler, postmodern romanda mekân kurgusu ve okurun
algısına sunuluşunda soyutlama işlevini üstlenir. Soyutlama, ortak bir
gösterilene işaret etmeyen ve bir gerçeklik olarak algılanmak isteyen simülakrlar
ile sağlanır. Siyah
Hatıralar Denizi
’nde olay
örgüsünü şekillendiren bir yapıda karşımıza çıkan mekân, simülakrlaşan
göstergeler aracılığı ile sunulur. Postmodern kültürün ürünü olan soyut ve
bireysel dünya algısına hizmet eden simülakrlar, gösterileni karşılayan
göstergelerle postmodern roman düzleminde mekân kurgusunun tekrar tekrar
kurgulanabilir bir yapıda oluşuna hizmet eder.



Yazınsal bir metnin çözümlenmesine
girişildiğinde çoğunlukla ilk çıkış noktasını dilsel göstergeler oluşturur. Dilsel
göstergelerden hareketle yazınsal bir metni çözümleme çabası ve çağrışımlardan
ziyade göstergelerin sunduğu görünümlerin ön plâna çıkarılması,
disiplinlerarası bir çalışma olarak dil ve edebiyatı ortak paydada buluşturan
bir yöntemdir. Postmodern romanda mekânın dilsel ögeler üzerinden nasıl yaratıldığının
tespit ve çözümlenmesini amaçlayan bu çalışmada, dilbilim, anlambilim ve
göstergebilimin yöntem ve tekniklerinden faydalanılarak simülakrlaşma aşamaları
değerlendirilmeye çalışılacaktır.
Simülakrlaşan dil
kullanımlarının incelenmesi, yeni dünya algısının çözümlenmesine de olanak
sunacaktır.

Kaynakça

  • AÇAR Mehmet: (2000). Siyah Hatıralar Denizi, İstanbul: İletişim Yayıncılık.
  • AKSAN Doğan: (2009). Anlambilim (Anlambilim Konuları ve Türkçenin Anlambilimi), Ankara: Engin Yayın Evi.
  • AŞKAROĞLU Vedi: (2015). Postmodernizm Sınırsız Özgürlük mü? Özgürlüğün Sınırı mı?, Ankara: Karadeniz Dergi Yayınları.
  • BARTHES Roland: (2016a). Göstergebilimsel Serüven (Çev.: Mehmet Rifat, Sema Rifat), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • BARTHES Roland: (2016b). Yazının Sıfır Derecesi Yeni Eleştirel Denemeler (Çev.: Tahsin Yücel), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • BAUDRILLARD Jean: (2011). Simgesel Değiş Tokuş ve Ölüm (Çev.: Oğuz Adanır), İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • BAUDRILLARD Jean: (2014). Simülakrlar ve Simülasyon (Çev.: Oğuz Adanır), Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • BAUDRILLARD Jean: (2016). Tüketim Toplumu (Çev.: Hazal Deliceçaylı), Ferda Keskin, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • ECEVİT Yıldız: (2001).Türk Romanında Postmodernist Açılımlar, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • ECEVİT Yıldız: (2013). Kurmaca Bir Dünyadan, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • GUIRAUD Pierre: (1994). Göstergebilim (Çev.: Mehmet Yalçın), Ankara: İmge Kitabevi.
  • KARAAĞAÇ Günay: (2013). Anlam(Anlam Bilimi ve İletişim), İstanbul: Kesit Yayınları.
  • TAŞÇIOĞLU Melike: (2013). Bir Görsel İletişim Platformu Olarak Mekân, İstanbul: Yem Yayın.

LINGUISTIC ANALYSIS OF SPACE IN SİYAH HATIRALAR DENİZİ (BLACK MEMORIES SEA)

Yıl 2017, Sayı: 33, 233 - 249, 20.03.2017

Öz

The use of language, which plays an important role
in designing the fiction of literary texts, comes
into prominence with its characteristics of the 
distortion  of perception  in postmodern fiction. Linguistic
indications
hold the abstractive function in
the presentation of literary texts to 
spatial fiction and reader's perception in  postmodern novel. The abstraction is provided with  simulacrum, not referring to  a common signifier  and intended  
to be perceived as a reality.The space appearing  in the 
structure which designs the plotline in Siyah Hatıralar Denizi (Black Memorıes Sea) is
presented by simulacrumed indications. Simulacrums, product of the
postmodern culture and serving for individual world perception, serve for the
spatial fiction  to be  in a structure with ability of being
fictionalised perpetually, with indications meeting the signification.



When
the analysis of a literary text is attempted , undoubtedly the first starting
point  is the linguistic indications.From
the linguistic indications,the effort of analysing  a literary text  and bringing the
images presented by  indications into the
forefront rather than associations 
is a method drawing language and literature together
as a result of an  interdisciplinary
study. In this study aiming  to identify
and analyze how the space in a postmodern novel is created through linguistic
elements, the simulacrum stages will be attempted to evaluate by making
use of methods and techniques of
linguistics, semantics , and semiotics.  Examining the
use of simulacrumed  language will also enable the analysis of the
new world perception.

Kaynakça

  • AÇAR Mehmet: (2000). Siyah Hatıralar Denizi, İstanbul: İletişim Yayıncılık.
  • AKSAN Doğan: (2009). Anlambilim (Anlambilim Konuları ve Türkçenin Anlambilimi), Ankara: Engin Yayın Evi.
  • AŞKAROĞLU Vedi: (2015). Postmodernizm Sınırsız Özgürlük mü? Özgürlüğün Sınırı mı?, Ankara: Karadeniz Dergi Yayınları.
  • BARTHES Roland: (2016a). Göstergebilimsel Serüven (Çev.: Mehmet Rifat, Sema Rifat), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • BARTHES Roland: (2016b). Yazının Sıfır Derecesi Yeni Eleştirel Denemeler (Çev.: Tahsin Yücel), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • BAUDRILLARD Jean: (2011). Simgesel Değiş Tokuş ve Ölüm (Çev.: Oğuz Adanır), İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • BAUDRILLARD Jean: (2014). Simülakrlar ve Simülasyon (Çev.: Oğuz Adanır), Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • BAUDRILLARD Jean: (2016). Tüketim Toplumu (Çev.: Hazal Deliceçaylı), Ferda Keskin, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • ECEVİT Yıldız: (2001).Türk Romanında Postmodernist Açılımlar, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • ECEVİT Yıldız: (2013). Kurmaca Bir Dünyadan, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • GUIRAUD Pierre: (1994). Göstergebilim (Çev.: Mehmet Yalçın), Ankara: İmge Kitabevi.
  • KARAAĞAÇ Günay: (2013). Anlam(Anlam Bilimi ve İletişim), İstanbul: Kesit Yayınları.
  • TAŞÇIOĞLU Melike: (2013). Bir Görsel İletişim Platformu Olarak Mekân, İstanbul: Yem Yayın.

ЛИНГВИСТИЧЕСКОЕ ИССЛЕДОВАНИЕ ПРОСТРАНСТВА В«ЧЕРНОМ МОРЕ ВОСПОМИНАНИЙ»

Yıl 2017, Sayı: 33, 233 - 249, 20.03.2017

Öz

Использование языка, играющее важную роль в формировании литературных
текстов, в постмодернистских романах выходит на первый план, разрушая привычное
восприятие. В постмодернистских романах лингвистические
показатели
абстрагируют концепцию пространства и его восприятие
читателем.  Абстракция достигается с
помощью симулякров, не указывающих на общие показатели и желающих
восприниматься, как реальность. В «Черном Море Воспоминаний» предстающее перед
нами пространство, формирующее событие, представляется посредством
симукляризованных показателей. 
Абстракция, являющаяся продуктом постмодернистской культуры и симулякры,
служащие индивидуальному восприятию мира, посредством показателей служат
формированию многократно конструируемой концепции пространства в плоскости
постмодернистского романа.



Для решения литературного
текста, несомненно, первой отправной точкой служат лингвистические
показатели.  Руководствуясь
лингвистическими показателями, попытка решения литературного текста и
выставление на первый план показателей больше, чем восприятий, является
методом, объединяющим язык и литературу в качестве междисциплинарной работы. В
этих работах, направленных на определение и решение того, как в
постмодернистских романах пространство создается посредством лингвистических
элементов, мы попытаемся провести оценку стадии симулякризации, пользуясь
лингвистическими, семантическими и семиотическими методами и приемами.  Рассмотрение использования симукляризационных
языковых приемов представляет возможность для разрешения нового восприятия
мира.

Kaynakça

  • AÇAR Mehmet: (2000). Siyah Hatıralar Denizi, İstanbul: İletişim Yayıncılık.
  • AKSAN Doğan: (2009). Anlambilim (Anlambilim Konuları ve Türkçenin Anlambilimi), Ankara: Engin Yayın Evi.
  • AŞKAROĞLU Vedi: (2015). Postmodernizm Sınırsız Özgürlük mü? Özgürlüğün Sınırı mı?, Ankara: Karadeniz Dergi Yayınları.
  • BARTHES Roland: (2016a). Göstergebilimsel Serüven (Çev.: Mehmet Rifat, Sema Rifat), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • BARTHES Roland: (2016b). Yazının Sıfır Derecesi Yeni Eleştirel Denemeler (Çev.: Tahsin Yücel), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • BAUDRILLARD Jean: (2011). Simgesel Değiş Tokuş ve Ölüm (Çev.: Oğuz Adanır), İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • BAUDRILLARD Jean: (2014). Simülakrlar ve Simülasyon (Çev.: Oğuz Adanır), Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • BAUDRILLARD Jean: (2016). Tüketim Toplumu (Çev.: Hazal Deliceçaylı), Ferda Keskin, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • ECEVİT Yıldız: (2001).Türk Romanında Postmodernist Açılımlar, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • ECEVİT Yıldız: (2013). Kurmaca Bir Dünyadan, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • GUIRAUD Pierre: (1994). Göstergebilim (Çev.: Mehmet Yalçın), Ankara: İmge Kitabevi.
  • KARAAĞAÇ Günay: (2013). Anlam(Anlam Bilimi ve İletişim), İstanbul: Kesit Yayınları.
  • TAŞÇIOĞLU Melike: (2013). Bir Görsel İletişim Platformu Olarak Mekân, İstanbul: Yem Yayın.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Züleyha Hande Akata

Yayımlanma Tarihi 20 Mart 2017
Gönderilme Tarihi 2 Mart 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 33

Kaynak Göster

APA Akata, Z. H. (2017). SİYAH HATIRALAR DENİZİ’NDE MEKÂNIN DİLBİLİMSEL AÇIDAN İNCELENMESİ. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 33(33), 233-249.